http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=127173 (http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=127173)
/Janne
Har ingen aning om vad det är för buss, men det var en fin bild och ett fint tidsdokument från lilla Nås. :)
Kan det vara någon av SJ:s Säffle godskombi?
Citat från: Janne Rickman skrivet 20 april 2013, 06:57:53 AM
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=127173 (http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=127173)
/Janne
Citat från: Björn Forslund skrivet 20 april 2013, 16:25:45 PM
Kan det vara någon av SJ:s Säffle godskombi?
Jag och Bengt H har skrivit om godsbuss i Borås. Jag tycker att bussen på bilden liknar de äldre i Borås. Men 2091 gick ju kvar i Borås. Men kan det vara 2092?
Jag tittade igenom bussar med godsutrymme en gång. Omkring 1958-61 byggdes det också om någon turistbuss till godsbuss som gick i Jönköping. Kanske POB tog nr på bussen ?
Det har funnits några bussar även i Ånge och Sveg som kan passa in (1891 och omkring)med 17 sittplatser.
Borde vara 2091 eller 2092.
Mvh
Christian
Jag sitter och funderar ! Antalet fönsterrutor på sidan indikerar hur stor del som var sittplatser. 1890-1894 hade 17 sittpl.Dessa var Scania med ASJ kaross.
Något säger mig att bussen på bilden är ASJ. Det var även 2091 och 2092. Vi vet att 2092 blev tjänstebuss cirka 1967. Men det kan ha varit fler än denna som blev tjänstefordon och då kanske tidigare. 2091 och 2092 hade trolligen enbart 9-12 passgerare.
2091 och 2092 hade ursprungligen inget godsutrymme. Min förteckning är från 1952 jan och jag har sett att det byggts om bussar med godsutrymme på 60 talets början. Jag vill kanske hålla öppet tills vi vet regnr på bussen. 1890-1894 försvann som trafikvagnar omkring 1960.Någon tidigare och någon senare.
Jfr bild KBDB07458 på www.samlingsportalen.se
sök på bussar om det inte går att få in en bild på en ASJ buss i Borås.
Hej! Spännande bildgåta! Främre hjulhuset verkar avfasat i överkanten på Hägglundsvis 60-tal och vid första anblick hade jag gissat på en Volvo i B615-serien! Var 2091/92 Condorer? De hade ju också detta "moderna stuk"! Hälsn. BengaB40
En sak som slog mig är att det inte viss någon dörr på högersida och att bilden är tagen 1971.
/Janne
Slog mig oxå samt att första fönster i kupen efter förarplats är igensatt med skiva troligen på insidan. Jag tror det än någon form av Tjänstevagn eller förråd.
Citat från: Svempa skrivet 21 april 2013, 06:30:52 AM
Slog mig oxå samt att första fönster i kupen efter förarplats är igensatt med skiva troligen på insidan. Jag tror det än någon form av Tjänstevagn eller förråd.
Bussen på bild är en tjänstevagn. 2092 är en buss med ASJ kaross men blev ombyggd i Kinna till godsbuss. Denna blev tjänstevagn cirka 1966. Påstås avsedd för signalavd i Katrineholm.
Däremot är det så att det rent generellt är svårt att svara pga SJ också troligen satte bussar i Mob förråd. Bussar med bakdörr användes som sjuktransportfordon. Dvs det planerades så vid mobilisering. Efter dagen H så byttes en hel del bussar ut som var placerade i förråd.
Vi får se om Per Olov kan se regnr.
Även Vo-H&S 2355 slop 67juli och 2356 slop 68 jan har 18 pl och har godsutrymme. Plac tidigare i Hudiksvall. 2357 likadan men till PV 590501
Hej!
Ulf Essén meddelar följande förslag på vilken buss som förekommer på bilden från Nås:
"SJ 2547, Volvo B531/Junekaross, levererad 1950 till JGÖ (Jönköping-Gränna-Ödeshög) och förvärvad av SJ 25/5 1955.
