Obs, detta är ingen kritik. Hur kommer det sig att B9S är så bullrig? Har den varit sådan redan när modellen skapades? Här i Göteborg bullrar de flesta B9S kraftigt, med ytterst få undantag. Går det egentligen att få en B9S att gå tyst? ???
Ja, det har varit så ända sedan modellen kom omkring 2005. Detta beror helt enkelt på att motorn sitter på vänstersidan, och inte under golvet. Först i och med 2011 års modell har Volvo lyckats lite bättre med ljudisoleringen för att få ner ljudet invändigt något, men tysta och bekväma är de verkligen inte.
Det har varit många skriverier om klagomål från boende angående det utvändiga ljudet från Volvo B9S runtom i Sverige. Bl.a från Umeå.
Lite OT kanske, men finns det inte bullerrestriktioner för bussar? Hur ligger dessa i så fall till jämfört med en B9S eller OmniLink? Där jag bor kör man exempelvis runt i OmniLink 1 där man till synes har rivit ut all motorrumsisolering och har en stor glipa runt motorhuven, och dom är inte heller roliga att lyssna på. Trots att det är en skogsdunge och 3 huslängor mellan mitt hem och gatan så hör man ändå när de j***a sakerna brölar upp för backen. CN113 förr i tiden hördes däremot inte ett knyst, och det gör inte heller nyare fordon...
Vrålande motorer är väl en allmän Volvo-egenskap?
9.4-litersmotorn i bl.a. B9S är extra högljudd. I grunden är det väl en Renault-konstruktion där motorblocket inte har byggts för lägsta ljudalstring, något som Volvo annars har jobbat en del med. Första motorn byggd med styvt motorblock var väl 16-litersmotorn som kom ca 1986/87. Nästa objekt var väl den nya 12-litermotorn. När 9.4-litersmotorn kom och även nya 7-litersmotorn så föll väl dessa utanför strategin med styva motorblock eftersom de har utvecklats utanför Volvo.
Är det då inte möjligt att ljudisolera en B9S på utsidan?
en ljudalstrare sitter ju på taket med ...fläkten o den har ju en förmöga o ligga på ofta
Glad över att slippa dessa eländiga vagnar. Det blir ju inte bättre av det inte finns nån form av lucka och isolering undertill. inte heller på utsidan vad jag minns
Att B9S bussarna när dom kom lät för j-t, kan väl inte ha undgått någon som har hört dem. Det jag skulle säga skiljer deras buller från andra bussar är.
1 de har en turbo som tjuter något fruktansvärt, om man satt på platsen bredvid motorn och slöt ögonen kunde man vid en acceleration tro att bussen stod på verkstad och meken var framme med vinkelkapen.
2 ljudet från retardern var ganska kraftig. en ljum sommarkväll kunde man stå i ett villaområde i Stockholm och höra när en B9S retarderade i en nerförsbacke 300 meter bort.
Men i övrigt var inte skillnaden så stor mot de gamla volvobussarna och de övriga märkena.
I dag har det kommit en ny bullrig buss till Norrort, nämligen Arrivas VDL:er fast deras buller är av ett helt annat slag. Låter mest som en gammal lastbil som föraren kör på en lite för hög växel. Det lågvarviga dieselbullret utanför kan vara ganska påtagligt. Och åker man med kan man ana hur det låter om man åker lastbilsskåp.
9-litersmotorn är ju nästan lika störande högljudd även i Volvo 8900 B9R. Även om det är marginellt bättre pga den mer konventionella konstruktionen med motorn bak, har det inkommit flera kundklagomål på att Volvo 8900 har en för hög bullernivå invändigt.
Nu ska ju dock både den omdebatterade 9-litersmotorn, samt 7-litersmotorn, ersättas med en 8-litersmotor. Så det ska bli intressant att se om detta kommer att medföra att 8500 B8S blir tystare. Om det nu blir fortsatt tillverkning av denna sidmotorledvagn efter sommaren alltså. Ingen verkar ju veta något om detta, inte ens av Volvofolket på större bussmässor får man ett svar, då de aldrig tycks vilja kännas vid B9S.
Citat från: Calle skrivet 12 juni 2013, 11:21:26 AM
Är det då inte möjligt att ljudisolera en B9S på utsidan?
Det är svårt. Eftersom ljud är tryckvågor, så är det svårt att ta hand om dessa om de blir för starka. Energiinnehållet blir helt enkelt för högt för att kunna dämpas med tunna plåtar eller dylikt. Dessutom kan resonansproblem uppstå, vilka är ännu svårare att komma till rätta med.
Sedan är det väl så att B9S är en Säffle-produkt, dvs en tillsnickrad produkt. Den är alltså inte regelrätt utvecklad från grunden, utan bara tillhöftad. Därför blev det som det blev, något som är svårt att lappa ihop i efterhand.
Skall du åka tyst så dra ner till centralen och invänta lämplig buss på linje 60
Citat från: M skrivet 13 juni 2013, 13:28:30 PM
Skall du åka tyst så dra ner till centralen och invänta lämplig buss på linje 60
En B5S i laddhybridutförande vore kanske något?!
