Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Mikey skrivet 03 maj 2013, 13:21:31 PM

Titel: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 03 maj 2013, 13:21:31 PM
Ja, lite mer flygplan nu igen...

Qatar Airbus A330, A7-AFP går ner i skogen :)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60394-PS.jpg)

SAS Boeing 717, OH-BLP
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60398-PS.jpg)

SAS Boeing 737-600, LN-RRO. I bakgrunden var det en hel del plan här
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60434-PS.jpg)

SAS Boeing 737-600, LN-RRR. Ingen tvekan om vilka som dominerar här inte...
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60402-PS.jpg)

SAS Airbus A330, LN-RKH mot New York
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60450-PS.jpg)

SAS Airbus A320, SE-RJF. Denna har inte flugit åt SAS särskilt länge. Är det ens en vecka tro?
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60408-PS.jpg)

Och avslutningsvis Freebird A320, TC-FBJ. Men det kommer nog mer i denna tråd framöver
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60455-PS.jpg)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 03 maj 2013, 14:20:23 PM
Citat från: Mikey skrivet 03 maj 2013, 13:21:31 PM
Ja, lite mer flygplan nu igen...

Qatar Airbus A330, A7-AFP går ner i skogen :)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60394-PS.jpg)

Hupp! Det där var nog den bästa bildkompositionen med flygplan och väg som i alla fall jag sett på mycket länge. Riktigt bra jobbat, stort tack!  8)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Cero skrivet 03 maj 2013, 17:44:24 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 03 maj 2013, 14:20:23 PM
Hupp! Det där var nog den bästa bildkompositionen med flygplan och väg som i alla fall jag sett på mycket länge. Riktigt bra jobbat, stort tack!  8)

Håller definitivt med. Mycket cool bild.

LN-RKH ser ut att behöva lite målarfärg eller en rejäl tvätt. Kanske SAS har dragit in sådana förmåner för planen numera.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 03 maj 2013, 18:39:35 PM
Tack till er! :)

Citat från: Cero skrivet 03 maj 2013, 17:44:24 PM
LN-RKH ser ut att behöva lite målarfärg eller en rejäl tvätt. Kanske SAS har dragit in sådana förmåner för planen numera.

Det är en tvätt som behövs. Tyvärr använder ju SAS dessa plan till bristningsgränsen, och har bara uppehåll på 3 timmar på Arlanda per dag. Det finns alltså ingen tid att tvätta dem, och då man inte har någon direkt reservpark på dessa stora plan finns väl inte heller möjligheten att plocka dom ur trafik i en dag för annat än "absolut-måste-reparationer" och service. Nu när man dessutom klippte vingen på en systerkärra här om dagen lär ju läget knappast bli bättre :-\

I första inlägget skrev jag att fler bilder kommer "framöver". Det blev redan nu! Såg i eftermiddags att vitryssarna hade ryckt in med en 737 i stället för sin ordinarie lilla CRJ-fluga, och då jag ändå behövde komma ut en stund så hoppade jag på cykeln!

SAS Boeing 737-800, LN-RGF
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60466-PS.jpg)

Norwegian Boeing 737-800, LN-okänd. Tyvärr gör rådande värmebölja att luften blir vågig och skärpan försvinner, men jag tyckte det var kul med det inkommande planet i bakgrunden :)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60468-PS.jpg)

En högljudd tjockis från vårt egna luftförsvar kom förbi
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60484-PS.jpg)

Austrian Fokker 100, OE-LVO
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60487-PS.jpg)

Och efter allt skräp som lyfte innan, så blev det till slut dags för avgång för vitryska Belavia. Boeing 737-500 med ett komplicerat registreringsnummer :D
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60473-PS.jpg)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mr G skrivet 03 maj 2013, 19:47:19 PM
Tack för att du delar med dig av dina bilder. Högintressant! Betyg 10 av 10 möjliga!
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Cero skrivet 03 maj 2013, 20:30:20 PM
Citat från: Mikey skrivet 03 maj 2013, 18:39:35 PM
Tack till er! :)

Det är en tvätt som behövs. Tyvärr använder ju SAS dessa plan till bristningsgränsen, och har bara uppehåll på 3 timmar på Arlanda per dag. Det finns alltså ingen tid att tvätta dem, och då man inte har någon direkt reservpark på dessa stora plan finns väl inte heller möjligheten att plocka dom ur trafik i en dag för annat än "absolut-måste-reparationer" och service. Nu när man dessutom klippte vingen på en systerkärra här om dagen lär ju läget knappast bli bättre :-\


Ja, SAS har lite ansträngt utnyttjande av sin lilla långdistansflotta. Den egentliga hubben för A330:orna skulle jag betrakta Newark för att vara. Det är enda platsen där de har bra med tid för åtgärder och också för att låta planen byta linjer. Tre av fyra A330 kommer dit varje dag på tider som möjliggör linjebyte. I Köpenhamn har de också lite tid på sig, men dit kommer bara en burk i taget, så Arlanda får nog betraktas som det näst bästa alternativet för åtgärder, även om de bara är på marken i tre timmar. Dit kommer i varje fall två A330 per dag. Det skulle behövas lite fler långdistansplan och också fler linjer, både för att få upp lönsamheten och säkra den tekniska reserven.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Fredde skrivet 03 maj 2013, 20:49:30 PM
Tack för alla bilderna Mikey!
Stod du på platsen som du tipsade om i tidigare tråd? Jag gjorde ett försök, men blev bortjagad av en herre på sopmaskin. Tur att jag hade bil... ;D

LN-RGF flög sin första flight 16 april nu i år.
Som sagts tidigare, dax att satsa på långdistans-kärrorna härnäst. Alla A330 och A340 är väl över 10 år nu och knappast snålast på soppan per passagerare... A350 eller B787 istället för A330 och B777 istället för A340 vore något 8)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 03 maj 2013, 21:18:22 PM
Ja, nu har man väl ordnat med alla leveranser av medeldistansflyg så att MD-80 och 737-Classic ersätts inom kort. Då börjar det som sagt bli tid för att lägga energi på långdistansplanen. Det är väl främst 340-orna som slukar bränsle och tömmer kontot för SAS, så det rimligaste vore väl att ersätta dessa först. Lägger man en order på A350/B787 så är det väl bra många års väntetid innan man får något, så jag undrar om det inte finns något bättre begagnat där ute? Mig veterligen finns det gott om 777-200 som letar nya ägare, och med endast två motorer borde de ju gå snålare än A340. Dock kanske dom är för gamla eller slitna så det ändå inte passar, vad vet jag? ;D

Jag fick dock höra för ett tag sedan att man skulle hyra in en extra blankvit A340 till sommaren och ha som reserv, stämmer det fortfarande? I så fall borde man ju kunna fräscha upp de nuvarande planen medan man har extra kapacitet.

