Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 april 2013, 11:21:30 AM

Titel: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 april 2013, 11:21:30 AM
Följande inlägg av Ingwar Åfelt hittade jag på forumet Nordpilen http://nordpilen.se/forum/index.php men på en avdelning som kräver inloggning för att man skall kunna se det. Jag har därför kontaktat Ingwar som välvilligt tillmötesgått mitt önskemål att få lägga ut det även i Bussnack. Bilderna har tidigare funnits i Bussnack för cirka fem år sedan men de är nu borttagna därifrån.


Jag körde buss för SJ Busstrafik i Linköping 1971-72 och vi hade som regel alltid en, ibland två, av dessa ledbussar. På bilderna nedan är det 0975. Trevlig och smidig att köra men inte så rolig på halt väglag. Drivhjulen slirade lätt på grund av att totalvikten fördelades på tre axlar istället för två.

(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/SJ_0975_zps6749e8ff.jpg)
0975 parkerad på samma plats som på bilden i den andra tråden.

(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/SJ975forarpl_zps10bae37e.jpg)
Förarplatsen.

(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/SJ0975_instr_zps9aa6f130.jpg)
Instrumentbrädan.

(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/SJ0975bak_zps3b6c8648.jpg)
Passagerarutrymmet.


M v h
Ingwar
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: roggek skrivet 03 april 2013, 17:56:58 PM
Enligt SBH skall bussen fortfarande vara i trafik ??? Kan det verkligen stämma?

Fina bilder för övrigt.

Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 april 2013, 18:01:22 PM
Citat från: roggek skrivet 03 april 2013, 17:56:58 PM
Enligt SBH skall bussen fortfarande vara i trafik ??? Kan det verkligen stämma?

Nej, den är avregistrerad enligt fordonsregistret men jag vet inte när.
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: SJ Buss skrivet 03 april 2013, 19:25:02 PM
Hamnade inte 975 i Tip (Tierp) så småningom?
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 03 april 2013, 20:30:48 PM
Åh, vilken fin ledbuss, och älskar den gamla Wilsonväxelspaken... :-*
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: zjbus skrivet 03 april 2013, 21:13:54 PM
Senast 2007 togs den ur registret eftersom nuvarande fordon med nr. GBS 488 registrerades då.
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 03 april 2013, 21:29:14 PM
Har sett en sådan ledvagn som husbuss eler liknande, med amputerad led.
Så någon (förutom den SSS har) kan ha funnits länge i livet, eller finns rentav kvar.
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Eje L skrivet 03 april 2013, 22:22:07 PM
Enligt SJ-buss lista 1983-12-01 fanns 972 i Tierp, 973 i Uppsala och 975 i Skärplinge. Chassityp B-5855 T, inventarienr 0958 -0979 och 0981. Pass 71 sitt +47 stå. 0980 hade 62 sitt + 39 stå och 0982 hade 75 sitt + 40 stå men i övrigt lika. Hos UL försvann de ganska snart efter att de första B 10M med van Hool-kaross levererats 1980. Hägglundarna hade mest gått som skolfst och på linjen Uppsala - Kappellskär på somrarna. De hade därför inte många km på mätaren men p.g.a små bränsletankar, 2x100 l, och dålig acceleration var de inga önskefordon i UL-trafiken. Det finns berättelser om att 975 inte orkade upp för viadukten över Roslagbanan i Rimbo om bussen var fullsatt.
Eje Larsson
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Mr H skrivet 03 april 2013, 22:31:23 PM
Vilka tillhörde Enebyberg runt högertrafikomläggningen? Hur många hade två respektive tre dörrar?
Kanske bara 0982 hade två dörrar då den enligt Ejes lista tar fler sittande än de andra?

