Smålandsbussen körde förstärkning till Swebus med avgång 15.15 från Borås med denna Irizar från 2003.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2816197%29.jpg)
En dryg kvart försenad (radion varnade för trafikstockningar på E4 vid Jönköping) kom denna buss på Nettbuss Express avgång 15.50 till Göteborg. Bussen tillhör Stångåbuss, som dekalerat den för Nettbuss Express. Tidigare tillhörde den Lasses Busstrafik i Äsperöd och lackeringen är kvar från den tiden.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2816199%29.jpg)
Alla turer som planerat kördes med lejbussar hade märkning för Nettbuss Express
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 mars 2013, 21:56:26 PM
Alla turer som planerat kördes med lejbussar hade märkning för Nettbuss Express
Jag är inte helt säker men jag tror inte att Horredstrafiken som körde planerat 14.35 mot Stockholm hade det utan bara en skylt i framrutan. Jag har heller inte förut sett sådana här dekaler på inhyrda bussar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 mars 2013, 22:24:47 PM
Jag är inte helt säker men jag tror inte att Horredstrafiken som körde planerat 14.35 mot Stockholm hade det utan bara en skylt i framrutan. Jag har heller inte förut sett sådana här dekaler på inhyrda bussar.
Den saknade det, det har du rätt, antog att detta var ersättningsbussen men så var ju inte fallet, men annars har alla jag mött iaf haft det
Även Bankekinds Buss och Taxi TUZ 931 hade denna märkning. Tyvärr hann jag inte få någon bättre bild än så här på denna på långfredagseftermiddagen...
(http://i46.tinypic.com/23i6lmp.jpg)
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 mars 2013, 23:00:38 PM
Den saknade det, det har du rätt, antog att detta var ersättningsbussen men så var ju inte fallet, men annars har alla jag mött iaf haft det
Jag åkte ersättningsbussen ifrån Uppsala igår morse och bussen var inhyrd ifrån Hallgrens Buss och var en Setra 415 GT-HD
Citat från: Johan Hansson skrivet 30 mars 2013, 20:21:07 PM
Jag åkte ersättningsbussen ifrån Uppsala igår morse och bussen var inhyrd ifrån Hallgrens Buss och var en Setra 415 GT-HD
Ja, det låter ju betydligt troligare eftersom Hallgrens hör hemma i Ulricehamn och brukar ha en god förmåga att snabbt få ut en buss. Undrar om Hallgrens också svarade för att köra Veolia-bussen tillbaka till Borås. Det var Nettbuss Express förare som körde den Borås-Ulricehamn och han skulle vad han visste i Borås också köra den ersättande bussen från Ulricehamn.
Med en 415GT-HD borde det dock blivit problem med sittplatser eftersom det var problem redan i Veolia-bussen. Kanske ordnades en taxi till Jönköping?
Jag skulle gissa att BK Buss körde en planerad förstärkning Jönköping-Stockholm.
Jag blir lite snurrig, varför har Leja såld en sådan dubbeldäckare 2011 för att köpa en likadan nu 2013?
Citat från: Cyklisten skrivet 31 mars 2013, 21:57:30 PM
Jag blir lite snurrig, varför har Leja såld en sådan dubbeldäckare 2011 för att köpa en likadan nu 2013?
Många säljer sina turistbussar efter 5-6 år eftersom de tycker att de tjänar bäst på den då. Detta är en 2003:a och den såldes 2008 eller 2009 till VG Resor i Borås. Det är de som har vidaresålt bussen till Bankekinds Buss, antagligen sedan detta lilla bussbolag insett att de inte har så stor användning för en dubbeldäckare. Så att Leja köpt en ny dubbeldäckare 2013 är inget som behöver ifrågasättas.
När sedan miljözonsgodkännandet löpt ut är bussen svåranvänd och passar bäst hos åkare som sällan åtar sig sådana körningar, många ser därför till att göra sig av med bussarna senast när detta inträffar.
Dessutom är en 10 år gammal turistbuss inte mkt att komma med idag då många kunder har andra krav.
Då är det väl olika motorer på dessa två som uppfyller olika gränsvärden, men fortfarande borde det vara billigare att uppgradera motorn än att byta ut hela bussen till en exakt likadan kaross med en annan motor?
Citat från: Cyklisten skrivet 31 mars 2013, 23:06:17 PM
Då är det väl olika motorer på dessa två som uppfyller olika gränsvärden, men fortfarande borde det vara billigare att uppgradera motorn än att byta ut hela bussen till en exakt likadan kaross med en annan motor?
Det är tveksamt om det överhuvudtaget går att uppgradera motorn på ett kostnadseffektivt sätt. Dessutom: Leja Touring sålde som sagt bussen för minst fem år sedan. Det är inget konstigt i att de köper en ny buss nu.
Citat från: Cyklisten skrivet 31 mars 2013, 23:06:17 PM
Då är det väl olika motorer på dessa två som uppfyller olika gränsvärden, men fortfarande borde det vara billigare att uppgradera motorn än att byta ut hela bussen till en exakt likadan kaross med en annan motor?