Citat från: Fredde skrivet 03 maj 2013, 20:49:30 PM
Stod du på platsen som du tipsade om i tidigare tråd? Jag gjorde ett försök, men blev bortjagad av en herre på sopmaskin. Tur att jag hade bil... ;D

Vilken plats var det, vid bana 1 eller bana 3? :)

Bilderna i denna tråd är dock tagna på inte mindre än 3 olika platser. I första inlägget är bilderna på marken tagna vid norra änden av bana 3 (Inte långt från Lindskrog Parkering) där det är bra ljus på morgonen medan bilderna i luften är tagna vid östra änden av bana 2 där det passar bättre på eftermiddagen.

Dagens bilder från det senare inlägget är tagna vid någon typ av vattenreningsverk vid bana 1. För att komma dit tar man ett gäng små grusvägar och måste passera ett par bommar. Men jag gör som sist och lägger upp en karta: Här! (http://www.hitta.se/karta#center=6616098:1618396&zl=9&bounds=5759924:-595076,8227424:3968924&type=sat&rlm=1&mp=%5B%7B%20%22x%22%3A%221622455%22%2C%20%22y%22%3A%226617706%22%2C%20%22i%22%3A%22%2Fpublic%2Fimages%2Fweb%2Fmap%2Fmap-pin%2Fpoint.png%3F130429-113022%22%2C%20%22t%22%3A%22Bra%20plats%20vid%20landning%20bana%202%20eftermiddag.%20Lastpallar%20att%20st%C3%A5%20p%C3%A5.%22%7D%2C%7B%20%22x%22%3A%221622468%22%2C%20%22y%22%3A%226617603%22%2C%20%22i%22%3A%22%2Fpublic%2Fimages%2Fweb%2Fmap%2Fmap-pin%2Fpoint.png%3F130429-113022%22%2C%20%22t%22%3A%22Parkering%20vid%20bom%20till%20denna%20plats.%22%7D%2C%7B%20%22x%22%3A%221621647%22%2C%20%22y%22%3A%226616014%22%2C%20%22i%22%3A%22%2Fpublic%2Fimages%2Fweb%2Fmap%2Fmap-pin%2Fpoint.png%3F130429-113022%22%2C%20%22t%22%3A%22Bra%20plats%20till%20bana%203%20p%C3%A5%20morgnar%20n%C3%A4r%20planen%20har%20nosen%20s%C3%B6derut.%22%7D%2C%7B%20%22x%22%3A%221621804%22%2C%20%22y%22%3A%226616177%22%2C%20%22i%22%3A%22%2Fpublic%2Fimages%2Fweb%2Fmap%2Fmap-pin%2Fpoint.png%3F130429-113022%22%2C%20%22t%22%3A%22Hit%20kommer%20man%20med%20bil.%20%22%7D%2C%7B%20%22x%22%3A%221618768%22%2C%20%22y%22%3A%226616248%22%2C%20%22i%22%3A%22%2Fpublic%2Fimages%2Fweb%2Fmap%2Fmap-pin%2Fpoint.png%3F130429-113022%22%2C%20%22t%22%3A%22H%C3%A4r%20stod%20jag%20i%20bildinl%C3%A4gg%202.%20Sv%C3%A5rtillg%C3%A4ngligt%20och%20rekommenderas%20inte%20om%20man%20inte%20kan%20omr%C3%A5det%22%7D%2C%7B%20%22x%22%3A%221618222%22%2C%20%22y%22%3A%226616076%22%2C%20%22i%22%3A%22%2Fpublic%2Fimages%2Fweb%2Fmap%2Fmap-pin%2Fpoint.png%3F130429-113022%22%2C%20%22t%22%3A%22%22%7D%5D) Det är 5 punkter utritade på kartan (En sjätte kom med som jag inte fick bort). Om du zoomar ut lite så ser du prickarna till alla platser. Jag noterade dock att prickarna endast ligger rätt om man har zoomnivå 9, annars hamnar dom av någon anledning på fel plats.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Fredde skrivet 03 maj 2013, 21:36:04 PM
Citat från: Mikey skrivet 03 maj 2013, 21:18:22 PM
Vilken plats var det, vid bana 1 eller bana 3? :)

Bilderna i denna tråd är dock tagna på inte mindre än 3 olika platser. I första inlägget är bilderna på marken tagna vid norra änden av bana 3 (Inte långt från Lindskrog Parkering) där det är bra ljus på morgonen medan bilderna i luften är tagna vid östra änden av bana 2 där det passar bättre på eftermiddagen.

Dagens bilder från det senare inlägget är tagna vid någon typ av vattenreningsverk vid bana 1. För att komma dit tar man ett gäng små grusvägar och måste passera ett par bommar. Men jag gör som sist och lägger upp en karta:

Tackar för länken! Själv uppehöll jag mig i den södra delen av bara 1, får söka upp andra platser framöver 8)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Cero skrivet 03 maj 2013, 23:02:06 PM
Citat från: Mikey skrivet 03 maj 2013, 21:18:22 PM
Ja, nu har man väl ordnat med alla leveranser av medeldistansflyg så att MD-80 och 737-Classic ersätts inom kort. Då börjar det som sagt bli tid för att lägga energi på långdistansplanen. Det är väl främst 340-orna som slukar bränsle och tömmer kontot för SAS, så det rimligaste vore väl att ersätta dessa först. Lägger man en order på A350/B787 så är det väl bra många års väntetid innan man får något, så jag undrar om det inte finns något bättre begagnat där ute? Mig veterligen finns det gott om 777-200 som letar nya ägare, och med endast två motorer borde de ju gå snålare än A340. Dock kanske dom är för gamla eller slitna så det ändå inte passar, vad vet jag? ;D

Jag fick dock höra för ett tag sedan att man skulle hyra in en extra blankvit A340 till sommaren och ha som reserv, stämmer det fortfarande? I så fall borde man ju kunna fräscha upp de nuvarande planen medan man har extra kapacitet.


Det är väl i första hand 340-planen som börjar bli dags att hitta ersättare för. A330 är ju fortfarande ett i högsta grad gångbart plan på marknaden och säljer nytt i hyfsade volymer. Det förefalle kostnadseffektivt och pålitligt. Fördelen med 330/340 är att de i grunden är samma plan och kan flygas av samma besättning. Airbusplanen körs med joystick medan Boeing fortfarande använder den traditionella spaken. Det gör att flygbolagen gärna håller isär de som flyger plan från respektive tillverkare. En mix av A330 och 777 för en så liten flotta kan alltså bli ganska kostsam om besättningarna bara är certifierade för en typ. Besättningsreserven måste i så fall öka och det kan vara svårt att snabbt kasta in "fel" plan, något som man ju gör idag när så behövs (dvs exempelvis att en 340 får gå ARN-EWR istället för en 330).