Mr H
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Eje L skrivet 03 april 2013, 22:43:58 PM
980 och 982 hade två dörrar och de övriga tre. 982 verkar ha blivit ombyggd. I typregisterbladet från 1.7.70 anges 57 sitt+46 stå, men i bladet från 75-03-01 anges 75 + 40.
Eje Larsson
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Eje L skrivet 03 april 2013, 22:50:50 PM
Bladet är från 74-03-01. Kvällen är sen.
Eje L
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Mr U skrivet 03 april 2013, 23:19:43 PM
Fina bilder. 0975 har jag inget minne av. 0977-0980 minns jag däremot, men 0980 var målad som linjeturistbuss och hade andra säten och dörrställning. Några år in på 70-talet hamnade den i Malmö. 0979 rullade mest i Finspång, 0978 i Mjölby och 0977 Åtvidaberg eller Linköping. 0976 är jag osäker på.
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 04 april 2013, 00:27:58 AM
Citat från: Eje L skrivet 03 april 2013, 22:22:07 PM
Enligt SJ-buss lista 1983-12-01 fanns 972 i Tierp, 973 i Uppsala och 975 i Skärplinge. Chassityp B-5855 T, inventarienr 0958 -0979 och 0981. Pass 71 sitt +47 stå. 0980 hade 62 sitt + 39 stå och 0982 hade 75 sitt + 40 stå men i övrigt lika. Hos UL försvann de ganska snart efter att de första B 10M med van Hool-kaross levererats 1980. Hägglundarna hade mest gått som skolfst och på linjen Uppsala - Kappellskär på somrarna. De hade därför inte många km på mätaren men p.g.a små bränsletankar, 2x100 l, och dålig acceleration var de inga önskefordon i UL-trafiken. Det finns berättelser om att 975 inte orkade upp för viadukten över Roslagbanan i Rimbo om bussen var fullsatt.
Eje Larsson

Jag körde 975 ganska mycket och de enda tillfällen jag upplevde den som motorsvag var när avgasbromsen hängde sig i halvöppet läge, vilket hände ibland. Då blev den svag och botemedlet var att stanna och gå ut, öppna motorluckan på höger sida, och knacka på spjället tills det släppte. Det kanske var det som hände om bussen inte orkade uppför den där viadukten. I övrigt upplevde jag den aldrig som motorsvag.

M v h
Ingwar
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: SJ Buss skrivet 04 april 2013, 07:03:57 AM
Detta hände mig i Gräddö att avgasbromsen hängde sig. Mycket svårt att komma igång i Rimbo. När vi köde Västerås-Uppsala-Kapellskär, på sommaren, bytte vi till ledbuss i U.
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 04 april 2013, 09:01:50 AM
Citat från: Eje L skrivet 03 april 2013, 22:22:07 PM
Enligt SJ-buss lista 1983-12-01 fanns 972 i Tierp, 973 i Uppsala och 975 i Skärplinge. Chassityp B-5855 T, inventarienr 0958 -0979 och 0981. Pass 71 sitt +47 stå. 0980 hade 62 sitt + 39 stå och 0982 hade 75 sitt + 40 stå men i övrigt lika. Hos UL försvann de ganska snart efter att de första B 10M med van Hool-kaross levererats 1980. Hägglundarna hade mest gått som skolfst och på linjen Uppsala - Kappellskär på somrarna. De hade därför inte många km på mätaren men p.g.a små bränsletankar, 2x100 l, och dålig acceleration var de inga önskefordon i UL-trafiken. Det finns berättelser om att 975 inte orkade upp för viadukten över Roslagbanan i Rimbo om bussen var fullsatt.
Eje Larsson


Det var väl 0974, som var i Uppland.
0975-0979 var ju i Östergötland allihop.
Tillfälliga utlåningar kan ju naturligtvis ha förekommit.

Med vänlig hälsning

Christian
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Mr H skrivet 04 april 2013, 09:02:46 AM
Citat från: Eje L skrivet 03 april 2013, 22:50:50 PM
Bladet är från 74-03-01. Kvällen är sen.
Eje L

Tackar, tackar men inte så sen som man kan tro sedan i söndags!

Mr H
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 april 2013, 19:37:04 PM
0980-0982 hade dörrar 1-0-1. Åtminstone 0981 var ombyggd från 1-1-1

Efter lite snabbkoll på hårddisken av Ulf Esséns bilder hittade jag följande:

958 M
960 Jö
964 Td
965 Hb
966 M
970 Ck
972 U
975 Nr
976 Nr
979 Nr
980 M, Ck
981 Hb
982 Gä
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 april 2013, 20:18:45 PM
Mera ledvagnsfakta:

