Enl uppgift har Nobina fått trafiken
någon som vet mer om denna färska rapport?
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 juni 2013, 12:45:44 PM
Enl uppgift har Nobina fått trafiken
någon som vet mer om denna färska rapport?
Resultatet av upphandlingen skulle ju komma idag och jag har hållit koll på bl a Västtrafiks hemsida men ännu har inget dykt upp där.
Enl Internt så skall Nobina fått trafiken ...
Buss i Väst tar över efter Nettbuss i Kungälv enligt tilldelningsbeslut från Västtrafik. Trafikstart juni 2014.
Officiellt nu. Pressmeddelande från Västtrafik (http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/vasttrafik/pressrelease/view/vaesttrafiks-trafikupphandling-2014-klar-877858)
Borås till Nobina som även försvarar Skaraborg.
Tilldelningsbeslut från Västtrafik:
Nobina behåller hela Skaraborg (Skövde stad, Skaraborg Express, Skaraborg Väst, Skaraborg Öst, Skaraborg Syd).
Nobina tar över efter BL på Borås stad.
Buss i Väst behåller Uddevalla stad, Uddevalla linje/ förort och tar över efter Nettbuss i Kungälv linjetrafik och Kungälv anropsstyrd trafik.
Nettbuss behåll Tanum och Strömstad.
Nu har resultatet av Västtrafiks upphandling av ett antal trafikområdet blivit officiell:
• Nobina har tilldelats avtalen för Borås stadstrafik, Skövde stadstrafik, Skaraborg Express, Skaraborg Väst, Skaraborg Öst och Skaraborg Syd.
• Buss i Väst har tilldelats avtalen för Uddevalla stadstrafik, Uddevalla linjetrafik, Kungälv linjetrafik och Kungälv anropstyrd trafik.
• Nettbuss har tilldelats avtalen för Tanum och Strömstad.
Mer om upphandlingen finns här (http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/vasttrafik/pressrelease/view/vaesttrafiks-trafikupphandling-2014-klar-877858).
Lite mer info nedan från pressmeddelande:
Nu är Västtrafiks upphandling av trafik som startar 2014 och 2015 klar, där busstrafik, anropsstyrd trafik och sjukreselinjer i Borås, Uddevalla, Kungälv samt Skaraborg och Norra Bohuslän har upphandlats.
Upphandlingen har genomförts enligt den nya upphandlingsmodell som Västtrafik arbetar efter, som bygger på ett fördjupat samarbete med trafikföretagen. Upphandlingen är indelad i 12 olika trafikåtaganden och omfattar ungefär 400 fordon. De inkomna anbuden har värderats utifrån pris och kvalitet.
De företag som tilldelats trafikåtagandena är följande:
•Nobina har tilldelats avtalen för Borås stadstrafik, Skövde stadstrafik, Skaraborg Express, Skaraborg Väst, Skaraborg Öst och Skaraborg Syd.
•Buss i Väst har tilldelats avtalen för Uddevalla stadstrafik, Uddevalla linjetrafik, Kungälv linjetrafik och Kungälv anropstyrd trafik.
•Nettbuss har tilldelats avtalen för Tanum och Strömstad.
I de nya avtalen är det möjligt för trafikföretagen att vara mer delaktiga och påverka utförandet av trafiken och fordonsvalen. Syftet är att ge företagen större ansvar och tillvarata deras kompetens, vilket ska leda till ett fördubblat resande med kollektivtrafiken till 2025.
– Vår ambition är att båda parter aktivt ska arbeta mot det gemensamma målet att erbjuda en riktigt attraktiv kollektivtrafik som ger oss fler och nöjdare kunder, säger Attila Ungvari, ansvarig för busstrafiken på Västtrafik.
Avtalen innehåller också incitament för ökat resande och trafikföretagen kan få kvalitetsbonus om hög kundnöjdhet uppnås. I områdena Skövde, Skaraborg Express, Uddevalla och Borås har man så kallade resandeincitamentsavtal, där resandeutvecklingen avgör hur stor ersättning företaget får. Incitamenten utgör 20-30 procent av företagets totala intäkter i dessa områden.
Avtalen har också en tydlig miljöprofil, vilket innebär att utsläpp av klimatpåverkande emissioner och energianvändning kommer att minska avsevärt. All trafik i avtalen kommer att utföras med drivmedel som är till minst 90 procent fossilfria. Borås och Skövde stadstrafik kommer att köras helt med biogasfordon och i Kungälv tätortstrafik kommer energieffektiva elhybridbussar att användas. I övrig tätortstrafik kommer andelen energieffektiva eller biogasdrivna fordon att utökas successivt under avtalstiden.
