http://www.mascus.se/transportfordon/begagnade-linjebussar/volvo-vest-v25-b10ble/jfp9q9p9.html
Trodde inte en scania kan vara en volvo ;D
Citat från: Buzzlover skrivet 05 april 2013, 16:33:51 PM
http://www.mascus.se/transportfordon/begagnade-linjebussar/volvo-vest-v25-b10ble/jfp9q9p9.html
Trodde inte en scania kan vara en volvo ;D
Jodå, det är en Volvo B10BLE precis som det står. Vest karosserade ett antal bussar till svensk marknad på Volvo innan de slöt avtal med Scania om att i princip bara karossera på deras chassier till svensk marknad.
Jeg har kanskje nevnt det før, men jeg syns det er litt interessant at man i Sverige anser Vest for å være et typisk Scania-merke.
Dette tar jeg veldig rett fra hodet (så det er kanskje litt feil), men av alle Vest som er bygget siden 1967 så er det vel ca. 60% Volvo, ca. 30% Scania og ca. 10% fordelt på Mercedes-Benz, MAN og DAF, pluss Iveco/Irisbus rett før de la ned fabrikken. Faktisk er det også bygget tre busser på Hanomag-Henschel.
Volvo har i hvert fall vært dominerende siden 80-tallet.
Syns ju på instrumentpanelen att det är en Volvo om inte annat.
Citat från: Bergenga skrivet 05 april 2013, 17:03:46 PM
Jeg har kanskje nevnt det før, men jeg syns det er litt interessant at man i Sverige anser Vest for å være et typisk Scania-merke.
Dette tar jeg veldig rett fra hodet (så det er kanskje litt feil), men av alle Vest som er bygget siden 1967 så er det vel ca. 60% Volvo, ca. 30% Scania og ca. 10% fordelt på Mercedes-Benz, MAN og DAF, pluss Iveco/Irisbus rett før de la ned fabrikken. Faktisk er det også bygget tre busser på Hanomag-Henschel.
Volvo har i hvert fall vært dominerende siden 80-tallet.
Det var år 2000 som Scania och Vest inledde sitt samarbete enligt vad jag skrev. Dessförinnan kunde man få Vest på i stort sett vilket chassi man ville.
Innan Scania tog hand om försäljningen av Vest i Sverige sköttes denna av Busscentrum i Uppsala från 1988. Då var det mest Volvo med Vest-karosser (Liner och Ambassadør). Ett antal V10/V25 hann också byggas på Volvo innan det uteslutande blev Scania.
Understryker än en gång att detta bara gäller svensk marknad. Samma sak för övrigt med Irizar. I Spanien t ex är det vanligt med Irizar byggda på Volvo. I Sverige är det bara Scania frånsett två Volvo Irizar som importerats begagnade.