Wiener Linien kommer att modernisera sin buss flotta och bygger den på tre pelare:
Under de kommande åren får Wien tolv elbussar (Siemens) för citytrafiken, sex hybridbussar från Volvo och 217 enheter av Mercedes Citaro (normal och ledbussar). I början av april var tilldelningsbeslutet. Avgörande var att de nya fordonen är mer miljövänliga, bekvämare och tystare än tidigare modeller. Det betyder också att man inför rena dieselbussar igen i stället för LPG/CNG bussar...
MAN har förlorat anbudet och kommer att tas ur flottan efter mer än 50 år som enda leverantör.
http://www.wienerlinien.at/eportal/ep/contentView.do/pageTypeId/9081/programId/9419/contentTypeId/1001/channelId/-26075/contentId/31055
MvH
Markus
Man byter väl inte ut nästan nya bussar hoppas jag
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 20 april 2013, 14:29:52 PM
Man byter väl inte ut nästan nya bussar hoppas jag
Kan byta ut nästan nya bussar i Sverige kan man väl det i Österrike också?
Citat från: Adrian Langemar skrivet 20 april 2013, 20:15:21 PM
Kan byta ut nästan nya bussar i Sverige kan man väl det i Österrike också?
De kan väl skicka hit dem. Säkerligen bättre skick på dessa än något år gamla SL-vagnar. Dessutom älskar vi ju folkabussar här. ;D
Hur många bussar har Wiener Linien?
Det finns cirka 500 bussar som för närvarande används för 45-daglinjer och 20 nattbusslinjer med en total längd av 360 kilometer.
Dessutom finns det ytterligare 300 bussar som drivs av privata företag.
En översikt av den nuvarande flottan kan hittas på:
http://www.fpdwl.at/fahrzeuge/autobus.php
Dessutom har det fällts beslutät att de nya bussarna ska bytas ut efter 8 år och får uteslutande service av tillverkaren.
MvH
Markus
Citat från: SL i Wien skrivet 22 april 2013, 14:53:13 PM
Det finns cirka 500 bussar som för närvarande används för 45-daglinjer och 20 nattbusslinjer med en total längd av 360 kilometer.
Dessutom finns det ytterligare 300 bussar som drivs av privata företag.
En översikt av den nuvarande flottan kan hittas på:
http://www.fpdwl.at/fahrzeuge/autobus.php
Dessutom har det fällts beslutät att de nya bussarna ska bytas ut efter 8 år och får uteslutande service av tillverkaren.
MvH
Markus
8år var inte lång tid. Tydligen inte bara Sverige som avyttrar nästan nytt.
Citat från: SL i Wien skrivet 19 april 2013, 13:27:01 PM
Avgörande var att de nya fordonen är mer miljövänliga, bekvämare och tystare än tidigare modeller. Det betyder också att man inför rena dieselbussar igen i stället för LPG/CNG bussar...
Undrar hur de fick ihop den ekvationen?
Citat från: sa0azs skrivet 23 april 2013, 22:50:30 PM
Undrar hur de fick ihop den ekvationen?
Det är inte svårt eftersom det säkerligen är fossil gas som används idag, en Euro 6 motor som körs på bio/syntet-diesel är då miljö"vänligare"
Naturgas är fossilt medan biogas framställs i verk.
Nja, att diesel skulle vara mer miljövänligt än naturgas känns inte särskilt rimligt.
Naturgas sägs orsaka åtminstone 20% lägre CO2-utsläpp än vid motsvarande förbränning av diesel, samt avsevärt lägre utsläpp av svavel- och kvävedioxid, och i princip inga utsläpp av partiklar alls.
Jag får fortfarande inte ihop det.
Citat från: sa0azs skrivet 24 april 2013, 18:16:04 PM
Nja, att diesel skulle vara mer miljövänligt än naturgas känns inte särskilt rimligt.
Naturgas sägs orsaka åtminstone 20% lägre CO2-utsläpp än vid motsvarande förbränning av diesel, samt avsevärt lägre utsläpp av svavel- och kvävedioxid, och i princip inga utsläpp av partiklar alls.
Jag får fortfarande inte ihop det.
Jmf med en bensinbil ja.
Citat: Naturgas minskar koldioxidutsläppen ungefär lika mycket som diesel jämfört med bensin, det vill säga cirka 20 procent.
Vid användning i ett dieseldrivet fordon har det med dagens system snarare visat sig vara en nackdel med hänsyn till utsläppen av växthusgaser än en fördel. Visserligen har naturgasen ett högre energivärde per massa (t ex kg gas) men eftersom naturgasen används i en till ottomotorer konverterad dieselmotor med sämre verkningsgrad än dieselmotorn "äts" naturgasens energimässiga fördel upp. Därigenom sker en utjämning gentemot dieselmotorn och undersökningar har visat att utsläppen av CO2 ligger ungefär samma nivå hos ett naturgasdrivet tungt fordon som ett dieseldrivet tungt fordon. slut citat
Euro 6 som det rör sig om släpper ut 0,4 NoX och 0,01 Partiklar