Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: reseguiden86 skrivet 05 april 2013, 12:38:18 PM

Titel: Hållplatsen Körvägen dras in
Skrivet av: reseguiden86 skrivet 05 april 2013, 12:38:18 PM
Inom kort så kommer Västtrafik att dra in hållplatsen Körvägen som ligger precis innan Sparsörskolan om man kommer från Fristad hållet och efter, om man kommer från Boråshållet..

Om det är för att det är onödigt att ha två hållplatser med bara 70-80 meter emellan så varför har dom i så fall inte gjort något innan under alla dessa år?..
Titel: SV: Hållplatsen Körvägen dras in
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 05 april 2013, 13:08:09 PM
Citat från: reseguiden86 skrivet 05 april 2013, 12:38:18 PM
Inom kort så kommer Västtrafik att dra in hållplatsen Körvägen som ligger precis innan Sparsörskolan om man kommer från Fristad hållet och efter, om man kommer från Boråshållet..

Om det är för att det är onödigt att ha två hållplatser med bara 70-80 meter emellan så varför har dom i så fall inte gjort något innan under alla dessa år?..

Det är också ganska intressant och egentligen fullkomligt fenomenalt att det går en zongräns mellan hållplatserna. Åker man från centrala Borås på kontoladdning kostar det 18,60 kr (24 kr kontant) att åka till Sparsörskolan medan det kostar 28,30 kr (36 kr kontant) att åka till Körvägen. Man kan väl tycka att det borde varit rimligare att dra zongränsen före eller efter Sparsör snarare än dela byn på mitten, men så är det alltså inte.

Om zongränsen är orsak till att "Körvägen" blivit så mycket mindre populär vet jag dock inte. Det blir ingen prisskillnad med periodkort sedan några år tillbaka, så pendlare har inte behövt välja av ekonomiska orsaker. Även om det kanske kan finnas invanda hållplatsval kvar även hos periodkortsresenärer.
Titel: SV: Hållplatsen Körvägen dras in
Skrivet av: reseguiden86 skrivet 05 april 2013, 14:11:46 PM
Kanske därför många som har kontoladdning/bankort betalar till sparsörskolan går istället för att hoppar av vid Körvägen, i slutändan är det trots allt många kronor man sparar/spenderar, beroende på vart man hoppar av vid dessa hållplatser..
Titel: SV: Hållplatsen Körvägen dras in
Skrivet av: Max W skrivet 05 april 2013, 15:16:26 PM
Citat från: reseguiden86 skrivet 05 april 2013, 12:38:18 PM
Inom kort så kommer Västtrafik att dra in hållplatsen Körvägen som ligger precis innan Sparsörskolan om man kommer från Fristad hållet och efter, om man kommer från Boråshållet..

Om det är för att det är onödigt att ha två hållplatser med bara 70-80 meter emellan så varför har dom i så fall inte gjort något innan under alla dessa år?..
Här i Spånga fanns på 1940-50-talet ett par hållplatser (Spånga Radiostation och Båtsman Stens Väg) med cirka 100 meters mellanrum. Dessutom var det ZONGRÄNS mellan dessa. Villa man åka till "hållplatsen runt hörnet", fick man i dagens pennigvärde betala 5 kr och 50 öre extra (dåtidens penningvärde 15 öre)
Titel: SV: Hållplatsen Körvägen dras in
Skrivet av: ResVille skrivet 06 april 2013, 07:00:14 AM
Om orsaken till att den ena hållplatsen plockas bort är de två hållplatserna ligger olika i zonerna hade det kunnat lösas på annat sätt. Det förekommer på andra håll i Västtrafikområdet att hållplatser "på" zongränser är giltiga i båda zonerna.

Det kan ha funnits en orsak till att hållplatserna placerats så nära varandra en gång i tiden, men att tiderna har förändrats och det behovet inte längre finns. Sedan kan det vara andra orsaker till att hållplatser flyttas eller tas bort som trafikmiljö eller trafiksäkerhet.
Titel: SV: Hållplatsen Körvägen dras in
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 06 april 2013, 12:37:07 PM
Citat från: ResVille skrivet 06 april 2013, 07:00:14 AM
Om orsaken till att den ena hållplatsen plockas bort är de två hållplatserna ligger olika i zonerna hade det kunnat lösas på annat sätt. Det förekommer på andra håll i Västtrafikområdet att hållplatser "på" zongränser är giltiga i båda zonerna.

Visst borde det gått att ordna under alla år, men det har av någon anledning aldrig gjorts. Det påtalades av många i ganska skarpa ordalag för Älvsborgstrafiken redan när den här situationen först uppstod, i samband med att ett nytt biljettsystem infördes, i början av 90-talet. I samma kommun fanns tidigare en liknande besynnerlig situation i Rydboholm, där byn också delades ganska mitt itu. Där flyttades dock zongränsen några hundra meter söder ut så att hela byn numera ligger inom Borås tätortszon.

