För modellunderlag önskas färgkod/-nummer för följande Scania-Vabis Capitoler och CF-bussar hos olika bolag – synpunkter kan gärna kommenteras om färgvalen.
Färgbilderna har förekommit här på Busshistoriskt tidigare - ett stort tack för bild-lånen för kulturfrämjande gärning framföres härmed!
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/Capitol-SJ-Solna-linje_zps3604c9fc.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/Capitol-SJ-Solna-linje_zps3604c9fc.jpg.html)
SJ gul /grön
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/0089_32_wo_10-8-66_Odenplan_zps35e9033b.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/0089_32_wo_10-8-66_Odenplan_zps35e9033b.jpg.html)
SS röd/creme
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/CapitolSSv-trafik-1967_LYR-mini_zps34704b30.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/CapitolSSv-trafik-1967_LYR-mini_zps34704b30.jpg.html)
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/6490625Stb-B_zpsb90a3c9c.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/6490625Stb-B_zpsb90a3c9c.jpg.html)
SL vinröd/grå-vit, tak-grått
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/Scania-Capitol_bildbank_H71-01_zps8eb47373.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/Scania-Capitol_bildbank_H71-01_zps8eb47373.jpg.html)
Göteborg ljus-blå/beige
______
/LYR
Är bilden på göteborscapitolen Spegelvänd eller hade verkligen GS capitoler som blev högerombyggda . HUr många Capitoler hade GS ? hur många blev ombyggda ? Jag kände bara till att Capitol lånades av GS från SL för provtrafik. vilket regskylten på bussen vittnar om. Men att de byggdes om hade jag ingen aning om :P
Citat från: Svempa skrivet 05 juni 2013, 06:27:36 AM
Är bilden på göteborscapitolen Spegelvänd eller hade verkligen GS capitoler som blev högerombyggda . HUr många Capitoler hade GS ? hur många blev ombyggda ? Jag kände bara till att Capitol lånades av GS från SL för provtrafik. vilket regskylten på bussen vittnar om. Men att de byggdes om hade jag ingen aning om :P
GS har aldrig haft några Capitoler. Bilden föreställer sannolikt den Capitol som köptes av Mölndalsbussarna och som byggdes om till högertrafik. Förutom denna hade också Kålleredsbussarna en Capitol, men det var allt i den vägen som fanns runt Göteborg.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 juni 2013, 08:36:14 AM
GS har aldrig haft några Capitoler. Bilden föreställer sannolikt den Capitol som köptes av Mölndalsbussarna och som byggdes om till högertrafik. Förutom denna hade också Kålleredsbussarna en Capitol, men det var allt i den vägen som fanns runt Göteborg.
Bilden föreställer väl en Capitol för export.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 05 juni 2013, 09:10:43 AM
Bilden föreställer väl en Capitol för export.
/Gunnar
Ja, så måste det förstås vara eftersom den är byggd för högertrafik och har grönskyltar. Jag hittar sex Capitol som exporterades: en till Hamar i Norge, en till Sydamerika (!) och fyra till Israel. Är inte texten i destinationsskylten på spanska eller portugisiska? Då bör det ju vara bussen till Sydamerika som är på bilden.
Att den den blå höger-Capitolen av misstag blev inlagd beklagar jag, men för att reda ut begreppen, så är inte bilden spegelvänd-se bifogad bild, utan i stället skulle denna vänster-Capitol-skyltad "Göteborg" vara med.
Hoppas nu att inte detta inte skugggar huvudfrågan med inlägget - utan jag förväntar mig tacksamt svar på frågorna om färg-koder eller motsvarande referenser.
/LYR
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/Scania-Capitol_bildbank_zps7ab57e67.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/Scania-Capitol_bildbank_zps7ab57e67.jpg.html)
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/Capitol-Goumlteborg_zps8bb63971.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/Capitol-Goumlteborg_zps8bb63971.jpg.html)
Citat från: LYR skrivet 05 juni 2013, 09:44:32 AM
Att den den blå höger-Capitolen av misstag blev inlagd beklagar jag, men för att reda ut begreppen, så är inte bilden spegelvänd-se bifogad bild, utan i stället skulle denna vänster-Capitol-skyltad "Göteborg" vara med.
