Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Lars-Håkan_E skrivet 13 maj 2013, 13:52:41 PM

Titel: Ännu en "straffavgift" utdömd [länk] till jönköpingsföretag
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 maj 2013, 13:52:41 PM
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5531875 (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5531875)
Titel: SV: Ännu en "straffavgift" utdömd [länk] till jönköpingsföretag
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 maj 2013, 14:58:57 PM
Enligt J-Nytt är företaget från Jönköping och då finns det ju inte så många att välja på.

http://www.jnytt.se/nyhet/55157/bussbolag-i-jonkoping-far-bota-200-000-kronor


Titel: SV: Ännu en "straffavgift" utdömd [länk] till jönköpingsföretag
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 maj 2013, 09:01:39 AM
Jo, det var som jag misstänkte Smålandsbussen.
http://www.bussmagasinet.se/2013/05/transportstyrelsen-kraver-smalandsbussen-pa-jatteboter/

Vd Pelle Holm har några bra förklaringar till hur det kunnat bli så här och det lär väl bli ett bevingat ord att kraven är orimliga.
Titel: SV: Ännu en "straffavgift" utdömd [länk] till jönköpingsföretag
Skrivet av: yngrot skrivet 14 maj 2013, 11:28:20 AM
Vore intressant med konkret vad de gjort fel..
Titel: SV: Ännu en "straffavgift" utdömd [länk] till jönköpingsföretag
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 maj 2013, 11:39:15 AM
Citat från: yngrot skrivet 14 maj 2013, 11:28:20 AM
Vore intressant med konkret vad de gjort fel..

Företagets uppfattning framgår ju av länken: det är främst förflyttningar inom depåområdet som står för det mesta av anmärkningarna.
Titel: SV: Ännu en "straffavgift" utdömd [länk] till jönköpingsföretag
Skrivet av: yngrot skrivet 14 maj 2013, 11:44:20 AM
Då ligger ju alla bolag illa till  förekommer väl aldrig att ex tankpersonal använder kort.. eller  verkstaden ..

Är ju bara räkna med säg 1 minut extra för varje buss som skall tankas så blir det rätt dyrt i längden ..
Titel: SV: Ännu en "straffavgift" utdömd [länk] till jönköpingsföretag
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 14 maj 2013, 11:45:59 AM
Ja det är ju verkligen så att trafiksäkerheten har påverkats ;D NOT....

Besiktningsmän och verkstadspersonal sätter ju sällan och aldrig in kort när man flyttar fordon och det kostar alltså 4 tkr per tillfälle.
Undrar om man kan vidarefakturera Svensk Bilprovning och andra denna merkostnad.
Titel: SV: Ännu en "straffavgift" utdömd [länk] till jönköpingsföretag
Skrivet av: Jo skrivet 14 maj 2013, 12:16:58 PM
Frågan är vad som gäller vid besiktning. Även om inte bilprovningen är en myndighet så är det väl ändå en form av myndighetsutövning som är obligatorisk för fordonsägaren. Det torde väl i detta fallet gå att bestrida straffavgiften eftersom det är något som fordonsägaren inte kan påverka så länge man kan visa att fordonet var hos besiktningsorganet det aktuella fallet. Annars skulle man väl kunna åka på en flygande besiktning och om besiktningsmannen inte använder något kort så skulle man ju kunna bötfälla även för detta?

Hur pass krångligt är det för verkstäderna att bli ackrediterade för verkstadskort för det riskerar ju även att bli en konkurrensnackdel för verkstäder som inte är ackrediterade för att få ut verkstadskort.
Titel: SV: Ännu en "straffavgift" utdömd [länk] till jönköpingsföretag
Skrivet av: Ersa skrivet 14 maj 2013, 13:18:32 PM
Här vore ju en teknisk spärr intressant! Hur skulle verkstads- och besiktningspersonal hantera ett fordon där det t.ex inte går att lägga i en drivande växel (på en automatlåda) om kort skulle saknas i färdskrivaren? ;)
Titel: SV: Ännu en "straffavgift" utdömd [länk] till jönköpingsföretag
Skrivet av: Dson skrivet 18 maj 2013, 09:19:24 AM
Jag skulle gärna se en förändring på detta. Är GANSKA irriterande att man inte får flytta fordonet under pågående vila ens några meter. Ställer till det i många fall.

