Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Camilla skrivet 06 maj 2013, 22:09:19 PM

Titel: Tomma bussar körs runt för att bli varma
Skrivet av: Camilla skrivet 06 maj 2013, 22:09:19 PM
http://www.webbkampanj.com/nvp/2/201316/ (http://www.webbkampanj.com/nvp/2/201316/)
Titel: SV: Tomma bussar körs runt för att bli varma
Skrivet av: Ersa skrivet 07 maj 2013, 05:28:29 AM
"Miljöslöseri" sägs det i artikeln. Är inte hela SL-upplägget med dessa ramper och bristfälligt isolerade stadsbussar som saknar en rejäl dieselvärmare ett enda stort "miljöslöseri"? Tänk att det verkligen inte går att förändra något i SL-trafiken...

Det är som att jag enbart skulle montera ett kraftigt värmeaggregat i min sommarstuga för att kunna vara där vintertid, istället för att börja med att isolera det tunna golvet, väggarna och innertaket.
Titel: SV: Tomma bussar körs runt för att bli varma
Skrivet av: Karsten skrivet 07 maj 2013, 06:02:52 AM
Man kan ju undra vad som är värst, att köra runt med bussarna för att få dem varma (vilket görs i Björknäs) eller att låta dem stå på tomgång på garaget (vilket Arriva fick kritik för i Täby i vintras)?

Vilket ger minst miljöpåverkan?

Så länge inte SL kan stå för tillräckligt många rampplatser tvingas trafikutövarna till dessa åtgärder för att inte få arbetsmiljöverket på sig. Hur går det förresten med nya depån i Charlottendal?
Titel: SV: Tomma bussar körs runt för att bli varma
Skrivet av: Nico skrivet 07 maj 2013, 06:55:04 AM
Ett aber är väl även att flera av de nya depåer som byggts eller planeras är underdimensionerade redan från start. Även Gubbängen är väl för liten och Lunda är precis på gränsen i nuläget.

Av de äldre depåerna så är det väl inte heller så många som klarar av att härbärgera hela vagparken hemma samtidigt? Många av depåerna har ju under åren även haft lite udda lösningar med tillfälligt inhyrda uppställningar i närheten av depåerna osv.

Titel: SV: Tomma bussar körs runt för att bli varma
Skrivet av: The Boxer skrivet 07 maj 2013, 08:48:58 AM
Måste nog köras eller använda diselvärmare för att få någon temp alls, på tomgång kan den nog stå hela vintern utan att bli varm om det är en någorlunda modern buss alltså...

På de moderna så sjunker ju motortempen på lättare partier om du inte har värmaren igång

Där jag jobbar (Norge) har ALLA bussar dieselvärmare, sen kan man ju undra angående miljökrav m.m. att en motor inte kommer upp i temp om det är under nolla cirka..   då kör man värmaren som är helt orenad eftersom det inte finns nåra krav på den.... :o
Titel: SV: Tomma bussar körs runt för att bli varma
Skrivet av: Ersa skrivet 07 maj 2013, 14:56:11 PM
Ramperna ger ju en hel del orenat utsläpp de också, och till dem finns det inga krav på förnyelsebart bränsle. Svensk dubbelmoral?
Titel: SV: Tomma bussar körs runt för att bli varma
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 07 maj 2013, 16:41:48 PM
Vill man ha någorlunda varma bussar under vintertid får man nog punga ut lite kosing och bygga inomhusgarage; typ bussgaraget i Majorna, Göteborg. Kostar ju en hel del och gjorde väl så även då 1977 när det byggdes, men så är den bistra sanningen. Annars lär det nog bli en del tomgångskörning även fortsättningsvis. Det är bara att välja; inte kan man acceptera att jag som förare ska behöva sätta mig på min arbetsplats i minusgrader på morgonen, eller??? Fast det kke är en av många nackdelar med det här jobbet?
Titel: SV: Tomma bussar körs runt för att bli varma
Skrivet av: Camilla skrivet 07 maj 2013, 21:43:19 PM
Hur går det förresten med nya depån i Charlottendal?





Så här går det med den.
http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/Ilska-mot-SLs-dubbla-depabyggen/ (http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/Ilska-mot-SLs-dubbla-depabyggen/)
Titel: SV: Tomma bussar körs runt för att bli varma
Skrivet av: sa0azs skrivet 13 maj 2013, 22:05:22 PM
Citat från: Karsten skrivet 07 maj 2013, 06:02:52 AM
Man kan ju undra vad som är värst, att köra runt med bussarna för att få dem varma (vilket görs i Björknäs) eller att låta dem stå på tomgång på garaget (vilket Arriva fick kritik för i Täby i vintras)?

Vilket ger minst miljöpåverkan?

Att köra runt lär ge mindre miljöpåverkan då motortemperaturen stiger fortare än om fordonet står på tomgång.
Dessutom bryter man då inte mot lagen, att köra runt med en tom buss är helt i sin ordning rent juridiskt.
Titel: SV: Tomma bussar körs runt för att bli varma
Skrivet av: groenis skrivet 13 maj 2013, 23:43:11 PM
Att tomköra bussar har väl alltid varit ett dilemma,
minns att "buljongråttorna" krävde att första turen till Arlanda skulle vara en varm buss
den fick tomköra från Råsta via Kista till Akalla och gå på motorvägen till stan för att få upp värmen.

/Lennart
Titel: SV: Tomma bussar körs runt för att bli varma
Skrivet av: Ersa skrivet 14 maj 2013, 11:19:58 AM
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 07 maj 2013, 16:41:48 PM
Vill man ha någorlunda varma bussar under vintertid får man nog punga ut lite kosing och bygga inomhusgarage; typ bussgaraget i Majorna, Göteborg. Kostar ju en hel del och gjorde väl så även då 1977 när det byggdes, men så är den bistra sanningen.

Nu är du inne på stora tankar. Men att komma på nya alternativ till de gamla ineffektiva ramperna kommer nog inte SL att göra på flera decennier. Skygglapparna sitter där de sitter, så att säga, och att ifrågasätta "normen" går uppenbarligen inte. Tyvärr! :(