Hoppas nu att inte detta inte skugggar huvudfrågan med inlägget - utan jag förväntar mig tacksamt svar på frågorna om färg-koder eller motsvarande referenser.
/LYR
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/Capitol-Goumlteborg_zps8bb63971.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/Capitol-Goumlteborg_zps8bb63971.jpg.html)
Ja, där har vi bussen till Mölndals Bilomnibus AB.
Jag vet att det kanske inte hör hit, men den däringa SJ bussen skulle jag bra gärna vilja se en färgbild på om det finns några. Har aldrig vetat att SJ hade Capitoler.
Citat från: Bussmupp skrivet 05 juni 2013, 13:22:06 PM
Jag vet att det kanske inte hör hit, men den däringa SJ bussen skulle jag bra gärna vilja se en färgbild på om det finns några. Har aldrig vetat att SJ hade Capitoler.
Visst hör din fråga hit - i högsta grad!
Jag vill gärna själv se denna SJ/Solna-Capitol - delvis dold här vid Odenplan, men också en färgbild framifrån.
Här är vad jag, som bott i södra Stockholm har hittat - men hallå, ni som rört er norr om storstan!
/LYR
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/Capitol_SJ_Trafikalmanackan_maj_1996_zps49376577.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/Capitol_SJ_Trafikalmanackan_maj_1996_zps49376577.jpg.html)
Hej! Upplevde regelbundna färder med gula SJ-bussar under åren 1950-64 och kan försäkra att de gula nyanserna sträckte sig från nästan vita på skalan från 0-10! De nya bussarna från mitten av 50-talet till slutet av den gula eran hade naturligtvis en mera naturgul färg eftersom solen inte hade satt sina bleknings-spår! Härliga bilder i inlägget, men creme-färgerna stämmer inte! En SJ-guling var gul helt enkelt! Det är skillnad på gult och gult! Hälsn. BengaB40
Citat från: LYR skrivet 05 juni 2013, 14:13:38 PM
Visst hör din fråga hit - i högsta grad!
Jag vill gärna själv se denna SJ/Solna-Capitol - delvis dold här vid Odenplan, men också en färgbild framifrån.
Här är vad jag, som bott i södra Stockholm har hittat - men hallå, ni som rört er norr om storstan!
/LYR
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/Capitol_SJ_Trafikalmanackan_maj_1996_zps49376577.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/Capitol_SJ_Trafikalmanackan_maj_1996_zps49376577.jpg.html)
Trevlig trafik miljö. Jitterbuggar, Capitoler, precis sånt som jag gillar.
Men, några färgbilder hittar jag inte när jag söker runt på nätet. De enda bilderna jag har hittat är dessa:
(http://www.trafikminnen.se/Bilder/capitol_linje_4_nbt_ap.jpg)
(http://82.182.34.42/images/jvmv/KBDB06510.jpg)
Exteriört är väl den här SJ-Capitolen helt lik SS Capitoler med detaljen ett extraljus till i fronten? SJ-Capitolen har inte heller nummerkrukan bak (som inte kan ses på bilderna). Sedan så bytte ju SS originalblinkerserna mot Fixlights men det gjorde nog inte SJ. Bakre reg.plåten bör vara rak och inte fyrkantig som på SS-bussarna.Det var väl f.ö just bussen på bilden som rammade SS A25 465 i en våldsam kollision i korsningen Odengatan/Torsgatan på 60-talet? Mustangen gick till skrot då. Hur gick det för bussen?
Vad det gäller SJ:s gula färgsättning så skulle man ju kunna tro att det var samma nyanser som deras rälsbussar men jag har hört att så inte är fallet vilket ju komplicerar det en del. Tror att rälsbussarna var mer blekgula.