Man kan säga här i Götet, att vissa B9S låter mer än andra, men vid Marklandsgatan i söndags kom en ny 8900, som saknar isolering under motorrummet - det är tydligen standard på dessa nya. Där kan vi snacka om buller, nu satt jag iofs rätt nära, men ändå.
Som Erling skriver så kommer dessvärre mycket ljud från taket, där kylaren bl.a. sitter, och jag är själv tveksam till, om en B9S går att ljudisolera mer, efter de intressanta inlägg jag läst. ::)
Det ska bli intressant att se (höra) om man kunnat göra något åt ljudnivån i Keolis 6401, som just genomgått en mitt-i-livet-revision hos Volvo. Bussen visas för sin nominella ägare SL i morgon för ett godkännande. Revisionen är att se som en pilot för en möjlig fortsättning av ett antal slitna B9S.
Personligen tycker jag 8900 är rätt tyst, iaf de som går på Rosa. Tystare än de Solaris som rullar på samma linje.
Citat från: Ted S skrivet 13 juni 2013, 20:15:24 PM
Det ska bli intressant att se (höra) om man kunnat göra något åt ljudnivån i Keolis 6401, som just genomgått en mitt-i-livet-revision hos Volvo. Bussen visas för sin nominella ägare SL i morgon för ett godkännande. Revisionen är att se som en pilot för en möjlig fortsättning av ett antal slitna B9S.
Det låter spännande, vad är de som har gjorts på den?
Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 juni 2013, 13:42:23 PM
En B5S i laddhybridutförande vore kanske något?!
Skulle ju vara ett intressant projekt.
Citat från: danneh skrivet 13 juni 2013, 21:11:19 PM
Personligen tycker jag 8900 är rätt tyst, iaf de som går på Rosa. Tystare än de Solaris som rullar på samma linje.
De är mycket behagligare ljudnivå i dessa med 7-litersmotorn än vad det är i 8900 med 9-litersmotor.
Citat från: homer skrivet 14 juni 2013, 23:27:34 PM
Det låter spännande, vad är de som har gjorts på den?
Grovt räknat: ny inredning och ny motor samt lite generell uppfräschning.
Bussen ställdes dock av i stort sett omedelbart efter återkomsten från Volvo eftersom den bullrade MER än de B9:or som inte genomgått revisionen.
I just detta fall visade det sig dock att problemet berodde på att Volvo monterat en upphängning till avgassystemet fel i samband med motorbytet och detta håller de på att åtgärda.
Samtliga Keolis B9:or i Stockholm har även försetts med ett "Hush-kit" som skall dämpa bullret invändigt och i viss mån även utvändigt.
Invändigt rör det sig främst om mer isolering runt motorrummet, utvändigt har man försökt dämpa ljudet från den vrålande kylfläkten som är det största bekymret generellt på B9:orna.
//Fredrik
Bullrande fläktar brukar ju till stor del bero på eftersatt eller felaktigt underhåll/montering.
Igensatta kylpaket är huvudorsak 1 A och hur ofta spolas dessa generellt ur i SL området :-) Jag vet svaret.... lika ofta som man gör rent filtren i klimatanläggningarna :-)
Sedan är ju B9S en idiotkonstruktion som aldrig borde ha fått sett dagens ljus och absolut inte kommit i massproduktion.
Men så blir det när skrivbordsfolk körde över trafikfolk.
gillar hur lampan för kylvatten skall visa för låg lagom o för hög och består av 2 gängade pinnar som går ner i vattnet o har varsin kabel kopplad till sig
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 juni 2013, 08:10:14 AM
Grovt räknat: ny inredning och ny motor samt lite generell uppfräschning.
Bussen ställdes dock av i stort sett omedelbart efter återkomsten från Volvo eftersom den bullrade MER än de B9:or som inte genomgått revisionen.
I just detta fall visade det sig dock att problemet berodde på att Volvo monterat en upphängning till avgassystemet fel i samband med motorbytet och detta håller de på att åtgärda.
Samtliga Keolis B9:or i Stockholm har även försetts med ett "Hush-kit" som skall dämpa bullret invändigt och i viss mån även utvändigt.
Invändigt rör det sig främst om mer isolering runt motorrummet, utvändigt har man försökt dämpa ljudet från den vrålande kylfläkten som är det största bekymret generellt på B9:orna.
//Fredrik
Är det inte möjligt på en B9S att ljudisolera motorrummet utvändigt?
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 juni 2013, 11:49:38 AM
Bullrande fläktar brukar ju till stor del bero på eftersatt eller felaktigt underhåll/montering.
Igensatta kylpaket är huvudorsak 1 A och hur ofta spolas dessa generellt ur i SL området :-) Jag vet svaret.... lika ofta som man gör rent filtren i klimatanläggningarna :-)
Nja, vissa boggivagnar från Volvo av årsmodellerna 2001 och 2002 (som jag har fått lite väl mycket egen erfarenhet från) kan man noggrant spola och rengöra kylarna två-tre gånger varje månad, men fläkten fortsätter ändå att snurra på maxvarv ute på linjerna. Favoriten är när man monterat en helt spritt ny kylare, men stressfläkten fortsätter överrösta motorn ändå.
