Hej alla. Är ny här och som bussförare. Någon som har koll på knappar i Mercedes Citaro. Frågat Tx men ingen vet och man har ingen manual. Finns manual på nätet att downloada?
Vad betyder knappar på bilden jag markerat. Ändå glömde jag en del, dessa är
1. den med vita ringen
2. Den till vänster om Drive knappen, med dörr bak markering
. 3 System info, hur använda den i rätt ordning.
Varför blinka ofta dörrknappar rött under körning?
Hur får man bort plingning om ingen går av? Måste stänga motor och huvud ström för att få bort den.
Är det quiet eller reset? funkar inte för mig
Skit buss man vet ju inte ens åt vilket håll man ska vippa knapparna. E n del har sliten markering så man ser inte symbol längre
Värme knappar får ni gärna även förklara. Får ingen ordning alla på värmen. Iskallt eller för varmt.
Hälsning kollega
(http://i10.tinypic.com/4po73fp.jpg)
Det känns helt obegripligt om det du skriver är sant. Finns det något seriöst företag som inte har manualer och utbildningsmaterial för den utrustning som används? Det är väl självklart att manualer finns och skulle det vara så att någon kastat dem får väl din arbetsgivare ringa Evobus och fixa nya. Ska du själv göra det, alternativt leta på Internet, hoppas jag att du får betalt för det.
/Cero
Det står "Quit" = sluta, inte "Quiet" = tyst, som du har skrivit.
Den vänstra knappen skall ha en symbol som ser ut som en TV-ruta ungefär, den ändrar bilden på den gröna skärmen - så att du kan läsa kylvattentemp lufttryck och sådant på skärmen.
Quit används för att få skärmen att återgå till startbilden.
Reset ska bara verkstan använda, därför sitter den så djupt ned.
Högtalare ute/inne ? kanske
Blinkande dörrknappar betyder dörrfel av någon sort - EU-standard
Vad är Evobus?
Nej verkar som om dom inte vill att vi ska kunna något hur bussarna fungerar. bara chefer och facket ska veta. Hade redan busskort när jag kom och har inte fått någon utbildning eller papper. Vet att en del andra fått utbildning.
Det är Swebus bussar. Korta och led bussar. Var finns länken till CD? Manual även på svenska? Finns länk till manual här?
Ny och det är svårt att hitta här.
Tror en del inte fungerar eller att knappar går till sak som är borta. Man har tagit bort tak fläktar och ac. Knapparna sitter inte på samma ställen i bussarna.
Det måste vara Swebus berömda vagnunderhåll & personalpolicy som orsakar denna negativa inställning till en mycket bra vagntyp. Citaro har den bästa värme jag upplevt i en buss där har volvo & scania något att lära sig.
Citat från: Frässe skrivet 03 november 2007, 14:17:17 PM
Vad är Evobus?
Nej verkar som om dom inte vill att vi ska kunna något hur bussarna fungerar. bara chefer och facket ska veta. Hade redan busskort när jag kom och har inte fått någon utbildning eller papper. Vet att en del andra fått utbildning.
Det är Swebus bussar. Korta och led bussar. Var finns länken till CD? Manual även på svenska? Finns länk till manual här?
Ny och det är svårt att hitta här.
Hmm...det förvånar mig att du har den inställningen om du kört buss förut. Då brukar man kunna tillgodogöra sig hur bussen fungerar manövermässigt utan någon större ansträngning om man själv vill. Annars är det väl bara att prova sig fram.
Bussföretagen brukar ju ge utbildning på bussen, och gör dom inte det så har jag inställningen som ovan.
Själv kör jag turistbuss...tror du jag får nån utbildning om hur jag skall göra? Bara o prova sig fram o tänka till lite extra :)
Evobus är de som tillverkar och säljer Mercedes och Setras bussar.
Uffe
Seriöst håller jag med tidigare tyckare om att (1) arbetsgivaren borde ha förarhandböcker - min har mycket föredömliga sådana och (2) att det borde gå att lista ut ändå, vilket är ganska lätt att säga när man jobbat några år.
Här kommer ett försök i alla fall. Vi har MAN-bussar på jobbet, och de är ganska lika i utformning och handhavande.