Trafikstart för de nya avtalen är sommaren 2014 respektive sommaren 2015.
Under denna rubrik har nu sammanfogats fyra olika trådar i samma ämne i en gemensam tråd.
/admin
Räknar dom med tiden för eventuellt överklagande från BL:S sida i Borås?? plus när kommer dom nya bussarna att beställas, (om dom inte tar över dom som BL idag har??
Denna upphandling gav väl inga överraskningar.
Citat från: reseguiden86 skrivet 18 juni 2013, 15:25:04 PM
Räknar dom med tiden för eventuellt överklagande från BL:S sida i Borås?? plus när kommer dom nya bussarna att beställas, (om dom inte tar över dom som BL idag har??
Vad säger att BL kommer att överklaga? Enligt SR Sjuhärad hade BL f ö det lägsta budet men utlovade för låg kvalitet. VD:n menar att det är svårt för ett företag som i stort sett lämnar ett bud var tionde år att veta hur man ska få fram "rätt nivå" på denna, det är mycket lättare för de stora bolagen som har folk som enbart ägnar sig åt sådant. Förhoppningsvis kommer det på nedanstående länk att kompletteras med den intervju med BL:s VD som nyligen sändes.
SR Sjuhärad om saken. (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5568613)
Citat från: reseguiden86 skrivet 18 juni 2013, 15:25:04 PM
Räknar dom med tiden för eventuellt överklagande från BL:S sida i Borås?? plus när kommer dom nya bussarna att beställas, (om dom inte tar över dom som BL idag har??
I upphandlingen är det en förutsättning att ny entreprenör i Borås ska ta över BL:s bussar. 2016 ska cirka 40 av dessa bytas ut mot nyköpta gasbussar.
Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 15:53:24 PM
I upphandlingen är det en förutsättning att ny entreprenör i Borås ska ta över BL:s bussar. 2016 ska cirka 40 av dessa bytas ut mot nyköpta gasbussar.
BL har följande bussar i dag:
038-041, 080-088 MAN A21 från 2004
070-078 MAN A26 från 2004
046-047 MAN A21 från 2006
048-057 Scania OmniLink från 2008
058-067 Scania OmniLink från 2010
089-096 MAN A21 från 2011-2012
162-165 MAN A44 från 2013
720-726 Neoplan N4409 Centroliner från 2004 (av dessa är 722 och 726 avställda).
Alla utom Neoplanerna går på fordonsgas.
Cirka 40 bussar skulle alltså innebära att bussarna från 2008 och tidigare skall bytas ut 2016. Borde det inte vara rimligare att byta ut bussarna av 2004 års modell redan 2014 och de övriga när de är tio år gamla?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juni 2013, 16:06:14 PM
BL har följande bussar i dag:
038-041, 080-088 MAN A21 från 2004
070-078 MAN A26 från 2004
046-047 MAN A21 från 2006
048-057 Scania OmniLink från 2008
058-067 Scania OmniLink från 2010
089-096 MAN A21 från 2011-2012
162-165 MAN A44 från 2013
720-726 Neoplan N4409 Centroliner från 2004 (av dessa är 722 och 726 avställda).
Alla utom Neoplanerna går på fordonsgas.
Cirka 40 bussar skulle alltså innebära att bussarna från 2008 och tidigare skall bytas ut 2016. Borde det inte vara rimligare att byta ut bussarna av 2004 års modell redan 2014 och de övriga när de är tio år gamla?
De enda som inte ska tas över är Neoplanerna, dessa ska ersättas med 4 gasdrivna bussar från trafikstart.
Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 16:08:52 PM
De enda som inte ska tas över är Neoplanerna, dessa ska ersättas med 4 gasdrivna bussar från trafikstart.
Framtiden för linje 10-16, där dessa bussar går (förutom vissa förstärkningsturer på linje 2, 6 och 7) är ju högst oviss så det är väl tveksamt om detta kommer att behövas. Men de nuvarande Neoplanerna är helt klart utslitna. För omloppen som de ser ut i dag räcker det med tre bussar och med en i reserv så är fyra bussar högst rimligt.
Hur är det skrivet: får Nobina redan 2014 köpa nya bussar eller måste bytet ske just 2016? Framför allt boggibussarna 70-78 behöver mycket underhåll om de skall klara sig fram till 2016.
Avtalsstart 2014 för Borås och 2015 för resten?
Finns det krav på nyanskaffning i avtalen för Skaraborg? Skulle Nobina kunna använda del av nuvarande flotta i Dalarna i Skaraborg?
