Enl. UNT
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=670037,00.html
Gasa tills det rasar ;D
/Fredde
Vilken fantastisk artikel... :-X
"Sen har många privatpersoner sagt till media att bussarna kör för fort, framför allt bilister som blivit omkörda av bussen fast de hållit 90 km/tim."
Kanske dags att undervisa folk i att deras hastighetsmätare på personbilarna oftast visar alldeles för mycket!
Men att det skulle bli hetsjakt nu, när media lyckats koppla greppet om att det KAN vara hastigheten som BIDROG till olyckan i vintras på 288:an, var väl ingen som tvekade om...?!
Trist!
//Danne
Den korta artikeln har blivit längre: http://www2.unt.se/article/1,1786,MC=77-AV_ID=670170,00.html?from=latestnav
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 november 2007, 17:21:27 PM
En kort kommentar, hastighetsmätning i fordon mha GPS är inte helt tillförlitlig, på Uppsalaslätten kan felmarginalen vara acceptabel men längre norrut har felmariginalen visat sig oacceptabel annat än för en rent allmän känsla över hastighetshållningen, inom SL området har NTF bistått med hastighetsmästning mha laser vilket ger en helt annan tillförlitlighet.
//Lars
Det vore helt klart på sin plats att komplettera hastighetskameror med utrustning där varje bilförare kan kontrollera sin hastighet gentemot hastighetsmätarens. Då ges alla en chans att verkligen hålla rätt fart istället för att lita på en hastighetsmätare som kan visa både det ena och det andra. Det är alltför många som håller fel hastighet, både uppåt och nedåt, baserat på ett antagande att hastighetsmätaren visar fel eller helt rätt.
/Cero
Ja, hastighetskameror kan man ju ha en åsikt om, bättre då som du säger att visa den faktiska hastigheten på något sätt, så att man reflekterar över detta återkommande.
Lars, anledningen är enkel, dagens grejer är så pass robusta, så att när man sitter och dammar i 140 med privatbilen, tror man att det går i 90....
Notera att NTF räknar "för fort" så fort du överskrider hastighetsgränsen det minsta. Fina rubriker blir det av det
Jag tror inte att nån bryr sig särskilt mycket om busser råkar gå 3km/h för fort, det är enligt mig inom "felmarignalen". Man kan ju inte sitta och stirra på hastighetsmätaren hela tiden. Inte ens polisen tycker det.
Nej, den intressanta siffran är att 15% kör över 6km/h för fort, där finns det något att diskutera.
Det har blivit ett så stressat samhällsklimat, man skulle ha en helt annan policy när man sätter tidtabeller.
att köra med en GPS inne i bussen är ju att be om fel, den kan mycke väl tappa satelliter när de är under tak
Förstår faktiskt inte varför bolagen samarbetar med NTF dem gör allt för att smutskasta branchen. precis som någon skrev längre upp så anser dem att 1km/h är för fort och helt oacceptabelt
Att införa obligatorisk test av hastighetsmätarna i samband med besiktningen vore en enkel lösning på den delen av problemet.
Drar mig till minnes en undersökning för några år sedan(om det var vv eller ntf kommer jag inte ihåg).
Det visade sig att när förarna körde, som de trodde, 90km/h så var den uppmätta hastigheten mellan 73km/h och 110km/h!
Det är inte så konstigt om då den som kör 110 tycker att den som kör 73 ligger och "lusar", och tvärt om att den som kör 73 tycker att den som kör 110 kör som en "biltjuv".
Många "irritationsmoment" skulle helt klart försvinna om alla hastighetsmätarna kalibrerades lika. ;)
Att sedan vissa förare kör för fort i alla fall är ju ett annan problem.
Men jag tycker att huvudmännen/åkerierna gör det lätt för sig när de hela tiden säger att de säger åt förarna att säkerheten kommer först och turlistan i andra hand.
Gör då hellre tidtabeller som går att hålla!!
