Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 25 mars 2013, 21:10:09 PM

Titel: GS ledbuss 907
Skrivet av: Hasse L skrivet 25 mars 2013, 21:10:09 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/90751Gbg-B_zps6569fe5c.jpg)
JGM 227 - Volvo B58 / Wiima 1976.

Minns inte GS-litterat, någon vet säkert....
Titel: SV: GS ledbuss 907
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 25 mars 2013, 21:15:15 PM
B 36, 901 - 910 fotat vid Bergsprängaregatans hållplats, tror jag. Bussen på väg mot Korsvägen och Körkarlens Gata på Hisingen som linje 51 trafikerade då.
Titel: SV: GS ledbuss 907
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 25 mars 2013, 23:03:03 PM
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 mars 2013, 21:15:15 PM
B 36, 901 - 910 fotat vid Bergsprängaregatans hållplats, tror jag. Bussen på väg mot Korsvägen och Körkarlens Gata på Hisingen som linje 51 trafikerade då.

Jag tycker det ser ut som Bergsprängaregatan jag också, men jag får det till att bussen är på väg åt andra hållet!
Rullar den inte mot sydväst på Eklandagatan, och det är Viktor Rydbergsgatan som kommer från vänster i bild?
Jämför med denna bild:
http://kartor.eniro.se/m/nmxMT (http://kartor.eniro.se/m/nmxMT)
//Jonas G
Titel: SV: GS ledbuss 907
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 26 mars 2013, 13:03:29 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 25 mars 2013, 23:03:03 PM
Jag tycker det ser ut som Bergsprängaregatan jag också, men jag får det till att bussen är på väg åt andra hållet!
Rullar den inte mot sydväst på Eklandagatan, och det är Viktor Rydbergsgatan som kommer från vänster i bild?
Jämför med denna bild:
http://kartor.eniro.se/m/nmxMT (http://kartor.eniro.se/m/nmxMT)
//Jonas G
Du har helt rätt Jonas! Även om det snart är 36 år sedan jag flyttade härifrån så känns vyn väldigt bekant. Om man går från fotografens plats och i riktning mot den röda folkvagnen till vänster så bodde jag 195 m bortom folkvagnen. Passerade här minst fyra ggr nästan varje dag under nästan fyra år.     
Titel: SV: GS ledbuss 907
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 26 mars 2013, 18:45:57 PM
Stämmer det Jonas; fick själv inte till korvkioskens placering efter jag skrivit förra inlägget, men det stämmer, bussen är på väg från Korsvägen/Utlandagatan och ska strax angöra Bergsprängaregatans hållplats i riktning mot Guldheden/Linnéplatsen. Ursäkta förvirringen i väderstrecken!! ;D
Titel: SV: GS ledbuss 907
Skrivet av: Anders Eriksson skrivet 26 mars 2013, 22:47:44 PM
Mycket snygg bild! Frånsett att korvkiosken i bakgrunden numera är borta så är miljön sig väldigt lik idag.
Titel: SV: GS ledbuss 907
Skrivet av: yngrot skrivet 01 april 2013, 01:36:18 AM
Härlig busstyp  minns när jag första gången åkte med en sån i Gbg   . Hur många ledvagnar fanns det på den tiden ??  De första var väl Hägglundare ??
Titel: SV: GS ledbuss 907
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 01 april 2013, 10:43:00 AM
B 31, tror jag dom hette 601 - tja, vet inte riktigt 625 kke. och så då B 36 901 - 910. B 31 levererades 1972 och B 36 1976.
Titel: SV: GS ledbuss 907
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 01 april 2013, 10:46:05 AM
En fråga angående B 36 förresten; Hur kommer det sig att det både står Hägglunds OCH Wiima på karossen? Var det något samarbete karossmässigt då på den tiden rörande ledvagnar eller? Någon som vet? ???
Titel: SV: GS ledbuss 907
Skrivet av: Ted Selander skrivet 01 april 2013, 12:48:24 PM
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 01 april 2013, 10:46:05 AM
En fråga angående B 36 förresten; Hur kommer det sig att det både står Hägglunds OCH Wiima på karossen? Var det något samarbete karossmässigt då på den tiden rörande ledvagnar eller? Någon som vet? ???

En liten utredning finns i denna gamla tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=55909.msg400267#msg400267 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=55909.msg400267#msg400267)
Titel: SV: GS ledbuss 907
Skrivet av: Gunnar D skrivet 01 april 2013, 12:55:46 PM
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 01 april 2013, 10:43:00 AM
B 31, tror jag dom hette 601 - tja, vet inte riktigt 625 kke. och så då B 36 901 - 910. B 31 levererades 1972 och B 36 1976.