Citat från: Walter skrivet 18 juni 2013, 16:57:09 PM
Avtalsstart 2014 för Borås och 2015 för resten?
Så är det. I Borås är det augusti 2014 som gäller. För övriga områden anges bara "sommaren 2015".
Skaraborg 2014.
Nobina räknar med att kunna använda de nuvarande 63xx, 64xx och 68xx plus några till under början av det nya avtalet
Citat från: ResVille skrivet 18 juni 2013, 17:08:51 PM
Skaraborg 2014.
Nobina räknar med att kunna använda de
nuvarande 63xx, 64xx och 68xx plus några till under början av det nya avtalet
Ja och bussar i 7 serien också, men man har många i 5-serien som var nya till nuvarande avtal som skall bytas.
Lite tråkigt för B-L .. är det nån som vet vilka övriga som var med och vilken nivå de ligger på ??
Hörde ryktesvis häromdagen att just Nobina hade dragit sig ur men det var uppenbarligen inte sant..
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 18 juni 2013, 15:37:04 PM
Vad säger att BL kommer att överklaga? Enligt SR Sjuhärad hade BL f ö det lägsta budet men utlovade för låg kvalitet. VD:n menar att det är svårt för ett företag som i stort sett lämnar ett bud var tionde år att veta hur man ska få fram "rätt nivå" på denna, det är mycket lättare för de stora bolagen som har folk som enbart ägnar sig åt sådant. Förhoppningsvis kommer det på nedanstående länk att kompletteras med den intervju med BL:s VD som nyligen sändes.
SR Sjuhärad om saken. (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5568613)
Grattis Borås som nu får höjd kvalité i trafiken.
Priser per anbudslämnare
Borås stadstrafik
Företag Pris Kvalitetsbristpåslag Pris m kvalitetspåslag
Nobina 139 695 872 6 110 000 145 805 872
Veolia 141 684 598 7 800 000 149 484 598
BL 139 462 602 12 740 000 152 202 602
Keolis 152 756 760 780 000 153 536 760
Kombination Skövde stad och Skaraborgs Express
Nobina 89 619 401 3 525 000 93 144 401
Nettbuss 94 270 654 6 750 000 101 020 654
Uddevalla stad
Uddevalla
Omnibus 52 278 425 2 025 000 54 303 425
Buss i Vä 54 304 600 2 025 000 56 329 600
Nobina 59 841 126 1 762 500 61 603 626
Uddevalla Linjetrafik (Färgelanda mm)
Resefixarna
Borås&Gbg 61 819 214 2 300 000 64 119 214
Buss i Vä 43 955 529 540 000 44 495 529
Kombination Uddevalla stad och Uddevalla Linjetrafik (vinnande)
Buss i Vä 93 614 463 2 565 000 96 179 463
Skaraborg (produktionsavtal utan kvalitetsbristpåslag)
Resefixarna Nobina Buss i Väst
Borås&Göteborg
Väst 144 528 970 113 078 700 105 413 949
Öst 102 800 661 83 287 075 75 451 595
Syd 135 102 108 105 704 213 94 115 638
Kombination - 269 807 000 270 177 562
Som synes, i Skaraborg skiljer det endast 0,1% till Nobinas fördel!
Hyfsat jämt i priser för många av områdena, vilket känns mer ok än när vinnande anbud skiljer markant från resterande.
Vilken verksamhet bedriver resefixarna i dagsläget?
Citat från: Jo skrivet 18 juni 2013, 20:27:35 PM
Vilken verksamhet bedriver resefixarna i dagsläget?
Det är Stefan Carlens nya företag
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 juni 2013, 20:56:05 PM
Det är Stefan Carlens nya företag
Resefixarna är inget nytt företag utan har funnits sedan 2004 och då ägt av Stefans fru Kicki Carlén samt Bo Stockhaus. Stefan gick in först senare som ägare. Det var detta företag som startade Bus4you i vilket också Nettbuss var minoritetsägare. Företaget har varit vilande ett tag och användes ny tydligen för att lägga bud på trafik hos Västtrafik. Stefan och Carlén är annars numera anställd av Sohlberg Buss.
Borås Tidning skriver lite med anledning av att Borås Lokaltrafik nu mister sitt sista trafikuppdrag:
Västtrafik väljer bort BL i nytt avtal (http://www.bt.se/nyheter/boras/vasttrafik-valjer-bort-bl-i-nytt-avtal(3821884).gm)
"Har jobbat sedan 1995 - nu blir jag nybörjare och måste söka nytt jobb" (http://www.bt.se/nyheter/boras/(3822224).gm)
Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 16:08:52 PM
De enda som inte ska tas över är Neoplanerna, dessa ska ersättas med 4 gasdrivna bussar från trafikstart.
