ALD992 var försedd med Allison automatlåda på prov. Det var mycket krångel med denna och i stort sett fick bussen bara köras av en enda förare. När bilden togs är det dock nära slutet för bussens vidare tjänst på såväl 810-an som hos STAB. Den såldes i augusti 1985 till Södertälje Simsällskap.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815740%29.jpg)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 maj 2013, 11:25:32 AM
ALD992 var försedd med Allison automatlåda på prov. Det var mycket krångel med denna och i stort sett fick bussen bara köras av en enda förare.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815740%29.jpg)
Var det växellådan som krånglade eller bussen i övrigt? Jag såg bussen en gång i tiden när den var och hälsade på Bofors i Karlskoga. Annars gick den kanske inte på längre turer? Den var kanske mest avsedd för sightseeing eller liknande i Stockholm pga automatlådan?
Citat från: Mats Karlsson skrivet 25 maj 2013, 12:25:02 PM
Var det växellådan som krånglade eller bussen i övrigt? Jag såg bussen en gång i tiden när den var och hälsade på Bofors i Karlskoga. Annars gick den kanske inte på längre turer? Den var kanske mest avsedd för sightseeing eller liknande i Stockholm pga automatlådan?
Enligt bussens fasta förare var det just automatlådan som gjorde att bussen krånglade ofta, i synnerhet när någon annan än han körde den. Bussen hade samma körningar som Stockholms Turistbussars andra bussar, men vid den tid när 810-an startade - 1981 - var det rent generellt så att CR145-orna inte så ofta gav sig ut på långkörningar. Det var mest Neoplan-vagnarna som fick dessa körningar.
Vi får ju också komma ihåg att på denna tid var helautomatisk låda på bussar - utöver stadsbussar - inte så vanligt.