(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/5371417Slu-B_zps977b0dcb.jpg)
ETM 581 - Volvo B58 / van Hool 1977 - SL H20 5371.
Dessa bussar var aldrig så talrika i Björknäsgaraget, men en del bättre begagnade exemplar dök upp under några år. Trevliga att köra förstås (som allt med Wilsonlåda).
Heter dom van eller Van Hool?
Van Hool skriver de på sin webbsida.
Citat från: riiga skrivet 08 maj 2013, 11:02:20 AM
Van Hool skriver de på sin webbsida.
Ja så skall det vara, men det är nog fler än jag som får lära om. Jag har alltid skrivit "van Hool" eftersom det holländska namnprefixet brukar stavas van med gement v precis som vi stavar von med gement v (von Schedwin).
När man började pytsa ut äldre ledvagnar på garage som normalt inte hade den vagntypen, vad berodde det på?
Utökad trafik eller fler resande så att man ersatte äldre kortvagnar? Eller blev det rokader så att nyare ledvagnar flyttades till andra garage?
Just H20 och H57 flyttade ju runt en del på äldre dagar.
Vet tyvärr inte varför, men i början av 90-talet fick inte bara Björknäs utan även Bromma, Lidingö, Ekerö, Kallhäll, Märsta, Norrtälje, Botkyrka, Handen, Tyresö och Ribby ta emot äldre H20 och H57 för olika långa perioder. Kanske var bussarna så bra att de skulle användas tills de föll ihop. Den sista H20 i Trafik lär ha varit 5383 i Kallhäll som försvann 1997 (20 år gammal). Några H57 blev ännu äldre, bl.a. 4933 gick i ersättningstrafik 1996 (21 år gammal).
Hälsningar
Christian B
Om man tittar på en del av vistadomerna, så ser man
att karossmärkningen är vanHool, där H:et gör att det
får skyltformen att likna ett T. Se på FZS 232 från Buss Bengt i
Nybro.
Så härlig bild :D
Citat från: MGA skrivet 14 maj 2013, 13:36:51 PM
Så härlig bild :D
Instämmer i dessa Pruttbusstider..
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Enligt min pappa så var det rätt så vanligt att Björknäs ofta fick ta emot äldre bussar jätte ofta
Råsta lämnade över många bussar till Björknäs.
/Lennart
Härlig bild på en av mina favoritbusstyper.
Jag har aldrig haft förmånen eller förskräckelsen att köra dessa bussar, men tycker fortfarande att de är trevliga att titta på.
Även i Täby hängde de med ganska länge har jag för mig, på slutet mest som förstärkningsbussar på skolturer.
Det innebar omedelbart bussbyte längs med linjen på väg till skolan om det kom en sådan här som förstärkning.
Förarna gillade det dock inte alltid och det föranledde emellanåt någon kommentar om varför man skulle byta buss, de gick ju ändå till samma ställe samtidigt...
//Fredrik