British Airways påstås gå så långt att merparten av de blivande A380-besättningarna kommer från europaflottan eftersom de är vana att köra med airbusplanens cockpit. Endast ett fåtal blir omskolade B747/777-piloter. Därför får man nog tänka sig att ett framtida val för SAS bör vara en flygplanstyp och då torde det vara en enhetsflotta av B777 eller A350 som är aktuellt, eller möjligen nya exemplar av A330. Problemet är att A330-300 inte klarar alla distanser SAS kör idag, utan man måste komplettera med ett antal A330-200 med längre räckvidd men färre platser.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Bussmupp skrivet 05 maj 2013, 01:15:01 AM
Här var det snygga bilder! Särskilt den första. Ser nästan ut som den ska landa på vägen. 8)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Walter skrivet 05 maj 2013, 08:18:05 AM
Är det ett plan i orginal SAS målning i bakgrunden på bilden med LN-RRO?
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Danne B. skrivet 05 maj 2013, 09:00:01 AM
Citat från: Mikey skrivet 03 maj 2013, 13:21:31 PM
Ja, lite mer flygplan nu igen...

SAS Boeing 737-600, LN-RRO. I bakgrunden var det en hel del plan här
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60434-PS.jpg)


Nu blir jag extremt nyfiken på dom två kärrorna till vänster i bakgrunden. Finns det nå´n info om dessa? :)

//Danne
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 05 maj 2013, 10:37:48 AM
De två planen där i bakgrunden är av modell Caravelle (https://en.wikipedia.org/wiki/Sud_Aviation_Caravelle). Dom ägs av entusiastföreningen Le Caravelle Club (http://www.lecaravelleclub.com/index.php/sv/), där planet som idag har finsk flagga på rodret förhoppningsvis ska kunna flyga igen i framtiden. Den slitnare i SAS-målning är mig veterligen endast reservdelsförråd (Inte helt säker dock). Bifogar en bild från öppet hus förra året på en av dem:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_40858-PS.jpg)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 05 maj 2013, 19:17:52 PM
Citat från: Cero skrivet 03 maj 2013, 23:02:06 PM
Det är väl i första hand 340-planen som börjar bli dags att hitta ersättare för. A330 är ju fortfarande ett i högsta grad gångbart plan på marknaden och säljer nytt i hyfsade volymer. Det förefalle kostnadseffektivt och pålitligt. Fördelen med 330/340 är att de i grunden är samma plan och kan flygas av samma besättning. Airbusplanen körs med joystick medan Boeing fortfarande använder den traditionella spaken. Det gör att flygbolagen gärna håller isär de som flyger plan från respektive tillverkare. En mix av A330 och 777 för en så liten flotta kan alltså bli ganska kostsam om besättningarna bara är certifierade för en typ. Besättningsreserven måste i så fall öka och det kan vara svårt att snabbt kasta in "fel" plan, något som man ju gör idag när så behövs (dvs exempelvis att en 340 får gå ARN-EWR istället för en 330).

British Airways påstås gå så långt att merparten av de blivande A380-besättningarna kommer från europaflottan eftersom de är vana att köra med airbusplanens cockpit. Endast ett fåtal blir omskolade B747/777-piloter. Därför får man nog tänka sig att ett framtida val för SAS bör vara en flygplanstyp och då torde det vara en enhetsflotta av B777 eller A350 som är aktuellt, eller möjligen nya exemplar av A330. Problemet är att A330-300 inte klarar alla distanser SAS kör idag, utan man måste komplettera med ett antal A330-200 med längre räckvidd men färre platser.

Jo, det hade jag inte tänkt på. Men frågan är hur beläggningen ser ut på deras långdistansflyg? Det kanske räcker med 330-200 på sina turer, om man kan hitta sådana. Eller så får man helt enkelt lägga en order på ett gäng nya plan som ersätter hela flottan och glatt vänta tills de kommer. För som du säger börjar det bli dags att ersätta främst 340.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 05 maj 2013, 19:35:41 PM
Ny sida - Nya bilder ;)

I eftermiddags: (Inga SAS-plan idag!)
German Wings, Airbus A319, D-AGWK
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60503-PS.jpg)

Naken norsk! Boeing 737-800, LN-DYX
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60496-SP.jpg)

Gammal norsk! Boeing 737-300, LN-KKL. En av bara 9 kvarvarande hos Norwegian, en inte så vanlig syn i Sverige
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60508-PS.jpg)

Ännu en norsk, LN-DYB. Fullt ös medvetslöös!! :D
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60512-PS.jpg)

... eller inte. Mitt på startbanan slog det tvärnit, och planet svängde åt sidan och ställde sig.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60513-PS.jpg)

Swissair Airbus A320, HB-IJX. I bakgrunden den strandade norrmannen, det såg ut att vara nära mellan planen ur min vinkel. Det börjar också bli dags att hugga ner lite sly, för snart slår löven ut och då blir det inte mycket till fotoplats på detta ställe.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60515-PS.jpg)

Även LN-DYA passerade sin stupade syster
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60518-PS.jpg)

British Airways A320, G-EIYJ. Vid det här laget hade LN-DYB börjat rulla igen och kan ses i bakgrunden, krälandes tillbaka till änden av startbanan
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60520-PS.jpg)

Och så startförsök 2! Denna gång kom den äntligen iväg och kunde fortsätta resan till Barcelona :)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60523-PS.jpg)

Och så avslutningsvis Qatar. Tyvärr fanns inga träd på platsen för att göra någon mer spännande bild, men jag ska tänka på det till nästa gång ;)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60528-PS.jpg)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Cero skrivet 05 maj 2013, 19:47:26 PM
Citat från: Mikey skrivet 05 maj 2013, 19:17:52 PM
Jo, det hade jag inte tänkt på. Men frågan är hur beläggningen ser ut på deras långdistansflyg? Det kanske räcker med 330-200 på sina turer, om man kan hitta sådana. Eller så får man helt enkelt lägga en order på ett gäng nya plan som ersätter hela flottan och glatt vänta tills de kommer. För som du säger börjar det bli dags att ersätta främst 340.

Jag vet inte hur beläggningen är på SAS asienflyg. De har ju uppenbarligen något basalt feltänk där eftersom de inte lyckas fylla en kärra till Bangkok per dag från Skandinavien medan Thai fyller tre-fem per dag från de tre huvudstäderna. Dessutom är samtliga thaiplan större än SAS. Kanske är det helt enkelt så att norrmän och svenskar inte är intresserade av att byta i Köpenhamn och då väljer andra alternativ. Peking vet jag inte hur det ser ut med, men det påstås att SAS hade problem att fylla pekingkärran från Stockholm. Samtidigt kör Air China PEK-ARN-PEKi stort sett varje dag och har gjort så i över 20 år och jag tror inte de gör det bara för att det är kul, så det verkar lite mysko med det (overifierade) ryktet om SAS beläggning. På den tiden SAS körde ARN-NRT påstås från vissa håll att den linjen var så framgångsrik att den var ett hot mot köpenhamnslinjen och att den därför lades ner. Hur mycket sanning som finns i det vet jag inte, men oavsett gör Finnair garanterat fina affärer på avsaknaden av förbindelser mellan Oslo/Stockholm och japanska städer. Tror man ska vara väldigt SAS-trogen för att åka omvägen via Köpenhamn till Japan. Finns antagligen potential för rätt produkt här.