Slopad som trafikvagn 1966 och omnumrerad till tjänstefordon med nummer 14305. Enligt slopningsjournal tilldelad Uv (Uddevalla),
(men placeringar kunde ju ändras med tiden)."
mvh K R
Förslaget med June-kaross är intressant. Karossen liknar inte en sedvanlig ASJ. Den har förarfönster och det lilla fönstret bakom liknande en Arvikakaross och rundningen runt framhjulet är speciell med rak ovankant. Ser inte heller ut att ha varit turistbuss från början, för låg. Detta är spekulationer.
Mvh Jan G
Citat från: K R skrivet 23 april 2013, 21:09:32 PM
Hej!
Ulf Essén meddelar följande förslag på vilken buss som förekommer på bilden från Nås:
"SJ 2547, Volvo B531/Junekaross, levererad 1950 till JGÖ (Jönköping-Gränna-Ödeshög) och förvärvad av SJ 25/5 1955.
Slopad som trafikvagn 1966 och omnumrerad till tjänstefordon med nummer 14305. Enligt slopningsjournal tilldelad Uv (Uddevalla),
(men placeringar kunde ju ändras med tiden)."
mvh K R
Jag tänkte också på denna. Jag nämnde att en turistbuss från Jönköping byggdes om till godsbuss. Det finns för övrigt en artikel i SJ Nytt om denna ombyggda buss. Enligt SJ Nytt så gick bussen kvar i Jönköäping efter ombyggnaden. Jag vill minnas att bussen i fråga var kollisionsskadad då jag såg den. Jag bodde då granne med ändkajen som den lastades ur vagn. Sedan ifrågasätter jag om det kan ha byggts om en ytterligare till godsbuss.
Per-Olov B har ingen anteckning om regnr skriver han.
Jag tittade igenom bussar med godsutrymme en gång. Omkring 1958-61 byggdes det också om någon turistbuss till godsbuss som gick i Jönköping
[/quote]
(http://www.allt2.se/lelleirq/bilder/2547.jpg)
Reproducerad bild av 2547. Troligen samma vagn som stod bortom rälsbussarna i Nås.
Citat från: Uffe E skrivet 21 maj 2013, 23:30:59 PM
(http://www.allt2.se/lelleirq/bilder/2547.jpg)
Reproducerad bild av 2547. Troligen samma vagn som stod bortom rälsbussarna i Nås.
Det har du rätt i. Syns ju bl a på de snedställda fönstren framtill.
Med vänlig hälsning
Christian
Hej! På väg via räls till Vislanda för skrotning? I Motorhistoriskt Magasin nr. 6, 2009 finns en bild av denna buss tillsammans med en annan särling, en Maudslay/H&S/1949 också övertagen av SJ 1955 från JGÖ i ett reportage skrivet av Per-Börje Elg med arkivbilder från Magnus Knutsson! Missa inte samtidigt den utmärkta historiken, skriven av Jan G, om motorbussen i Sverige under 110 år, i samma nr.! Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 22 maj 2013, 16:26:22 PM
Hej! På väg via räls till Vislanda för skrotning? I Motorhistoriskt Magasin nr. 6, 2009 finns en bild av denna buss tillsammans med en annan särling, en Maudslay/H&S/1949 också övertagen av SJ 1955 från JGÖ i ett reportage skrivet av Per-Börje Elg med arkivbilder från Magnus Knutsson! Missa inte samtidigt den utmärkta historiken, skriven av Jan G, om motorbussen i Sverige under 110 år, i samma nr.! Hälsn. BengaB40
POB kan bara se regbokstav W.
SJ byggde en ändkaj när verkstaden byggdes i Kinna.
Till denna kaj kom nya personbilar Volvo 444 och traktorer från Eskilstuna.Dessutom bussar till och från verkstaden.
SJ Nytt skrev om en turistbuss som byggdes om till godsbuss och som gick i Jönköping. Min förmodan är att det är den buss som visas. Normalfallet så sändes bussar inte på landsväg utan på järnväg. Jag var inte själv så gammal att jag antecknade vilka bussar som kom och gick. Men jag har ett minne av att en sönderslagen buss med turistfärg (mer grönt i front än linjevagnar) kom till Kinna.
Ca 1979 lastades minst två Scania CF på järnvägsvagn för att transporteras bort. Troligen var den ena 4078. Vart vet jag inte.