Eftersom Lidingöbanan snart stängs och de gamla spårvagnarna försvinner passade jag på att ta en åktur i torsdags. Här kommer en spårvagn över bron mot Ropsten.
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/2maj/bild10.jpg)
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/2maj/bild12.jpg)
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/2maj/bild13.jpg)
Vagn 313 klev jag ombord på.
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/2maj/bild14.jpg)
Färden ut på Lidingö anträddes, och vid AGA blev det ett längre uppehåll. Först förstod jag inte vad det berodde på, men senare såg jag att man hade kopplat på en tredje vagn.
Spårvagnen ankom till Gåshaga brygga med en viss försening, så det blev inte så mycket tid för fotografering. Först tog jag snabbt en interiörbild i vagn 313.
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/2maj/bild16.jpg)
Sedan älgade jag ner till vattnet och plåtade utsikten.
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/2maj/bild17.jpg)
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/2maj/bild19.jpg)
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/2maj/bild20.jpg)
Efter det spurtade jag tillbaka för att ta ett par bilder på den nyligen påkopplade vagn 318.
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/2maj/bild21.jpg)
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/2maj/bild22.jpg)
När jag såg att föraren hade tagit plats i förarhytten rusade jag in i vagnen, och blev nästan klämd i dörren när den stängdes. ;D
Därefter bar det av tillbaka till Ropsten, där jag lämnade Lidingöbanan och åkte vidare till Bergshamra för att fota tunneltåg. De bilderna kommer dock i en annan tråd! ;)
En härlig bana som jag alltid kommer att sakna om den förändras alltför mycket - säger en skåning.
Vad blir det i stället?
// Christer K
Så här ser dom nya tågen ut.
http://moderaterna.net/lidingo/files/2009/10/nytt_tag.jpg (http://moderaterna.net/lidingo/files/2009/10/nytt_tag.jpg)
Här är en länk på ett par av de nya spårvagnarna från tillverkarens hemsida:
http://www.caf.es/es/productos-servicios/proyectos/proyecto-detalle.php?p=53
Gällande Lidingöbanan och dagens vagnar, så håller jag verkligen med om att Lidingöbanan är en fin och trevlig bana med en hel del charm. En inre dröm är att man någon gång i framtiden kanske även skall försöka återuppbygga en bana på norra delen av ön. Om nu en ny bro vid Lidingöbron skall konstrueras, så kanske man skulle kunna anpassa denna inför en ev. framtida utbyggnad. Gällande spårvagnarna, så absolut är dom också lite charmiga, men jag anser att dom är väl värda att få gå i pension nu. Rätt så trånga, håller en rätt bra ljudnivå när dom vrålar fram på spåren. Vissa vagnar har även ordentligt slitna högtalarsystem - sist jag åkte i en av dessa vagnar (tre veckor sen eller något liknande), så lät det enbart som att någon satt och blåste rakt i mikrofonen när vi närmade oss en hållplats. Vissa gånger gick det att urskilja namnet på nästkommande hållplats, men vissa gånger var det kort och gott totalkört.
Där ser man hur fel det blev med min bild på dom nya tågen
Citat från: Andreas91 skrivet 09 maj 2013, 22:55:33 PMGällande spårvagnarna, så absolut är dom också lite charmiga, men jag anser att dom är väl värda att få gå i pension nu. Rätt så trånga, håller en rätt bra ljudnivå när dom vrålar fram på spåren. Vissa vagnar har även ordentligt slitna högtalarsystem - sist jag åkte i en av dessa vagnar (tre veckor sen eller något liknande), så lät det enbart som att någon satt och blåste rakt i mikrofonen när vi närmade oss en hållplats. Vissa gånger gick det att urskilja namnet på nästkommande hållplats, men vissa gånger var det kort och gott totalkört.
Allt detta stämmer precis med mina egna iakttagelser och reflektioner under resan jag gjorde. Kunde inte ha formulerat det bättre själv. Med viss möda lyckades jag tyda de flesta hållplatsutropen, men de var minst sagt svårbegripliga.