Såg idag på en chatt på Sydsvenskan om bussåkande att cirkeln ska slutas... SkåneExpress 6 blir återigen linje 160, nästan 20 år efter bytet till SkåneExpress. Säkert ingen nyhet för den insatte, men jag hittade ingenting på forumet genom att söka (kan möjligtvis ha stått något i samband med att paketet upphandlades för något år sedan). Någon som vet mer? Ska denna linje bli Pendel istället och gäller detta fler expresslinjer?
Stämmer, Nobina tar över och kommer köra den som pendeln med ca 18st Scania Gas, som köpts in.
Var går denna?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 03 april 2013, 14:30:06 PM
Var går denna?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
http://www.skanetrafiken.se/P4W/Regionbuss/121209_130930/Regionbuss_SkaneExpressen6_121209_130930.pdf
Citat från: Bussmicke skrivet 03 april 2013, 14:30:06 PM
Var går denna?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
L160 ska trafikera delen Lund-Sjöbo. Delen Sjöbo Ystad får enligt tidigare. uppgifter ett annat nummer.
Citat från: Walter skrivet 03 april 2013, 19:20:16 PM
L160 ska trafikera delen Lund-Sjöbo. Delen Sjöbo Ystad får enligt tidigare. uppgifter ett annat nummer.
Precis som förr i tiden med andra ord. Tack Kimsan för svaret!
Intressant att man byter SkåneExpress mot Pendel sådär, undrar vad resenärerna ska tycka om att byta ut bekväma bussar med turiststandard inklusive toalett till lågentrébussar? Å andra sidan går denna resa relativt snabbt, en timme ska väl kunna överlevas i utbyte mot ännu bättre förbindelser!
Citat från: Peter L skrivet 03 april 2013, 21:55:20 PM
Precis som förr i tiden med andra ord. Tack Kimsan för svaret!
Intressant att man byter SkåneExpress mot Pendel sådär, undrar vad resenärerna ska tycka om att byta ut bekväma bussar med turiststandard inklusive toalett till lågentrébussar? Å andra sidan går denna resa relativt snabbt, en timme ska väl kunna överlevas i utbyte mot ännu bättre förbindelser!
Om det nu är så många som åker hela vägen så är det nog en försämring många reagerar på. Dessutom får man rimligtvis färre sittplatser. Frågan är om det ens blir någon besparing om man räknar förlorade sittplatser genom att byta ut dessa expressbussar mot gasdrivna bussar som väl egentligen inte är särskilt bra lämpade för trafiken.
Det är inte många som åker hela sträckan utan tyngdpunkten är Lund-Dalby och sedan vidare till Sjöbo. Och jag tror framförallt Dalbyborna gillar denna förändring. Idag körs ju också insatser och extraturer med icke expressbussar till Dalby.
Linje 160 levde ju kvar på sträckan Lund - Dalby ett bra tag efter det att den ersattes på sträckan Lund - Sjöbo (samt förlängdes till Ystad) med SkEx6). Den försvann väl när turtätheten på SkEx6 blev högre = halvtimmestrafik? Dessutom kördes det ofta förstärkningar på sträckan Lund - Veberöd, senare en egen linje 163. De körs väl inte med expressbussar?
Så den "stora" nyheten är att även Sjöbo-borna får åka skumpig lågentrégasbuss om jag förstått rätt. Mycket riktigt är det väl de som reagerar medan övriga (Dalby och Veberöd) bor så pass nära Lund att det nog kvittar, samt att de är vana.
Men för att vara lite positiv så kan väl detta i långa loppet vara positivt. En "uppgradering" från SkåneExpress till Pendel betyder ju en utökning av turtätheten även i framtiden får man anta. Dessutom kan väl en restid på knappt en timme anses högst lämpligt för en Pendellinje (jämför linje 130 mellan Malmö och Lund) medan SkåneExpressen även fortsättningsvis ska fokusera på längre resor mellan länets större orter där tåg saknas.
Citat från: Peter L skrivet 04 april 2013, 08:14:34 AM
Linje 160 levde ju kvar på sträckan Lund - Dalby ett bra tag efter det att den ersattes på sträckan Lund - Sjöbo (samt förlängdes till Ystad) med SkEx6). Den försvann väl när turtätheten på SkEx6 blev högre = halvtimmestrafik? Dessutom kördes det ofta förstärkningar på sträckan Lund - Veberöd, senare en egen linje 163. De körs väl inte med expressbussar?