Mr H
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/CapSJ2797Alv31aug67bTrim_zpsc859f9f9.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 06 juni 2013, 10:58:09 AM
Exteriört är väl den här SJ-Capitolen helt lik SS Capitoler med detaljen ett extraljus till i fronten? SJ-Capitolen har inte heller nummerkrukan bak (som inte kan ses på bilderna). Sedan så bytte ju SS originalblinkerserna mot Fixlights men det gjorde nog inte SJ. Bakre reg.plåten bör vara rak och inte fyrkantig som på SS-bussarna.
En reprisbild på baken i SJ-orange.
Mvh Gunnar
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/SJ2737DN25juni63Web_zps557e17a8.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 06 juni 2013, 10:58:09 AM
Det var väl f.ö just bussen på bilden som rammade SS A25 465 i en våldsam kollision i korsningen Odengatan/Torsgatan på 60-talet? Mustangen gick till skrot då. Hur gick det för bussen?
Ovan DN första sida 25 juni 1963. Notera att bakljusen på 2737 är de vanliga vilket innebär att den SJ-orange Capitolen ovan har fått bakljusen utbytta.
/Gunnar
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/Capitol_mfl_Solna_zps95c82f40.png) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/Capitol_mfl_Solna_zps95c82f40.png.html)
Solna-garage_capitol
Tack Gunnar. och här ser vi en äldre Solna-Capitol på lut vid vägkanten vid garaget.
/LYR
Citat från: Gunnar D skrivet 06 juni 2013, 12:44:36 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/SJ2737DN25juni63Web_zps557e17a8.jpg)
Ovan DN första sida 25 juni 1963. Notera att bakljusen på 2737 är de vanliga vilket innebär att den SJ-orange Capitolen ovan har fått bakljusen utbytta.
/Gunnar
Tack för det, det var påpassligt! Har också det klippet men feldaterat då alltså!
(Då stämmer det bättre med påståendet att A25 465 är en av två mustangmotorvagnar som aldrig kom att vara placerad i Söderhallen. När olyckan inträffade var den placerad i Brännkyrkahallen. Den andra mustangen var förstås 416 som ju hamnade tidigt i Malmö! Ursäkta spårvagnsutvikningen men tänkte att det kan ha ett allmänintresse!)
Mr H
Citat från: LYR skrivet 06 juni 2013, 13:33:05 PM
Tack Gunnar. och här ser vi en äldre Solna-Capitol på lut vid vägkanten vid garaget.
/LYR
Tack, intressant!
"Nyare" bakljus med högre placering! Kanske provades olika utförande/placering av bakljus på SJ-Capitoler.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 06 juni 2013, 13:57:23 PM
Tack, intressant!
"Nyare" bakljus med högre placering! Kanske provades olika utförande/placering av bakljus på SJ-Capitoler.
/Gunnar
Usch kan knäcka vilken modellbyggare som helst!
Mr H
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/A25Bkh24aug63Web_zps38cb3406.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 06 juni 2013, 13:55:08 PM
Tack för det, det var påpassligt! Har också det klippet men feldaterat då alltså!
(Då stämmer det bättre med påståendet att A25 465 är en av två mustangmotorvagnar som aldrig kom att vara placerad i Söderhallen. När olyckan inträffade var den placerad i Brännkyrkahallen. Den andra mustangen var förstås 416 som ju hamnade tidigt i Malmö! Ursäkta spårvagnsutvikningen men tänkte att det kan ha ett allmänintresse!)
Mr H
Visst har det ett allmänintresse att veta mer om vagnen som kvaddades av SJ Capitolen 1963! Men var 465 placerad i Bkh "från början"?
Ovan ses "storebror/före på linan" 464 när den på morgonen 24 aug 1963 kört ut på Hägerstensvägen för att påbörja tjänstgöringen på linje 4 vid Hornstull.
Mvh Gunnar
Hej! För att återgå till SJ:s gula färg, så var det ingen skillnad på fordon med gummihjul eller räls! Den blekgula färgen på rälsbussarna berodde helt och hållet på deras relativt höga ålder innan orangeriets utbrott! Hälsn. BengaB40
Citat från: Gunnar D skrivet 06 juni 2013, 14:58:38 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/A25Bkh24aug63Web_zps38cb3406.jpg)
Visst har det ett allmänintresse att veta mer om vagnen som kvaddades av SJ Capitolen 1963! Men var 465 placerad i Bkh "från början"?