0958 regnr B622 har uppenbarligen  rullat i Sthlm

SL ville inte några ledbussar (inga Volvo alls helst) så dessa flyttades innan SL tog över.
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Eje L skrivet 04 april 2013, 22:29:49 PM
Skrivfel av mig. Det var 974 som var stationerad i Skärplinge. När jag gick i realskolan 1963 kallade vi Skärplinge för Skräplinge för de hade så gamla bussar. Det fanns fortfarande några SJ-gula bussar med grön rand och brunt stolstyg i trafik. Vi som åkte med SJ-buss från andra platser fick åka i SJ-röda bussar. Jag har för mig att Skärplingebussarna var från 1952 - 53 när jag kikade in på tillverkarskylten bredvid förarplatsen.
Eje L
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 04 april 2013, 23:18:01 PM
Jo, jag misstänkte nästan det.
F ö kan jag nämna att 0975 o 0977 var de två sista av denna typ i Östergötland.
Själv körde jag 0979 några gånger vid SJ Buss i Norrköping.

Med vänlig hälsning

Christian
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Mr H skrivet 05 april 2013, 09:42:02 AM
Jag sitter med en skötselinstruktion från Hägglunds framför mig för dessa bussar.
Här anges de som 0958-0979 levererade med 3 dörrar och 0980-0982 med två dörrar.

Omslaget pryds av vagn 0958 mycket riktigt med reg.nr B622.

Mr H
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Peter Öden skrivet 05 april 2013, 19:29:21 PM
Hej !

Beträffande bl.a. 0981 och 0982 har jag ett minne från 1968 exakt tidpunkt kommer jag dock inte ihåg.
Det var en kväll när jag var nere vid gamla busstationen som på den tiden låg mitt istan och där stod 0981 och 0982.
Tydligen hade de kommit från Hägglunds och övernattade i Gävle i väntan på sin färd söderut. Båda hade höga stolar med rött tyg
och dörrst. 1x0x1x0 och med en liten avvikande målning. Om jag inte tar helt fel så hade båda märkningen Ck.
Efter många år så återvände 0982 med placering Gävle men då hade man satt in vanliga linjestolar i den.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: zjbus skrivet 05 april 2013, 20:26:02 PM
Mr H har du möjlighet att scanna in omslaget till skötselinstruktionen?
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: yngrot skrivet 06 april 2013, 00:18:59 AM
Trevliga bilder ..  och Wilson är saknad låda  instrumentbrädan i dessa vagnar var trevlig att jobba med ..
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Mr H skrivet 07 april 2013, 13:21:05 PM
Hittade en (tyvärr suddig) bild från sent 60-tal på en av ledvagnarna på Hamntorget i Hälsingborg. Kan inte få fram numret men bör väl vara någon av vagnarna 0980-0982, förmodligen 0981 enligt Björns förteckning, här i "hockeyklubbemålning". Den skall tydligen som "SJ1" ta en sväng till Mölle.

(Min erfarenhet från SJ Billinjegrupp i Hälsingborg är att så fort man kunde så skyltade man SJ framför det enradiga linjenumret. Jag tolkade det som ett förtydligande att "här är en SJ-buss och här knallar man minsann inte på bak som i stadsbussarna också betalar man när man kliver på!" Det fanns vissa problem med det där i Hälsingborg men då framförallt på de avvikande HSS-vagnarna!)

Mr H

(http://i48.tinypic.com/2prvjmb.jpg)
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Mr H skrivet 07 april 2013, 13:35:14 PM
Citat från: zjbus skrivet 05 april 2013, 20:26:02 PM
Mr H har du möjlighet att scanna in omslaget till skötselinstruktionen?

Javisst, varsågod!

Mr H

(http://i49.tinypic.com/29z20li.jpg)
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: zjbus skrivet 07 april 2013, 13:51:24 PM
Tack så mycket, fotot från Helsingborg bör väl vara 980 eller 981 eftersom bägge dom varit M-registrerade. Ett mycket trevligt fotografi, roligt att se omslaget med 958 på skötselinstruktionen också, återigen Tack!
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 07 april 2013, 15:39:56 PM
Citat från: zjbus skrivet 07 april 2013, 13:51:24 PM
Tack så mycket, fotot från Helsingborg bör väl vara 980 eller 981 eftersom bägge dom varit M-registrerade. Ett mycket trevligt fotografi, roligt att se omslaget med 958 på skötselinstruktionen också, återigen Tack!

