... i form av KEO898. Den ser inte ut att må allt för bra, spana in hur hjulen står :P
(http://imageshack.us/a/img856/8910/6d8c.jpg)
KEO898 hos MAN, Lindvreten 2013-06-14.
Ett av offren för branden i Länna.
Usch , ingen rolig syn , men ser nästan apokalyptiskt ut nästan , med allt sot .
Undrar om det går att sanera, lukten biter sig fast. Eller måste man byta hela inredningen?
Skulle den utrustas med Buss-pc? (Var det tänkt att den skulle ut och rulla i trafik?)
Citat från: Björn Forslund skrivet 14 juni 2013, 14:48:58 PM
Undrar om det går att sanera, lukten biter sig fast. Eller måste man byta hela inredningen?
När en GUB vagn brann då satt de igen bussen. Därefter körde dom in någon typ av gas.
Då försvann röklukten. De bytte ut all stolklädel också.
Ett bra städobjekt för sommararbetande städare i någon bussdepå... eller man kanske inte tar in sommarbarn längre?
Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 juni 2013, 18:09:40 PM
Skulle den utrustas med Buss-pc? (Var det tänkt att den skulle ut och rulla i trafik?)
Denna var väl en "spekulations-buss", som sedan var tänkt till MTSs ersättningstrafik för tunnelbanan.
Den ska dock aldrig ha varit ute i någon form av trafik.
Vad den gjorde i Länna vet jag dock inget om...
Intressant vinkel på styraxeln jämte framhjulen, det ser ut som någon form av fickparkeringsmanick.
Nobina 6854 är lika svart och sotig som KEOn. Om det som ryktet sa fanns 2 Nobinor till hos Celab vet jag ej säkert. Inte heller några nummer på dem i så fall.
// Anders
Denna mötte jag på E4 på väg söderut efter Södertälje hängandes bakom en bärgningsbil.
Någon kan väl kolla om den hamnade i Hölö.
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 15 juni 2013, 19:03:56 PM
Denna mötte jag på E4 på väg söderut efter Södertälje hängandes bakom en bärgningsbil.
Någon kan väl kolla om den hamnade i Hölö.
/Lennart
Frågan är väl vad det kostar att sanera en rökskadad buss? Men en ny buss kostar någon mille och då borde det nog löna sig för försäkringsbolaget?
Stod 2 lika sotiga veteranbussar i Södertälje också, typ Capitol el. Metropol... är det från samma brand?
Citat från: Don Håkano skrivet 15 juni 2013, 21:02:56 PM
Stod 2 lika sotiga veteranbussar i Södertälje också, typ Capitol el. Metropol... är det från samma brand?
Bör stämma. En Capitol och F3 (trådbuss från Stockholm) var inne i byggnaden som brann.
Citat från: Björn Forslund skrivet 15 juni 2013, 19:40:07 PM
Frågan är väl vad det kostar att sanera en rökskadad buss? Men en ny buss kostar någon mille och då borde det nog löna sig för försäkringsbolaget?
Inte bara rökskadad. Den höga värmen har även gjort att det smält inne i bussen. Taket hänger in, kablage har smält sönder mm.
Kostar nog tyvärr en hel del o åtgärda.
// Anders
Citat från: Janne Rickman skrivet 14 juni 2013, 18:41:52 PM
När en GUB vagn brann då satt de igen bussen. Därefter körde dom in någon typ av gas.
Då försvann röklukten. De bytte ut all stolklädel också.
Man använder en Ozongenerator för att få bort dålig lukt, den funkar bäst i slutna rum.
En av dom brandskadade börjar se fin ut igen...
(http://i607.photobucket.com/albums/tt153/DonHakano/Capitolbuss-1_zps8846d49a.jpg)
Kul att se att den verkar tillfriskna! :)
Undrar om den är omlackad, eller räckte det med avtvättning av sotavlagringar?
För tillfället endast tvättat (i torsdag såg jag den senast, så uppgiften gäller då). Min skola ligger lite längre bort på gatan, och ska dit imorgon, så kan ju kolla då.