Så den "stora" nyheten är att även Sjöbo-borna får åka skumpig lågentrégasbuss om jag förstått rätt. Mycket riktigt är det väl de som reagerar medan övriga (Dalby och Veberöd) bor så pass nära Lund att det nog kvittar, samt att de är vana.
Men för att vara lite positiv så kan väl detta i långa loppet vara positivt. En "uppgradering" från SkåneExpress till Pendel betyder ju en utökning av turtätheten även i framtiden får man anta. Dessutom kan väl en restid på knappt en timme anses högst lämpligt för en Pendellinje (jämför linje 130 mellan Malmö och Lund) medan SkåneExpressen även fortsättningsvis ska fokusera på längre resor mellan länets större orter där tåg saknas.
Ja linje 163 lever kvar, körs med diesel idag. Även där blir det väl gas till hösten.
Hette inte den linje 300 en period innan den blev Skåneexpressen 6?
Då när Länstrafiken Malmöhus började med X-bussarna.
Skåneexpressen's ide kom från gamla Kristianstads län har jag för mej.
Citat från: vraket skrivet 08 april 2013, 16:51:29 PM
Hette inte den linje 300 en period innan den blev Skåneexpressen 6?
Då när Länstrafiken Malmöhus började med X-bussarna.
Skåneexpressen's ide kom från gamla Kristianstads län har jag för mej.
300 var expressvarianten av L100. Finns fortfarande snabbare varianter av linjer som då får en 3a först. L365 t.ex
Citat från: Walter skrivet 08 april 2013, 17:33:25 PM
300 var expressvarianten av L100. Finns fortfarande snabbare varianter av linjer som då får en 3a först. L365 t.ex
den hette X300 mellan 95 och 99/00
numret återanvändes sen 01 och framåt med en annorlunda 100 som gick via Svågertorp.
Citat från: Walter skrivet 08 april 2013, 17:33:25 PM
300 var expressvarianten av L100. Finns fortfarande snabbare varianter av linjer som då får en 3a först. L365 t.ex
De flesta 3xx var Gymnasielinjer om jag minns rätt
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Det är riktigt, Malmöhus läns expressbussar fick egna nummer innan de integrerades med Kristianstad läns SkåneExpresser, bl.a. fanns X300 (tidigare linje 160, sedermera SkEx6), X315 (senare SkEx5), X400 (senare SkEx2). Även linje 220 (numer Pendel) var tidigare en express, kommer inte ihåg om den hette X200 eller X220.
Hade glömt bort detta, dessa kördes med en speciell X-busslackering och X300 kördes först med ledvagnar (Lb 772-776) och X400 med blandat boggi (Lb 2117, 2118) och ledvagn (Lb 780). X315 tillkom först senare, när alla X-bussar ersatts av vita SkåneExpress-boggibussar, bl.a. Lb 2175-2180, 2183 för Ystad/Lund/Sjöbo. och Hörby 2172-2174. Något/några år senare utgick X-linjenummer och ersattes med SkEx-linjenummer.
Gymnasielinjerna hade nog främst 3xx-linjenummer, men det fanns även andra tursatta linjer, t.ex. 337-341 som utgick från Sjöbo.
Är det inte den som Länstrafiken Malmöhus egentligen ändrade på med linje X315? De så kallade "övergångsställena". SkExp 6 är ju inte äldre än länssammanslagningen eftersom SkåneExpressen egentligen var Länstrafiken Kristianstads varumärke.
Dom nya 18 Scania gas bussarna ska rulla kommer det bli scania citywide då ?
Citat från: Mattias Petersson skrivet 08 april 2013, 23:41:08 PM
Dom nya 18 Scania gas bussarna ska rulla kommer det bli scania citywide då ?
Omni blir det ju inte, men vem vet om det ens blir Scania.
Citat från: Svemicke skrivet 08 april 2013, 23:33:40 PM
Är det inte den som Länstrafiken Malmöhus egentligen ändrade på med linje X315? De så kallade "övergångsställena". SkExp 6 är ju inte äldre än länssammanslagningen eftersom SkåneExpressen egentligen var Länstrafiken Kristianstads varumärke.
"Övergångsställena" kom först, i samband med att vissa linjer gjordes om till ett expresslinjer, t.ex. X220, X300 och X400. Dessa X-bussar fick inte korsa länsgränsen då enbart vita bussar tilläts i gamla Kristanstad län. X300 gick hela vägen till Ystad medan X400 bara gick till Hörby. Vissa turer gick till Kristianstad, men kördes med vita SkåneExpressbussar. X315 fanns inte inledningsvis då den (när den kom) körde till Simrishamn = Kristianstad Län.
