Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: moenia skrivet 09 april 2013, 00:32:55 AM

Titel: När kom MAN-vagnarna till Borås?
Skrivet av: moenia skrivet 09 april 2013, 00:32:55 AM
Kikade på Bussmickes bilder från Borås och de från 2004 visar bara Volvo- och Scania-vagnar. När kom MAN till stan? Skedde det i etapper eller lades en stor beställning på en gång?
Titel: SV: När kom MAN-vagnarna till Borås?
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 09 april 2013, 01:28:22 AM
Citat från: moenia skrivet 09 april 2013, 00:32:55 AM
Kikade på Bussmickes bilder från Borås och de från 2004 visar bara Volvo- och Scania-vagnar. När kom MAN till stan? Skedde det i etapper eller lades en stor beställning på en gång?

MAN-bussarna sattes i trafik i augusti 2004. Det var då boggibussarna 070-078 och de tvåaxliga 038-041 det handlade om. 2010 köptes de jämngamla 080-088 från GS Buss i Göteborg och så har det ju kommit ett antal nya på senare år: tvåaxliga 089-096 i tre olika beställningar (3+2+3) samt nu senast boggibussarna 162-165 till linje 20.
Titel: SV: När kom MAN-vagnarna till Borås?
Skrivet av: moenia skrivet 09 april 2013, 06:40:58 AM
Tack för ditt utförliga svar! :) Vet du den exakta modellbeteckningen (A20, A21 etc.)?

Fasades de äldre bussarna av allt eftersom då eller? När var de helt ur trafik?

Hur kommer det sig att du har en sådan inblick? Är du/har du varit anställd eller är du bara väldigt intresserad? ;)
Titel: SV: När kom MAN-vagnarna till Borås?
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 09 april 2013, 08:17:12 AM
Citat från: moenia skrivet 09 april 2013, 06:40:58 AM
Tack för ditt utförliga svar! :) Vet du den exakta modellbeteckningen (A20, A21 etc.)?

Fasades de äldre bussarna av allt eftersom då eller? När var de helt ur trafik?

Hur kommer det sig att du har en sådan inblick? Är du/har du varit anställd eller är du bara väldigt intresserad? ;)

Först: jag gömde 046 och 047 ovan, dessa kom 2006.

MAN A21: 038-041, 046, 047, 080-096

MAN A26: 070-078

MAN A44: 162-165

Lite snabbt sammanfattat - och nej, jag jobbar inte på BL.
Titel: SV: När kom MAN-vagnarna till Borås?
Skrivet av: moenia skrivet 10 april 2013, 08:22:19 AM
Okej.Några frågor till:
[li]Hur många Centroliners finns det? Har spottat 723 och 724 än så länge.
[/li][/list]
Titel: SV: När kom MAN-vagnarna till Borås?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 april 2013, 08:52:52 AM
Citat från: moenia skrivet 10 april 2013, 08:22:19 AM
Okej.Några frågor till:

  • Är Omnilinkarna 048-069?
  • Är någon buss registrerad som 079? Hittar inget på SBH.
  • Likadant mellan 096-162; vad finns där?
[li]Hur många Centroliners finns det? Har spottat 723 och 724 än så länge.
[/li][/list]

OmniLink har nummer 048-057 (kom 2008) och 058-067 (OmniLink II, kom 2010).

068, 069 och 079 finns inte. Det blev lite roddigt där eftersom man 2004 bestämde sig för att boggibussarna skulle ha numren 070-078.

Hela listan på den nummerserie för tätortsbussar som gällde från 1995:
001-005 Volvo B10M Säffle, användas endast ett par månader innan de såldes till Buss i Väst-företag
006-007 Volvo B10BLE Carrus City U 1993
008-017 Volvo B10BLE Säffle 1995
018-033 Scania CN113 MaxCi 1995
034-036 Volvo B10BLE Säffle 1995
037 Scania CN113 MaxCi 1997
038-041 MAN A21 2004
042-045 Volvo B10BLE Carrus City U (köpt begagande från Lund)
046-047 MAN A21 Lion's City 2006
048-057 Scania CL94 OmniLink 2008
058-067 Scania CK270 OmniLink II 2010
070-078 MAN A21 boggi 2004
080-088 MAN A21 (köpt begagnade från Göteborg)
089-093 MAN A21 Lion's City 2011
089-093 MAN A21 Lion's City 2012

001-037 samt 042-045 är slopade.



