Är denna fullbältad (2 eller 3 punkt) och är motorn bytt till Euro 5? eller finns eftermonterad avgasrening monterad?
Frågan uppkom med tanke på vart bussen har sålts nu.
Det är en Carrus Vega va? Tror inte att den har några bälten alls... Det hade den inte iallafall i Skåne
Japp det är en gammal Vega.
Den gick över till Gotland vid lunch idag enligt info.
Såg väldigt skabbig och misshandlad ut.
Med tanke på att det är bälteskrav och Euro 5 krav i den upphandlade trafiken på Gotland kan man undra vilken åkare som köpt denna gamling.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 mars 2013, 19:14:23 PM
Japp det är en gammal Vega.
Den gick över till Gotland vid lunch idag enligt info.
Såg väldigt skabbig och misshandlad ut.
Med tanke på att det är bälteskrav och Euro 5 krav i den upphandlade trafiken på Gotland kan man undra vilken åkare som köpt denna gamling.
Jo de,är rätt slitna efter tidvis hårt utnyttjande under nästan 13,år i Skåne. Man har inte eftermonterat bälten i syskonen, så inte heller i denna skulle jag tro.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 mars 2013, 19:14:23 PM
Japp det är en gammal Vega.
Den gick över till Gotland vid lunch idag enligt info.
Såg väldigt skabbig och misshandlad ut.
Med tanke på att det är bälteskrav och Euro 5 krav i den upphandlade trafiken på Gotland kan man undra vilken åkare som köpt denna gamling.
Har man utökat linjetrafiken på Gotland för det har väl även anlänt nya Volvos dit?
Hur som helst får vi hoppas att skabben inte smittar av sig på Gotlands övriga bussar!
Citat från: Jo skrivet 27 mars 2013, 21:18:06 PM
Har man utökat linjetrafiken på Gotland för det har väl även anlänt nya Volvos dit?
Hur som helst får vi hoppas att skabben inte smittar av sig på Gotlands övriga bussar!
Nej tvärtom, trafiken har minskats.
Det har kommit en Scala (den sista byggda) och en Volvo Säffle/8900 som ersatte en Scala som pensionerats och blivit skolbuss.
Vissa bussar har ju rullat mer än 70000 mil och är övermogna....
Vem som kan ha nytta av en gammal Skånevega kan man ju undra men vissa Scalor ser skabbiga ut även dem med gul o silverfärgad tejp.
Enligt Transportstyrelsen har bussen ej eftermonterad avgasreningsutrustning.
Finns denna utrustning står det numera under tilläggsinformation.
T.ex. för Nobina 4905 finns följande under tilläggsinformation:
"KONVERTERAD FÖR REDUCERADE AVGASUTSLÄPP
MED KONVERTERINGSSATS FRÅN PROVENTIA EMISSION
CONTROL, AVGASUTSLÄPP MOTSVARAR EURO 5.
FÅR FÖRAS I MILJÖZON TILL OCH MED UTGÅNGEN AV
ÅR 2020 ENLIGT 4 KAP. 23 § PUNKT 5
TRAFIKFÖRORDNINGEN (1998:1276)."
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 mars 2013, 22:07:21 PM
Nej tvärtom, trafiken har minskats.
Det har kommit en Scala (den sista byggda) och en Volvo Säffle/8900 som ersatte en Scala som pensionerats och blivit skolbuss.
Vissa bussar har ju rullat mer än 70000 mil och är övermogna....
Vem som kan ha nytta av en gammal Skånevega kan man ju undra men vissa Scalor ser skabbiga ut även dem med gul o silverfärgad tejp.
Vilken Scala var det nu igen?
Citat från: Jo skrivet 27 mars 2013, 21:18:06 PM
Har man utökat linjetrafiken på Gotland för det har väl även anlänt nya Volvos dit?
Hur som helst får vi hoppas att skabben inte smittar av sig på Gotlands övriga bussar!
Tyvärr verkar det redan gjort det
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=8483592
Och vad gäller 4873 så ska den vara såld till en företagare i pelletsbranschen.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 april 2013, 22:22:50 PM
Tyvärr verkar det redan gjort det
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=8483592
Och vad gäller 4873 så ska den vara såld till en företagare i pelletsbranschen.
Test av pellets som drivmedel:-D