Minnet är lite vagt, börjar bli gammal... Men jag vill minnas att våra första X-bussar (772-776) var av 1995 års modell så där någon gång bör dessa ha börjat rulla, vilket också CD skriver i denna tråd. Våra första SkåneExpressbussar kom 1998 så under 1-2 års tid rullade dessa med befintliga linjenummer och det var nog då X315 introducerades. Har några bilder i gömmorna på en vit Expressbuss i Simrishamn skyltad X315.
Citat från: Peter L skrivet 09 april 2013, 08:39:00 AM
"Övergångsställena" kom först, i samband med att vissa linjer gjordes om till ett expresslinjer, t.ex. X220, X300 och X400. Dessa X-bussar fick inte korsa länsgränsen då enbart vita bussar tilläts i gamla Kristanstad län. X300 gick hela vägen till Ystad medan X400 bara gick till Hörby. Vissa turer gick till Kristianstad, men kördes med vita SkåneExpressbussar. X315 fanns inte inledningsvis då den (när den kom) körde till Simrishamn = Kristianstad Län.
Minnet är lite vagt, börjar bli gammal... Men jag vill minnas att våra första X-bussar (772-776) var av 1995 års modell så där någon gång bör dessa ha börjat rulla, vilket också CD skriver i denna tråd. Våra första SkåneExpressbussar kom 1998 så under 1-2 års tid rullade dessa med befintliga linjenummer och det var nog då X315 introducerades. Har några bilder i gömmorna på en vit Expressbuss i Simrishamn skyltad X315.
Den första som levererades i X-lacken var Neoplan Dubbeldäckarna till X146, sen kom Lb 2085-94 till X100 i dec 1994. Sen blev det omlack på några bussar också, Swebus 2645 och 2646.
Citat från: CD skrivet 09 april 2013, 08:56:30 AM
Den första som levererades i X-lacken var Neoplan Dubbeldäckarna till X146, sen kom Lb 2085-94 till X100 i dec 1994. Sen blev det omlack på några bussar också, Swebus 2645 och 2646.
Så var det ju! Så snabbt man glömmer... Ödåkra Buss/Arriva hade väl ett antal Scania-bussar på linje X220 också.
LB 2085-2094 och Swebus 2645-46 förärades sedan med den gula Skånelacken och fick fortsatt liv i regiontrafiken. De förstnämnda gick ganska mycket på Linje 160/161/162/163 men kunde även ses på linje 166. Klara favoritbussar under ett tag!
Citat från: Bussmicke skrivet 09 april 2013, 12:16:23 PM
??
Jag antog att Svemicke syftade på designen av bussarna med ett stiliserat "X" i rött på en blålila bakgrund. X:et i sin tur är uppbyggt i linjer som kan föra tankarna till ett övergångsställe. Långsökt, men tänkbart.
Du har väl någon bild på dessa bussar för att kolla antar jag?
Jo bilder finns
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Peter L skrivet 09 april 2013, 08:39:00 AM
"Övergångsställena" kom först, i samband med att vissa linjer gjordes om till ett expresslinjer, t.ex. X220, X300 och X400. Dessa X-bussar fick inte korsa länsgränsen då enbart vita bussar tilläts i gamla Kristanstad län. X300 gick hela vägen till Ystad medan X400 bara gick till Hörby. Vissa turer gick till Kristianstad, men kördes med vita SkåneExpressbussar. X315 fanns inte inledningsvis då den (när den kom) körde till Simrishamn = Kristianstad Län.
Minnet är lite vagt, börjar bli gammal... Men jag vill minnas att våra första X-bussar (772-776) var av 1995 års modell så där någon gång bör dessa ha börjat rulla, vilket också CD skriver i denna tråd. Våra första SkåneExpressbussar kom 1998 så under 1-2 års tid rullade dessa med befintliga linjenummer och det var nog då X315 introducerades. Har några bilder i gömmorna på en vit Expressbuss i Simrishamn skyltad X315.
Var det X300 linjen hette? Då blandade jag ihop siffrorna. Stämmer att ni körde ledbussar på linjen, men den är väl identisk med nuvarande SkEx 6?
Citat från: Peter L skrivet 09 april 2013, 15:56:51 PM
Jag antog att Svemicke syftade på designen av bussarna med ett stiliserat "X" i rött på en blålila bakgrund. X:et i sin tur är uppbyggt i linjer som kan föra tankarna till ett övergångsställe. Långsökt, men tänkbart.
