År 1984 var 416 en Scania-Vabis BF76 med SKV-kaross. Det här var sista gången jag såg den i trafik på 810-an. EGA464 har ett förflutet hos små bussägare i Storfors och Umeå.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815612%29.jpg)
Sedan fick BRG003 nummer 416. Även denna är fd Vaxholms Trafik AB och SL H47A 7995. Den var också ett tag hos Centrala Bussbeställningen.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815829%29.jpg)
Slutligen fick NLH472 nummer 416. Hos Swebus fick den nummer 1023 och rullade mot slutet i Vallentuna.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815344%29.jpg)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 mars 2013, 11:13:52 AM
Slutligen fick NLH472 nummer 416. Hos Swebus fick den nummer 1023 och rullade mot slutet i Vallentuna.
De minns man! Det var väl de sista lite annorlunda (ej SL-specade) vagnarna i Vallentuna innan SL:s "tvångslikriktning" slog till. De passade bra in i byn med andra säregna bussar som föregångare, som t.ex Tusses bussar och Swebus nerflyttade postdiligenser.
Citat från: Ersa skrivet 31 mars 2013, 11:26:37 AM
De minns man! Det var väl de sista lite annorlunda (ej SL-specade) vagnarna i Vallentuna innan SL:s "tvångslikriktning" slog till. De passade bra in i byn med andra säregna bussar som föregångare, som t.ex Tusses bussar och Swebus nerflyttade postdiligenser.
Wasatrafik köpte tre bussar av denna typ och de fick nummer 416-418, Swebus 1023-1025. De fick förstås SL-lackering när de användes i Swebus trafik för SL.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 mars 2013, 12:17:34 PM
Wasatrafik köpte tre bussar av denna typ och de fick nummer 416-418, Swebus 1023-1025. De fick förstås SL-lackering när de användes i Swebus trafik för SL.
Javisst. SL-lack i kombination med rullbandsskylt med texten "Kör för SL" oavsett Vallentunalinje var kul. :)
Citat från: Ersa skrivet 31 mars 2013, 13:28:37 PM
Javisst. SL-lack i kombination med rullbandsskylt med texten "Kör för SL" oavsett Vallentunalinje var kul. :)
Bild på den i SL-livré finns på SBH - förstås.
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=25698
Wasatrafik skyltade i alla fall Gullmarsplan.
Gissningsvis satt den gamla rullarna med texter som "Jordbro" och "Gullmarsplan" kvar i alla Vallentunaår med dessa tre. Och dessa rullar saknade säkerligen all form av Vallentunadestinationer.
Men det gjorde inget. För långt in på 00-talet var det ju knappt någon resenär i Vallentuna och Norrtäljes skogsmarker som efterfrågade destination i vindrutan. Enbart linjenumret dög gott och väl. Idag, bara 8-10 år senare har osäkerheten dessvärre spritt sig allt längre ut i länet, från innerstan.
Citat från: Ersa skrivet 31 mars 2013, 14:10:58 PM
Gissningsvis satt den gamla rullarna med texter som "Jordbro" och "Gullmarsplan" kvar i alla Vallentunaår med dessa tre. Och dessa rullar saknade säkerligen all form av Vallentunadestinationer.
Men det gjorde inget. För långt in på 00-talet var det ju knappt någon resenär i Vallentuna och Norrtäljes skogsmarker som efterfrågade destination i vindrutan. Enbart linjenumret dög gott och väl. Idag, bara 8-10 år senare har osäkerheten dessvärre spritt sig allt längre ut i länet, från innerstan.
Åtminstone på bussen på SBH-bilden är det Wasatrafiks ursprungliga rulle som sitter kvar. "Kör för SL" var en vanligt använd skyltning eftersom dessa bussar kunde hyras in på många SL-linjer. I december 1990 är vi just på 810-an dock framme vid den tid då SL körde det stora flertalet avgångar själva. Från hösten 1991 var Wasatrafik och andra inhyrda bussföretag helt borta från 810-an och allt kördes av SL i egen regi.
Denna nummerordningsserie är rolig att följa, inte minst för att jag inte vet när den ska sluta. Inte har jag tjuvtittat heller, men i detta avsnitt ges en ledtråd.
Så är ju (det smala) temat och motiven förstås av hög diggabilitet.
Citat från: Ted S skrivet 31 mars 2013, 17:08:42 PM
Denna nummerordningsserie är rolig att följa, inte minst för att jag inte vet när den ska sluta. Inte har jag tjuvtittat heller, men i detta avsnitt ges en ledtråd.
Så är ju (det smala) temat och motiven förstås av hög diggabilitet.
En liten ledtråd är att det högsta numret jag noterat hos Wasatrafik Stockholm är 486. Men alla nummer har inte varit använda och en del av dem har varit småbussar som Renault Master eller Ontario II, och dessa har aldrig gått på 810.
Nu har jag i alla fall avslutat bildvisningen av de linjevagnar från Wasatrafik som gick på linjen. Men det gick också turistbussar... Och när det är slut på Wasatrafik-bilderna så är det många andra bussbolag som körde på 810-an. Främst Stockholms Turistbussar men även Sirius och Club Continental (som ägdes av Wasatrafik). Samt en del gästspel. Så häng med!