Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Kent Skoog skrivet 30 oktober 2007, 18:10:11 PM

Titel: Linjebuss 341
Skrivet av: Kent Skoog skrivet 30 oktober 2007, 18:10:11 PM
En bild från Peter Ödén

(http://www.kentskoog.com/pictures/Linjebuss%20341.jpg)

Linjebuss 341 Sc K 112 CL Kutter Deca 360  1987, foto i Borlänge  1991.
Titel: SV: Linjebuss 341
Skrivet av: S Svensson skrivet 30 oktober 2007, 23:06:09 PM
Berörd buss var placerad i Borlänge. Tjänstgöring verkade på mig vara Swebus och dess expresslinje 800 och en del annat.För den stod väldigt ofta över veckorna på Gullbergsvass,Kruthusgatan i Göteborg.

Titta noga på karossen. Den orsakade att karosseriföretaget måste läggas ned.Jag kommer inte ihåg exakt vad karosstillverkaren hette,men i dagligt tal kallades det för KUTTER.
Tillverkaren låg i en förort till Helsingfors ESBO.
Vad användes lokalerna till nu ??
Titel: SV: Linjebuss 341
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 oktober 2007, 23:13:04 PM
Citat från: S Svensson skrivet 30 oktober 2007, 23:06:09 PM
Titta noga på karossen. Den orsakade att karosseriföretaget måste läggas ned.Jag kommer inte ihåg exakt vad karosstillverkaren hette,men i dagligt tal kallades det för KUTTER.

Det var inte Kutter Deca-karossen som gjorde att Rabbe Kutter valde att lägga ned sin karosseritillverkning. Utan det berodde på att han blev lurad vid Carrus-affären.
Kutter Deca var en bra kaross och det rullar väl fortfarande ett par stycken här i landet och ännu fler i hemlandet. När Kutter-fabriken lades ned lär SJ Buss ha stått i begrepp att beställa ett relativt stort antal (jag har hört 15) bussar med dessa karosser.
Hette företaget något mer än Kutter Oy?
Titel: SV: Linjebuss 341
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 31 oktober 2007, 17:03:01 PM
Bilden från gammla bilprovningen som köptes av GDG, och disponerades av Linjebuss, som alltså huserade i lokaler som Swebus ägde.

I bakgrunden skymtar ju Swebus fordon på garageplan....
Titel: SV: Linjebuss 341
Skrivet av: Walter skrivet 31 oktober 2007, 17:39:05 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 oktober 2007, 23:15:09 PM
Ja det finns ritningar och en del material från detta bevarat, nu stannade det med tre "provbussar" 2901, 2997 o 2998.

//Lars

2901 NLO969 K112TL Kutter Deca 1988
2997 NDU182 K112L   Ajokki   1988
2998 NEK092 K112TL Kutter Deca 1988 


Som synes i listan så har jag 2997 noterad som K112L och med Ajokki-kaross. Är detta fel?
Titel: SV: Linjebuss 341
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 31 oktober 2007, 17:44:35 PM
2997 var i Borlänge ett tag på -90 talet, och det var Kutter kaross på denna, och "Kort Boggie", alltså kort chassi med boggi.
Titel: SV: Linjebuss 341
Skrivet av: S Svensson skrivet 31 oktober 2007, 23:16:13 PM
Kan Du utveckla det hela. På vad sätt blev Kutter lurad? Jag tror att det tillverkades 238 st Kutter Deca i tre olika höjder. Vad gäller de tre som SJ köpte så fick jag en uppgift om att den ena var avsedd för ett annat företag medan de två andra var påbörjade men inte färdigställda för andra företag. Vad jag fick för uppgift var att företaget inte kunde hålla leveranstiderna och på så sätt fick sämre ekonomi. Joda, jag är en av de som underrättdes när SJ ville beställa Kutter. Orsak till att SJ ville köpa andra karosser än van Hool beror på att van Hool är mycket resultatorienterat. Dvs tar bra betalt.
Om Du går tillbaka till Färdskrivaren så skrev jag om Scanialeveransen med 3 Kutter K112TL,CK113 och CN113. Själva drivenheten till Kuttern var alltså av äldre modell.
Namnet på bussfabriken KUTTER OY eller något annat (autokoryrakenne om jag tyder finskan rätt,kan ej detta språk).
Kollade också goggle och hittade "Bussnack" på finska.
En Kutter Deca 340 som också var lagerbyggd hamnade hos Blom i Lagmansholm (Vårgårda).
Skall också säga att problem av cash.flow typ är väl inte vanliga men inte heller ovanliga. Alltså att man avslutar en modell vilket innebär att intäkter uteblir. Samtidigt blir utgifter kvar. Sedan finns det andra problem också. Naturligtvis alltså och mest känt är Borgward,den kända bilfabriken i Bremen som havererade. Vidare hade Ajokki och Kässbohrer problem i samband med modellbyten. Ja även större företag kan få problem. Det gäller att ha upprättat en likviditetsbudget i förväg.
Titel: SV: Linjebuss 341
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 oktober 2007, 23:36:12 PM
Citat från: S Svensson skrivet 31 oktober 2007, 23:16:13 PM
Kan Du utveckla det hela. På vad sätt blev Kutter lurad?


Man fick erbjudande från Carrus om att köpa Kutter. Rabbe Kutter tyckte det var ett bra bud och eftersom han på grund av handikapp vill trappa ned till en heltidstjänst så tyckte han det lät bra.  I köpet ingick säkert också ett bra jobb för honom. Men så meddelade Carrus att de köpt Kutter för att lägga ned det. Hade alla korts lag på bordet hade Rabbe aldrig slutat.
Deca-karossen var inget misslyckande men det är möjligt att de fick leveransförsenigar. Köpare till Kutter Deca torde det han funnits. Rune Gutafsson på Busscentrum (generalagent för Kutter) berättar att många bussbolag ringde honom för att köpa Kutter men fick beskedet att den inte tillverkades längre och de köpte då ofta i stället Vest (som Rune blev generalagent för i stället för Kutter).