Ovan ses "storebror/före på linan" 464 när den på morgonen 24 aug 1963 kört ut på Hägerstensvägen för att påbörja tjänstgöringen på linje 4 vid Hornstull.
Mvh Gunnar
En underbart härlig och som vanligt påpasslig bild när systervagnen rycker ut från Brännkyrka!
Man ser att det närmar sig slutet för sydvästnätet genom uppbyggnaden t.v för "tunneltågsvelodromen"!
Det där med mustangernas placering under åren är en vetenskap i sig självt, de första vagnarna (kanske 400 - 415, 417 - 420 gissningsvis) tycks ha vandrat Brännkyrka, Bromma, Enskede, Råsunda och Söderhallen (ordningen Enskede, Råsunda oklar) medan de sista enligt samtida experter i SSS tycks ha varit i Brännkyrka till 1964 då de av förståeliga skäl hamnade i Söderhallen. Vagn 410 på Spårvägsmuseet är alltså en av de riktiga "vandringspokalerna"! Själv så minns jag speciellt vagn 469 från Brännkyrkatiden med sin tickande Haslerskrivare som den hade som enda mustang! Finns mycket mer att säga om det här givetvis men detta kan väl räcka på bussiten.
Mvh
Mr H
Hej! Återkommer till SJ:s gula färgsättning! I Bussalmanackan från 2010, decemberbilden, kan man se skillnaden mellan en nästan ny buss och en med åren solblekt! Återgivningen är perfekt! Här ser man också de gröna snobbrändernas nyans! Hittade en årsbok, NÄR VAR HUR från 1959, med en intressant färgplansch visande de nordiska bussarnas och spårvagnarnas variationer i huvudstäderna, dock är bilden av en SJ-Capitol framifrån inte korrekt, delvis blåaktig i snibben, men man kan ändå fragmentariskt ana den rätta mörkgröna färgen! Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 07 juni 2013, 18:32:48 PM
Hej! Återkommer till SJ:s gula färgsättning! I Bussalmanackan från 2010, decemberbilden, kan man se skillnaden mellan en nästan ny buss och en med åren solblekt! Återgivningen är perfekt! Här ser man också de gröna snobbrändernas nyans! Hittade en årsbok, NÄR VAR HUR från 1959, med en intressant färgplansch visande de nordiska bussarnas och spårvagnarnas variationer i huvudstäderna, dock är bilden av en SJ-Capitol framifrån inte korrekt, delvis blåaktig i snibben, men man kan ändå fragmentariskt ana den rätta mörkgröna färgen! Hälsn. BengaB40
Tack Benga, mycket intressant, kan du möjligen skanna in dessa båda bilder och lägga in dem här i tråden?
Själv har jag tyvärr inte någon av dessa båda publikationer.
Om du bara uppger källan - alltså varifrån du skannat/kopierat bilderna, så är det helt OK.
- väntar med spänning...!
/LYR
Vad gäller SJ:s gamla färger finns det bussar som är målade i dessa, som t ex SvOf:s 2828 som omlackades i slutet av 70-talet med original äkta SJ gul grön färg. Bussen finns i Stockholmstrakten så det behöver inte bli svårare än så.
Citat från: BengaB40 skrivet 06 juni 2013, 17:03:20 PM
Hej! För att återgå till SJ:s gula färg, så var det ingen skillnad på fordon med gummihjul eller räls! Den blekgula färgen på rälsbussarna berodde helt och hållet på deras relativt höga ålder innan orangeriets utbrott! Hälsn. BengaB40
****
Jag tror inte heller att det är någon skillnad på färgerna. Bara det faktum att det diskuteras så mycket, men ingen är säker, tyder på att det inte är någon skillnad, menar jag. Varför skulle SJ välja två olika nyanser, som ligger så nära varandra, att man inte ser någon skillnad?
