...som de senaste åren har hetat IB/Strömma 560 och har varit blålackerad sågs
idag vid Nybroplan i ett"lite" nytt utförande och även inredningen såg ändrad ut.
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/DSCN5801_zps74a5b042.jpg) (http://s224.photobucket.com/user/ulfberlin/media/DSCN5801_zps74a5b042.jpg.html)
Skrämmande att texten i destrullen sitter kvar :P
Någon som vet vad exakt den skall användas till?/Ulf
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Swebus_4192_Fridhemsplan_2006.jpg)
Tack för den intressanta bilden! Här kommer en bild från bussens tidigare karriär. Här syns den på SL-linje 745.
Den verkar köra en gratis linje längst 2ans sträckning. Tänkte åka med den idag, men den var fullsatt
Ser ju riktigt snygg ut. 8)
Och det är det inte många reklam bussar som är.
Bussen har väl ingen äkta destinationsskylt, utan utbytbara skivor? Jag antar att det står "2 Norrtull" på skivan som ligger i fönstret framför föraren.
Det verkar som man kör längs linjerna 2 och 4. Mer information finns på denna hemsida: http://www.pricelessbus.se (http://www.pricelessbus.se)
Nyfiken fråga: Får de köra SL:s linje 2 och använda samma hpl?
Vet att vem som hellst får starta å köra linjer...men hur är det med en linje som är SL:s och där Keolis har avtal?
Citat från: Kvarne skrivet 26 april 2013, 09:36:41 AM
Nyfiken fråga: Får de köra SL:s linje 2 och använda samma hpl?
Vet att vem som hellst får starta å köra linjer...men hur är det med en linje som är SL:s och där Keolis har avtal?
Vari skulle problemet ligga? Det finns inget stoppförbud på busshållplatser (mer än att du inte får hindra framkomligheten för reguljär kollektivtrafik) samt att detta ju inte är en kommersiell linje, den är gratis - så jag har svårt att se att någon lagstiftning skulle kunna ha något att invända :-)
Citat från: Tommy E skrivet 25 april 2013, 21:27:28 PM
Bussen har väl ingen äkta destinationsskylt, utan utbytbara skivor? Jag antar att det står "2 Norrtull" på skivan som ligger i fönstret framför föraren.
Det verkar som man kör längs linjerna 2 och 4. Mer information finns på denna hemsida: http://www.pricelessbus.se (http://www.pricelessbus.se)
Tack för denna info.
"Problemet"är/var när jag tog bilden är att den är tagen vid Nybroplan på väg(i så fall)mot Norrtull
och personligen tycker jag att det är fel att använda "SLs"linjenummer istället för att kalla den t ex
1002 och 1004(Om ändå inte dest skylten används)./Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 26 april 2013, 15:09:37 PM
Tack för denna info.
"Problemet"är/var när jag tog bilden är att den är tagen vid Nybroplan på väg(i så fall)mot Norrtull
och personligen tycker jag att det är fel att använda "SLs"linjenummer istället för att kalla den t ex
1002 och 1004(Om ändå inte dest skylten används)./Ulf
Håller inte med om att det är fel att använda SL:s linjenummer så länge bussen följer den vanliga linjesträckningen och rätt destinationsskyltning används. Inget av detta uppfylls här...
Även om bussen saknar SL-logotyper o. dyl. kan nog oinvigda tro att det är en extrabuss insatt av SL/Keolis, eftersom den skyltar och följer SL:s linjer. Självklart har inte SL ensamrätt till dessa körsträckor och skyltningar, men frågan är ändå om man är så glad över att bussen har linjeskyltningar som förknippas med SL. Om den här bussen skulle vara inblandad i någon olyckshändelse kan det nog komma att riktas klagomål mot SL och/eller Keolis. Det vore intressant att veta om SL tillfrågades eller inte innan den här trafiken inleddes.
Rullar den än Kom ny till Swebus Uddevalla -97 sedan var den i Munkedal så länge Swebus fanns kvar i Bohuslän..
Citat från: Kvarne skrivet 26 april 2013, 09:36:41 AM
Nyfiken fråga: Får de köra SL:s linje 2 och använda samma hpl?
Vet att vem som hellst får starta å köra linjer...men hur är det med en linje som är SL:s och där Keolis har avtal?
...... Och frågan är om den får köra i miljözonen över huvud taget.
Citat från: Mats W skrivet 29 april 2013, 15:22:55 PM
...... Och frågan är om den får köra i miljözonen över huvud taget.
Troligtvis ja, med tanke på att den rullat för Interbus inne i city i flera år efter att miljözonen infördes.
Vanligtvis får en dieselbuss av 1998 års modell inte rulla i miljözonerna i år. Kanske utnyttjar man en lucka i lagen genom att använda ett bränsle som ännu ej hunnit klassificeras.
Citat från: Ersa skrivet 29 april 2013, 17:29:24 PM
Vanligtvis får en dieselbuss av 1998 års modell inte rulla i miljözonerna i år. Kanske utnyttjar man en lucka i lagen genom att använda ett bränsle som ännu ej hunnit klassificeras.
http://foretag.stockholm.se/Tillstand/Trafik/MIljozon1/
Ecopar!
Citat från: Ersa skrivet 29 april 2013, 17:29:24 PM
Vanligtvis får en dieselbuss av 1998 års modell inte rulla i miljözonerna i år. Kanske utnyttjar man en lucka i lagen genom att använda ett bränsle som ännu ej hunnit klassificeras.
Ja man har väl ett flertal gamlingar som körs på Ecopar till dess att denna möjlighet upphör 31 augusti i år
Citat från: virtual1 skrivet 26 april 2013, 10:19:13 AM
Vari skulle problemet ligga? Det finns inget stoppförbud på busshållplatser (mer än att du inte får hindra framkomligheten för reguljär kollektivtrafik) samt att detta ju inte är en kommersiell linje, den är gratis - så jag har svårt att se att någon lagstiftning skulle kunna ha något att invända :-)
Får den köra i kollektivkörfält i innerstaden?
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 april 2013, 18:28:01 PM
Ja man har väl ett flertal gamlingar som körs på Ecopar till dess att denna möjlighet upphör 31 augusti i år
Vem bestämer när detta ska upphöra och just till 31 aug i år. Någon som vet när detta beslutades?
// Christer K