Tror det är 980 eller 982. Sistnämnda behöll "hockeyklubban" även i Gä medan 980 fick enklare målning och själva " klubban" försvann. 981 är i standard målning på den bild jag sett, med vitt tak och röd takrand,
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: zjbus skrivet 07 april 2013, 17:39:47 PM
Tror du på 982 som var registrerad i Kalmar, Gävle och Stockholms län?
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 07 april 2013, 17:51:21 PM
Citat från: zjbus skrivet 07 april 2013, 17:39:47 PM
Tror du på 982 som var registrerad i Kalmar, Gävle och Stockholms län?

Svårt att säga vilken det är på bilden eftersom den är tagen redan på 60-talet när bussarna var nya. De var nog lackade med "klubba" då. Men 982 var den som behöll det utseendet senare i livet.
Den som har den visade bilden får kolla på originalet.
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 27 april 2013, 19:52:41 PM
När jag jobbade på SJ i Uppsala sommaren 1977 hade vi tre såna ledbussar som gick på Kapellskär. Övriga delen av året sades de vara placerade i Gävle. Det var 0972, 0973 och 0974. Jag har inget minne av att de skulle varit speciellt motorsvaga särskilt med tanke på passagerarkapaciteten. Däremot fick man gå in för att verkligen inte röra på ratten i onödan för det var väldigt lätt att få bakvagnen gå i "holmgång", särskilt på den smala, krokiga och lutande vägen förbi Gräddö. Första gången jag skulle köra en sån buss var det för min del premiär både för ledbuss och Wilsonlåda. Jag fick med en instruktör och vi åkte från bussuppställningsplatsen inne på bangårdsområdet ut till näst sista rondellen före E4:an och tillbaka. Därmed var jag utbildad.
Mvh Jan G
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 27 april 2013, 20:27:28 PM
Hittade dessa två jag scannat från Ulf Essén:

(http://farm9.staticflickr.com/8124/8685790743_246c0a2bbc_b.jpg)
0980 i Trelleborg 7 september 1973. Bara den övre blixten kvar.

(http://farm9.staticflickr.com/8255/8686908466_4c9b7e8279_b.jpg)
0981 i Höganäs 24 september 1973. Observera linjestolar medan 0980 har höga ryggar.
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: LHL skrivet 28 april 2013, 08:54:32 AM
Jag minns att 0958 kom till garaget i Enebyberg (Danderyds billinjegrupp) och att bussen presenterades i pressen som något nytt. Om jag inte minns fel var det helt enkelt så att länsstyrelsen inte ville lämna tillstånd för ledbusstrafik på de sträckor där de var tänkta att gå och därmed försvann 0958 från Stockholmstrakten.
Titel: SV: SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 april 2013, 21:12:36 PM
Citat från: bilomnibussen skrivet 27 april 2013, 19:52:41 PM
När jag jobbade på SJ i Uppsala sommaren 1977 hade vi tre såna ledbussar som gick på Kapellskär. Övriga delen av året sades de vara placerade i Gävle. Det var 0972, 0973 och 0974. Jag har inget minne av att de skulle varit speciellt motorsvaga särskilt med tanke på passagerarkapaciteten. Däremot fick man gå in för att verkligen inte röra på ratten i onödan för det var väldigt lätt att få bakvagnen gå i "holmgång", särskilt på den smala, krokiga och lutande vägen förbi Gräddö. Första gången jag skulle köra en sån buss var det för min del premiär både för ledbuss och Wilsonlåda. Jag fick med en instruktör och vi åkte från bussuppställningsplatsen inne på bangårdsområdet ut till näst sista rondellen före E4:an och tillbaka. Därmed var jag utbildad.
Mvh Jan G

Mja, visserligen var SJ:s bussar kortare och lättare men de 210 kusarna innebar att de större 18 metersbussarna inte var någon höjdare att köra i förortstrafik med många stopp och (för den tiden) pressade tidtabeller, jag hade äran att köra SL:s linjer 601, 604/14 med dessa på -80 talet och så länge det var långt mellan stoppen gick det bra även med fullsatt buss men i rusningen med stopp överallt så....

Bussarnas femte växel brukades bäst på plan mark i medvind :-)

Däremot i Roslagstrafiken så gick det bättre om man slapp motorvägarna där de gärna som sagt var oroliga allrahelst på spåriga körbanor, detta till skillnad från de tvåaxliga systrarna som gick väldigt stadigt efter vägen men som å andra sidan var mindre trevliga i tätorten.