Som rubriken säger, så brann tyvärr spårvägssällskapets trådbuss och Capitol (SL 5453) upp i natt i en brand i Länna industriområde.
Se https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=36166
Edit: Enligt en korrigering från Lange är det inte säkert att de brann upp helt, det kan vara så att de bara har skadats. Ingen har tydligen fått tillträde till lokalen ännu för att kunna kontrollera tillståndet.
Edit2: Med tanke på utvecklingen och att bussarna klarade sig med mindre sot- och vattenskador så har jag passat på att också ändrat trådens rubrik.
Fruktansvärt. Två fina historiska fordon borta.
Riktigt illa, bägge i riktigt bra skick dessutom.
Jag körde ju Capitolen bara för någon vecka sedan och skulle köra den igen om några veckor.
Mycket sorgligt :(
// Niclas
Suck... Det var alltså så illa som det lät... Såg ju trådbussen rulla runt kvarteret vid Alkärrshallen för ett tag sedan. Riktigt fint skick. Och så hör man det här...
****
Det är väl bara att hålla med. En katastrof, sett i sitt sammanhang.
HJP
Mycket sorgligt, beklagligt.
Visar att inte fler brandfarliga fordon bör förvaras i samma lokaler - hellre då spridda på fler platser, men naturligtvis finns det nackdelar med det också.
/LYR
Citat från: LYR skrivet 08 juni 2013, 13:03:33 PM
Mycket sorgligt, beklagligt.
Visar att inte fler brandfarliga fordon bör förvaras i samma lokaler - hellre då spridda på fler platser, men naturligtvis finns det nackdelar med det också.
/LYR
Nu vet vi ju inte vad som startat branden, om det t ex har varit något svetsjobb i en annan del av byggnaden som gått snett. Men det är kanske bäst att ha veteranfordon i lokaler där ingen annan brandfarlig verksamhet förekommer. Samt att koppla ur ev batterier för att eliminera risken för bränder genom kortslutning.
Citat från: LYR skrivet 08 juni 2013, 13:03:33 PM
Mycket sorgligt, beklagligt.
Visar att inte fler brandfarliga fordon bör förvaras i samma lokaler - hellre då spridda på fler platser, men naturligtvis finns det nackdelar med det också.
/LYR
Fordonen i sig är knappast brandfarliga, problem uppstår när man har förvaring/garagering i samma lokaler, samma byggnad som man också utför arbeten, främst "heta arbeten" och då krävs det stora försiktighetsåtgärder och säkring emot brand, släcksystem etc.
Helst ska sådana verksamheter helt separeras men även stora åkare råkar ut för liknande vilket den stora Travellerbranden för några år sedan visar.
Fordon som har stort värde och i princip är oersättliga ska helst förvaras så att brand inte kan uppkomma av utomstående orsaker, försäkringsbolagen ställer ju stora krav på detta också.
Nu verkar det som jag förstått fortfarande vara högst oklart hur pass skadade bussarna är eftersom branden i huvudsak var koncentrerad till en annan del av byggnaden men frågan ätr om brandcellen mellan utrymmena har varit tillräckligt dimensionerad för en sådan hetta.
Dj***ar, om språkbruket ursäktas! Så Capitolen totalförstördes alltså vid branden?
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 08 juni 2013, 16:33:09 PM
Dj***ar, om språkbruket ursäktas! Så Capitolen totalförstördes alltså vid branden?
/Peter
Kolla ursprungsinlägget som är editerat.
Citat från: Omnilasse skrivet 08 juni 2013, 10:26:19 AM
Enligt en korrigering från Lange är det inte säkert att de brann upp helt, det kan vara så att de bara har skadats. Ingen har tydligen fått tillträde till lokalen ännu för att kunna kontrollera tillståndet.
****
Det väcker ju en viss förhoppning. Vi får hålla tummarna för att skadorna går att reparera.
HJP
Jag körde förbi Länna på väg mot stan nyss. Men kvarteret är avspärrat så det gick inte att köra in och få någon uppfattning om hur skadad byggnaden är. Men vi hoppas att bussarna klarat sig någorlunda helskinnade.
Mycket tråkigt att höra. Jag hoppas att bussarna har klarat sig så bra som möjligt.
Enligt tråden i SSS Forum, länkad till i startinlägget, kan tillträde komma att kunna ske söndag kväll eller under måndagen.
Mer info följer framöver i den tråden.