Visst är det billigare för miljön att uppgradera existerande bussar än att tillverka nya bussar vart 5-6:e år. Men hela marknaden är givetvis uppbyggt för att det ska konsumeras hela tiden. Hur ska tillväxten annars öka konstant?
Nej, men jag tänkte rent hypotetiskt, att skaffa en ny motor till dubbeldäckare istället för att köpa en ny av samma modell dock med en ny spis som upfyller Euro6-kraven. Men jag kan tänka mig att slitaget på den gamla bussen kan vara en avgörande faktor.
Citat från: Cyklisten skrivet 31 mars 2013, 23:30:52 PM
Nej, men jag tänkte rent hypotetiskt, att skaffa en ny motor till dubbeldäckare istället för att köpa en ny av samma modell dock med en ny spis som upfyller Euro6-kraven. Men jag kan tänka mig att slitaget på den gamla bussen kan vara en avgörande faktor.
Finnar och britter har ju länge monterat nya karosser (inkl helt ny inredning) på det gamla renoverade chassit, och så helt ny Euro5-motor + avgasrening på det. Det måste ju ändå bli billigare än nyköp av en splitterny buss.
Men jag tror som sagt inte att konsumtionsmarknaden vill att vi renoverar bussar.
Citat från: Ersa skrivet 01 april 2013, 00:26:40 AM
Finnar och britter har ju länge monterat nya karosser (inkl helt ny inredning) på det gamla renoverade chassit, och så helt ny Euro5-motor + avgasrening på det. Det måste ju ändå bli billigare än nyköp av en splitterny buss.
Men jag tror som sagt inte att konsumtionsmarknaden vill att vi renoverar bussar.
Hur många bussar idag byggs på ram?
Att byta kaross på en självbärande konstruktion skulle jag gärna vilja se.
Att byta motor i en gammal buss för att den ska klara nya utsläppskrav går aldrig att räkna hem, om du ens kan få tag i en Euro 6 motor till den aktuella Setran så kommer proceduren knappast att stanna under 500 tkr och då har du fortfarande en gammal och sliten buss i övrigt som kanske rullat 80-100 t mil som inte är konkurrenskraftig.
Vad man kan göra är att montera en typgodkänd avgasreningsutrustning men inte ens det är riktigt lönsamt om det inte gäller en speciell buss med låga miltal (typ en Konferensbuss) som man vill fortsätta att köra i miljözonen eller om man har en mängd linjevagnar som man vill kunna fortsätta att använda i ett nytt avtal och där man av olika skäl inte vill nyinvestera.
I normalfallet är det bättre för ett sunt företag att sälja och köpa nytt och hellre betala räntor istf att betala dyra reparationsfakturor samtidigt som intäkterna sjunker i o m att man inte kan konkurrera med alla körningar.
Andrahandsmarknaden för fränst Setra o MB är fortfarande god till skillnad från gamla linjebussar.
Citat från: Cyklisten skrivet 31 mars 2013, 23:30:52 PM
Nej, men jag tänkte rent hypotetiskt, att skaffa en ny motor till dubbeldäckare istället för att köpa en ny av samma modell dock med en ny spis som upfyller Euro6-kraven. Men jag kan tänka mig att slitaget på den gamla bussen kan vara en avgörande faktor.
Du får inte in en Euro 6-motor i en busskaross från 2003. En sådan motor behöver väsentligt förbättrad ventilation och därmed större utrymme.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 april 2013, 00:38:40 AM
Hur många bussar idag byggs på ram?
Att byta kaross på en självbärande konstruktion skulle jag gärna vilja se.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 april 2013, 07:46:02 AM
Du får inte in en Euro 6-motor i en busskaross från 2003. En sådan motor behöver väsentligt förbättrad ventilation och därmed större utrymme.
Nu låser ni er till endast idag år 2013 och endast detta specifika bussbolags specifika Setra. Jag tänkte mer generellt, över vad som borde hade kunnat renoveras under... tja, de senaste 20 åren. Att vi i Sverige aldrig renoverat rambyggda fordon, under samma tidsrymd som man gjorde detta i andra länder.
Citat från: Ersa skrivet 01 april 2013, 10:45:11 AM
Nu låser ni er till endast idag år 2013 och endast detta specifika bussbolags specifika Setra. Jag tänkte mer generellt, över vad som borde hade kunnat renoveras under... tja, de senaste 20 åren. Att vi i Sverige aldrig renoverat rambyggda fordon, under samma tidsrymd som man gjorde detta i andra länder.
Ja, både Lars-Håkan och jag svarar på Cyklistens inlägg och där hävdar denne att man borde byggt om bussen till Euro 6 i stället för att ha sålt den för fem år sedan och köpt en ny i höstas.
Rent generellt håller jag dock med om att det inte är bra att turistbussar ofta "kasseras" efter mellan 6 och 8 år. Men det har inte mycket med den här tråden att göra. Den handlar om en tio år gammal buss som fortfarande används om än inte av den ursprunglige ägaren.