Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael T Nilsson skrivet 08 maj 2013, 18:12:41 PM

Titel: Två f.d. "Råstalinjer" - 8 maj 2013 (Arriva & Nobina)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 08 maj 2013, 18:12:41 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Arriva_7514_Husby_20130508_zps1c31a5d5.jpg)

Här kommer två bilder på linjer som förr i tiden trafikerades av Råsta. Linje 517 (Kista C-Spånga stn) trafikeras sedan hösten 2012 av Arriva Lunda.
Jag tror inte Råsta har några turer kvar på denna linje.

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_5550_Husby_20130508_zps95150d95.jpg)

Sedan många år tillbaka trafikeras linje 518 (Kista C-Vällingby) av Nobina. Mestadels är det bussar från Nobina Kallhäll, men även Norrtälje har turer.
Nobina 5550 är en Kallhällsvagn.

Vilka fler Volvobussar i 5550-serien finns i Kallhäll? Hittade även 5552 på Kallhällslinje i mitt fotoarkiv.
Titel: SV: Två f.d. "Råstalinjer" - 8 maj 2013 (Arriva & Nobina)
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 11 maj 2013, 09:15:23 AM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 08 maj 2013, 18:12:41 PM

Nobina 5550 är en Kallhällsvagn.

Vilka fler Volvobussar i 5550-serien finns i Kallhäll? Hittade även 5552 på Kallhällslinje i mitt fotoarkiv.

Enligt mina anteckningar finns 5549-5553, 5555, 5556 i Kallhäll.

/Måns
Titel: SV: Två f.d. "Råstalinjer" - 8 maj 2013 (Arriva & Nobina)
Skrivet av: Nico skrivet 11 maj 2013, 10:33:05 AM
Linje 517 är egentligen en Råstalinje på samma vis som t.ex. 507 var det, dvs. den tillhör avtalsområde Solna/Sundbyberg men körs av ett annat garage. Att det sedan gjorts lite interna rockader för att få det att fungera praktiskt blir en annan femma.

Vad gäller linje 518 så tillhör den Bro/Järfälla och har väl gjort så i många år. Även när Linjebuss hade både Råsta och Kallhäll så räknades den som en Kallhällslinje, men vissa turer på t.ex. 518, 546 och även enstaka 591 kördes tidvis av Råsta. När Swebus tog över 2006 så upphörde ju det utbytet. Däremot har som sagt nu istället Norrtälje vissa körningar på den.
Titel: SV: Två f.d. "Råstalinjer" - 8 maj 2013 (Arriva & Nobina)
Skrivet av: Omnilasse skrivet 11 maj 2013, 11:19:42 AM
Citat från: Nico skrivet 11 maj 2013, 10:33:05 AM
Linje 517 är egentligen en Råstalinje på samma vis som t.ex. 507 var det, dvs. den tillhör avtalsområde Solna/Sundbyberg men körs av ett annat garage. Att det sedan gjorts lite interna rockader för att få det att fungera praktiskt blir en annan femma.

Vad gäller linje 518 så tillhör den Bro/Järfälla och har väl gjort så i många år. Även när Linjebuss hade både Råsta och Kallhäll så räknades den som en Kallhällslinje, men vissa turer på t.ex. 518, 546 och även enstaka 591 kördes tidvis av Råsta. När Swebus tog över 2006 så upphörde ju det utbytet. Däremot har som sagt nu istället Norrtälje vissa körningar på den.

Men Nico du glömmer att med det nya avtalet är Bromma och Solna/Sundbyberg/Sollentuna ett enda avtalsområde. Vilka linjer man skiftar mellan depåerna har alltså ingen betydelse och kan nog förändras mellan olika tidtabellsperioder. Är ju inte direkt givet att 517 ska köras av Lunda (utifrån effektivitetshänseende), det mest effektiva vore nog att dela på turerna mellan Råsta och Lunda.

På 518 hade man ju också vissa avgångar från gamla Bromma, när det var ett Swebusgarage. Utbyte mellan Råsta och Kallhäll är ju annars inget nytt, utan gjordes ju redan under gamla SL-tiden - om än i begränsad omfattning.