1: Lite otydlig bild, men om det är ett H med en ring runt och två bromsskivor runt så är det förmodligen hållplatsbromsen. Om du står stilla vid ett rödljus (eller annat tillfälle) och inte orkar hålla nere bromspedalen kan du klicka på knappen och bromsarna ansätts elektroniskt. Testa!
2: Quit-knappen styr förmodligen fordonsdatorn, används tex för att ta bort meddelanden på skärmen.
3: Knappen märkt "vad?" ser ut som in/urkoppling av yttre högtalare? Alternativt avstängning av grindsummar? Heja MB att de lyckas göra tydliga knappar.... :-o
4: Varför hållplats-knappen blinkar - har bara sett det vid ett fåtal tillfällen. Signvard har nog rätt svar ovan.
5: Få bort stannar-lampan? Bra fråga! Alla våra bussar har tvångsstängningsknapp för dörrarna, men hur gör man om det inte finns en sådan? Hmm? Stänga av och starta om känns iaf som en väldigt omständig lösning... :-)
6: Värmen är svårt att förklara eftersom det inte finns någon bild...
knappen med bakdörrarna borde vara en knapp för att kunna ställa upp bakdörrarna dvs koppla så de står öppet längre för typ barnvagns om bordsstigning eller liknande
Citat från: robbes skrivet 03 november 2007, 18:33:26 PM
knappen med bakdörrarna borde vara en knapp för att kunna ställa upp bakdörrarna dvs koppla så de står öppet längre för typ barnvagns om bordsstigning eller liknande
Den med bakdörrarna till höger på aktiverar bakdörrarna och dörrbromsen, men öppnar inte dörrarna (sensorstyrd öppning)
Den med barnvagn på ställer upp bakdörrarna, stängs sedan med den överkorsade barnvagnen då slocknar även barnvagnssymbolen i bildskärmen.
Att släcka stannarsiganlen, tja, öppna bakdörrarna så ska den släckas efter en stund eller om någon kliver ut (alternativt kan man försöka med knappen "o" som stänger av stannarsignalen)
Värmen är busenkel:
det finns tre svarta knappar på värmepanelen
den översta sköter uteluft/recirkulation
den mittre slår på/av värme i kupén (termostatstyrt)
den nedre startar extravärmaren
det brukar finnas en lysdiod i knappen som visar att funktionen är aktiv.
Takluckorna går naturligtvis bara att öppna om kupévärmen är avstängd, då kommer en takluckesymbol i bildskärmen. Takfläktarna vill inte heller fungera när värmen är på...
Oftast så betyder blinkande dörrknapp att det är en tidning som fastnat eller någon som trilskats med nödöppnaren så den står lite på trekvart... kan även vara dörrfel.... knappen över dörr knapp tre (förmodar att bussen har tre dörrpar) är nattautomatik eller automatiska dörrar om man så vill...
Att det borde finnas manualer eller i alla fall förenklade handböcker med den viktigaste informationen borde vara en självklarhet i ett fordon. Men som regel finns det inget av detta i de flesta fordon.
Symboler och funktioner skiljer sig mellan tillverkare och modeller. Det är inte alltid som märkning av reglage eller lampor är logiska.
Det är nog många som låter bli att fråga, för att slippa framstå som dumma bland kollegerna, och kör utan att veta vad knappar och lampor betyder.
Hej igen! Tack för svaren. Brukar testa då jag får en Mercedes på tjänsten. En del kollegor är så snorkiga eller vet inte själva. Man hade visning på buss på garaget tidigare när Mercedes kom och förklarades med instruktör men jobbade inte här då. Men vi som kommit senare vet inget. Vore bättre med en manual tycker jag.
Har fortfarande problem med värmen. Verkar som om termostaten oftast inte fungera utan man får ändra med att slå på och av hela tiden. Varför startar fläktarna bara ibland? Trasiga? Kanske är termostaten på fel inställning (grader) hur ändrar man den? Någon kollega sade att man ska hålla ned översta knappen och trycka upprepade gånger på den i mitten (färg på lysdioden ändras då till röd) och sedan vänta och se. Två tryck skulle visst motsvara en grads ändring. Men man vet inte åt vilket håll ändringen sker, varmare eller kallare. Problemet är att man ingenting ser, som på en termostat/badrum kran utan man måste vänta och se vad tempen blir senare. Fan vad krånglig system, har Mercedes aldrig sett en termostat till ett element???
