Sen några veckor har vi 0228 i Tranemo för vårt omlopp på 700 . Borås kör med 2264 .. 0229 är reserv ..alla dessa 3 har Cubic..
Vecka 10+11 har vi räknat alla resenärer av och på vid alla hpl.. Sen återstår det att se vad de som bestämmer säger om framtiden för denna linje..Trots usel marknadsföring har resandet ökat men om det räcker för att behålla linjen är en annan femma..
Frågan är om det finns någon huvudman som kan marknadsföra nya linjer. Min erfarenhet är att man är dålig på detta.
De är rätt dåliga på marknadsföring rent generellt tycker jag ..
0229 sågs här om helgen rulla på Fristad-turen så är den för närvarande i Borås depån?..
Vad är anledningen till varför det helst inte ska köras 8500 på 700:an Värnamo?
Denna vecka har 0229 varit i Tranemo medan 0228 är inne på service..
8500 används inte på 700 ,är inte godkänd för den körningen då det ska vara Cubic monterad dessutom är 8500 onödigt stor ..
0229 gick i går på turen 15.05 till Värnamo. Denna körs av Borås, så tydligen var det något mankemang med 2264. Det var rejält med passagerare på den avgången, men jag antar att de flesta steg av i Tranemo eller dessförinnan.
En halvtaskig motljusbild på avgången i fråga.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2816196%29.jpg)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 mars 2013, 08:33:21 AM
0229 gick i går på turen 15.05 till Värnamo. Denna körs av Borås, så tydligen var det något mankemang med 2264. Det var rejält med passagerare på den avgången, men jag antar att de flesta steg av i Tranemo eller dessförinnan.
Det verkar väl vara hygglig beläggning Borås-Tranemo respektive Anderstorp-Värnamo. Särskilt den sistnämnda sträckan är betydligt snabbare med linje 700 än med alternativa linjer.
Men problemet är väl att det här resemönstret gör det möjligt att ersätta linjen med mer "lokala" expresslinjer på just de här sträckorna. Men det ska bli intressant att se om det går att motivera det nuvarande upplägget, med även "mittendelen", i längden.
Ja vissa turer är många resande på men totalt sett kanske för lite . Tror igen skulle få för sig att köra på ren kommersiell basis det går inte rung helt enkelt.. Men den som lever får se..
EDIT med tanke på många linjer som Västtrafik har tagigt bort helt och minskat mycket på andra så i det persektivet hänger nog 700 rätt löst .. obs min gissning
Citat från: yngrot skrivet 30 mars 2013, 00:29:24 AM
Ja vissa turer är många resande på men totalt sett kanske för lite . Tror igen skulle få för sig att köra på ren kommersiell basis det går inte rung helt enkelt.. Men den som lever får se..
EDIT med tanke på många linjer som Västtrafik har tagigt bort helt och minskat mycket på andra så i det persektivet hänger nog 700 rätt löst .. obs min gissning
SJ kör kommersiellt Borås-Värnamo, men det är förstås inte jämförbart eftersom trafiken backas upp av längre resor. Linje 700 har inte funnits med på de listor om linjer vars framtid skall prövas, men den kanske behandlas särskilt eftersom det redan från början var sagt att den skulle provas på tre år. Så det blir väl i början av 2014 då som linjens öde avgörs.
Att få kommersiell lönsamhet på den här linjen får nog betraktas som omöjligt, åtminstone så länge Kust-till-kust-tågen går.
Ja kust till kusttågen är ju inte heller fyllda med folk så ofta. Lite lustigt är det at en del väljer 700 ända till Värnamo när det går att åka tåg vilkte ju är bekvämare och snabbare än buss..
Ja 700 ligger väl utanför "vanliga" linjer under prövotiden .. men det är ju det stora skiftet i dec 2013 och då kan de gå in i himlen ??? vi får som sagt se
Citat från: yngrot skrivet 30 mars 2013, 20:11:43 PM
Ja kust till kusttågen är ju inte heller fyllda med folk så ofta. Lite lustigt är det at en del väljer 700 ända till Värnamo när det går att åka tåg vilkte ju är bekvämare och snabbare än buss..
Ja, det är faktiskt ganska obegripligt. Enda anledningen jag kan tänka mig är att linje 700 har några fler turer per dag och kan passa bättre. En annan anledning skulle möjligen kunna vara lite "biljetteknisk". Det är svårt att kombinera periodkort på något bra sätt med SJ över länsgränsen och för de som åker mer sällan kan det vara problem med att SJ kräver att man ska förköpa biljett till en speciell avgång (eller betala väldigt hög ombordköpsavgift). Med bussen behöver man ju inte bestämma när man ska åka långt i förväg.