Du har väl någon bild på dessa bussar för att kolla antar jag?
X:et har inget med med benämningen "övergångsställe" att göra. Det var själva designen med de grå ränderna på lila bakgrund jag syftade på. :) Samma färg implementerades sedan även på Pågatågen.
Citat från: Peter L skrivet 09 april 2013, 11:00:30 AM
Så var det ju! Så snabbt man glömmer... Ödåkra Buss/Arriva hade väl ett antal Scania-bussar på linje X220 också.
Dessa måste ha kommit senare, för jag minns att en klasskamrat i Helsingborg sa att de fått en ny typ av bussar till Landskrona och syftade på X200 som senare fick bli X220. Minns att jag då sa att vi hade haft den typen länge i södra Skåne. X200 var väl för övrigt en sammanslagning av linje 208 och 250? 225:an upphörde och istället förlängdes 132:an till Landskrona? Det var sommaren 1996. Kom X200 i samma veva?
Citat från: Svemicke skrivet 11 april 2013, 11:49:41 AM
Var det X300 linjen hette? Då blandade jag ihop siffrorna. Stämmer att ni körde ledbussar på linjen, men den är väl identisk med nuvarande SkEx 6?
Ja, om jag inte missminner mig helt så var X300 identisk med nuvarande SkEx 6, Lund - Dalby - Veberöd - Sjöbo - Ystad.
Citat från: Svemicke skrivet 11 april 2013, 11:49:41 AM
X:et har inget med med benämningen "övergångsställe" att göra. Det var själva designen med de grå ränderna på lila bakgrund jag syftade på. :) Samma färg implementerades sedan även på Pågatågen.
Där ser man, feltolkning av mig alltså!
Citat från: Svemicke skrivet 11 april 2013, 11:49:41 AM
Dessa måste ha kommit senare, för jag minns att en klasskamrat i Helsingborg sa att de fått en ny typ av bussar till Landskrona och syftade på X200 som senare fick bli X220. Minns att jag då sa att vi hade haft den typen länge i södra Skåne. X200 var väl för övrigt en sammanslagning av linje 208 och 250? 225:an upphörde och istället förlängdes 132:an till Landskrona? Det var sommaren 1996. Kom X200 i samma veva?
Tror Scaniorna på X200 var L113CLB Carrus-boggi. Men Swebus 2645 och 2646 måste kört X200 när de tjänstgjorde som Expressbussar, var det innan Ödåkra Buss (senare Arriva) tog över denna trafik eller blandar jag ihop trafikpaketen och expresslinjerna? Vill minnas att X200 = 208 + 250 och 132 = 132 +225. Det senare skedde sommaren 1996 i samband med att Swebus tog över Lommabukten från Linjebuss. Mycket troligt att X200 också dök upp där någon gång 1995-1996 beroende på när avtalet löpte ut och förnyades.
X200 såg dagens ljus i juni 1996. Den var en sammanslagning av 207 Landskrona-Helsingborg & 250 Helsingborg-Höganäs.
Nummerändrades senare till X220 för att SJ önskade det så det inte blandades ihop med X2000.
Linje 208 gick också Helsingborg-Landskrona men den gick via motorvägen vilket X200/X220 som idag är Pendeln 220 aldrig gjort.
208 utgick vad jag minns när X200 kom till 1996.
Samtidigt inrättades även linje 201 som gick Domsten-Helsingborg-Rydebäck, denna bytte sen nummer och blev 219.
Idag är 219 ersatt av Stadsbuss 8 (eller internt 608) på sträckan Helsingborg-Domsten.
Scaniaolsson
Citat från: scaniaolsson skrivet 11 april 2013, 21:47:35 PM
Idag är 219 ersatt av Stadsbuss 8 (eller internt 608) på sträckan Helsingborg-Domsten.
Scaniaolsson
Ersattes inte linje 202 också av en stadsbuss? Bussen till Ödåkra via Väla C. Finns linje 204 till Allerum kvar?
Citat från: Svemicke skrivet 12 april 2013, 03:51:58 AM
Ersattes inte linje 202 också av en stadsbuss? Bussen till Ödåkra via Väla C. Finns linje 204 till Allerum kvar?
202 blev 2 ungefär 2000, 204 blev 94 2005.
94? Industrilinje, alltså?
Citat från: Svemicke skrivet 12 april 2013, 12:53:20 PM
94? Industrilinje, alltså?
nej en landsortslinje till Kattarp, med uteslutande skolbarn.