Västerut tycker jag det alltid varit i stort sett fullsatt de gånger jag åkt, oavsett linje. Där krävs nog en -300 för kapaciteten och de når ju till alla aktuella städer utom möjligen San Francisco. Jag antar att om SAS skulle minska ner på ARN-EWR, ARN-ORD eller OSL-EWR skulle något annat bolag ta upp stafettpinnen ganska raskt. Närmast till hands ligger att United skulle skala upp till större maskiner. De flyger ju med framgång ARN-EWR och OSL-EWR (CPH har de övergett förutom under somrarna). Även Norwegian är naturligtvis en het kandidat här.

Finns nog betydande potential både från Oslo och kanske i ännu större utsträckning från Stockholm till både USA och Asien, men så länge det inte finns något inhemskt bolag som ser dessa städer som sin absoluta hemmaplan krävs att behovet uppstår från den tänkta destinationen i "andra änden av linjen" för att något utländskt bolag ska kliva in. Norwegian kan tänkas ändra på detta på sikt. Kanske SAS tvingas tänka om ifall Berlin öppnar och om SAS skulle bli uppköpt kommer nog saken i ett annat läge. Då gäller inte arbetsmarknadspolitik längre utan då blir det business och lönsamhet som kommer i fokus.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mr G skrivet 05 maj 2013, 22:24:22 PM
Citat från: Cero skrivet 05 maj 2013, 19:47:26 PM
Peking vet jag inte hur det ser ut med, men det påstås att SAS hade problem att fylla pekingkärran från Stockholm. Samtidigt kör Air China PEK-ARN-PEKi stort sett varje dag och har gjort så i över 20 år och jag tror inte de gör det bara för att det är kul, så det verkar lite mysko med det (overifierade) ryktet om SAS beläggning.

Det är väl mindre än två år sen som Air China började flyga dagligen till Stockholm. För inte mer än fem år sen hade man inte mer än 3-4 förbindelser i veckan. När SAS la ner de egna flygningarna på Beijing så ökade Air China sina. Med något slags samarbete de bägge flygbolagen emellan. SAS säljer biljetter till och marknadsför Air Chinas flygningar som sina. Så formellt har väl SAS fortfarande kvar förbindelsen Stockholm-Beijing fast det är Air China som flyger.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Fredde skrivet 05 maj 2013, 22:38:52 PM
Aeroflot flyger SVO-LAX med en A332, så nog går det CPH-SFO med de körror som SAS har. Dock är deras A332 nyare, sen har man även fått nyleverans av B77W, som man bla har satt in på linjen SVO-JFK:
http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/photo.show?id=372994 (http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/photo.show?id=372994)
http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/photo.show?id=381380 (http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/photo.show?id=381380)

Air Chinas kärra från ARN för dagen, ca 6 månader gammal...
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Nico skrivet 05 maj 2013, 23:09:10 PM
Citat från: Mikey skrivet 03 maj 2013, 13:21:31 PM
SAS Boeing 717, OH-BLP
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60398-PS.jpg)

Trevliga bilder överlag. Liten undran över bildtexten ovan då maskinen är reggad i Finland. Tillhör den inte snarare bolaget Blue1 och inte SAS direkt? Det förra är väl visserligen sedan ett helägt dotterbolag till SAS-koncernen, men det räknas väl fortfarande som ett eget bolag... eller är jag ute och cyklar?
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 05 maj 2013, 23:19:07 PM
Jo, du har nog rätt. Sedan en tid tillbaka bedriver dock Blue1 ingen egen trafik, utan planen flygs på SAS rutter under SK-nummer. På de två Star Alliance-målade flygplanen har man även målat över Blue1-logotyperna, men av praktiska skäl har man inte gjort det på de helmålade blå flygplanen. Det var därför jag skrev SAS, men rent byråkratiskt är det väl Blue1 som står som ägare på dem.

Tillägg: Kollade lite extra, och det verkar som att det är Blue1 som fortfarande äger planen, och leasar ut dem till SAS med sin egna personal. Så det stämmer att bildtexten är fel. Även i Danmark flyger Cimber åt SAS med SAS-lackerade flygplan på samma sätt.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Nico skrivet 05 maj 2013, 23:25:57 PM
Nej, jag har inte någon aning själv utan undrade mest om du kände till mer. Tänkte även annars om någon annan har koll för koncernen i sig kan ju kanske tänkas göra vissa rockader nu när man avyttrar olika verksamheter mm.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Ronni Bjørn Svensson skrivet 05 maj 2013, 23:48:15 PM
Citat från: Mikey skrivet 05 maj 2013, 23:19:07 PM

Tillägg: Kollade lite extra, och det verkar som att det är Blue1 som fortfarande äger planen, och leasar ut dem till SAS med sin egna personal. Så det stämmer att bildtexten är fel. Även i Danmark flyger Cimber åt SAS med SAS-lackerade flygplan på samma sätt.

Jettime i DK skal også flyve for SAS med 4 ATR 72-600
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Bussmupp skrivet 06 maj 2013, 17:34:29 PM
Citat från: Mikey skrivet 05 maj 2013, 23:19:07 PM
Jo, du har nog rätt. Sedan en tid tillbaka bedriver dock Blue1 ingen egen trafik, utan planen flygs på SAS rutter under SK-nummer. På de två Star Alliance-målade flygplanen har man även målat över Blue1-logotyperna, men av praktiska skäl har man inte gjort det på de helmålade blå flygplanen. Det var därför jag skrev SAS, men rent byråkratiskt är det väl Blue1 som står som ägare på dem.

Tillägg: Kollade lite extra, och det verkar som att det är Blue1 som fortfarande äger planen, och leasar ut dem till SAS med sin egna personal. Så det stämmer att bildtexten är fel. Även i Danmark flyger Cimber åt SAS med SAS-lackerade flygplan på samma sätt.

Jag vet inte exakt hur relevant detta är, men Blue1 ska byta eller har bytt namn till SAS Finland, så att du skrev SAS är inte helt fel. Dock är jag lite osäker på vad som kommer hända med de unika blåa maskinerna.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 12 maj 2013, 19:25:42 PM
Lite mer från idag (Och 3 från i tisdags):

SAS Airbus A319, OY-KBO. Alltid kul med retro!
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60550-PS.jpg)

Thai Boeing 747-400, HS-TGX
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60571-PS.jpg)

United Boeing 757-200, N1712B. Denna dag kom planet flera timmar sent så jag fick den på bild, vanligtvis brukar den landa så in i ottan tidigt...
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60560-PS.jpg)

TUIfly Boeing 767-300, SE-RFR
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60609-PS.jpg)

NextJet Bae ATP, SE-MAL. Planet må vara gammalt och högljutt, men det gör sitt jobb!
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60543-PS.jpg)

Entreprenör och underentreprenör
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60653-PS.jpg)

British Airways Boeing 767-300
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60639-PS.jpg)

Och slutligen SAS MD-80, OY-KHG. I mina ögon en av de vackraste flygplansmodellerna i trafik på Arlanda idag, tillsammans med B717
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60659-PS.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60668-PS.jpg)

Alle Viking. På så här nära håll var du kanske inte så himla vacker ändå...
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60672-PS.jpg)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mr G skrivet 12 maj 2013, 20:09:22 PM
Obegripligt bra bilder.  ??? Vilken bana var du på idag?
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Fredde skrivet 12 maj 2013, 21:34:55 PM
Instämmer med föregående skribent! Vad har du för kamera och vilket objektiv till det?