(http://i1264.photobucket.com/albums/jj487/HansPolanik/Yo1626_Jvm_Gaumlvle2_zps5dd267a5.jpg) (http://s1264.photobucket.com/user/HansPolanik/media/Yo1626_Jvm_Gaumlvle2_zps5dd267a5.jpg.html)
Järnvägsmuseets Yo1S 626, någon gång på 1980-talet.(http://i1264.photobucket.com/albums/jj487/HansPolanik/SJ2027_JVM_Gaumlvle_199110051_Lj_zps87fb97e5.jpg) (http://s1264.photobucket.com/user/HansPolanik/media/SJ2027_JVM_Gaumlvle_199110051_Lj_zps87fb97e5.jpg.html)
SJ 2027, plåtad vid järnvägsmuseet 5 oktober 1991.Det är vanskligt att jämföra färger från fotografier. De är tagna vid olika tillfällen. Ljusförhållande och mycket annat, påverkar färgerna. Jag tycker ändå, att dessa bilder ger en fingervisning om att det sannolikt rör sig om samma kulör.
Modellfärger, baserade på originalfärgerna, finns att köpa från SMJ. Det är
S105, Mörkgrön och
S106, Crémegul som gäller. http://www.smj.org/wp/?p=3956&cat=114
HJP
Tack HJP!
Där fick vi se bra färgbilder och också hänvisningar/koder till SMJs sortiment.
Det är nog som du och många andra påstår att det är samma kulörer till järnvägsfordonen och landsvägsbussarna.
Jag hittade också dessa färgprover, som jag fick vid ett besök vid SLs bussdepå vid Kvarnbergsplan i Huddinge för 25 år sedan.
En mycket hjälpsam verkstadskille hjälpte mig med att föreslå att jag skulle återkomma nån dag med ett par egna burkar, så kunde jag få några färgskvättar med mig.
och detta visar jag nu här uppmålade på ett par kartongbitar./LYR
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/SL-faumlrger-1988_LYR_zpsd5263e6d.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/SL-faumlrger-1988_LYR_zpsd5263e6d.jpg.html)
När det väl börjar lossna, så kommer allt på en gång sägs det ibland...
och den känslan fick jag också bekräftad, då jag hittade dessa uppgifter bland mina sparade dokument.
Tyvärr vet jag inte vem/vad källan är, men så här står det.
Kanske några känns vid det? Antagligen från ett äldre inlägg här från Buss-snack eller Järnvägshistoriskt forum.
"......En rälsbuss typ Yol av tillverkningen Hilding Carlsson i Umeå hade samma färgsättning som SJ vägbussar.
SJ vägbussar för turisttrafik hade mera grönt än linjevagnarna.
Följande gäller:
... skall utvändigt målas med cremegul färg SJ standardkulör D, förrrådsnr 632060
...Tak och takluckor skall målas ljusgrå, SJ standardkulör G, förrådsnr 632022
...text och horisontell list under fönster målas med grön färg, SJ standardkulör M, förrådsnr 632065.
Den senare gröna användes på turistbussar på delar av fropnten...."
Intressanta uppgifter - och hur står sig då dessa SJ förrådsnummer i jämförelse med SMJs färgkoder.
Kanske kan vi få veta det framöver...
/LYR
Jag har fått uppgifter ur en översättningstabell för SJ standardkulörer någon gång. Den är daterad 1970 (då fanns inga trärälsbussar kvar).
Statens Järnvägars Handböcker SJH 730.63, 15.8.1970
Förrådsnummer, se särtryck 745, grupp 63.
B Benvit Gul 68 Vagnar, Lok, Bussar
D Cremegul Utgått Landsvägsbussar
G Ljusgrå Grå 11 Vagnar och Bussar
M Mörkgrön Grön 48 Bussar och Lokomotorer
U Mörkbrun Utgått Vagnar, Lok och Bussar
Y Svart Svart 24 Vagnar, Lok, Bussar och Signaler
Z Aluminium Grå 06 Cisternvagnar och Busstak
Detta rör bussar. Märkligt nog nämns inte bussar (och inte heller lok) när det gäller orange. Någon av dessa?