Det är ungefär lika roligt som att storstäda dem minutiöst, för att 24 timmar senare se dem helt dammiga invändigt.
Så det kanske inte är så konstigt ändå att Volvo och Säffle är så impopulärt på många håll i landet.
Citat från: Calle skrivet 30 juni 2013, 21:49:07 PM
Är det inte möjligt på en B9S att ljudisolera motorrummet utvändigt?
Nja, B9S är ju en gammal konstruktion som lär sluta tillverkas inom kort. Det är svårt att modifiera äldre modeller. För att få det tyst och riktigt bra behövs nog en helt ny konstruktion.
Citat från: Ersa skrivet 01 juli 2013, 00:34:29 AM
Nja, B9S är ju en gammal konstruktion som lär sluta tillverkas inom kort. Det är svårt att modifiera äldre modeller. För att få det tyst och riktigt bra behövs nog en helt ny konstruktion.
Den byggdes väl i försök att få bukt med vinterproblematiken som uppstod med påskjutsleder? Vad skall komma istället? Eller går man tillbaka till påskjutsleder igen?
Citat från: Svemicke skrivet 01 juli 2013, 01:12:16 AM
Den byggdes väl i försök att få bukt med vinterproblematiken som uppstod med påskjutsleder? Vad skall komma istället? Eller går man tillbaka till påskjutsleder igen?
Jag tror inte B9S får någon efterföljare. Numera är det väl snart bara SL kvar i hela världen som önskar ledvagnar med lågentré (dvs normalgolv bak) och mittaxeldrift på 10-14 mil långa landsbygdslinjer. Snart får väl till och med SL krypa till korset och anpassa trafikupplägget och linjerna efter de lämpliga bussmodeller som finns. Inte tvärtom, som idag.
Fabriken i Säffle och modellen 8500 som tillverkades där är ju snart historia, och att sporadiskt fortsätta popnita ihop vissa enstaka 8500 i Polen enbart för att kunna leverera några få B9S till SL-operatörerna blir nog rätt dyrt.
Citat från: Ersa skrivet 01 juli 2013, 10:31:26 AM
Jag tror inte B9S får någon efterföljare. Numera är det väl snart bara SL kvar i hela världen som önskar ledvagnar med lågentré (dvs normalgolv bak) och mittaxeldrift på 10-14 mil långa landsbygdslinjer. Snart får väl till och med SL krypa till korset och anpassa trafikupplägget och linjerna efter de lämpliga bussmodeller som finns. Inte tvärtom, som idag.
Fabriken i Säffle och modellen 8500 som tillverkades där är ju snart historia, och att sporadiskt fortsätta popnita ihop vissa enstaka 8500 i Polen enbart för att kunna leverera några få B9S till SL-operatörerna blir nog rätt dyrt.
B9S har levererats i större antal till olika kunder i Sydamerika med andra karosser än Säffle, så det finns nog inga hinder att fortsätta tillverkningen med t.ex. 8900-kaross. Chassikonstruktionen kräver inte just en popnitad kaross.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 juni 2013, 11:49:38 AM
Sedan är ju B9S en idiotkonstruktion som aldrig borde ha fått sett dagens ljus och absolut inte kommit i massproduktion.
Men så blir det när skrivbordsfolk körde över trafikfolk.
Jag vill minnas att det var verkstadsfolk i Säffle som fixade till B9S med van Hools mittmotorbuss som förebild. Alltså knappast någon skrivbordsprodukt. Hade det varit en skrivbordsprodukt hade nog t.ex. viktfördelning m.m. kunnat optimeras bättre.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 01 juli 2013, 10:39:54 AM
B9S har levererats i större antal till olika kunder i Sydamerika med andra karosser än Säffle, så det finns nog inga hinder att fortsätta tillverkningen med t.ex. 8900-kaross. Chassikonstruktionen kräver inte just en popnitad kaross.
Men nu är det ju så att de flesta huvudmän skyr konstruktionen med sidmotor och anpassar sig för att få in mer optimala bussar på sina linjer istället. T.ex finns det väl inte en enda B9S för landsbygdstrafik i Uppsala län (SL 677 ej inräknat), Västmanlands län, Örebro län, Blekinge län, Kalmar län samt Skåne län. Och i Södermanland blev de fåtalet B9S man fick in "utkastade" i förtid på okända grunder.
Då är det väl ändå dags även för skrivbordsfolket på SL att inse att även de får lov att sluta kräva ledvagnar på landsbygdens dåliga vägnät. Oavsett om ledvagnarna har bak- eller sidmotor.
Här i Göteborg är det bara Veolia Transport som kör med bullriga B9S. En del är värre än genomsnittet, och det finns också en och annan individ där kylfläkten går på fullvarv. Något man inte lyckats så bra med det är AC:n, som för övrigt låter som bara den utvändigt, men knappast kyler något invändigt. 8)