Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 29 mars 2013, 18:13:04 PM

Titel: Lidingöbanan på 90-talet...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 29 mars 2013, 18:13:04 PM
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Sparvagn/Sverige/Stockholm-Lidingo/Vagntyper/SL_A24B_A24C/A24B_06_Agadepan_Lidingo_901102.jpg)

(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Sparvagn/Sverige/Stockholm-Lidingo/Vagntyper/SL_A24B_A24C/A24B_18_Torsvik_Lidingo_911011.jpg)

(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Sparvagn/Sverige/Stockholm-Lidingo/Vagntyper/SL_A24B_A24C/A24B_21_Torsvik_Lidingo_911011.jpg)

(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Sparvagn/Sverige/Stockholm-Lidingo/Vagntyper/SL_A24B_A24C/A24B_42_Agadepan_Lidingo_910726.jpg)

(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Sparvagn/Sverige/Stockholm-Lidingo/Vagntyper/SL_A24B_A24C/A24C_373_Agadepan_Lidingo_910726.jpg)

(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Sparvagn/Sverige/Stockholm-Lidingo/Vagntyper/SL_B24B_B24E/B24B_33_Agadepan_Lidingo_910726a.jpg)

(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Sparvagn/Sverige/Stockholm-Lidingo/Vagntyper/SL_B24B_B24E/B24B_33_Agadepan_Lidingo_910726b.jpg)

(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Sparvagn/Sverige/Stockholm-Lidingo/Vagntyper/SL_B24B_B24E/B24E_20_Agadepaan_Lidingoe_910726.jpg)
Titel: SV: Lidingöbanan på 90-talet...
Skrivet av: Tommy E skrivet 29 mars 2013, 23:57:43 PM
Trevliga bilder! Jag har faktiskt aldrig åkt med Lidingöbanan, men bilderna får mig att vilja ta en tur. Får se till att göra det innan sommaren. :)
Titel: SV: Lidingöbanan på 90-talet...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 mars 2013, 01:39:34 AM
Då får du skynda på,  vid midsommar är det försent. Sista dagen med A30B/B30B är 20/6 2013. Sedan stängs banan och öppnar med nya vagnar 1 1/2 år senare

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Lidingöbanan på 90-talet...
Skrivet av: Cyklisten skrivet 16 april 2013, 20:17:52 PM
Tur att jag har hunnit, även på Nockebybanan. De borde behållit någon tur med de gamla vagnar, de kännetecknar banan så att den blir turistmål för flera besökare, inte minst från Polen.
Titel: SV: Lidingöbanan på 90-talet...
Skrivet av: a32 skrivet 16 april 2013, 20:52:48 PM
Citat från: Cyklisten skrivet 16 april 2013, 20:17:52 PM
Tur att jag har hunnit, även på Nockebybanan. De borde behållit någon tur med de gamla vagnar, de kännetecknar banan så att den blir turistmål för flera besökare, inte minst från Polen.

Menar du dom ca 500-600 polacker som vi varje dag kör ut på Nockebybanan som ska till sina 3.50 kr i timmen jobb därute?
Har du tur kanske du kan åka A35 på Nockebybanan i sommar.......  ;)
Titel: SV: Lidingöbanan på 90-talet...
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 17 april 2013, 20:14:26 PM
Varför ska banan vara stängd i 1 1/2 år då bara för att byta vagnar?? Eller ska hela banan rustas upp??
Titel: SV: Lidingöbanan på 90-talet...
Skrivet av: Cyklisten skrivet 17 april 2013, 20:29:47 PM
Nja, tänkte mest på olika buss-spårväg-tågfotografer som tycker om banans nuvarande vagnpark, men de du nämnde trivs kanske bättre med nyare fordon ;)

Citat från: a32 skrivet 16 april 2013, 20:52:48 PM
Menar du dom ca 500-600 polacker som vi varje dag kör ut på Nockebybanan som ska till sina 3.50 kr i timmen jobb därute?
Har du tur kanske du kan åka A35 på Nockebybanan i sommar.......  ;)
Titel: SV: Lidingöbanan på 90-talet...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 april 2013, 20:32:00 PM
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 17 april 2013, 20:14:26 PM
Varför ska banan vara stängd i 1 1/2 år då bara för att byta vagnar?? Eller ska hela banan rustas upp??

Ja, det är en rejäl upprustning som skall göras. Länken är några år gammal men beskriver ändå lite vad det handlar om.

http://www.lidingo.se/nyheterstartsida/nyheterstartsida/lidingobananskarustasupp.5.62f2863e12430c4ec3b80007483.html

Alternativet hade varit att lägga ned banan för gott, något som varit på tal vid flera tillfällen.
Titel: SV: Lidingöbanan på 90-talet...
Skrivet av: BSB101 skrivet 18 april 2013, 12:40:21 PM
Citat från: Cyklisten skrivet 16 april 2013, 20:17:52 PM
Tur att jag har hunnit, även på Nockebybanan. De borde behållit någon tur med de gamla vagnar, de kännetecknar banan så att den blir turistmål för flera besökare, inte minst från Polen.

Jag tror nog att de allra flesta dagliga pendelresenärer föredrar moderna bekväma vagnar på alla turer. Kollektivtrafik är ingen museiverksamhet utan ska ta människor snabbt och smidigt mellan start- och målpunkt. Att köra med gamla vagnar lockar knappast över bilister och andra till kollektivtrafiken.