Ser ut som bana 3 med lite olika fotoplatser.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 12 maj 2013, 21:46:04 PM
Tackar! :)

Bild 1, 3 och 5: Fotade på bana 3 nära Lindskrog Långtidsparkering.
Bild 2: Fotad från Kolsta Brandstation (Bana 1)
Bild 4: Fotad från väg 273 vid inflygningen till Bana 3
Bild 6-10: Fotad från grushögen på bana 3's västra sida bakom BETA-parkeringen.

Utrustningen jag använder är en Nikon D3100 med 55-300mm-standardobjektiv som följde med tillsammans med kameran.
Sedan har jag också rätat upp och beskurit bilderna lite efteråt samt justerat lite färger i de fall där det behövdes. När man fotar på långa avstånd blir det lätt hänt att kontraster och färger dör ut, i alla fall med mitt billiga objektiv.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Bussmupp skrivet 13 maj 2013, 19:03:29 PM
Citat från: Mikey skrivet 12 maj 2013, 21:46:04 PM
Bild 1, 3 och 5: Fotade på bana 3 nära Lindskrog Långtidsparkering.
Bild 2: Fotad från Kolsta Brandstation (Bana 1)
Bild 4: Fotad från väg 273 vid inflygningen till Bana 3
Bild 6-10: Fotad från grushögen på bana 3's västra sida bakom BETA-parkeringen.

Jag måste kolla upp dessa platser någon gång. Så j***a imponerande bilder.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 14 maj 2013, 15:41:09 PM
Ni kan passa på att försöka fota landningar imorgon eftermiddag (Onsdag 15/5).
Klockan 16:35 kommer SAS med en MD-80, och 16:40 kommer JAT med en Boeing 737-200!
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Bussmupp skrivet 14 maj 2013, 22:27:57 PM
Om man använder bana 1 eller 3 kan jag försöka använda någon av dessa platser. Bana 2 blir dock lite svårare att hinna till.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 14 maj 2013, 22:42:20 PM
Om man tittar på väderprognosen just nu så ser Bana 2 ganska oanvändbar ut under eftermiddagen imorgon. Ser ut som att det blir landning på Bana 3 norrifrån (Över Halmsjön) och start Bana 1 söderut. Men det är som sagt bara en prognos efter vad meteorologerna säger just nu, man kan aldrig vara helt säker på vad moder jord kommer att hitta på. Så det är säkrast att kolla på Flightradar eller liknande i förväg :)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 15 maj 2013, 19:34:38 PM
Precis som planerat landade den gamla 737-200'an på Bana 3 i eftermiddags. Detta är den sista flygdugliga -200'an i hela Europa, i alla fall i reguljär trafik så det var kul att få se den gamla burken även om vädret kunde ha varit bättre! :D

Aviogenex (Flyger åt serbiska JAT) Boeing 737-200, YU-ANP
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60830-PS.jpg)

Tätt följd av ett modernare ting
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60843-PS.jpg)

Dessa cigarrliknande små motorerna som fanns på 737-100 och -200 ser lite intressanta ut. Lite lustigt också att det står "Quiet" på dom. Det måste vara någon rest från 70/80-talet i så fall, för detta var med råge dagens högljuddaste flygplan på Arlanda...
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60847-PS.jpg)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Bussmupp skrivet 15 maj 2013, 22:56:07 PM
Snyggt! Själv hann jag inte ut till 19L i tid, så jag fick nöja mig med att fota de utanför T2.
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/601848_581461438540835_64959137_n.jpg)

Synd bara att detta var den bästa av tre bilder...  >:(

Som tur är blev start videon bättre. ;D
Kan dela den här när den väl har laddats upp, om det finns intresse.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 25 maj 2013, 20:49:28 PM
Fortsätter med att stå på marken och avundsjukt titta på när andra får flyga ;D

Jag såg i eftermiddags att det kom tre charterflyg från Air Europa idag, och av någon anledning kom alla från Madrid. Även om jag tyckte jag var snabb så missade jag den första, men de andra fick jag:

Air Europa, A330-200, EC-JQG
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60994-PS.jpg)

Air Europa, B737-800, EC-JBL
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60985-PS.jpg)

Och så lite annat som också kom med

Norwegian, B737-300, LN-KKW
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60957-PS.jpg)

Royal Air Maroc, B737-700, CN-RNQ
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60969-PS.jpg)

SAS, CRJ-900, OY-KFA
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_61030-PS.jpg)

Och så någon som tyckte att flyget är det bästa sättet att besöka Lappland på :D
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_60976-PS.jpg)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Menzies skrivet 25 maj 2013, 22:35:00 PM
Anledningen till att Air Europa kärrorna kom var att det gick ett kryssningsfartyg från Sthlm :)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 25 maj 2013, 22:53:34 PM
Tack! Misstänkte nästan att det var något sådant eftersom det var så många plan, men kunde inte få det bekräftat av någon tidigare :D
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mr G skrivet 25 maj 2013, 23:19:10 PM
Citat från: Menzies skrivet 25 maj 2013, 22:35:00 PM
Anledningen till att Air Europa kärrorna kom var att det gick ett kryssningsfartyg från Sthlm :)

(http://www.mrg1.de/DSC17414I.JPG)

Kan det ha varit det här? P&O Ferries Aurora, hemmahamn Hamilton.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Menzies skrivet 25 maj 2013, 23:22:56 PM
Kan det säkert vara... håller mig till Arlanda ;)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Micke A skrivet 26 maj 2013, 20:01:28 PM
Citat från: Mr G skrivet 25 maj 2013, 23:19:10 PM
(http://www.mrg1.de/DSC17414I.JPG)

Kan det ha varit det här? P&O Ferries Aurora, hemmahamn Hamilton.
Var Grand Mistral som byte passagerare här uppe, P&O gör det inte.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 28 maj 2013, 20:09:20 PM
Lite från Bromma denna gång:

Ett puttenuttigt litet British Airways-plan, det är en stor skillnad mot 767'orna jag är van vid
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_61042-PS.jpg)

Ytterligare ett plan, uppenbarligen av samma modell som förra, fast med turboprop-motorer. Jag har aldrig sett två olika motortyper på samma modell förut...
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_61063-PS.jpg)

Sverigeflyg ATR42
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_61048-PS.jpg)

Flybe (Flög troligen åt Finnair om jag tolkade ankomsttavlan korrekt) ATR42
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_61067-PS.jpg)

Och så till sist den till synes vanligaste modellen på Bromma, en Avro RJ från Malmö Aviation
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_61072-PS.jpg)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Fredde skrivet 28 maj 2013, 20:12:40 PM
Trevligt! Är BA-kärran dansk? Med tanke på OY...
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 28 maj 2013, 20:15:33 PM
Bra fråga... Som jag förstår det är det en dansk underentreprenör (Sun-Air) som flyger åt BA då deras dekal finns på planet, men jag vågar inte lova något. Kanske har dom bara hyrt in planet från BA? Den kom i alla fall från Danmark, Billund om jag inte minns fel.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Fredde skrivet 28 maj 2013, 21:02:35 PM
Citat från: Mikey skrivet 28 maj 2013, 20:15:33 PM
Bra fråga... Som jag förstår det är det en dansk underentreprenör (Sun-Air) som flyger åt BA då deras dekal finns på planet, men jag vågar inte lova något. Kanske har dom bara hyrt in planet från BA? Den kom i alla fall från Danmark, Billund om jag inte minns fel.