Neoplan Centroliner var från början 9 till antalet: 720-728. De båda sista såldes till Horredstrafiken för cirka fem år sedan. I dag finns 720-726 kvar hos BL men 721 och 726 är avställda. För att köra linjerna 10-16 räcker det med tre Centroliner. Det finns alltså två över. Möjligen används någon av dem för att förstärka några morgonavgångar på linjerna 1-8. Jag åkte t ex  i förrgår med 725 på linje 7 från Kristineberg I 07.33 i en förstärkningstur. Men det är ju möjligt att den sedan skulle sättas in på linjerna 10-16.
Titel: SV: När kom MAN-vagnarna till Borås?
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 11 april 2013, 09:29:37 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 april 2013, 08:52:52 AM
Neoplan Centroliner var från början 9 till antalet: 720-728. De båda sista såldes till Horredstrafiken för cirka fem år sedan. I dag finns 720-726 kvar hos BL men 721 och 726 är avställda. För att köra linjerna 10-16 räcker det med tre Centroliner. Det finns alltså två över. Möjligen används någon av dem för att förstärka några morgonavgångar på linjerna 1-8. Jag åkte t ex  i förrgår med 725 på linje 7 från Kristineberg I 07.33 i en förstärkningstur. Men det är ju möjligt att den sedan skulle sättas in på linjerna 10-16.

Jag åkte en som gick på en av morgonförstärkningarna på linje 2 för några dagar sedan (ja, det blev trångt ombord). Men jag har inte riktigt fått något grepp om hur ordinarie tursättning ser ut för de där bussarna. Det verkar i alla fall inte vara ovanligt att de dyker upp på linje 1-8.
Titel: SV: När kom MAN-vagnarna till Borås?
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 11 april 2013, 10:16:58 AM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 11 april 2013, 09:29:37 AM
Jag åkte en som gick på en av morgonförstärkningarna på linje 2 för några dagar sedan (ja, det blev trångt ombord). Men jag har inte riktigt fått något grepp om hur ordinarie tursättning ser ut för de där bussarna. Det verkar i alla fall inte vara ovanligt att de dyker upp på linje 1-8.

Jag är sällan ute och ser morgonförstärkningarna men på eftermiddagarna har jag aldrig sett dem på andra linjer än de vanliga. Vilka av dem som används på linjerna 10-16 varierar från dag till dag.
Titel: SV: När kom MAN-vagnarna till Borås?
Skrivet av: moenia skrivet 11 april 2013, 13:21:27 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 11 april 2013, 09:29:37 AM
Jag åkte en som gick på en av morgonförstärkningarna på linje 2 för några dagar sedan (ja, det blev trångt ombord). Men jag har inte riktigt fått något grepp om hur ordinarie tursättning ser ut för de där bussarna. Det verkar i alla fall inte vara ovanligt att de dyker upp på linje 1-8.

Haha, en centro på tvåan? Vilken tid var det? Själv har jag hittills bara sett de på just 10-16, som Bernt säger.
Titel: SV: När kom MAN-vagnarna till Borås?
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 11 april 2013, 13:40:01 PM
Citat från: moenia skrivet 11 april 2013, 13:21:27 PM
Haha, en centro på tvåan? Vilken tid var det? Själv har jag hittills bara sett de på just 10-16, som Bernt säger.

Det bör ha varit i måndags den 8 april som jag åkte med en sådan på linje 2. Det bör ha varit förstärkningstur nummer 904 som går 7.25 från Husbondegatan. Så många resenärer har jag nog för övrigt aldrig tidigare sett i den bussmodellen.  ;)
Titel: SV: När kom MAN-vagnarna till Borås?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2013, 15:23:12 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 11 april 2013, 13:40:01 PM
Det bör ha varit i måndags den 8 april som jag åkte med en sådan på linje 2. Det bör ha varit förstärkningstur nummer 904 som går 7.25 från Husbondegatan. Så många resenärer har jag nog för övrigt aldrig tidigare sett i den bussmodellen.  ;)

De avgångar från Husbondegatan som går mellan den ordinarie 10-minuterstrafiken är tursatta med Centroliner. Det rör sig om tre avgångar som klaras med två omlopp. Vidare är som jag skrev nedan en oannonserad förstärkningstur på linje 7 07.25 från Hedvigsborg (eventuellt går den bara från Svedjeskolan) tursatt med en sådan. Innan denna sattes in var det oftast omöjligt att komma med den ordinarie bussen från "min hållplats" Kristineberg 1 då den var fullsatt redan vid ankomsten dit.

I något enstaka undantagsfall har jag sett Centroliner hoppa in för stor buss vid akut haveri vid Södra torget. Mest unikt var den gången det gick en stor buss på linje 15 och fem minuter efter en Centroliner på linje 7. (Dessa linjer har i princip samma sträckning).
Titel: SV: När kom MAN-vagnarna till Borås?
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 11 april 2013, 16:14:14 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2013, 15:23:12 PM
De avgångar från Husbondegatan som går mellan den ordinarie 10-minuterstrafiken är tursatta med Centroliner. Det rör sig om tre avgångar som klaras med två omlopp.