Det är lätt att förstå att vissa trampar på gasen när var och varannan passagerare som kliver på gnäller/klagar på att bussen är sen!
(detta gäller även de som "indirekt" gnäller/klagar genom att kolla på klockan när man kör in på hållplatsen).
Det är ju så enkelt att kolla hastighetssmätaren
Enligt biljettmaskinen som har GPS sändare på taket
så bör den visa rätt hastighet. denna fungtion finns här i Norrland.
Detta är från NTF:s hemsida i Örebro och ingår i ett Nationellt projekt från vägverket om hastighet på tunga fordon.
Så här skriver de på hemsidan. http://www.ntf.se/orebro/projekt/default.asp?RecID=20789 (http://www.ntf.se/orebro/projekt/default.asp?RecID=20789)
Hastigheten och Yrkestrafiken
Hastigheten i trafiken är en starkt påverkande variabel för både uppkomst och framförallt effekten av trafikolyckor. Det gäller i särskilt hög grad för olyckor där oskyddade trafikanter är inblandade. Hastigheten vid påkörningsögonblicket är den avgörande skillnaden mellan liv och död. Att inte köra fortare än lagstadgad hastighet är en viktig del i trafiksäkerhetsarbetet och borde vara en självklarhet för alla förare, speciellt yrkestrafiken som historiskt setts som förebilder i trafiken.
Yrkestrafiken är till stor del samhällsfinansierad och dessa transporter måste bli säkra ur alla synvinklar. En samhällsbetald transport får aldrig framkalla svårt skadade eller dödade i trafiken.
NTF Örebro arbetar offensivt för att länets företag skall kvalitétssäkra sin verksamhet och därmed följa gällande lagar och förordningar samt hitta rutiner för att åtgjärda och fäölja upp brister inom ts-området.
Projektet Hastighet och yrkestrafiken kommer att genomföras med NTF Örebros yrkesförarråd som projektplanerare och ansvarig för verksamheten, samt med FMK som samarbetspartner.
Hastighetsmätningar genomförs på yrkestrafiken på tre sträckor med olika hastighetsgränser (en 30- och två 50-sträckor) och med minst 10 fordon per företag och mätsträcka. Mätplatser väljs där mätningar kan göras utan att det finns farthinder eller annan åtgärd och skall göras på "fria fordon", dvs. fordon som inte åker i kö utan kan bestämma sin egen hastighet.
Mätresultaten skickas till de företag som mätningar gjorts på, och en dialog startar med företagsledningen om resultaten och om hur hastigheten kan förbättras.
Efter ca sex månader görs nya hastighetsmätningar på samma företag, och om möjligt på samma platser.
Företagen kontaktas och delges resultaten och att de kommer att publiceras i media inom kort.
/ Christer K
Citat från: P-J.E skrivet 02 november 2007, 08:23:07 AM
Det är ju så enkelt att kolla hastighetssmätaren
Enligt biljettmaskinen som har GPS sändare på taket
så bör den visa rätt hastighet. denna fungtion finns här i Norrland.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 november 2007, 09:35:50 AM
Problemet är knappast färdskrivaren under förutsättning att den är kalibrerad vartannat år, problemet är personbilarnas hastighetsmätare.
Och GPS:n skulle jag inte lita på som hastighetsmätare uppe i norrland, den har sämre tillförlitlighet än färdskrivaren.
//Lars
Exakt, Lars. Problemet är personbilarna. Åtminstone min saknar biljettmaskin med GPS-mätare. ;)
Fast med tanke på alla tillfällen man måste ställa upp och skjutsa ungar till diverse aktiviteter börjar jag fundera på att skaffa en biljettmaskin.....
/Cero
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 november 2007, 18:08:43 PM
Det har blivit ett så stressat samhällsklimat, man skulle ha en helt annan policy när man sätter tidtabeller.