Har även haft några vagnar utan värme alls! Inte ens i defroster då. Är det någon huvud kran som är stängd? Kollega säger att det ska kollas då man ställer vagnen på rampen. Finns kollegor som saboterar. Vad hittar man huvud kran? Kollat förar panelen men hittar inget. Är det bak i motor? Där jag inte kommer in för det sitter någon spärr till motorrum luckan.
Har även problem med dörrarna som slår upp hela tiden och måste tvångsstängas då. Ibland hamnar i mellan läge och pyser luft.
"Finns kollegor som saboterar"...."Dörrar hamnar i mellanläge"...osv...
Alltså, vad är det för jäddra ställe du kör på????
Skaffa en manual till bussen och läs in dig på hur prylarna funkar innan du kör nåt mer...
Härrejässes :o...
Citat från: Lulebjörnen skrivet 04 november 2007, 18:22:04 PM
Alltså, vad är det för jäddra ställe du kör på????
Jag är också nyfiken på vart du arbetar.
Vilka bussar är det du kör? (Inventarienummer alltså).
Kul knapp det där med barnvagnen. Speciellt den med ett kryss över den, ungefär som "barnvagn ist verboten" ;D Är denna för att spärra dörrarna i öppet läge?
Trycker du på överkryssad barnvagn så ropar en liten japan bort med barnvagnsh*****et ::)
Swebus i Stockholm. Det är Mercesed 54-serie som är 6-7 år gammal. Mesta kommer från annat garage. Många är timanställda, nya eller invandrare och vet lite.
Blev fel då jag skrev saboterar, menade att man slarvat med att öppna kranar och koppla vagnen till rampen.
Ofta är bussarna trasiga då man ska hämta på rampen och tx säger då att vagnen blivit saboterad. Själv tror jag att fel rapport inte skrivits, verkstan inte lagat eller att ingen bryr sig.
Fråga: Hur gör man om man vill svara till svaret ?
Till Yngrot: Det är ingen syntet röst i dessa vagnar utan summer tjuter.
> Swebus i Stockholm. Det är Mercesed 54-serie som är 6-7 år gammal
Då lär du nog få leta länge efter någon dokumentation.
När en av dom där ramlade av vägen till följd av ett konstruktionsfel i leden så
framgick det att Swebus ansåg att tillverkarens förarhandbok var för komplicerad
för att lämnas direkt till förarna. Istället hade man kopierat ihop två A4-blad
med bilder på knappar och lampor etc. (Och man kan ju fundera över
hur många sådana blad det finns kvar idag?).
Citat från: Skalman skrivet 06 november 2007, 19:30:57 PM
När en av dom där ramlade av vägen till följd av ett konstruktionsfel i leden så
framgick det att Swebus ansåg att tillverkarens förarhandbok var för komplicerad
för att lämnas direkt till förarna.
Det var ju en lysande sågning av sin egen personal. Ett sådant uttalande går ju att diskutera och ifrågasätta från många olika synvinklar, men jag nöjer mig med att undra hur många som skulle sätta sig i ett flygplan om de visste att piloten inte hade tillgång till manualerna utan på sin höjd(!) ett A4? Dessutom pga att han inte anses ha intelligens nog att förstå densamma.
/Cero
I Norrtälje tillverkade man egna instruktionshäften till B9S när de kom.
Någon knäppte bilder av panelen och skrev ut häften med bilderna, samt förklaringar till varenda knapp.
Förarmanualer är väl något som definitivt ska tillhandahållas av företaget till ALLA förare...
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 november 2007, 16:05:08 PM
Förarmanualer är väl något som definitivt ska tillhandahållas av företaget till ALLA förare...
Jo som utomstående kan man ju tycka det. Mina år som aktiv på detta forum har dock lärt mig att bussbranschen inte riktigt förefaller vara som andra branscher. :)
/Cero
Jag har aldrig sett till nånon manual utom dem vi själva har gjort. Sen får man gissa sig till vissa funktioner. Tyvärr får man väl säga