Har scannat lite ur farsans album igen :)
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/008-2_zpsf7db696a.jpg)
GDG 319 får en rengörning på tvättbryggan vid garaget i Malung
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/010-1_zps881a20ce.jpg)
GDG 236 vid garaget i Malung
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/016_zps984dd27f.jpg)
Och sist denna gång är GDG 175 även den vid garaget i Malung
:) :)
Härliga gamla GDG bussar, detta var trevligt.
Underbart Jan-Åke att du har dammat av far dins fotoalbum igen.
Lite uppgifter på bussarna
GDG 319/S 259 - X 209 - W 770, ScV B22, 1946 chnr: 90059 Hägglund 44+16pl. avf.-66
GDG 236/P 564 - X 375 - W 318, ScV 2B21, 1949 chnr: 91081 SKV 39+6pl. omb.-57 till godsbuss 21+2380kg. avf.-65
GDG 175/S 212 - W 859 - S 379, Vo B638, 1953 chnr: 635-153 Säffle 45+3pl. avf.-70. nytt invnr: 1325
ps skickar en bild till dej om nån dag och hoppas du och din far kan hjälpa med lite identifiering
mvh U Fernestad
Nr 175 ser nästan helt ny ut. Bilderna kan väl knappast vara tagna senare än ca 1960?
Hej! Njutbara bilder från landsvägsbussarnas storhetstid! Hälsn. BengaB40
Citat från: Mats Karlsson skrivet 03 juni 2013, 07:20:57 AM
Nr 175 ser nästan helt ny ut. Bilderna kan väl knappast vara tagna senare än ca 1960?
Ska kolla i albumet,stod årtalet där :)
Citat från: Mats Karlsson skrivet 03 juni 2013, 07:20:57 AM
Nr 175 ser nästan helt ny ut. Bilderna kan väl knappast vara tagna senare än ca 1960?
319 till W 1961
236 till W 1958
175 till W 1957
Bilden på GDG 175 är tagen 1961,de andra 2 bilderna är från 1964 :)
Citat från: j-a skrivet 03 juni 2013, 22:52:29 PM
Bilden på GDG 175 är tagen 1961,de andra 2 bilderna är från 1964 :)
Tack! Jag anade att bilden på 175 var yngre än de andra, eftersom bussen ser så välbehållen och fin ut.
Hej! GDG 319 var mig en konstig Hägglundare från 1946, verkar ha blivit ombyggd i något skede med nya rutor runt om och ny Arvikabetonad grill, även skyltkrukor verkar ombyggda.
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 04 juni 2013, 09:05:51 AM
Hej! GDG 319 var mig en konstig Hägglundare från 1946, verkar ha blivit ombyggd i något skede med nya rutor runt om och ny Arvikabetonad grill, även skyltkrukor verkar ombyggda.
Mvh Jan G
Jag håller med. Tycker också att det luktar annat än Hägglund. Blandning av Arvika och ASJ.
Hej! Skyltskåpet och de blå positionsljus-lamporna ser ut som ASJ, de öppningsbara fönstren definitivt mitten av 50-tal eller senare. Original är i.a.f. framhjulsfälgen, typisk för tidiga ScV i B20 serien! Hälsn. BengaB40
1946 kom 6st. ScV B22 med Hägglundskarosser och 1947 1st. Dessa hade inv.nr: 319 - 323 samt 333 och 18 som kom 1947.
Att bussarna under årens lopp har bytt ut lite fönster eller nån karossdel var inte ovanligt.
Har kollat lite i mina anteckningar:
För nr 319 anges i X-läns bilregister att den är besiktad i Ö-vik, vilket väl tyder på att den ursprungligen är karosserad av Hägglunds. Har tydligen byggts om under årens lopp.
Nr 236 anges som ScV 2B21 i både P-läns och X-läns bilregister.
Citat från: BengaB40 skrivet 04 juni 2013, 16:10:02 PM
Hej! Skyltskåpet och de blå positionsljus-lamporna ser ut som ASJ, de öppningsbara fönstren definitivt mitten av 50-tal eller senare. Original är i.a.f. framhjulsfälgen, typisk för tidiga ScV i B20 serien! Hälsn. BengaB40
Har jämfört lite med 319 på bild från -64 och 323 från en bild i slutet på 40-talet, skyltskåpet är orginal vad jag kan se, de blå lamporna är inga lampor utan flagghållare. Den blå lampan sitter på mittstolpen på framrutan, grillen är utbytt till en s.k jaguargrill (Arvika). Originalgrill är med lodräta stänger, blinkersen är också bytt till modernare saker. De gamla var av pinnmodell som satt på stolpen bakom förarens sidoruta. Sidorutorna som är öppningsbara är av nyare årgång som nämdes i ovanstående inlägg.
Glömde en sak backspeglarna är också de flyttade, satt mitt på stolpen till hö. och vä. om framrutan
236 ska vara 2B21, skrivfel har ändrat i tidigare inlägg
Hej! B22:an fick tydligen göra tjänst i många år! Ibland glömmer man hur många ändringar som kunde förekomma på bussar som fick ett långt liv! En känd veteranbuss-renoverare sade en gång till mig: En bevarad gammelbuss är som ett hus eller en lägenhet, ständigt renoverad och förbättrad i takt med tiden! Hälsn. BengaB40