Citat från: ResVille skrivet 06 april 2013, 07:00:14 AM
Det kan ha funnits en orsak till att hållplatserna placerats så nära varandra en gång i tiden, men att tiderna har förändrats och det behovet inte längre finns. Sedan kan det vara andra orsaker till att hållplatser flyttas eller tas bort som trafikmiljö eller trafiksäkerhet.

Sparsörskolan har inte mindre verksamhet nu än när hållplatserna anlades. Inte heller är villaområdet öster om vägen mindre (och har i alla fall säkerligen inte färre bussresenärer nu) än när hållplatserna anlades. Om jag förstått rätt har hållplatserna funnits sedan nuvarande förbifarten förbi Sparsör byggdes (på 70-talet?) eller åtminstone sedan linjen blev länstrafik. Sparsörskolan, utom förskoledelen och fritidsdelen, är älde än vägen. Villaområdet bör ha varit något mindre på den tiden.

Jag tror snarare att Västtrafiks, i likhet med många andra huvudmäns, principer för hur tätt man accepterar att ha hållplatser ändrats något med åren. Det finns flera paralleller med indragna hållplatser i Borås under senare år. Mariedalsgatan drogs in på grund av närheten till Söderbro och nya läget för hållplats Vasastaden. Hållplatsen Alideberg i riktning mot Sjöbo försvann på grund av närheten till Bergslena (ca 130 meter). När det gäller Sparsörskolan blir det lite längre gångväg till förskolan och till villorna i nordöstra delen av byn. Men det bör inte innebära några större problem nu sedan GC-banan byggdes längs vägen.

Sedan är det givetvis också som du säger, att behovet av hållplatser hela tiden ses över. Om verksamhet och bostäder runtom ändras kan det innebära att hållplatser dras in eller flyttas. Det har t ex försvunnit flera hållplatser längs riks- och länsvägar över hela området. Inom Borås kommer jag spontant att tänka på hållplatsen vid Hundkapplöpningsbanan längs rv 41. Den hållplatsen användes av en del resenärer som bodde en bit in längs vägarna till Granbäcken eller Rydboholm. Men den är alltså också borttagen sedan något år tillbaka.
Titel: SV: Hållplatsen Körvägen dras in
Skrivet av: Max W skrivet 07 april 2013, 11:09:44 AM
[quote author=ResVille link=topic=58252.msg414452#msg414452 date=13652244

Det kan ha funnits en orsak till att hållplatserna placerats så nära varandra en gång i tiden, men att tiderna har förändrats och det behovet inte längre finns. Sedan kan det vara andra orsaker till att hållplatser flyttas eller tas bort som trafikmiljö eller trafiksäkerhet.
[/quote]
När det gäller Spånga fallet är sedan 30 år tillbaka (minst) hållplatserna sammanslagna. Gamla "Båtsmans Stens Väg" finns bara i riktning Sundbyberg och heter Spånga Idrottsplats. Hållplatsen i motsatt riktning (som på den tid jag skrev om hette Spånga Radiostation), finns bara i riktning Spånga station och heter givetvis även den Spånga Idrottsplats.
Oerhört mycket ändrades härute i slutet på 1960-talet då Järvafältet övergick från att vara övningsområde för militären till att bli 6 bostads-stadsdelar  tillhörande Stockholm Stad.
Titel: SV: Hållplatsen Körvägen dras in
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 april 2013, 11:52:03 AM
Citat från: Max W skrivet 07 april 2013, 11:09:44 AM

Det kan ha funnits en orsak till att hållplatserna placerats så nära varandra en gång i tiden, men att tiderna har förändrats och det behovet inte längre finns. Sedan kan det vara andra orsaker till att hållplatser flyttas eller tas bort som trafikmiljö eller trafiksäkerhet.


En anledning kan vara att det har byggts gång- och cykelbana utmed väg 180 på platsen. Tidigare fick man gå på den livligt trafikerade vägen och i synnerhet i mörker var detta rätt farligt.

Titel: SV: Hållplatsen Körvägen dras in
Skrivet av: Jo skrivet 07 april 2013, 21:00:21 PM
Sen är ju dagens hållplatser dyra i jämförelse med de som tidigare fanns. Dels ska man handikappanpassa dessa och bygga en plattform ifall det inte redan finns. Sen sätter man oftast upp en busskur i glas som förutom inköpskostnaden även medför kostnader för rengöring underhåll samt utbyte av krossade rutor. Det var ju på så sätt acceptabelt att kosta på sig en stolpe även om det var väldigt få som åkte från platsen men med dagens krav på hållplatser blir det väldigt dyrt att ha kvar dessa som nästan ingen åker ifrån.