Största problemet är inte tidtabellerna, det är förarna det är fel på! I Kalmar län har vi tidtabeller som inte är några problem att hålla utan att köra för fort, finns några undantag där det är lite dåligt med tid, ändå kör en del förare som inte tiden skulle räcka till överallt. Även om inte tidtabellen håller är det ingen anledning att köra för fort, finns ingen som kräver det av förarna.
Sen hjälper det inte att sitta i fikarummen och vara förbannade på de dåliga tidtabellerna när "alla" ändå håller dem. Kör lagligt och visa att det inte funkar, då kan man komma någonstans med diskussionen. Vi kanske är lite bortskämda här i Kalmar län med vår fina kontakt med KLT som verkligen lyssnar på oss. :)
NTF hade en laserkoll vid 30-vägen vid Grisslehamns skola för c:a 2 år sedan läste jag i Norrtälje tidning då. Många arga bilister visade ett specifikt finger åt kontrollanterna, men inte en enda buss körde för fort i 30-zonen, varesig det var Eckerölinjen, Busslink, Gimo Buss eller någon annan privat åkare.
Annat var det förr, då det var 130 på grusväg, och bilarna började att ruska vid 70....
JAg har lite svårt varför UL köper in en mätning av hastigheten och sedan publicerar denna och på sätt smutskastar sig själva och sina entreprnörer med anställda. Det normala vore väl att ha ett möte med företagen/förarna som är icke offentligt och där diskutera vad man ska vidta för åtgärd. Jag tycker faktiskt inte resultatet var särskilt uppseendeväckande. Att bara 15% körde mer än 6km/h för fort tycker inte jag var mycket. Jag tyckte nästan att de skötte sig exemplariskt. Att köra överdrivet sakta lockar väl inte heller direkt nya resenärer. Visst kan man lägga tidtabellerna som att det alltid var snöstorm och att varenda resenär ska ladda sitt månadskort. Frågan är hur många som vill sitta och vänta vid varje hållplats de gånger detta inte slår in?
Ett tag fanns det ju en dekal, som började att klistras bak på lastbilar, jag vet inte var den kom ifrån, men budskapet var ju hetsande mot föraren av fordonet, maken till att undergräva sin egen verksamhet.....?
"Kör jag för fort, ring...." Eller nåt liknande....
Det är emellanåt ett förfärligt gnäll om att bussarna kör för fort...
Får jag komma med ett pedagogiskt inlägg till den debatten (kopierat från min blogg på tidningen Bussbranschens hemsida)
Det är inte farten som dödar, det är smällen!
Eftersom min blogg även riktar sig till läsare utanför Sverige tar vi det också på engelska:
It´s not the fart that kills, it´s the smell.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 03 november 2007, 15:40:55 PM
Ett tag fanns det ju en dekal, som började att klistras bak på lastbilar, jag vet inte var den kom ifrån, men budskapet var ju hetsande mot föraren av fordonet, maken till att undergräva sin egen verksamhet.....?
"Kör jag för fort, ring...." Eller nåt liknande....
Texten på dekalen löd "Hur kör jag? Ring ..." Det avsåg alltså inte bara fortkörning utan även annat olämpligt beteende från lastbilsförarens sida. Som bilist tyckte jag den var bra eftersom de förare som körde med sådan dekal så gott som alltid körde anmärkningsfritt och uppträdde som de "landsvägens riddare" som det hette förr i världen att alla långtradarförare var.
Men jag förstår naturligtvis att det blev stressande och det fanns privatbilister som ringde bara för att klaga på att bilen inte körts åt sidan fast de legat bakom i en halv minut. Att det inte fanns vägren var fjuttigheter de inte tyckte spelade någon roll i sammanhanget.