Så kan det mycket väl förhålla sig.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Ronni Bjørn Svensson skrivet 28 maj 2013, 21:30:10 PM
Citat från: Mikey skrivet 28 maj 2013, 20:09:20 PM
Lite från Bromma denna gång:

Ett puttenuttigt litet British Airways-plan, det är en stor skillnad mot 767'orna jag är van vid
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_61042-PS.jpg)



Det er en Fairchild Dornier 328JET fra Sun Air of Scandinavia.
Sunair har en franchisesamarbejde med British Airways, og de ruter bla. til Bromma fra Billund og Århus.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Bussmupp skrivet 28 maj 2013, 22:41:38 PM
Do.328 är nog den enda maskinen som byggts med både jet och prop motorer. Varför vet jag inte riktigt, men det måste ju finnas en anledning.

Citat från: Mikey skrivet 28 maj 2013, 20:15:33 PM
Bra fråga... Som jag förstår det är det en dansk underentreprenör (Sun-Air) som flyger åt BA då deras dekal finns på planet, men jag vågar inte lova något. Kanske har dom bara hyrt in planet från BA? Den kom i alla fall från Danmark, Billund om jag inte minns fel.

Jodå, visst är det så det är. Fast jag vet inte hur långt samarbetet går.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 31 maj 2013, 17:31:30 PM
29/5 - En simpel bild
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_61098-PS.jpg)

30/5 - SE-RFR gör en väldigt hård och rykande landning
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_61158-PS.jpg)

31/5:

Air China B5919 kom på förmiddagen pga inställt flyg igår. Planet har inte varit i trafik i ens två veckor
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_61198-PS.jpg)

Hifly (Norwegian) A340, CS-TQY på första flighten från New York. En mycket vacker och spännande lackering på detta plan! :D
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_61205-PS.jpg)

Dagens överraskning, Norwegians LN-NID fick rycka in till Arlanda idag, helt splitter ny. Här landar den som DY812, sin allra första flight med passagerare. Den kom ju för tusan från fabriken i USA igår!
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_61211-PS.jpg)

Air France, F-GFKJ.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_61220-PS.jpg)

Trollslända, TR-OLL.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_61225-PS.jpg)

Och så dagens Thai, som idag lyfte bana 2  i stället för vanliga 1
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_61238-PS.jpg)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Bussmupp skrivet 31 maj 2013, 17:53:17 PM
Snyggt! Kul att du lyckades fånga Kilo Julia också. Riktig skönhet, den maskinen.

Då missade man inte så mycket iaf, med tanke på Hifly A340n. Trodde den skulle ha hela färgsättningen.

Har bara sett Thai lyfta från 2an en gång förut.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Fredde skrivet 31 maj 2013, 23:36:58 PM
Trevliga fångster!

LN-NID får ingen rast och ro. I detta nu på väg från Prag till Helsingfors och CS-TQY landar snart på JFK.
Hoppas de får sina B787, LN-BKA (Sonia Henie) och LN-BKB, snart..
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 27 juni 2013, 19:02:51 PM
10 Junibilder:

12/6 - Delta 757-200 N717TW
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_61335-PS.jpg)

12/6 - SE-KXM. Ägs gissningsvis av Jula...
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_61338-PS.jpg)

12/6 - SAS Boeing 737-600, LN-RPU. Lite tur att jag till slut lyckades få denna bleka sak på bild, 3 dagar senare var det slutfluget för den.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_61343-PS.jpg)

12/6 - SAS Md-80, OY-KHN
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_61353-PS.jpg)

14/6 - Estonian Embraer E170, ES-AEB
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_61359-PS.jpg)

14/6 - Norwegian Boeing 737-300, LN-KHB. Man kan inte ta miste på vilken flygplats man befinner sig på med den bakgrunden...
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_61377-PS.jpg)

23/6 - Lufthansa Airbus A321, D-AIRW
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70061-PS.jpg)

24/6 - HiFive (Norwegian) Airbus A330-200, CS-TFZ
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70087-PS.jpg)

27/6 - Flygplansmöte mellan Boeing 737 och 767
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70124-PS.jpg)

27/6 - EuroAtlantic (Vueling) Boeing 767-300, CS-TFS
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70135-PS.jpg)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: yngrot skrivet 01 juli 2013, 16:23:27 PM
Trevliga bilder   när jag såg Royal Air Maroc minns jag en resa dit på slutet va 1970 atelt och vi åkte inrikes med det bolaget .. En resa att minnas den piloten gav verkligen järnet när flyget skulle upp i luften ..  :D
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Bussmupp skrivet 03 juli 2013, 15:50:38 PM
N717TW = f.d. TWA kärra. Kul!
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: jocke skrivet 08 juli 2013, 11:13:28 AM
Även om de är 2 veckor gammalt drygt så såg jag diskussionerna i början av tråden om SAS långdistansflyg. För er som missat .

http://www.va.se/nyheter/sas-storhandlar-nya-flygplan-516681
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 07 augusti 2013, 10:41:03 AM
Då det fortfarande verkar finnas visst intresse här på forumet så kommer 12st lite sena Julibilder denna gång... :)

7/7-13 Korean B 747-400F HL7605
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70274-PS.jpg)

8/7-13 FedEx B 757-200F N915FD
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70290-PS.jpg)

9/7-13 (Vadå många turer? ;D) Holidays Czech Airbus A320
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70313-PS.jpg)

12/7-13 Thai B 747-400 HS-TGP
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70355-PS.jpg)

12/7-13 Avigenex B 737-200 YU-ANP, en välfotograferad gammal klassiker
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70380-PS.jpg)

Kommande 3 bilder är från flygplansmuséet i Krakow, Polen

16/7-13 Rzeczpolpolita Polska Yakovlev Yak-40
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70410-PS.jpg)

16/7-13 Mikoyan Mig-29 (Tror jag i alla fall, det enda jag egentligen kan om stridsflyg är flygande "tunnan"...)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70420-PS.jpg)

16/7-13 LOT Tupolev Tu-134
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70424-PS.jpg)

Arlanda igen:

21/7-13 Pullmantur Air (Vueling) B747-400 ES-LNA
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70585-PS.jpg)

21/7-13 Eurowings CRJ-900 D-ACNP
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70609-PS.jpg)

26/7-13 Dags att flyga igen. I väntan på att bussarna skall köra bort alla tidigare passagerare så att jag kan kliva ombord på planet.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70618-PS.jpg)

26/7-13 Hejdå Sverige!
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70627-PS.jpg)

Och så en bild som väl egentligen inte är från Juli, men låt gå:
1/8-13 Qatar B 787-8 A7-BCK
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70895-PS.jpg)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Walter skrivet 07 augusti 2013, 13:31:32 PM
Tackar för fina bilder. Hur omfattande är fraktflyget på Arlanda?
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 07 augusti 2013, 13:42:51 PM
Citat från: Walter skrivet 07 augusti 2013, 13:31:32 PM
Tackar för fina bilder. Hur omfattande är fraktflyget på Arlanda?