Titel: SV: Två f.d. "Råstalinjer" - 8 maj 2013 (Arriva & Nobina)
Skrivet av: Nico skrivet 11 maj 2013, 17:03:42 PM
Tja, man lär sig alltid något nytt. Har faktiskt inte hört att allt skulle vara ett enda avtalsområde även om det upphandlades gemensamt under E20. Visst bestod Råsta i sig av två områden (Solna/Sundbyberg och Sollentuna), men jag trodde faktiskt fram tills nu att området Bromma alltså upphandlades för sig. Ska jag vara ärlig så kikade jag tidigare mest på linjebeskrivningarna och där står det som det gör. Annars känns det bara som att de områden som upphandlas blir underligare och underligare för varje upphandlingsomgång.
Titel: SV: Två f.d. "Råstalinjer" - 8 maj 2013 (Arriva & Nobina)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 11 maj 2013, 17:16:51 PM
Tack för era uppgifter och intressanta kommentarer!
Titel: SV: Två f.d. "Råstalinjer" - 8 maj 2013 (Arriva & Nobina)
Skrivet av: F.Å skrivet 11 maj 2013, 18:10:30 PM
Citat från: Nico skrivet 11 maj 2013, 10:33:05 AM
Linje 517 är egentligen en Råstalinje på samma vis som t.ex. 507 var det, dvs. den tillhör avtalsområde Solna/Sundbyberg men körs av ett annat garage. Att det sedan gjorts lite interna rockader för att få det att fungera praktiskt blir en annan femma.

Vad gäller linje 518 så tillhör den Bro/Järfälla och har väl gjort så i många år. Även när Linjebuss hade både Råsta och Kallhäll så räknades den som en Kallhällslinje, men vissa turer på t.ex. 518, 546 och även enstaka 591 kördes tidvis av Råsta. När Swebus tog över 2006 så upphörde ju det utbytet. Däremot har som sagt nu istället Norrtälje vissa körningar på den.

Vi körde ju även 567 på vardagsmorgnar, liksom dess föregångare 521. Under sommartabellsperioderna brukade 518 trafikeras enbart från Råsta.
Titel: SV: Två f.d. "Råstalinjer" - 8 maj 2013 (Arriva & Nobina)
Skrivet av: Nico skrivet 11 maj 2013, 18:31:39 PM
Kände att det var något med linjerna som fattades, men det stod helt stilla i knoppen. Tur att de finns de med bättre minne.  ;)
Titel: SV: Två f.d. "Råstalinjer" - 8 maj 2013 (Arriva & Nobina)
Skrivet av: Ersa skrivet 11 maj 2013, 20:12:52 PM
Citat från: Nico skrivet 11 maj 2013, 17:03:42 PM
Ska jag vara ärlig så kikade jag tidigare mest på linjebeskrivningarna och där står det som det gör. Annars känns det bara som att de områden som upphandlas blir underligare och underligare för varje upphandlingsomgång.

Dessvärre uppdaterar ju inte SL sina linjebeskrivningar så ofta som de borde. Eller är även detta upp till operatörerna numera? Det är inte helt lätt att hänga med i SL:s svängar, även när man arbetar inom organisationen.
Titel: SV: Två f.d. "Råstalinjer" - 8 maj 2013 (Arriva & Nobina)
Skrivet av: groenis skrivet 12 maj 2013, 02:50:55 AM
När jag körde på Råsta så tillhörde linjerna 501 - 515 samt 540 Solna - Sundbyberg,
linjerna 517 - 522 samt 514 gick på Sollentuna sidan.

Sedan från - 86 ändrade man till Råsta 1 och Råsta 2, var linjedelningen var någonstans är det väl fortfarande ingen som vet.

Linjerna som jag kommer ihåg dem.