Och jag kan inte se hur varken konkurrensen eller trafiksäkerheten påverkas om bilen flyttas femtio meter ett par gånger under helgen, för att exempelvis låta verkstadspersonal sköta service eller för att kunna flytta på sin egen lastbil när man har den hemma, om man exempelvis vill kunna tvätta eller någonting.
Titel: SV: Ännu en "straffavgift" utdömd [länk] till jönköpingsföretag
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 18 maj 2013, 13:18:08 PM
Citat från: Dson skrivet 18 maj 2013, 09:19:24 AM
Jag skulle gärna se en förändring på detta. Är GANSKA irriterande att man inte får flytta fordonet under pågående vila ens några meter. Ställer till det i många fall.

Och jag kan inte se hur varken konkurrensen eller trafiksäkerheten påverkas om bilen flyttas femtio meter ett par gånger under helgen, för att exempelvis låta verkstadspersonal sköta service eller för att kunna flytta på sin egen lastbil när man har den hemma, om man exempelvis vill kunna tvätta eller någonting.

Nu är det ju inte detta saken gäller utan att man kört utan kort, jag flyttade t.ex en buss 25 meter inom garageområdet i går kväll och för att undvika kommande problem så matade jag i kortet 19:48 och matade ut 19:48 :-)
Titel: SV: Ännu en "straffavgift" utdömd [länk] till jönköpingsföretag
Skrivet av: Blue skrivet 18 maj 2013, 19:45:03 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 maj 2013, 13:18:08 PM
Nu är det ju inte detta saken gäller utan att man kört utan kort, jag flyttade t.ex en buss 25 meter inom garageområdet i går kväll och för att undvika kommande problem så matade jag i kortet 19:48 och matade ut 19:48 :-)

Problemet blir när man flyttar en buss mitt i sin dygnsvila, då är man olaglig hur man än gör. Antingen bryter man vilan eller så kör man utan kort...

Att köra bussen utan kort på garageplan borde vara ok, det är skillnad om den har körts utan kort när den inte är hemma!
Titel: SV: Ännu en "straffavgift" utdömd [länk] till jönköpingsföretag
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 18 maj 2013, 20:25:49 PM
Citat från: Blue skrivet 18 maj 2013, 19:45:03 PM
Problemet blir när man flyttar en buss mitt i sin dygnsvila, då är man olaglig hur man än gör. Antingen bryter man vilan eller så kör man utan kort...

Att köra bussen utan kort på garageplan borde vara ok, det är skillnad om den har körts utan kort när den inte är hemma!

Nej det är färd utan kort som Transportstyrelsen nu siktat in sig på, kostar 4000:- per tillfälle.
Det spelar ingen roll vart detta skett, hos bilprovningen, extern eller intern verkstad, alla ska använda kort.
Detta ser man vid företagskontroller (som Smålandsbussen) eller vid samordnade kontroller vid vägkanten.

Det som du nämner blir ett brott mot kör/vilotiden men du tar ju inte ur kortet utan tar ut en remsa och noterar orsaken, kör du utan kort så torskar ju både du och arbetsgivaren.
Titel: SV: Ännu en "straffavgift" utdömd [länk] till jönköpingsföretag
Skrivet av: Blue skrivet 18 maj 2013, 22:29:32 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 maj 2013, 20:25:49 PM
Nej det är färd utan kort som Transportstyrelsen nu siktat in sig på, kostar 4000:- per tillfälle.
Det spelar ingen roll vart detta skett, hos bilprovningen, extern eller intern verkstad, alla ska använda kort.
Detta ser man vid företagskontroller (som Smålandsbussen) eller vid samordnade kontroller vid vägkanten.

