Hejsan. Det ryktas om att VL i Västerås ska köpa in nya ledvagnar. Någon som vet något om det?
Tacksam för svar.
24 Solaris Urbino 18 cng
Citat från: Gabin skrivet 30 april 2013, 14:18:00 PM
24 Solaris Urbino 18 cng
Okej. Hur vet du det? Är du säker? Kommer dem fortsätta i 700-serien?
Citat från: Tompa871 skrivet 30 april 2013, 10:35:14 AM
Hejsan. Det ryktas om att VL i Västerås ska köpa in nya ledvagnar. Någon som vet något om det?
Tacksam för svar.
Citat från: Gabin skrivet 30 april 2013, 14:18:00 PM
24 Solaris Urbino 18 cng
Citat från: Tompa871 skrivet 30 april 2013, 14:32:48 PM
Okej. Hur vet du det? Är du säker? Kommer dem fortsätta i 700-serien?
Det där har väl varit känt ganska länge nu.
Ja har ju hört de från fler "vanligtvis välunderrättade källor"
Man fortsätter med 851->
//Bussmicke
www.bussmicke.se
How can I put pictures here? For the Czechs, there is a problem
Citat från: Bussmicke skrivet 01 maj 2013, 01:36:48 AM
Man fortsätter med 851->
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Okej. Jag tänkte eftersom Solaris slutar med 711
Citat från: Tompa871 skrivet 01 maj 2013, 13:15:31 PM
Okej. Jag tänkte eftersom Solaris slutar med 711
Ledbussarna har man väl sedan tidigare i 8 serien.
Citat från: Walter skrivet 01 maj 2013, 21:13:02 PM
Ledbussarna har man väl sedan tidigare i 8 serien.
Jo men jag tänkte bara eftersom det är nya Solaris på g.
VL har de senaste 30 åren eller mer haft en nummerserie för stadsbussar (100, 200, 300) och en för landsortsbussar (500, 600, 700). Ledvagnar har man inte haft så många av tidigare, men de har alltid legat i en separat serie (800). Varför skulle detta ändras nu?
Några utvikningar har ju i och för sig funnits: 400-serien användes en gång i tiden för övertagna bussar, 350 och uppåt har jag för mig användes för servicelinjernas specialbussar, 850 och uppåt var tidigare vigt till boggiebussar. Och Landsortsbussarna hade väl ursprungligen 300-serien, men nummerändrades till 500.
Asch, det finns andra här som kan sånt här mycket bättre än jag...
Citat från: pnott skrivet 02 maj 2013, 21:19:37 PM
VL har de senaste 30 åren eller mer haft en nummerserie för stadsbussar (100, 200, 300) och en för landsortsbussar (500, 600, 700). Ledvagnar har man inte haft så många av tidigare, men de har alltid legat i en separat serie (800). Varför skulle detta ändras nu?
Några utvikningar har ju i och för sig funnits: 400-serien användes en gång i tiden för övertagna bussar, 350 och uppåt har jag för mig användes för servicelinjernas specialbussar, 850 och uppåt var tidigare vigt till boggiebussar. Och Landsortsbussarna hade väl ursprungligen 300-serien, men nummerändrades till 500.
Asch, det finns andra här som kan sånt här mycket bättre än jag...
Jag har tänkt på en annan sak också. Vore det inte lättare om VL utrustade sina vagnar och företaget med RAKEL. Då slipper det ju bli störningar i radio-trafiken och flera kan prata samtidigt? Och att varje förare får en personlig RAKEL för att underlätta kommunikationen vid förarbyten istället för att gå via TX varje gång. Då kan ju nissarna på TX få tid till annat och prestera mer och bättre. Nån som har nån åsikt?
Citat från: Tompa871 skrivet 03 maj 2013, 10:13:57 AM
Jag har tänkt på en annan sak också. Vore det inte lättare om VL utrustade sina vagnar och företaget med RAKEL. Då slipper det ju bli störningar i radio-trafiken och flera kan prata samtidigt? Och att varje förare får en personlig RAKEL för att underlätta kommunikationen vid förarbyten istället för att gå via TX varje gång. Då kan ju nissarna på TX få tid till annat och prestera mer och bättre. Nån som har nån åsikt?
Kostnaderna att utrusta alla förare med egen radio är nog inte motiverad.