Varför det? Servicelinjerna ska ju bort.
Varför ska 070-078 tas över? De är ju slitna och allt för gamla.
Citat från: Svemicke skrivet 18 juni 2013, 22:42:22 PM
Varför det? Servicelinjerna ska ju bort.
Varför ska 070-078 tas över? De är ju slitna och allt för gamla.
Kommunen vill ju inte stå kvar med ett gäng bussar så avtalskraven är satta efter det
Det passar sannolikt Nobina bra eftersom behovet att nyinvestera blir minimalt till trafikstart
Någon som vet antalet bussar i avtalen exkl Borås som redan redovisats?
Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 19:15:38 PM
Priser per anbudslämnare
Uddevalla stad
Uddevalla
Omnibus 52 278 425 2 025 000 54 303 425
Buss i Vä 54 304 600 2 025 000 56 329 600
Nobina 59 841 126 1 762 500 61 603 626
Uddevalla Omnibus är väl fortfarande med i Buss i Väst? Varför lade man ett eget bud på Uddevalla Stad?
//Jonas G
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 juni 2013, 23:02:48 PM
Kommunen vill ju inte stå kvar med ett gäng bussar så avtalskraven är satta efter det
Det passar sannolikt Nobina bra eftersom behovet att nyinvestera blir minimalt till trafikstart
Jo, det minskar ju stressen och förhindrar det kaos som utbröt när Veolia tog över Lomma och fick dammsuga trafikområden på bussar i 2010.
Citat från: Svemicke skrivet 19 juni 2013, 00:02:41 AM
Jo, det minskar ju stressen och förhindrar det kaos som utbröt när Veolia tog över Lomma och fick dammsuga trafikområden på bussar i 2010.
Nja det kan du inte jämföra med. Lommabukten blev överklagat varför Skånetrafiken direktupphandlade tragiken av Veolia tills dess att det egentliga avtalet kunde starta. För direktupphandlingen gällde andra krav på bussarna. Skulle Borås överklagas kan samma sits uppstå beroende på vem Västtrafik väljer att direktupphandla trafiken med.
Citat från: Walter skrivet 19 juni 2013, 06:35:17 AM
Nja det kan du inte jämföra med. Lommabukten blev överklagat varför Skånetrafiken direktupphandlade tragiken av Veolia tills dess att det egentliga avtalet kunde starta. För direktupphandlingen gällde andra krav på bussarna. Skulle Borås överklagas kan samma sits uppstå beroende på vem Västtrafik väljer att direktupphandla trafiken med.
Är du säker på det om det redan finns en busspark?
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 juni 2013, 23:53:16 PM
Uddevalla Omnibus är väl fortfarande med i Buss i Väst? Varför lade man ett eget bud på Uddevalla Stad?
//Jonas G
UOAB är fortfarande delägare i Buss i Väst AB.
Det är inte första gången som ett företag anslutet till BIV lägger egna anbud med BIV goda minne. Orsak är troligen att andra företag också kan lägga anbud. Då finns det en viss trygghet om UOAB lagt eget anbud.
Jag observerade att Nettbuss inte hade lagt något anbud.
Citat från: S Svensson skrivet 19 juni 2013, 21:55:01 PM
UOAB är fortfarande delägare i Buss i Väst AB.
Det är inte första gången som ett företag anslutet till BIV lägger egna anbud med BIV goda minne. Orsak är troligen att andra företag också kan lägga anbud. Då finns det en viss trygghet om UOAB lagt eget anbud.
Jag observerade att Nettbuss inte hade lagt något anbud.
Här kan man förstås vända på kuttingen och notera att Nobina lade anbud. För hur meningsfullt är det att försöka konkurrera med Uddevalla Omnibus som garanterat lägger lägsta bud, jag menar att det inte är första gången som UOAB ligger 15% under närmsta konkurrent.
Citat från: Svemicke skrivet 19 juni 2013, 20:44:00 PM
Är du säker på det om det redan finns en busspark?
Det beror ju på hur Västtrafik väljer att direktupphandla och av vem. I fallet med Lommabukten fanns en vagnpark hos Swebus men ändå valde man att handla hos dem som fått tilldelning dvs Veolia som fick plocka ihop gamla rester.
Skillnaden mellan dessa fall är att för Lommabukten fanns inget övertagande av befintliga bussar.
