Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Ersa skrivet 19 april 2013, 18:19:19 PM

Titel: Busstidningen: "Keolis begär överprövning i Malmö"
Skrivet av: Ersa skrivet 19 april 2013, 18:19:19 PM
"Keolis Sverige vill ha koll på Nobinas ekonomi vid tiden för den senaste upphandlingen av busstrafiken i Malmö. Upphandlingen vanns av Nobina, men Keolis misstänker att Nobina vid upphandlingstillfället inte hade en ekonomi som uppfyllde de krav som Skånetrafiken ställde. Därför har Keolis hos förvaltningsdomstolen begärt att upphandlingen överprövas".

http://www.bussmagasinet.se/2013/04/keolis-vill-kolla-nobinas-ekonomi/
Titel: SV: Busstidningen: "Keolis begär överprövning i Malmö"
Skrivet av: Kimsan skrivet 30 april 2013, 09:48:36 AM
Det enda vi har fått höra är hur ekonomin går upp. Inte ett ljud om detta
Titel: SV: Busstidningen: "Keolis begär överprövning i Malmö"
Skrivet av: Walter skrivet 04 maj 2013, 00:01:43 AM
Citat från: Kimsan skrivet 30 april 2013, 09:48:36 AM
Det enda vi har fått höra är hur ekonomin går upp. Inte ett ljud om detta

Nej varför skulle  man prata negativt om eget bolag? Dock har ju Nobinas ekonomi varit rätt dålig de sista åren. Har dock ingen koll på vilka krav som förelåg i upphandlingen.
Titel: SV: Busstidningen: "Keolis begär överprövning i Malmö"
Skrivet av: ResVille skrivet 04 maj 2013, 09:34:02 AM
Citat från tidningen.
"I Skånetrafikens underlag står det att endast företag med tillräcklig ekonomisk och finansiell ställning ska få medverka i upphandlingen. Vi har försökt granska Nobinas ansökningshandlingar men på grund av Skånetrafikens sekretessbeslut har vi bara tillgång till begränsade delar."

Frågan är ju hur Skånetrafiken har definierat kraven på ekonomi i upphandlingen. Är det bara lik det som står i artikeln är det ju tänjbart åt olika håll och en tolkningsfråga.

Samtidigt är Nobina en stor privat aktör på som verkar på en marknad där de konkurerar med många statsägda företag som kan misstänkas få ekonomiskt stöd via skattemedel om det kniper. Vilket kan sätta den fria konkurrensen ur spel.
Titel: SV: Busstidningen: "Keolis begär överprövning i Malmö"
Skrivet av: Walter skrivet 04 maj 2013, 15:46:27 PM
Citat från: ResVille skrivet 04 maj 2013, 09:34:02 AM
Citat från tidningen.
"I Skånetrafikens underlag står det att endast företag med tillräcklig ekonomisk och finansiell ställning ska få medverka i upphandlingen. Vi har försökt granska Nobinas ansökningshandlingar men på grund av Skånetrafikens sekretessbeslut har vi bara tillgång till begränsade delar."

Frågan är ju hur Skånetrafiken har definierat kraven på ekonomi i upphandlingen. Är det bara lik det som står i artikeln är det ju tänjbart åt olika håll och en tolkningsfråga.

Samtidigt är Nobina en stor privat aktör på som verkar på en marknad där de konkurerar med många statsägda företag som kan misstänkas få ekonomiskt stöd via skattemedel om det kniper. Vilket kan sätta den fria konkurrensen ur spel.


Anbuden är väl offentliga i sin helhet efter tilldelningsbeslutet? Eller har företag likt Nobina möjlighet att hemlighålla delar om t.ex ekonomin?
Titel: SV: Busstidningen: "Keolis begär överprövning i Malmö"
Skrivet av: ResVille skrivet 04 maj 2013, 20:11:14 PM
Citat från: Walter skrivet 04 maj 2013, 15:46:27 PM

Anbuden är väl offentliga i sin helhet efter tilldelningsbeslutet? Eller har företag likt Nobina möjlighet att hemlighålla delar om t.ex ekonomin?
Det behöver inte vara så att anbuden i sin helhet blir offentliga efter att tilldelningsbeslutet är klart. Det kan finnas saker som kan ses som företagshemligheter i anbuden och inte offentliggörs. Skulle någon begära ut uppgifter som ingår i anbuden, men näckas att få ut dem, går ju det att överklaga till förvaltningsdomstolen.
Titel: SV: Busstidningen: "Keolis begär överprövning i Malmö"
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 04 maj 2013, 21:13:40 PM
Dock är det ju omöjligt att sekretessbelägga en anbudsgivares ekonomiska ställning då den framgår av offentliga handlingar.

Normalt brukar man ju kräva en viss riskklass hos UC eller jämförbart institut och då kan man enkelt anta att en eller flera anbudsgivare på rubr kontrakt kompletterat en ev bristande riskklass med annan dokumentation och denna kan då vara belagd med sekretess, det påverkar dock inte den rättsliga prövningen som väl då sannolikt ska utreda huruvida Skånetrafiken har behandlat alla lika vad gäller uppfyllandet av skallkraven.

Just Skånetrafiken bör ju liksom Västtrafik vara extra försiktiga med att hamna i kontraktsförhållanden med företag med tveksam ekonomi med tanke på tidigare problem med t.ex DSB.