Jaha, det brukar alltså vara så. Tyckte det kändes som ett orimligt opassande fordon där, men där ser man!

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2013, 15:23:12 PM
Vidare är som jag skrev nedan en oannonserad förstärkningstur på linje 7 07.25 från Hedvigsborg (eventuellt går den bara från Svedjeskolan) tursatt med en sådan. Innan denna sattes in var det oftast omöjligt att komma med den ordinarie bussen från "min hållplats" Kristineberg 1 då den var fullsatt redan vid ankomsten dit.

I något enstaka undantagsfall har jag sett Centroliner hoppa in för stor buss vid akut haveri vid Södra torget. Mest unikt var den gången det gick en stor buss på linje 15 och fem minuter efter en Centroliner på linje 7. (Dessa linjer har i princip samma sträckning).

Sådant ser ju lite märkligt ut, framförallt när det händer ungefär samtidigt ut mot ungefär samma linjesträckning. Annars har det hänt några gånger att jag höjt på ögonbrynen när jag tittat ut genom fönstret över till Druvfors och sett en Neoplan och en normalstor buss stå vid utgående hållplatsläge och den normalstora bussen är den som svänger över bron mot Göta och alltså går på linje 16. Men allmänt sett känns det ovanligare med normalstora bussar på 10-16 nu sedan turtätheten halverats.
Titel: SV: När kom MAN-vagnarna till Borås?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2013, 17:37:06 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 11 april 2013, 16:14:14 PM
Jaha, det brukar alltså vara så. Tyckte det kändes som ett orimligt opassande fordon där, men där ser man!

Det finns vanligen inga andra vagnar lediga vid den här tiden. Dessutom antar jag att man kan få vissa samordningsvinster med att föraren sedan övergår till att köra linje 10-16.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 11 april 2013, 16:14:14 PM
Sådant ser ju lite märkligt ut, framförallt när det händer ungefär samtidigt ut mot ungefär samma linjesträckning. Annars har det hänt några gånger att jag höjt på ögonbrynen när jag tittat ut genom fönstret över till Druvfors och sett en Neoplan och en normalstor buss stå vid utgående hållplatsläge och den normalstora bussen är den som svänger över bron mot Göta och alltså går på linje 16.

I fallet med linje 15 och 7 fanns det dock en rationell förklaring. Ankommande förare till linje 15 anmälde något fel på bussen och ville därför byta. Därför togs förfogandevagnen, som då ännu fanns och brukade vara en Scania MaxCi till linje 15. Nu var dock någon av trafikledarna (den som vet det minsta om BL vet vem det var - ledtråd: kunglig hovförare). På ett par minuter hade han fixat felet och då anmälde föraren på linje 7 att han hade något fel som krävde vagnbyte. Med kort varsel fanns alltså bara Centrolinern att sätta in.
Titel: SV: När kom MAN-vagnarna till Borås?
Skrivet av: moenia skrivet 11 april 2013, 23:59:35 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 11 april 2013, 13:40:01 PM
Det bör ha varit i måndags den 8 april som jag åkte med en sådan på linje 2. Det bör ha varit förstärkningstur nummer 904 som går 7.25 från Husbondegatan. Så många resenärer har jag nog för övrigt aldrig tidigare sett i den bussmodellen.  ;)

Spännande detta! Men vad menar du med "förstärkningstur nummer 904"? Vad är det för nummer?
Titel: SV: När kom MAN-vagnarna till Borås?
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 12 april 2013, 00:25:57 AM
Citat från: moenia skrivet 11 april 2013, 23:59:35 PM
Spännande detta! Men vad menar du med "förstärkningstur nummer 904"? Vad är det för nummer?

Det finns ett internt sådant här turnummer för varje tur på en linje. I de flesta fall jag stött på håller man sig till att använda jämna nummer för turer i ena riktningen och udda nummer för andra riktningen. Så även i Västtrafiks fall. Förutom turnummer finns sedan omloppsnummer som representerar ett omlopp under dagen, dvs vilka turer en viss buss ska köra under dagen. Med ledning av omloppet kan man t ex låta förseningsinformation från en tur fortsätta med automatik till nästa tur som ingår i omloppet. När det gäller omloppsnummer och turnummer är det visserligen inte helt säkert i alla lägen att trafikinformation hos länstrafikhuvudmannen och tursättningen hos operatören använder samma nummer, men i normalfallet ska det stämma överens. Så att alla förstår varandra om man pratar t ex anslutningar mellan olika linjer och liknande.