O Orange Röd 81 Expresståg, Rälsbussar, Motortrallor, Dressiner, Lokomotorer och Truckar
OR Orangeröd Röd 83 Införd ? December 1964
Nu är jag lite trött, men vad fanns det för järnvägsfordon som var orangeröda 1964? Inte Rc eller Y3. Ra, Rb, Yoa2? Eller var det standardkulör O?
M.v.h.
Ola
Citat från: LYR skrivet 07 juni 2013, 23:56:46 PM
"......En rälsbuss typ Yol av tillverkningen Hilding Carlsson i Umeå hade samma färgsättning som SJ vägbussar.
SJ vägbussar för turisttrafik hade mera grönt än linjevagnarna.
Följande gäller:
... skall utvändigt målas med cremegul färg SJ standardkulör D, förrrådsnr 632060
...Tak och takluckor skall målas ljusgrå, SJ standardkulör G, förrådsnr 632022
...text och horisontell list under fönster målas med grön färg, SJ standardkulör M, förrådsnr 632065.
Den senare gröna användes på turistbussar på delar av fropnten...."
Intressanta uppgifter - och hur står sig då dessa SJ förrådsnummer i jämförelse med SMJs färgkoder.
Kanske kan vi få veta det framöver...
/LYR
****
Kanske detta är svaret på "mysteriet". Om det syns på turistbussarna, att de har en grönare nyans, så kan det möjligen vara så att man lagt märke till det, och dragit slutsatsen att alla bussar har samma kulör, som skiljer sig från rälsbussarna.
Citat från: Ola Almquist skrivet 08 juni 2013, 01:54:39 AM
Jag har fått uppgifter ur en översättningstabell för SJ standardkulörer någon gång. Den är daterad 1970 (då fanns inga trärälsbussar kvar).
Statens Järnvägars Handböcker SJH 730.63, 15.8.1970
Förrådsnummer, se särtryck 745, grupp 63.
D Cremegul Utgått Landsvägsbussar
M Mörkgrön Grön 48 Bussar och Lokomotorer
M.v.h.
Ola
****
D och
M är äldre betekningar.
48 en nyare. Av förklarliga skäl, finns ingen nyare beteckning för cremegul.
På SMJ:s hemsida anges de äldre beteckningarna inom parentes, efter de nyare, om sådan finns. Där finns även ett par orange färger med.
http://www.smj.org/wp/?p=3956&cat=114
HJP
Turistbussarna hade väl inte "en grönare nyans"? Det var bara det att de gröna partierna var större på de äldre turistbussarna.
Citat från: Björn Forslund skrivet 08 juni 2013, 10:28:05 AM
Turistbussarna hade väl inte "en grönare nyans"? Det var bara det att de gröna partierna var större på de äldre turistbussarna.
****
Så kan det naturligtvis vara.
Jag kanske feltolkade
"....mera grönt....", LYR:s inlägg, där det står:
"SJ vägbussar för turisttrafik hade mera grönt än linjevagnarna".Det verkar rimligt. Det står ju inte att turistbussarna är grönare.
HJP
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/IMG_0703-1_zpsf9293e5a.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/IMG_0703-1_zpsf9293e5a.jpg.html)
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/sj-turist-1958-e_zps763e553f.png) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/sj-turist-1958-e_zps763e553f.png.html)
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/SJturist-1945b_zps08af7693.png) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/SJturist-1945b_zps08af7693.png.html)
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/SJ-bussB720_zps658d0eaf.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/SJ-bussB720_zps658d0eaf.jpg.html)
Här är några exempel på SJ:s grön-gula turistbussar där den gröna kulören dominerar fronten. Bilder/film-klipp från tidig 1950-tal.
/LYR
Hej! Ja, det var en vacker färgkombination på SJ:s gul-gröna bussar avsedda för turisttrafik! Fina SJ-emblem på sidorna med de förkromade vingarna också, de sista med dessa emblem var Volvo-Hägglund, B638:orna från 1955, 2498-2510, om jag minns rätt! Hälsn. BengaB40
Dollartåget (1953)
En färgfilm, 26min. som kan vara intressant är denna om SJ:s "Dollartåg".
