Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 03 juni 2013, 20:31:03 PM

Titel: Nykomlingar 1992
Skrivet av: Hasse L skrivet 03 juni 2013, 20:31:03 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/688475Smt-B_zps25ce82ea.jpg)
JGN 749 - Scania CN113 1992 - SL Buss AB H17 6884.

(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/688569Dgb-B_zps5f742dff.jpg)
JKN 839 - Scania CN113 1992 - SL Buss AB H17 6885.
Titel: SV: Nykomlingar 1992
Skrivet av: Peter Öden skrivet 03 juni 2013, 20:39:45 PM
Hej !

Tack för trevliga bilder på en riktigt busstyp !

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Nykomlingar 1992
Skrivet av: Bussmupp skrivet 04 juni 2013, 15:18:53 PM
Såg en vit sån här idag och fick ett leende på läpparna. Visste inte att det rullade några i Stockholm längre.
Titel: SV: Nykomlingar 1992
Skrivet av: Karsten skrivet 04 juni 2013, 20:35:13 PM
De absolut trevligaste innerstadsbussarna sedan CR111. Mjukare gång var svår att finna...
Titel: SV: Nykomlingar 1992
Skrivet av: JDS skrivet 04 juni 2013, 21:20:48 PM
Citat från: Karsten skrivet 04 juni 2013, 20:35:13 PM
De absolut trevligaste innerstadsbussarna sedan CR111. Mjukare gång var svår att finna...

H11 räknas kanske inte som innerstadsbuss men jag tyckte att den hade ännu mjukare gång, åtminstone i x- och y-led. Dock förtogs ju komforten en hel del av den alltför mjuka stoppningen i sätena som gjorde att vartenda gruskorn kändes långt upp i mag-tarmsystemet.
Titel: SV: Nykomlingar 1992
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 04 juni 2013, 21:50:53 PM
Citat från: JDS skrivet 04 juni 2013, 21:20:48 PM
H11 räknas kanske inte som innerstadsbuss men jag tyckte att den hade ännu mjukare gång, åtminstone i x- och y-led. Dock förtogs ju komforten en hel del av den alltför mjuka stoppningen i sätena som gjorde att vartenda gruskorn kändes långt upp i mag-tarmsystemet.

Ja men det var beroende på vilken växellåda bussindividen var utrustad med då den första GAV 762 var väldigt beroende av vilken förare som körde om det skulle bli en behaglig eller vidrig resa om man inte helt enkelt men högst regelvidrigt kopplade bort alla bromsfunktioner förutom luftbromsen, den senare GAV 762R var betydligt mer förlåtande och lättkörd.

Men inget slår ju en CR 111 även om bussmodellen på bilen inte ligger långt ifrån.