LYW372 ägdes tidigare av bland annat Jan Nilssons Turistbussar i Tumba. Sedan kom den till Wasatrafik och fick först nummer 660 (ett nummer i serien för fd Club Continental-bussar), därefter 960 (placerad i Malmö) och slutligen 465. År 1991 såldes den till L G Lönns Buss i Söderhamn.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815343%29.jpg)
Tackar för en ny del i en bra serie.Hur omfattande och vilken typ av trafik hade man i Malmö? Vet att man körde åt Länstrafiken i ett avtal kring Landskrona men vad fanns mer? När upphörde verksamheten?
Citat från: Walter skrivet 17 april 2013, 10:59:05 AM
Tackar för en ny del i en bra serie.Hur omfattande och vilken typ av trafik hade man i Malmö? Vet att man körde åt Länstrafiken i ett avtal kring Landskrona men vad fanns mer? När upphörde verksamheten?
Wasatrafik började köra linjetrafik i Skåne 1990. Verksamheten gick sedan upp i Swebus i november 1992.
År 1985 köpte Wasatrafik CBA Bussar (Bertil Book och kompanjon) i Malmö och ändrade namnet till Wasatrafik i Malmö. År 1991 köper Bertil Book tillbaka Wasatrafik (beställningstrafiken alltså) och bildar Busscentralen i Malmö. Då fanns det sju fordon sedan man samma år vunnit skolskjutstrafik i Malmö för fyra fordon. Wasatrafik bör alltså ha haft tre bussar i Malmö 1985-1991 för beställning.
2002 köper Bergkvarabuss Busscentralen i Malmö. Bertil Book återfinner vi numera hos Tjörnarpsbuss.
En bra historik finns här:
http://www.busscentralen.se/se/om_oss-historia.php