Där förekommer dessa gulgröna turistbussar på flera platser efter resan och är på plats för att plocka upp turisterna på nya rundturer.
http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?autostart=true&movieid=257
Under en resa genom Sverige får ett amerikanskt turistsällskap stifta bekantskap med svensk exotisk kultur.
Här dricker man mjöd och ser traditionell oxdans i Dalarna och hälsar på självaste Kung Bore vid polcirkeln.
Lanserades med den engelska titeln On the track to the midnight sun.
/LYR
Hoppas nu att Janne W tar fram SKV Boxer och "Nyboxer" i modell , båda dessa var ju vanliga hos en mängd bolag förutom SJ. Nyboxern kan förses med dörrar på bägge sidor och rulla i trafik både före o efter Dagen H.
Citat från: Björn Forslund skrivet 08 juni 2013, 19:46:14 PM
Hoppas nu att Janne W tar fram SKV Boxer och "Nyboxer" i modell , båda dessa var ju vanliga hos en mängd bolag förutom SJ. Nyboxern kan förses med dörrar på bägge sidor och rulla i trafik både före o efter Dagen H.
Ja, det hoppas vi nog många - men beror på hur väl mottagandet blir av CF och Capitolen - nog vill man ha några exemplar av varje.....i olika färgsättningar.
Hoppas att inte den tillverkade upplagan blir för liten bara .....så man missar tillfället.
/LYR
Jag har sökt på alla bussbilder (för närvarande 1284 stycken) på järnvägsmuseums samlingsportalen –
på sid 37 finns gul-gröna SJ turistbussar också av Volvos tillverkning.
Sedan kan man söka så mycket man vill, framåt och bakåt, och har tid/lust.....hej då på en stund!!
Men eftersom länken som angavs i går är tidsbegränsad, så gäller den inte idag.
Så gör istället så här:
>logga in på samlingsportalen.se
>välj enkel sökning
>skriv som sökord endast buss
då bör du ha fått en sökning som ger 1284 poster.
/LYR
Uppdaterad inloggning till samlinsportalen - se föregående inlägg ovan!
/LYR
Tack för alla svar, som bidragit till att färg-referenser kunnat fastställas!
Men ännu saknas bla. den klassiska färgsättningens koder/kulörer före epoken 1988 för Stockholms Capitoler - alltså de kulörer som fanns vid nyleverans.
Ett exempel är den nu välkända SL 5354 H24, som klarat sig ganska väl i den brand som härjat.
Kan någon inom SSS, Spårvägsmuséet eller annan som är insatt i färgfloran, lämna uppgifter, som kan leda fram till att vi kan få en klassisk riktig förebildstrogen stockholms-capitol från Jeco?
Det skulle välkomnas med glädje av oss alla.
/LYR
Hm ja 5453 (som den egentligen heter.Petitess!) kan vi ju för stunden lämna utanför det här. Men jag tänker på mångfalden Capitoler på Spårvägsmuseet och man brukar kunna hitta originalfärg på insidan av luckor och sådant! Det är ju fyra Capitoler att välja på så någonstans ska man väl kunna få fram det. När jag höll på med 5453 för många år sedan hittade jag originalfärg just på sådana ställen.
När man fått fram det så får man väl göra en färganalys någonstans. Förresten kommer att tänka på att SSS H15 undrar jag om den inte kan vara i gammal SS-lack fortfarande? Däremot varning för den ljusröda färgen som en av H30:na på museet har, den är inte SS-röd utan färgsättning från tidigare ägare Trollbäckens Trä! Om man hittar originalfärg på skymda ställen på bussarna så är ju den oftast i bra skick ej solblekt etc. Men däremot så kan man ju undra hur strikt noga man varit med det här. Kommer ihåg första gången vi pratade om att lacka 5453 ljusröd och pratade med målarmästaren i Hammarby. Han sa då att det är bättre att lacka lite mörkare så står färgen sig bättre när den sedan bleks!
Mr H