Citat från: yngrot skrivet 30 mars 2013, 20:11:43 PM
Ja 700 ligger väl utanför "vanliga" linjer under prövotiden .. men det är ju det stora skiftet i dec 2013 och då kan de gå in i himlen ??? vi får som sagt se
Jag tror tyvärr att om något år har vi linje 700 ersatt med en linje Anderstorp-Värnamo i expressliknande koncept ungefär som JLT har Gränna-Jönköping och liknande. På Västtrafiksidan blir nog ersättningen några förstärkande expressturer Borås-Tranemo. Men jag hoppas inte jag får rätt, trots allt.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 30 mars 2013, 22:14:32 PM
Ja, det är faktiskt ganska obegripligt. Enda anledningen jag kan tänka mig är att linje 700 har några fler turer per dag och kan passa bättre. En annan anledning skulle möjligen kunna vara lite "biljetteknisk".
Nu vet jag ingenting om resbehovet Värnamo-Borås eller orterna däremellan men kust-till-kusttåget går väl bara 3-4 turer per dag numera så om man inte lagt bussen precis vid tågets avgångstider är det ju inte konstigt att denna också får kunder. Dessutom finns det faktiskt de som föredrar att åka buss istället för tåg. (I detta fallet är ju förvisso tåget oftast av bekväm modell samtidigt som bussen ibland verkar vara av lågentrémodell så i detta fallet är nog verkligen tåget bekvämare men så är det ju långt ifrån alltid.)
Hur är det med punktligheten för tåget respektive bussen på sträckan? Sådant kan ju också spela in för val av färdsätt.
Citat från: Jo skrivet 30 mars 2013, 22:33:38 PM
Nu vet jag ingenting om resbehovet Värnamo-Borås eller orterna däremellan men kust-till-kusttåget går väl bara 3-4 turer per dag numera så om man inte lagt bussen precis vid tågets avgångstider är det ju inte konstigt att denna också får kunder. Dessutom finns det faktiskt de som föredrar att åka buss istället för tåg. (I detta fallet är ju förvisso tåget oftast av bekväm modell samtidigt som bussen ibland verkar vara av lågentrémodell så i detta fallet är nog verkligen tåget bekvämare men så är det ju långt ifrån alltid.)
Det är inte samma mellanliggande orter som betjänas av både buss och tåg (undantaget Limmared), så den här funderingen handlade om resenärer hela vägen Borås-Värnamo. Som du skriver, och som jag också pekade på, är det fler turer per dag på linje 700 än tåget, så det i sig kan ju göra att bussen passar bättre. Annars handlar det om en restidsskillnad på 1.50 för bussen mot mellan 1.05-1.10 för tåget, ungefär. Detta gör väl att man kan fundera lite över vad de som väljer bussen egentligen har för anledning till det.
Citat från: Jo skrivet 30 mars 2013, 22:33:38 PM
Hur är det med punktligheten för tåget respektive bussen på sträckan? Sådant kan ju också spela in för val av färdsätt.
Ja, det är ju också en möjlighet. Punktligheten är ganska bra för båda färdmedlen, men det skulle ju vara intressant om någon kunde göra en jämförelse mellan punktligheten över en viss tidsperiod.
Punktligheten på 700 är så där får jag nog säga. Ett tag låg den 60% i rätt tid.. körtiden är väl snäv räcker med lite långsam trafik så är man sen eller lite köp ombord..
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 30 mars 2013, 22:14:32 PM
Ja, det är faktiskt ganska obegripligt. Enda anledningen jag kan tänka mig är att linje 700 har några fler turer per dag och kan passa bättre. En annan anledning skulle möjligen kunna vara lite "biljetteknisk". Det är svårt att kombinera periodkort på något bra sätt med SJ över länsgränsen och för de som åker mer sällan kan det vara problem med att SJ kräver att man ska förköpa biljett till en speciell avgång (eller betala väldigt hög ombordköpsavgift). Med bussen behöver man ju inte bestämma när man ska åka långt i förväg.
Jag tror tyvärr att om något år har vi linje 700 ersatt med en linje Anderstorp-Värnamo i expressliknande koncept ungefär som JLT har Gränna-Jönköping och liknande. På Västtrafiksidan blir nog ersättningen några förstärkande expressturer Borås-Tranemo. Men jag hoppas inte jag får rätt, trots allt.
Med ett sånt upplägg missas ju möjligheten åka över länsgränsen.. och vad jag förståt la ju JLT ner sin snabbuss Gislaved-Värnamo pga för dåligt resande .. men som sagt den som lever får se