Å andra sidan skulle jag gärna vilja sett en sådan skylt på den lastbil som låg och pressade en halvmil bakom mig på 70-väg tre meter bakom bakluckan. Till sist kände jag mig pressad att gå in i en parkeringsficka och släppa förbi honom, då han sackade lite i en backe. Tidigare vågade jag inte eftersom till och med minsta inbromsning skulle ha varit stor risk för en smäll där bak. Att han gav mig fingret när han körde förbi gjorde mig faktiskt inte förvånad.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 november 2007, 18:19:32 PM
Texten på dekalen löd "Hur kör jag? Ring ..." Det avsåg alltså inte bara fortkörning utan även annat olämpligt beteende från lastbilsförarens sida. Som bilist tyckte jag den var bra eftersom de förare som körde med sådan dekal så gott som alltid körde anmärkningsfritt och uppträdde som de "landsvägens riddare" som det hette förr i världen att alla långtradarförare var.
Men jag förstår naturligtvis att det blev stressande och det fanns privatbilister som ringde bara för att klaga på att bilen inte körts åt sidan fast de legat bakom i en halv minut. Att det inte fanns vägren var fjuttigheter de inte tyckte spelade någon roll i sammanhanget.
Å andra sidan skulle jag gärna vilja sett en sådan skylt på den lastbil som låg och pressade en halvmil bakom mig på 70-väg tre meter bakom bakluckan. Till sist kände jag mig pressad att gå in i en parkeringsficka och släppa förbi honom, då han sackade lite i en backe. Tidigare vågade jag inte eftersom till och med minsta inbromsning skulle ha varit stor risk för en smäll där bak. Att han gav mig fingret när han körde förbi gjorde mig faktiskt inte förvånad.
Det brukar ju heta att den siste idioten inte är född än. I lägen som dessa har det faktiskt hänt att jag ringt åkeriet och bett att få tala med VD. Det brukar kännas bra, men du kanske inte hade möjlighet att snappa upp företagsnamnet?
En annan omvänd situation som brukar inträffa på motorväg är när man ligger på farthållaren och någon (personbil oftast) kommer dånande bakifrån, kör om, går in precis framför och tappar fart fullständigt. Sedan ligger de där och segar i en hastighet som är lika eller något lägre än ens egen. Går man ut för att köra om ökar farten. Ger man upp och går in bakom sjunker den igen. Ökar man rejält och kör om kommer de snart tillbaka igen. Tröttsamt.
/Cero
Citat från: Cero skrivet 05 november 2007, 20:19:33 PM
Det brukar ju heta att den siste idioten inte är född än. I lägen som dessa har det faktiskt hänt att jag ringt åkeriet och bett att få tala med VD. Det brukar kännas bra, men du kanske inte hade möjlighet att snappa upp företagsnamnet?
En annan omvänd situation som brukar inträffa på motorväg är när man ligger på farthållaren och någon (personbil oftast) kommer dånande bakifrån, kör om, går in precis framför och tappar fart fullständigt. Sedan ligger de där och segar i en hastighet som är lika eller något lägre än ens egen. Går man ut för att köra om ökar farten. Ger man upp och går in bakom sjunker den igen. Ökar man rejält och kör om kommer de snart tillbaka igen. Tröttsamt.
/Cero
Nej, jag såg inte företagsnamnet och tänkte inte i hastigheten på att kolla regnumret heller när han svischade förbi. Så bara fingret genom sidorutan - förmodligen kom det från co-drivern. I normala fall brukar jag när sådant här händer notera regnumret via min backspegel, men denne låg hela tiden så nära att jag inte såg numret.
Det du beskriver har jag ibland märkt också som busspassagerare. Det är naturligtvis både naivt och farligt. Påfallande ofta är det någon som pratar i mobiltelefon och inte vet hur farthållaren på hans bil fungerar. Att det finns farthållare i den är självklart eftersom det nästan alltid rör sig om en bil som kostar minst 400 000 papp.
nyss hemkommen from the states reflekterar man ju lite över denna tråd
där kör ju lastbilarna omkring i samma fart som all annan trafik
och detta är helt underbart inga lastbilar och bussar att ligga och sega sig bakom :)
och man undrar ju över vad som räknas som för fort?