501 Polishögskolan - S:t Eriksplan
502 Vakant
503 Solna C - Backlura efter - 8310?? linje 119
504 Jungfrudansen - Solna C - Hagalund - Solna C - Jungfrudansen vissa turer till Västra Skogen
505 Ulriksdals Stn - Solna C - Ulriksdals Stn
506 Ursvik - Karolinska Sjukhuset
507 Rissne - Norra Bantorget
508 Vakant
509 Djursholms Torg - Brommaplan
510 Brommaplan - Danderyd Bussterminal
511 Brommaplan - Akalla industriområde
512 Vakant
513 Vakant
514 Sollentuna Stn - Vällingby C
515 Sundbyberg Stn - Odenplan
516 Norra Bantorget - Sollentuna Stn
517 Kista C - Spånga Stn
518 Akalla busstorg - Barkarby Stn - Vällingby C
519 Kista C - Barkarby Stn
520 Sollentuna Stn - Holmboda
521 Vakant
522 Sollentuna Stn - Häggvik Ind. område ( Stinsen)
523 Sollentuna Stn - Helenelunds Stn höger varv
524 Vakant
525 Vakant
526 Norra Bantorget - Edsberg
527 Sollentuna Stn - Frestavägen
528 Sollentuna Stn - Helenelunds Stn vänster varv
540 Universitet - Vällingby
591 Vasagatan - Brunna
592 Vasagatan - Märsta Stn via Valsta
594/596 Rissne - Odenplan via Tomteboda
595 Sundbyberg Stn - Odenplan
598 Sundbyberg Stn - Danderyd bussterminal testlinje som aldrig aviserades så folk visste inte om den
599 Personallinje Råsta - Solna C

Som mitt dammiga minne kommer ihåg dem rätta gärna.

/Lennart
Råsta -83 - -88
Titel: SV: Två f.d. "Råstalinjer" - 8 maj 2013 (Arriva & Nobina)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 12 maj 2013, 08:11:04 AM
Citat från: groenis skrivet 12 maj 2013, 02:50:55 AM
När jag körde på Råsta så tillhörde linjerna 501 - 515 samt 540 Solna - Sundbyberg,
linjerna 517 - 522 samt 514 gick på Sollentuna sidan.

Sedan från - 86 ändrade man till Råsta 1 och Råsta 2, var linjedelningen var någonstans är det väl fortfarande ingen som vet.

Linjerna som jag kommer ihåg dem.

501 Polishögskolan - S:t Eriksplan
502 Vakant
503 Solna C - Backlura efter - 8310?? linje 119
504 Jungfrudansen - Solna C - Hagalund - Solna C - Jungfrudansen vissa turer till Västra Skogen
505 Ulriksdals Stn - Solna C - Ulriksdals Stn
506 Ursvik - Karolinska Sjukhuset
507 Rissne - Norra Bantorget
508 Vakant
509 Djursholms Torg - Brommaplan
510 Brommaplan - Danderyd Bussterminal
511 Brommaplan - Akalla industriområde
512 Vakant
513 Vakant
514 Sollentuna Stn - Vällingby C
515 Sundbyberg Stn - Odenplan
516 Norra Bantorget - Sollentuna Stn
517 Kista C - Spånga Stn
518 Akalla busstorg - Barkarby Stn - Vällingby C
519 Kista C - Barkarby Stn
520 Sollentuna Stn - Holmboda
521 Vakant
522 Sollentuna Stn - Häggvik Ind. område ( Stinsen)
523 Sollentuna Stn - Helenelunds Stn höger varv
524 Vakant
525 Vakant
526 Norra Bantorget - Edsberg
527 Sollentuna Stn - Frestavägen
528 Sollentuna Stn - Helenelunds Stn vänster varv
540 Universitet - Vällingby
591 Vasagatan - Brunna
592 Vasagatan - Märsta Stn via Valsta
594/596 Rissne - Odenplan via Tomteboda
595 Sundbyberg Stn - Odenplan
598 Sundbyberg Stn - Danderyd bussterminal testlinje som aldrig aviserades så folk visste inte om den
599 Personallinje Råsta - Solna C

Som mitt dammiga minne kommer ihåg dem rätta gärna.