Tyvärr är det inte mycket kvar av frakten, om man jämför med för några år sedan. Korean flyger 747'an en gång i veckan, och varje vardagsnatt flyger DHL, FedEx och UPS varsin 757/767. Svenska Posten har också ett par små propellerplan (Fokker 50, ATP) som de flyger småsaker med, men utöver det finns det inte mycket mer frakt.

Enstaka andra chartrade fraktplan kommer ju någon gång ibland, men det är rätt sällan jag ser sådana. Som jämförelse så fanns det ytterligare tre bolag som flög fraktjumbos på Arlanda för ett par år sedan, Cathay, Jade och China airlines, men dessa flyger inte längre...
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Fredde skrivet 07 augusti 2013, 13:57:58 PM
Trevligt värre! :)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Bussmupp skrivet 07 augusti 2013, 15:26:33 PM
Citat från: Mikey skrivet 07 augusti 2013, 10:41:03 AM
16/7-13 Mikoyan Mig-29 (Tror jag i alla fall, det enda jag egentligen kan om stridsflyg är flygande "tunnan"...)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70420-PS.jpg)

MiG-29UB, med en Su-7 bakom.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 07 augusti 2013, 23:39:19 PM
Citat från: Bussmupp skrivet 07 augusti 2013, 15:26:33 PM
MiG-29UB, med en Su-7 bakom.

Tack :)

Visar några bilder till från platsen, först Su-7
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70418-PS.jpg)

MiG-ar i långa rader. Totalt var det nog 25-30 MiG-flygplan på muséet, samt ett gäng Sukhoi och lite annat
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70417-PS.jpg)

Och så något jag inte hade förväntat mig att finna på ett flygfält i Polen, nämligen två Saabar från svenska förvarsmakten, en Viggen och en Draken:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70413-PS.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70414-PS.jpg)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Bussmupp skrivet 08 augusti 2013, 01:16:10 AM
Citat från: Mikey skrivet 07 augusti 2013, 23:39:19 PM
Tack :)

Nemas problemas, har ett stort intresse för Sovjetiskt flyg. Fulcrum(MiG-29) och Flanker(Su-27) är mina favoriter.

Citat från: Mikey skrivet 07 augusti 2013, 23:39:19 PMOch så något jag inte hade förväntat mig att finna på ett flygfält i Polen, nämligen två Saabar från svenska förvarsmakten, en Viggen och en Draken:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70413-PS.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70414-PS.jpg)

Och bakom dem kan man skymta en Dansk F-104 Starfighter och en Il-14. ;)

Edit: Det jag skrev var en Su-7 ska vara en Su-17 eller Su-22. Kom på det att det var en ganska unik varnings triangel de hade/har vid nosen.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: jocke skrivet 10 augusti 2013, 23:31:20 PM
Jag räknar med att få se några grymma bilder på Air force one i början på september :D
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 11 augusti 2013, 10:17:10 AM
Citat från: jocke skrivet 10 augusti 2013, 23:31:20 PM
Jag räknar med att få se några grymma bilder på Air force one i början på september :D

Förutsatt att man ens får vara i närheten av flygplatsen då, det kommer garanterat vara fullt av poliser överallt, några surare än andra. Jag kanske ska ta med mig lite donuts...
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 12 augusti 2013, 10:23:17 AM
Igår var det alltså dags för 3st 787'or att landa på lika många timmar. Naturligtvis gav jag mig ut!

Första planet var Qatar som skulle landa 14:20. Den kom dock 13:50, vilket jag upptäckte lite sent, så jag hann inte ut till den. I stället satsade jag på Norwegians landning klockan 15.

Straxt före klockan 15 var jag ute vid bana 2, som användes för landningar. Först två plan:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70966-PS.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70962-PS.jpg)

Sedan var det dags för 787'an att komma. Då fick vi den trevliga nyheten att man hade bytt till bana 1. Jippie! Inte en chans att hinna till andra sidan flygplatsen på 5 minuter...

I stället började man använda bana 2 för start. Nåväl tänkte jag (Och alla de andra), då kan man ta bild på planet när det lyfter i stället.

Ett par plan som lyfte på Bana 2:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70971-PS.jpg)

Qatars 787 som jag missade landningen på lyfte i alla fall, i kasst ljus
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_70993-PS.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_71004-PS.jpg)

Sedan var det dags för Norwegians 787 att starta. Och gissa? Jovisst, banbyte! Nu skulle starten gå på bana 1, medan landningarna skulle gå på bana 2, som tidigare under dagen. Vilket resulterade i att stämningen blev ännu sämre... ;D

Nåväl, vi hade i alla fall tid att åka till bana 1, men då skulle vi missa BA's 787-landning på bana 2. Efter lite diskussion kom vi alla fotografer fram till att det nog ändå är bäst att spara på bensinen och sitta kvar vid bana 2. Nere vid bana 1 får man inte lika bra vinkel. Norwegian kommer ju dessutom fortsätta flyga i flera år till. Så det blev några till landningar, sedan fick det räcka för dagen:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_71019-PS.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_71024-PS.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_71028-PS.jpg)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Fredde skrivet 12 augusti 2013, 13:47:55 PM
Tackar för dessa bilder!

Kommer lite bilder på Norwegians 787a i separat tråd...
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 12 augusti 2013, 18:49:43 PM
Citat från: Fredde skrivet 12 augusti 2013, 13:47:55 PM
Tackar för dessa bilder!

Kommer lite bilder på Norwegians 787a i separat tråd...

Det ser jag fram emot! :)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 31 augusti 2013, 16:05:28 PM
Och så får det väl vara dags för sommarens sista bilder nu då. Ett gäng tagna i Augusti.