Anledningen att jag nämnde turnumret var att jag råkade se det i de system jag har tillgång till och tänkte att om någon med inblick i tursättningen ville kolla upp hur det brukar se ut i normalfallet kan det vara enklare om man vet exakt vilken tur det var. Annars har det ju egentligen ingen praktisk betydelse eftersom man alltid med hjälp av annonserat linjenummer och annonserad avgångstid också kan slå upp tur och omlopp, även om det kan krävas några moment ytterligare.
Titel: SV: När kom MAN-vagnarna till Borås?
Skrivet av: moenia skrivet 12 april 2013, 01:13:17 AM
Tack för din utförlighet! Men en tur, är det detsamma som olika avgångar; exempelvis 08:57 och 08:07? Är det två olika turer? Omloppsbegreppet förstod jag dessvärre inte riktigt.

Vad är ďet för system du har tillgång till? Jobbar du på BL?
Titel: SV: När kom MAN-vagnarna till Borås?
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 12 april 2013, 01:55:40 AM
Citat från: moenia skrivet 12 april 2013, 01:13:17 AM
Tack för din utförlighet! Men en tur, är det detsamma som olika avgångar; exempelvis 08:57 och 08:07? Är det två olika turer? Omloppsbegreppet förstod jag dessvärre inte riktigt.

Varje avgång från ena ändhållplatsen till den andra är en tur. När bussen vänder och kör tillbaka igen är det en ny tur, men samma omlopp. Jag är inte så bra på att förklara detta har jag en känsla av, men jag hoppas det blev lite begripligare nu i alla fall!

Citat från: moenia skrivet 12 april 2013, 01:13:17 AM
Vad är ďet för system du har tillgång till? Jobbar du på BL?

Nej. Jag är bara en IT-konsult/systemutvecklare som bland mycket annat sysslar en del med trafikinformationssystem, systemintegration, betalsystem och en del annat som anknyter till kollektivtrafikbranschen. Med åren har det gett lite inblick i hur de här sakerna fungerar. De system jag använde i det här fallet är de trafikinformationssystem som Västtrafik och andra huvudmän tillhandahåller för integration med andra system av olika slag.
Titel: SV: När kom MAN-vagnarna till Borås?
Skrivet av: yngrot skrivet 14 april 2013, 19:01:05 PM
Jag möter ofta extraturen både på linje 2 och 7 med Centroliner  och vart oxå lite förvånad  men även på Ontarios tid hände det att de körde ovanliga turer  dock inte så ofta som idag ..


Omlopp =  alla turer  som varje buss kör under trafikdygnet.  Kommer vad jag förstått färdiga från Västtrafik  och sen kan resp bolag lägga till  en rad om ex avlösning mm ..
Titel: SV: När kom MAN-vagnarna till Borås?
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 14 april 2013, 19:18:20 PM
Citat från: yngrot skrivet 14 april 2013, 19:01:05 PM
Jag möter ofta extraturen både på linje 2 och 7 med Centroliner  och vart oxå lite förvånad  men även på Ontarios tid hände det att de körde ovanliga turer  dock inte så ofta som idag ..

Ja, det gick ju en del Ontario på t ex 40-linjerna emellanåt. Jag han i alla fall åka linje 44 och 46 med Ontario, möjligen någon mer. Det kunde bli lite trångt då också, men inget mot Centroliner på linje 2, vill jag nog påstå.  ;)

Citat från: yngrot skrivet 14 april 2013, 19:01:05 PM
Omlopp =  alla turer  som varje buss kör under trafikdygnet.  Kommer vad jag förstått färdiga från Västtrafik  och sen kan resp bolag lägga till  en rad om ex avlösning mm ..

Japp. Bra förklarat yngrot!
Titel: SV: När kom MAN-vagnarna till Borås?
Skrivet av: yngrot skrivet 14 april 2013, 19:23:33 PM
Jo nog ser man att en Centroliner på linje 2 kan vara rätt tätpackad..

Ontario på 40 linjer var ju planerad körning sen körde man servicelinjer efter minns bla att vi körde 46 
Titel: SV: När kom MAN-vagnarna till Borås?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 april 2013, 19:41:16 PM
Borås Lokaltrafik körde en Centroliner planenligt på linje 153 mellan Vralen och Södra torget i en tidig morgonavgång från Södra torget. Den borde dock fått en del skolelever på väg från Vralen så jag vet inte hur det gick. Några år tidigare var boggibuss krav på den avgången just på grund av resandemängden. Bussen gick sedan in på servicelinjerna, som startar vid 8-tiden.

På linje 48 gick också några sena avgångar liksom avgångar lördag och söndag planenligt med Centroliner.