(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/61424Uppsala-B_zps2f97844e.jpg)
GPL 782 - Scania BR 112 / Jonckheere, 1983 - AB Uppsalabuss 614.
Hur många sådana fanns det i Uppsala?
Eller, hur många sådana finns kvar?
Mitt barndoms-Uppsala när dom hade riktiga bussar ;)
Citat från: Hobgoblin skrivet 12 maj 2013, 09:28:31 AM
Hur många sådana fanns det i Uppsala?
Det fanns 10 stycken från 1981 (600-609) och 5 stycken från 1982 (610-614).
Tack för bilden!
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 maj 2013, 14:02:43 PM
Det fanns 10 stycken från 1981 (600-609) och 5 stycken från 1982 (610-614).
Tack för bilden!
Vem var först med Scania -lederna, Uppsala eller SLT?
Citat från: Björn Forslund skrivet 12 maj 2013, 14:19:21 PM
Vem var först med Scania -lederna, Uppsala eller SLT?
Ordningen för första leverans av Scania BR112A Jonckheere har jag fått fram till:
1. SLT
2. Jämtlandsbuss
3. Kalmar Omnibusförening
4. Uppsalabuss
Citat från: Björn Forslund skrivet 12 maj 2013, 14:19:21 PM
Vem var först med Scania -lederna, Uppsala eller SLT?
Några av dessa gick på Linjebuss Partillelinjer ca 1990. Var de från SLT eller Uppsala? Eller varifrån?
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 12 maj 2013, 15:29:23 PM
Några av dessa gick på Linjebuss Partillelinjer ca 1990. Var de från SLT eller Uppsala? Eller varifrån?
/Gunnar
Kalmar Omnibusförening köptes 1 juli 1988 av Linjebuss och deras båda ledbussar 8 och 17 flyttades kort efteråt till Partille där de fick nummer 711 resp 712. Så rätt svar är alltså Kalmar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 maj 2013, 15:39:48 PM
Kalmar Omnibusförening köptes 1 juli 1988 av Linjebuss och deras båda ledbussar 8 och 17 flyttades kort efteråt till Partille där de fick nummer 711 resp 712. Så rätt svar är alltså Kalmar.
Tack för snabbt svar! De kändes udda i Partille och blev väl inte där så länge.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 12 maj 2013, 15:59:02 PM
Tack för snabbt svar! De kändes udda i Partille och blev väl inte där så länge.
Mvh Gunnar
Jag vill minnas de båda inte var lika. Den ena var reservvagn i Partille medan den andra flyttade,troligen till Skåne. I Partille stod de mest stilla. Någon gång var de i trafik och då passade jag på att åka med.
Det skall väl påpekas att det i Uppsala blev överlast när man hade ståplatser. Någon gång var det också andra problem varför Volvo Buss lånade ut demoexemplar av Volvo dit.