B31 hade nr 601-630.

/Gunnar
Titel: SV: GS ledbuss 907
Skrivet av: Anders Eriksson skrivet 01 april 2013, 21:10:35 PM
Första serien B31 (601-610) levererades 1972, resterande året efter. Har läst någonstans att en av B36:orna var utlånad till Uppsala(?) ngn gång i samband med leverans. Någon som vet något om detta?
Titel: SV: GS ledbuss 907
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 01 april 2013, 21:23:09 PM
Citat från: Anders Eriksson skrivet 01 april 2013, 21:10:35 PM
Första serien B31 (601-610) levererades 1972, resterande året efter. Har läst någonstans att en av B36:orna var utlånad till Uppsala(?) ngn gång i samband med leverans. Någon som vet något om detta?
Det enda jag vet är att nr 901 var utlånad till Olso Sporveier på prov under april månad 1976 innan den sattes i trafik i maj.
Titel: SV: GS ledbuss 907
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 02 april 2013, 05:00:09 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 01 april 2013, 21:23:09 PM
Det enda jag vet är att nr 901 var utlånad till Olso Sporveier på prov under april månad 1976 innan den sattes i trafik i maj.

Vagn 908 lånades några veckor under 1980 för test av ledbuss i Uppsala.
Titel: SV: GS ledbuss 907
Skrivet av: Nupski skrivet 02 april 2013, 12:48:42 PM
B36 vagnarna 901-908 är karossen byggd i Finland, pratade med gamla chefen på Wiima som var nere och klappade på syskonet 906 för några år sedan.

Lite onödig kuriosa alla dessa vagnar hade en buckla längst bak på släpet eftersom rampen från Finlandsbåten hade för brant vinkel. Denna skada lagades sällan, 906 har kvar sin.

908 var en särling då den var utrustad med en ZF HP400 låda istället för Wilson.
Titel: SV: GS ledbuss 907
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 02 april 2013, 15:32:19 PM
Och 908 var en riktig "raket". Fasen vad den bussen gick motorprestandamässigt sett. Körde den ofta på  både linje 51 och 64:s backar i Guldheden & Högsbo och när de andra sackade ner till 10 - 15 km. frustade den fram i 50 - 65 km. obehindrat av motlut. Fantastisk buss!!! :D
Titel: SV: GS ledbuss 907
Skrivet av: Nupski skrivet 02 april 2013, 16:09:31 PM
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 02 april 2013, 15:32:19 PM
Och 908 var en riktig "raket". Fasen vad den bussen gick motorprestandamässigt sett. Körde den ofta på  både linje 51 och 64:s backar i Guldheden & Högsbo och när de andra sackade ner till 10 - 15 km. frustade den fram i 50 - 65 km. obehindrat av motlut. Fantastisk buss!!! :D

GS ville spara pengar och köpte inte momentförstärkare till 901-907, 909, 910.  911 och framåt hade momentförstärkare som standard.
Titel: SV: GS ledbuss 907
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 02 april 2013, 16:52:51 PM
Konstigt då att B 45 911 - 926 var om möjligt ännu slöare i backarna! Nä, fanns bara 908 för mig, en dröm att köra, med kraft! Fanns faktiskt en B 47:a med nummer 116, när man tryckte in knappen "Cold Start" så i ett "moln av svart rök" ur avgassystemet drog den ifrån samtliga fordon vid ett rödljus!!! Roliga minnen nu så här efteråt man kommer ihåg, knappast miljövänligt men så varé!!! Fina Wiima-bussar, saknar dom!
Titel: SV: GS ledbuss 907
Skrivet av: yngrot skrivet 02 april 2013, 18:04:41 PM
Apropå kallstart knappen så minns jag att det hände att ungdomar kom fram och bad en använda sen en kollega gjot det som väl är är det numera preskriberat..  ;D
Titel: SV: GS ledbuss 907
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 02 april 2013, 18:11:53 PM
Den här knappen var urkopplad på samtliga andra bussar men på just 116 var den inkopplad så länge bussen var i Majorna iaf. Var väldigt få förare som kände till det här men på "Nattgruppen" var den väl känd...
Titel: SV: GS ledbuss 907
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 02 april 2013, 18:20:47 PM
...vilket ju fick till följd att den så gott som alltid kördes som hemtransportsbuss kvällstid, då förarna skulle hem snabbt. Den var för övrigt väldigt pigg i motorn...På den tiden fanns det den lyxen att om man slutade i garaget sent efter ordinarie turer slutat köra kunde man bli hemkörd till adress med buss till den ringa kostnaden av 0 kronor nämligen bara man hade så beställt innan kl. 16, tror jag det var...Jaja, det var tider det!!! ;)