Jag kan med ett stort leende meddela att Capitolen och F3an klarade branden spårvägen hade ut folk i kväll för att titta till bussarna och fick resultatet att bussarna hade inte brunnit upp
Citat från: Mathias Rickman skrivet 09 juni 2013, 22:04:08 PM
Jag kan med ett stort leende meddela att Capitolen och F3an klarade branden spårvägen hade ut folk i kväll för att titta till bussarna och fick resultatet att bussarna hade inte brunnit upp
Låter ju gott och väl så långt. Vet du om och i så fall hur mycket de skadats av rök, vatten vid släckningen och/eller värmeutvecklingen?
jag återkommer när jag vet mer just nu vet jag inte så mycket men jag återkommer som sagt
Citat från: Mathias Rickman skrivet 09 juni 2013, 22:29:04 PM
jag återkommer när jag vet mer just nu vet jag inte så mycket men jag återkommer som sagt
Så här skriver Thomas Lange klockan 21.20 på denna länk:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=36166
"Sorgen har förbytts i hopp!
Brandväggen gjorde sitt jobb. Den skyddade bussarna mot att fatta eld och räddningstjänstens insats att kyla lokalen gjorde säkert sitt till för att reducera värmeskadorna.
Våra två bussar är kvar i livet, visserligen ordentligt, nersotade samt vatten- och värmeskadade. Men bedömningen är att de är återställningsbara och nu blir det en dialog med försäkringsbolagens samordnare hur detta ska gå till. För trådbussens del är det jubileet i Landskrona i slutet av september som är nästa stora uppgift.
Vi kan således sova gott i natt. Tack alla ni som visat ert stöd!"
Som sagt: Det finns utförliga inlägg i tråden i SSS-Forum, som man med fördel kan få förstahandsuppgifter från.
Det var ju trevliga nyheter.
Kan man anta att det inte är lika trevliga nyheter för det 10 tal nylevererade bussar till Keolia och Arriva som lär ha varit inblandade i branden
Instämmer med tidigare inlägg, verkligen trevligt att bussarna har klarat sig relativt väl!
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 juni 2013, 23:08:11 PM
Det var ju trevliga nyheter.
Kan man anta att det inte är lika trevliga nyheter för det 10 tal nylevererade bussar till Keolia och Arriva som lär ha varit inblandade i branden
Nu blev jag nyfiken, vad är detta för bussar? ;)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 juni 2013, 23:08:11 PM
Det var ju trevliga nyheter.
Kan man anta att det inte är lika trevliga nyheter för det 10 tal nylevererade bussar till Keolia och Arriva som lär ha varit inblandade i branden
Citat från: Tommy E skrivet 09 juni 2013, 23:17:03 PM
Instämmer med tidigare inlägg, verkligen trevligt att bussarna har klarat sig relativt väl!
Nu blev jag nyfiken, vad är detta för bussar? ;)
Det var en
lastbilsverkstad som hade brunnit, ingen bussverkstad...Står inget om att det skulle ha varit några andra bussar än SSS två inblandade...
Citat från: roggek skrivet 10 juni 2013, 01:58:37 AM
Det var en lastbilsverkstad som hade brunnit, ingen bussverkstad...Står inget om att det skulle ha varit några andra bussar än SSS två inblandade...
I området hålls den entreprenör som monterar buss-pc och annan SL-utrustning, så det kan stämma.
Citat från: roggek skrivet 10 juni 2013, 01:58:37 AM
Det var en lastbilsverkstad som hade brunnit, ingen bussverkstad...Står inget om att det skulle ha varit några andra bussar än SSS två inblandade...
Som sagt sker montering av SL-utrustning i detta område, och jag gick bara efter vad Lars-Håkan_E skrev. När jag var där i februari stod trådbussen i samma hall som en Nobinabuss som fick SL-utrustning monterad.
Så sköt att det inte var lika illa som förra gången en C75 Capitol med veteranstatus brann. Den gången gick den inte att rädda. Det var ju den fösta C75 som brann den gången i Höganäs. Skönt jag gläds med alla inblandade. Svempa
HURRA!!!
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Går antagligen inte o jämföra med veteranerna men det var åtminstone 5 moderna bussar som "strök med" också. MANs demobuss KEO898, Scanias lånebuss 9904 (f.d 2768) samt 3 st Nobina A78or på väg från Karlstad till Kallhäll. Mycket tveksamt om det går att göra buss av någon av dessa igen. KEOn har jag sett idag o den var inte grann.
// Anders