Citat från: CR skrivet 19 juni 2013, 22:51:40 PM
Här kan man förstås vända på kuttingen och notera att Nobina lade anbud. För hur meningsfullt är det att försöka konkurrera med Uddevalla Omnibus som garanterat lägger lägsta bud, jag menar att det inte är första gången som UOAB ligger 15% under närmsta konkurrent.
Det märkliga tycker jag är att Uddevalla Omnibus och Buss i Väst båda lade anbud. De fick samma kvalitetspoäng men Omnibus låg under i pris. Ändå tilldelades trafiken enligt Västtrafik just Buss i Väst.
När KE´s Bussar för cirka 15 år sedan lade ett eget bud på trafiken i Kungsbacka samtidigt som Buss i Väst gjorde det åkte de illa snabbt ut från Buss i Väst och Leja Touring fick ta över den linjetrafik de redan körde för dem på Orange Express. Men det är klart: det var inte Buss i Västs styrelseordförande som var vd för KE's Bussar.
Finns verkligen några andra exempel på där en delägare i Buss i Väst i eget namn gått ut med ett anbud på samma trafik som Buss i Väst lagt bud på? På Claes Olofsons tid hade det i alla fall varit omöjligt om de inte först lämnat sitt delägarskap.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juni 2013, 08:28:58 AM
Det märkliga tycker jag är att Uddevalla Omnibus och Buss i Väst båda lade anbud. De fick samma kvalitetspoäng men Omnibus låg under i pris. Ändå tilldelades trafiken enligt Västtrafik just Buss i Väst.
När KE´s Bussar för cirka 15 år sedan lade ett eget bud på trafiken i Kungsbacka samtidigt som Buss i Väst gjorde det åkte de illa snabbt ut från Buss i Väst och Leja Touring fick ta över den linjetrafik de redan körde för dem på Orange Express. Men det är klart: det var inte Buss i Västs styrelseordförande som var vd för KE's Bussar.
Finns verkligen några andra exempel på där en delägare i Buss i Väst i eget namn gått ut med ett anbud på samma trafik som Buss i Väst lagt bud på? På Claes Olofsons tid hade det i alla fall varit omöjligt om de inte först lämnat sitt delägarskap.
Vet inte, men instämmer spontant i att det låter synnerligen märkligt. Jag försöker leta i minnet efter liknande exempel även i andra branscher, men det är lite svårt att komma på något.
Man får väl ändå anse det brukligt att delägarbolagen i sådana konstellationer som BiV förbjuder varandra att göra sådana här saker genom avtal sinsemellan. Men även om man inte gjort det av någon anledning så verkar det ganska dåligt mot de andra delägarna i alla fall. Inget som stärker framtida samarbete, om man säger så.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 20 juni 2013, 16:12:55 PM
Vet inte, men instämmer spontant i att det låter synnerligen märkligt. Jag försöker leta i minnet efter liknande exempel även i andra branscher, men det är lite svårt att komma på något.
Man får väl ändå anse det brukligt att delägarbolagen i sådana konstellationer som BiV förbjuder varandra att göra sådana här saker genom avtal sinsemellan. Men även om man inte gjort det av någon anledning så verkar det ganska dåligt mot de andra delägarna i alla fall. Inget som stärker framtida samarbete, om man säger så.
Ja, och ännu märkligare förefaller det när Buss i Västs styrelseordförande och Uddevalla Omnibus vd är samma person. Det har ju knappast kunnat undvikas att han fått insideruppgifter som varit till nytta när det gällt att få fram ett lägre bud. Och som sagt: under den tid Claes Olofson ledde Buss i Väst hade sådant här varit otänkbart.
Med reservation för att alltsammans är ett stort missförstånd.
Citat från: Walter skrivet 20 juni 2013, 06:30:07 AM
Det beror ju på hur Västtrafik väljer att direktupphandla och av vem. I fallet med Lommabukten fanns en vagnpark hos Swebus men ändå valde man att handla hos dem som fått tilldelning dvs Veolia som fick plocka ihop gamla rester.
Skillnaden mellan dessa fall är att för Lommabukten fanns inget övertagande av befintliga bussar.
Man fick ju kvantitativa Solaris istället för väl fungerande Volvo på det sättet. ;) Fast det drabbar ju inga andra än dem som kör dem. :)
Snälla, låt den här tråden handla om Västtrafik och inte nu historia om upphandlingar i Skåne. Det senare ämnat har redan ältats i andra trådar. Inlägg som avviker från denna tråds ämne kommer fortsättningsvis att kvastas utan kommentarer.
/admin