13/8-13 - Norwegian/ HiFly A340-300 CS-TQZ landar på en av sina absolut sista flighter åt Norwegian. Sedan var det dags att börja med 787.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_71049-PS.jpg)

13/8-13 - Qatar Boeing 787-8 A7-BCL skall starta precis efter föregående landning
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_71062-PS.jpg)

14/8-13 - airBaltic Dash Q-400 YL-BAX går ner för landning.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_71156-PS.jpg)

... Och om något vill se närmare på planet i bakgrunden så får ni göra det :)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_71165-PS.jpg)

17/8-13 - White Airways Airbus A310, CS-TQV. Väldigt passande namn på företaget. Gäsp.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_71255-PS.jpg)

17/8-13 - SAS Canadair Regional Jet CRJ-200, EC-JOY. Detta plan har en nästan lika oinspirerande lackering som föregående...
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_71267-PS2.jpg)

19/8-13 - Royal Air Force Lockheed L-1011 TriStar, ZD951. Äntligen kan jag bocka av denna flygplansmodell! ;)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_71399-PS.jpg)

22/8-13 - British Airways Boeing 787-8, G-ZBJB.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_71421-PS.jpg)

25/8-13 - US Air Force Boeing C-17 Globemaster II 7175
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_71438-PS.jpg)

Och så avslutades sommarens fotande med en stor överraskning. I över ett års tid har flygbolaget Iran Aseman Airlines sagt att de ska börja flyga till Stockholm. Trafikstarten har skjutits upp i sista stund (ett par timmar före avgång) åtskilliga gånger, så till sist var det väl ingen som längre räknade med att de skulle komma. Men så i torsdags så dök planet helt plötsligt upp på flygradarn! Vi var två personer som hann ut och ta bild, jämfört med en normal trafikstart då det kan vara 20-30 bilar på rad...

29/8-13 Iran Aseman Airlines Airbus A340-300, EP-APA (hihi). Världens äldsta flygande A340. :D
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_71483-PS.jpg)
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Fredde skrivet 01 september 2013, 12:51:27 PM
Citat från: Mikey skrivet 31 augusti 2013, 16:05:28 PM
13/8-13 - Norwegian/ HiFly A340-300 CS-TQZ landar på en av sina absolut sista flighter åt Norwegian. Sedan var det dags att börja med 787.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_71049-PS.jpg)

Trevligt som vanligt!
Ser att man har kastat om lite idag, CS-TQY är i skrivande stund på väg till Arlanda från Bangkok (nästan 1 timme sen) och 787an (EI-LNA) på väg till Oslo...
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Cero skrivet 01 september 2013, 14:18:14 PM
Citat från: Fredde skrivet 01 september 2013, 12:51:27 PM
Trevligt som vanligt!
Ser att man har kastat om lite idag, CS-TQY är i skrivande stund på väg till Arlanda från Bangkok (nästan 1 timme sen) och 787an (EI-LNA) på väg till Oslo...

Planerad omkastning enligt tråd på "Airliners.net". Anledningen är att EI-LNA ska hamna "rätt", dvs i Oslo, varifrån den inleder trafik idag. CS-TQY kommer till Stockholm för att tas ur trafik och ersättas av EI-LNB som levererades ny till Arlanda härom dagen. EI-LNB gör sin jungfruresa ARN-JFK imorgon 2 september.

EI-LNA ska därefter gå på Oslo och EI-LNB på Stockholm.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Fredde skrivet 01 september 2013, 15:43:17 PM
Citat från: Cero skrivet 01 september 2013, 14:18:14 PM
Planerad omkastning enligt tråd på "Airliners.net". Anledningen är att EI-LNA ska hamna "rätt", dvs i Oslo, varifrån den inleder trafik idag. CS-TQY kommer till Stockholm för att tas ur trafik och ersättas av EI-LNB som levererades ny till Arlanda härom dagen. EI-LNB gör sin jungfruresa ARN-JFK imorgon 2 september.

EI-LNA ska därefter gå på Oslo och EI-LNB på Stockholm.

Intressant! Då hamnar Sonja Henie "hemma" i Norge och Thor Heyerdahl (EI-LNB) i Sverige 8)

Ytterligare en ska visst komma senare i höst, kanske EI-LNC?
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Cero skrivet 01 september 2013, 17:08:47 PM
Citat från: Fredde skrivet 01 september 2013, 15:43:17 PM
Intressant! Då hamnar Sonja Henie "hemma" i Norge och Thor Heyerdahl (EI-LNB) i Sverige 8)

Ytterligare en ska visst komma senare i höst, kanske EI-LNC?

Ja. En gissning är att den hamnar i Köpenhamn.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Mikey skrivet 01 september 2013, 17:32:24 PM
Hmm... Följande info har jag fått:

02.09.2013 ARN-JFK   EILNB
04.09.2013 ARN-JFK   EILNB
06.09.2013 ARN-JFK   EILNB
09.09.2013 ARN-JFK   EILNA
11.09.2013 ARN-JFK   EILNA
13.09.2013 ARN-JFK   EILNA

03.09.2013 ARN-BKK   EILNB
05.09.2013 ARN-BKK   EILNB
07.09.2013 ARN-BKK   EILNB
10.09.2013 ARN-BKK   EILNA
12.09.2013 ARN-BKK   EILNA
14.09.2013 ARN-BKK   EILNA

Dvs att man skiftar plan i Bangkok varje lördag, för allt underhåll av 787 skall tydligen ske i Stockholm. EI-LNC skall komma i November, och lär troligen också byta baser hela tiden, för Köpenhamn kommer bara ha 2 Dreamlineravgångar i veckan...
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Cero skrivet 01 september 2013, 19:47:07 PM
Citat från: Mikey skrivet 01 september 2013, 17:32:24 PM
Hmm... Följande info har jag fått:

02.09.2013 ARN-JFK   EILNB
04.09.2013 ARN-JFK   EILNB
06.09.2013 ARN-JFK   EILNB
09.09.2013 ARN-JFK   EILNA
11.09.2013 ARN-JFK   EILNA
13.09.2013 ARN-JFK   EILNA

03.09.2013 ARN-BKK   EILNB
05.09.2013 ARN-BKK   EILNB
07.09.2013 ARN-BKK   EILNB
10.09.2013 ARN-BKK   EILNA
12.09.2013 ARN-BKK   EILNA
14.09.2013 ARN-BKK   EILNA

Dvs att man skiftar plan i Bangkok varje lördag, för allt underhåll av 787 skall tydligen ske i Stockholm. EI-LNC skall komma i November, och lär troligen också byta baser hela tiden, för Köpenhamn kommer bara ha 2 Dreamlineravgångar i veckan...

Har också förstått att Arlanda är underhållsbasen. Man har ju redan bytt en motor på respektive Dreamliner på Arlanda. Låter logiskt att låta dem skifta ibland. SAS gör ju liknande.

Köpenhamn lär väl åtminstone initialt födas från Fort Lauderdale av OSL- och ARN-maskinerna. Nya destinationer är dock annonserade av Norweigan och ska presenteras i Stockholm på tisdag. Detta inkluderar säkerligen någon utökning från CPH också.
Titel: SV: Vi tittar på när andra flyger vidare
Skrivet av: Bussmupp skrivet 01 september 2013, 22:24:57 PM
Jag är så förbannad på mig själv för att jag inte åkte ut för att fånga Tristar'n. Förra gången åkte jag ut dit och väntade nästan 6 timmar på att den skulle komma utan någon ny info alls. Blev bekräftat dagen efter att det blivit inställt.

När det gäller Iran Aseman dock så är jag glad att flera nya bolag söker sig till Stockholm. Var dock mer entusiastisk när jag läste att man skulle skicka 727or. Det hade varit något, det! 8)