Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: en_dalmas skrivet 30 maj 2013, 10:32:16 AM

Titel: Nobina har sagt upp avtalet i Nora/Hällefors
Skrivet av: en_dalmas skrivet 30 maj 2013, 10:32:16 AM
http://na.se/nyheter/nora/1.2092999-nobina-har-sagt-upp-avtal-om-busstrafik
Titel: SV: Nobina har sagt upp avtalet i Nora/Hällefors
Skrivet av: 1896 skrivet 30 maj 2013, 11:16:40 AM
Vad ska då inte alla dessa "omförhandlingar" kosta skattebetalarna ?  ??? Är det inte nog bökigt med ordinarie upphandling, nuförtiden ska  var och varannan upphandling behöva göras om också.  :(
Titel: SV: Nobina har sagt upp avtalet i Nora/Hällefors
Skrivet av: en_dalmas skrivet 30 maj 2013, 18:38:02 PM
Citerad kommentar från artikeln där jag tycker att han har en ganska bra poäng i det han vill säga:

"Jag känner visserligen inte till vad Länstrafiken i Örebro län ställer för krav, men generellt sett måste man se till att det ställs rimliga krav som operatörena kan leva upp till och att kraven inte blir så hårda att det blir svårt att uppnå vinst och bra kvalitet på trafiken. Jag kan nämna Dalatrafik som exempel, Nobina kör trafiken där i dag men kommer inte lämna in anbud i den nya upphandlingen, orsaken är i mångt och mycket att man anser att kraven är allt för orimliga, bl.a skulle bussar av 2012-årsmodell( alltså endast då ca 2 år gammla) ej kunna användas i den nya upphandlingen; orsak, de är för gammla !
Visst skall de som upphandlar ställa krav, men kraven skall vara rimliga och relevanta.
En annan orsak att Nobina vill omförhandla avtalet kan ju vara att de räknat fel och då är det ju en annan femma. Länstrafikens krav är kanske rimliga ? Tendensen i landet är dock att kraven blir högre och högre, vilket leder till högre biljettpriser och sämre arbetsvilkor för bussförarna."
Titel: SV: Nobina har sagt upp avtalet i Nora/Hällefors
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 maj 2013, 21:15:00 PM
Citat från: en_dalmas skrivet 30 maj 2013, 18:38:02 PM
Citerad kommentar från artikeln där jag tycker att han har en ganska bra poäng i det han vill säga:

"Jag känner visserligen inte till vad Länstrafiken i Örebro län ställer för krav, men generellt sett måste man se till att det ställs rimliga krav som operatörena kan leva upp till och att kraven inte blir så hårda att det blir svårt att uppnå vinst och bra kvalitet på trafiken. Jag kan nämna Dalatrafik som exempel, Nobina kör trafiken där i dag men kommer inte lämna in anbud i den nya upphandlingen, orsaken är i mångt och mycket att man anser att kraven är allt för orimliga, bl.a skulle bussar av 2012-årsmodell( alltså endast då ca 2 år gammla) ej kunna användas i den nya upphandlingen; orsak, de är för gammla !
Visst skall de som upphandlar ställa krav, men kraven skall vara rimliga och relevanta.
En annan orsak att Nobina vill omförhandla avtalet kan ju vara att de räknat fel och då är det ju en annan femma. Länstrafikens krav är kanske rimliga ? Tendensen i landet är dock att kraven blir högre och högre, vilket leder till högre biljettpriser och sämre arbetsvilkor för bussförarna."

Vad har Dalatrafik och den pågående upphandlingen med Nora att göra?

Nobina har konstaterat att man inte uppnår ett tillfredställande resultat och väljer att avsluta avtalet, på samma sätt som Arriva och KR Trafik gjort på andra håll, kraven var ju kända och genom att lämna bud har man accepterat dessa, sedan kan man ju aldrig gardera sig emot att det inte går att strama åt som man kalkylerat med och att resultatet då inte blir det budgeterade
Titel: SV: Nobina har sagt upp avtalet i Nora/Hällefors
Skrivet av: Ersa skrivet 31 maj 2013, 10:59:13 AM
Intressant är det iaf att när kvalitetskraven skruvas upp, så faller "de fyra stora" oftast bort först, medan mindre åkare då kan ta över och klara av kvalitetskraven. Oftast då vid nya redan planerade upphandlingar. Som t.ex Kronoberg.
Titel: SV: Nobina har sagt upp avtalet i Nora/Hällefors
Skrivet av: Jo skrivet 31 maj 2013, 17:04:24 PM
Citat från: Ersa skrivet 31 maj 2013, 10:59:13 AM
Intressant är det iaf att när kvalitetskraven skruvas upp, så faller "de fyra stora" oftast bort först, medan mindre åkare då kan ta över och klara av kvalitetskraven. Oftast då vid nya redan planerade upphandlingar. Som t.ex Kronoberg.

Resultatet men många entreprenörer i Kronoberg är nog snarare ett resultat av att man valde att upphandla trafiken i många små delar istället för ett jättepaket för hela länet. Dessutom använder man ju en typ av bussar som är lättare att få meranvändning av i beställningstrafiken än vad som är normalt. Sen är ju de tre största vinnarna Bergkvarabuss, Nilsbuss samt Karlssonbuss(Grimslöv, Moheda, SvenCarlsson) inte jättesmå heller.

Titel: SV: Nobina har sagt upp avtalet i Nora/Hällefors
Skrivet av: Jo skrivet 31 maj 2013, 17:17:53 PM
Citat från: en_dalmas skrivet 30 maj 2013, 18:38:02 PM
Citerad kommentar från artikeln där jag tycker att han har en ganska bra poäng i det han vill säga:

"Dalatrafik som exempel, Nobina kör trafiken där i dag men kommer inte lämna in anbud i den nya upphandlingen, orsaken är i mångt och mycket att man anser att kraven är allt för orimliga, bl.a skulle bussar av 2012-årsmodell( alltså endast då ca 2 år gammla) ej kunna användas i den nya upphandlingen; orsak, de är för gammla !


Nu fick ju fordonen ha en maxålder på 14 år och en medelålder på 7 år så det stämmer inte riktigt. Sen kan det ju vara så att ändå att en 2 år gammal buss inte uppfyller funktionskraven i det nya avtalet.