/Lennart
Råsta -83 - -88

Tack för din sammanställning.

Kom på några kompletteringar.
Linje 503 gick över från Råsta till Bromma 1984.1985 byttes linjenumret till 119.

Personallinjen mellan Råstagaraget och Solna C hette 997, åtminstone mellan 1984 och 1986.
Titel: SV: Två f.d. "Råstalinjer" - 8 maj 2013 (Arriva & Nobina)
Skrivet av: groenis skrivet 12 maj 2013, 17:02:20 PM
Mikael
Du ser man kan inte komma ihåg allt.
Det stämmer att personallinjen hette 997, var osäker på när 503 bytte till 119.

/Lennart
Titel: SV: Två f.d. "Råstalinjer" - 8 maj 2013 (Arriva & Nobina)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 13 maj 2013, 18:05:48 PM
Citat från: groenis skrivet 12 maj 2013, 17:02:20 PM
Mikael
Du ser man kan inte komma ihåg allt.
Det stämmer att personallinjen hette 997, var osäker på när 503 bytte till 119.

/Lennart

Nej, man kommer på saker efterhand. Minns nu att nattlinje 598 utgick ifrån Sundbyberg (allén). Linje 516 lär ha trafikerat sträckan Norra Bantorget-Viby redan 1977.
Titel: SV: Två f.d. "Råstalinjer" - 8 maj 2013 (Arriva & Nobina)
Skrivet av: Nico skrivet 13 maj 2013, 20:59:59 PM
Jo, ibland så tar det lite tid. Har även för mig att även 513 fanns i slutet av 80-talet och då (under högtrafik) gick sträckan Spånga - Lunda ind.omr - Vällingby.
Titel: SV: Två f.d. "Råstalinjer" - 8 maj 2013 (Arriva & Nobina)
Skrivet av: Hasse L skrivet 13 maj 2013, 21:50:10 PM
Citat från: Nico skrivet 13 maj 2013, 20:59:59 PM
Jo, ibland så tar det lite tid. Har även för mig att även 513 fanns i slutet av 80-talet och då (under högtrafik) gick sträckan Spånga - Lunda ind.omr - Vällingby.
Och här kommer den:
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/5181513SpS-B_zps654000a0.jpg)
ADT 755 - Volvo B58 / Säffle 1978 - SL H1 5181.
Titel: SV: Två f.d. "Råstalinjer" - 8 maj 2013 (Arriva & Nobina)
Skrivet av: groenis skrivet 13 maj 2013, 23:30:35 PM
Kul att se syskonet till "min" vagn som var 5180 den enda som hade en instrumentbräda från Philips,
Det var riddarn som blev natttrafikare som nämnde det för den var perfekt att lägga radion på när man körde 591.

/Lennart
Titel: SV: Två f.d. "Råstalinjer" - 8 maj 2013 (Arriva & Nobina)
Skrivet av: rengmark skrivet 14 maj 2013, 01:41:39 AM
Citat från: Nico skrivet 13 maj 2013, 20:59:59 PM
Jo, ibland så tar det lite tid. Har även för mig att även 513 fanns i slutet av 80-talet och då (under högtrafik) gick sträckan Spånga - Lunda ind.omr - Vällingby.
Citat från: Hobgoblin skrivet 13 maj 2013, 21:50:10 PM
Och här kommer den:
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/5181513SpS-B_zps654000a0.jpg)
ADT 755 - Volvo B58 / Säffle 1978 - SL H1 5181.

Jag tror man började köra 513 mellan Lunda ind och Vällingby via Bergslagsvägen. Pga mycket större resande till Spånga stn lades linjen om att gå via Spånga till Vällingby. Man körde då Spånga-Vällingby direkt utan uppehåll på mellanliggande hållplatser. Bussen på bilden befinner sig på Värsta allé och ska strax köra in på Spånga stn och sedan vidare till Lunda ind. Tänk att H1 hade plats för 48 sittande!
På Swebustiden körde Bromma enstaka turer på 560 mellan Barkarby och Upplands Väsby.