Det som du nämner blir ett brott mot kör/vilotiden men du tar ju inte ur kortet utan tar ut en remsa och noterar orsaken, kör du utan kort så torskar ju både du och arbetsgivaren.
Du missförstår mig.
Om jag kör buss på dagen och sen på min lediga tid vill flytta en buss för att komma åt tvätthallen eller kanske lyften så blir jag ju olaglig  om jag bryter min dygnsvila eller om jag kör utan kort.
Kör jag buss till klockan 21:00 så måste jag vila minst till 06:00 nästa dag, flyttar jag en buss klockan 23:00 kan jag inte börja jobba förrän kl 08:00 nästa dag.
Titel: SV: Ännu en "straffavgift" utdömd [länk] till jönköpingsföretag
Skrivet av: Aniara skrivet 19 maj 2013, 00:11:14 AM
En kort fråga angående körning utan kort. Om bussen jag kör går i linjetrafik med mindre än 50 km mellan ändhållplatserna behöver jag inte använda mitt förarkort. Behöver verkstad och tvättpersonal då använda kort när de kör samma fordon? Behöver fordonet ens vara utrustat med godkänd färdskrivare???
Titel: SV: Ännu en "straffavgift" utdömd [länk] till jönköpingsföretag
Skrivet av: Kent T skrivet 21 maj 2013, 11:40:04 AM
Det här verkar konstigt. Om man läser Transportstyrelsens promemoria "Rörande kör- och vilotider samt färdskrivare vid vägtransport" så står det under stycket "Tillämpning" att "vägtransporter definieras som all körning helt eller delvis på en för allmän trafik upplåten väg med lastat eller olastat fordon som används för transporter av personer eller gods". Vidare står det "Körning mellan två viloperioder som sker helt utanför en för allmän trafik upplåten väg är undantagna kör och vilotidsreglerna". Jag tolkar det som att åtminstone servicepersonal inte behöver använda färdskrivarekort för att köra bussen inom garageområdet i samband med service och underhåll. Vidare kan man läsa att under undantagen stycke "G" så gäller inte kör och vilotidsreglerna heller för "fordon som provas på väg i samband med tekniskt utvecklingsarbete, reparation eller underhåll och nya eller ombyggda fordon som ej ännu tagits i drift."
Texten reparation och underhåll bör kunna gälla även servicepersonal som kör bussen kortare sträcka inom garageområdet. Detta togs upp på YKB-utbildningen och vår lärare ansåg att det är helt i sin ordning att flytta ett fordon utan förarkort i samband med tvätt och underhåll. Och sanningen är ju den att på större bussåkerier är ju ofta tvätt och städning utlejt till städbolag där personalen som flyttar bussar inom garageområdet sällan innehar D-behörighet. Alltså kan det inte stämma att Smålandsbussen har fått 4000:- i sanktionsavgifter varje gång bussen har "backat två sekunder över smörjgropen."
Titel: SV: Ännu en "straffavgift" utdömd [länk] till jönköpingsföretag
Skrivet av: Carl Eric skrivet 21 maj 2013, 17:48:56 PM
Citat från: Aniara skrivet 19 maj 2013, 00:11:14 AM
En kort fråga angående körning utan kort. Om bussen jag kör går i linjetrafik med mindre än 50 km mellan ändhållplatserna behöver jag inte använda mitt förarkort. Behöver verkstad och tvättpersonal då använda kort när de kör samma fordon? Behöver fordonet ens vara utrustat med godkänd färdskrivare???

Ja det är ju en väldigt intressant fråga! En övervägande majoritet av bussarna i exempelvis Stockholms län körs utan kort dagligen, de flesta förarna äger inte ens någon förarkort. Hur blir det då med böter och liknande?
Titel: SV: Ännu en "straffavgift" utdömd [länk] till jönköpingsföretag
Skrivet av: Lars skrivet 24 maj 2013, 20:33:29 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 21 maj 2013, 17:48:56 PM
Ja det är ju en väldigt intressant fråga! En övervägande majoritet av bussarna i exempelvis Stockholms län körs utan kort dagligen, de flesta förarna äger inte ens någon förarkort. Hur blir det då med böter och liknande?
Detta var intressant då det krävs förarkort för att köra en buss med digital skrivare i trafik, däremot har jag förstått att bussar som enbart kör linjetrafik under 50 km kan avaktivera färdskrivaren.

När det gäller rangering och tvätt på depå så ska den som flyttar bussen lägga in OUT på färdskrivaren innan bussen flyttas.