100km på motorväg kan ju näppeligen räknas som trafikfarligt
det är ju inte farligt e resten av eu där alla bussar rullar på motorvägarna i 100km
jo i danmark är det JÄTTEFARLIGT att köra över 80km med buss det måste bero på danskarna?...
fast med göteborgs bussar är väl 35km för fort
den här stollen Roger Qarström från ntf och hans besatthet av swebuss är ju helt sjuklig karln borde ut och polera vägräcken med tandborste så att vi andra för någon nytta av han :'(
Citat från: michael k skrivet 07 november 2007, 01:38:21 AM
nyss hemkommen from the states reflekterar man ju lite över denna tråd
där kör ju lastbilarna omkring i samma fart som all annan trafik
och detta är helt underbart inga lastbilar och bussar att ligga och sega sig bakom :)
Nja, det är en sanning med modifikation. I många delstater är hastighetsgränsen lägre för lastbilar, som t ex i California och Texas. I regel är den tillåtna hastigheten 10 mph (16 km/h) lägre. ;)
M v h
Ingwar
hur är det i florida och georgia där den mästa trafiken rullar runt i 75 miles
i colorado rycktas det om 80miles tom?
Både i Florida och Georgia är hastighetsgränsen på motorväg 70 mph för all trafik. Det finns i dag ingen delstat (Colorado har 75 mph) som tillåter 80 mph även om Texas eventuellt kommer att höja till 80 på några motorvägar i västligaste delen (Interstate 10 och 40), där det är glesbygd.
M v h
Ingwar
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 november 2007, 17:21:27 PM
En kort kommentar, hastighetsmätning i fordon mha GPS är inte helt tillförlitlig, på Uppsalaslätten kan felmarginalen vara acceptabel men längre norrut har felmariginalen visat sig oacceptabel annat än för en rent allmän känsla över hastighetshållningen, inom SL området har NTF bistått med hastighetsmästning mha laser vilket ger en helt annan tillförlitlighet.
//Lars
Jo, men det är det väl ingen som bryr sig om? Allt är ju tydligen förarnas fel ändå. Tidtabeller som är strama? Det borde utlysas strejk bland bussförare i hela landet. Ställ all busstrafik i landet tills tidningar och folk i övrigt lär sig vem de "j***as" med.
Citat från: Bjarne-W skrivet 03 november 2007, 21:48:21 PM
Det är emellanåt ett förfärligt gnäll om att bussarna kör för fort...
Får jag komma med ett pedagogiskt inlägg till den debatten (kopierat från min blogg på tidningen Bussbranschens hemsida)
Det är inte farten som dödar, det är smällen!
Eftersom min blogg även riktar sig till läsare utanför Sverige tar vi det också på engelska:
It´s not the fart that kills, it´s the smell.
Hahaha... Lysande översättning! :D
Citat från: Danne B. skrivet 01 november 2007, 16:53:00 PM
Vilken fantastisk artikel... :-X
"Sen har många privatpersoner sagt till media att bussarna kör för fort, framför allt bilister som blivit omkörda av bussen fast de hållit 90 km/tim."
Kanske dags att undervisa folk i att deras hastighetsmätare på personbilarna oftast visar alldeles för mycket!
Men att det skulle bli hetsjakt nu, när media lyckats koppla greppet om att det KAN vara hastigheten som BIDROG till olyckan i vintras på 288:an, var väl ingen som tvekade om...?!
Trist!
//Danne
En liten fundering:
Det är ibland som man hör berättelser om privatbilister som kör om ett tungt fordon och lägger sig före, bromsar hastigt och då tunga fordonet ska om passar pb på att gasa. Tunga fordonet måste då in i högerfilen och där upprepar sig allt med bromsande pb.
Kan det vara så att pb väldigt gärna vill tillrätta yrkesföraren då denne anses köra för fort? Isåfall är det märkligt att de inte tar hänsyn till felvisningen
Hur skulle det se ut om privatbilister ska tala om för yrkesförare vad dessa ska göra ? En gyllene regel i trafiken, är att om du sköter ditt, så sköter jag mitt.