Hej!
2013-03-12 ställdes 2195, 2196, 2198 och 2199 av och registrerades på SL Finans. 2200 ställdes av och registrerades på SL Finans i januari
Upptäckte det själv precis minuterna innan du skrev inlägget. :o Även 4918 ägs numera av Hölö, några fler Nobinor som nyligen ställts av? För övrigt trist att såna komfortvagnar försvinner till förmån för de lagom bekväma 58xx-vagnarna...
Motorn i 4918 brann för flera månader sedan.
Jag antar att "lagom bekväma" är skrivet med en gnutta ironi?
Ajdå, tråkigt men det var väl inte så oväntat. 2195 hann jag aldrig få bild på sedan Nobina övertog den, men bilder från Busslinktiden har jag i alla fall.
Har man inte en Vega i 489x? Eller är den borta sedan tidigare?
2199 hade sin sista tur den 26/2 2013 och gick på 676 på sin sista tur, vagnen ställdes av internt så den läckte mycket motorolja på sista turen postar en bild från samma datum på Tekniska.
(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/v/804363_10151759771573332_1048411087_n.jpg?oh=a5fa3bbfff5ac938635e9f890da71e7b&oe=51510E32&__gda__=1364295380_a91781be42f87e12350714e1d5441581)
/ Johan
Citat från: Walter skrivet 24 mars 2013, 13:20:00 PM
Har man inte en Vega i 489x? Eller är den borta sedan tidigare?
4896 körde sin sista tur, en 648, den 4 februari i år. Dagen efter pressade den ur sig all glykol i kylsystemet, så det blev bärgare till Hölö redan veckan efteråt. Tyvärr.
Jag var uppriktigt sagt aldrig något riktigt fan av dessa bussar, så jag lär nog tyvärr inte direkt sakna dem.. För en som kanske inte helt hänger med i svängarna: hur ser det ut idag i Norrtäljetrafiken idag, främst med tanke på fordonsparken? Är det enbart B12ble, b9s, dubbeldäckare och nån enstaka B10ble kvar nu? (ja, jo... Ok, några enstaka 8900or också..) jag skall vara lite mer specifik: jag kommer resa upp till stugan ett par dar vid påsk: vet någon av er vad man skulle kunna tänka sig att få åka på linje 638, alt. 652? Magkänslan säger mig att resupplevelsen dessvärre kanske inte blir så värst upphetsande, men iaf.. B12ble eller b10ble typ? Tack på förhand!
Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2013, 12:30:12 PMantar att "lagom bekväma" är skrivet med en gnutta ironi?
En ganska saftig gnutta också. :-X
Citat från: Andreas91 skrivet 24 mars 2013, 13:56:09 PMFör en som kanske inte helt hänger med i svängarna: hur ser det ut idag i Norrtäljetrafiken idag, främst med tanke på fordonsparken? Är det enbart B12ble, b9s, dubbeldäckare och nån enstaka B10ble kvar nu? (ja, jo... Ok, några enstaka 8900or också..) jag skall vara lite mer specifik: jag kommer resa upp till stugan ett par dar vid påsk: vet någon av er vad man skulle kunna tänka sig att få åka på linje 638, alt. 652? Magkänslan säger mig att resupplevelsen dessvärre kanske inte blir så värst upphetsande, men iaf.. B12ble eller b10ble typ? Tack på förhand!
B12BLE i klar majoritet, sen b9s, och några B10BLE kvar som du säger. 8900-vagnarna verkar mest rulla på 639 och ibland 641.
Numera är det, precis som du gissar, Volvo 8500 för nästan hela slanten i form av B9S samt ålderstigna B12BLE. Samt VDL på 676 samt ett fåtal överlevande B10BLE och så de 4 st Hallstaviksbaserade B9R-8900.
Mest exotisk nu är nog Fridströms Scania Vest V25.
Även i Skåne fasas vegorna ut nu. Några ska väck under våren.
Citat från: Jan skrivet 24 mars 2013, 16:19:27 PM
Även i Skåne fasas vegorna ut nu. Några ska väck under våren.
Vilka finns kvar? I sydvästra Skåne har jag inte sett någon på mycket länge trots vagnbrist pga krockade och uppeldade bussar.
Hade jag otur i höstas då jag spenderade hela eftermiddagen vid Norrtälje busstation och de enda Vegorna som passerade var 2195 och 2199? Andra boggievagnar som passerade då var t.ex. 0064-68, 5528, 5530, 5535-37, 5541, 5544 och 5548. Vegorna 2196, 2198 och 4896 syntes aldrig till.
Norrtälje resp. Hallstaviks och Fridströms vagnar lär vara dessa för tillfället:
0026, 0028-29 Volvo B9S Fridströms
0031-32 Volvo B9S
0064-69 Volvo B12BLE boggie
0071-80 Volvo B9S
2192 Volvo B10BLE kort
2204-06 Volvo B9S
2220-22 Volvo B9S
4923 Volvo B10BLE kort
4963 Volvo B10BLE kort Fridströms
5142 Volvo B10BLE boggie
5244-46 Volvo B10BLE kort
5512-15, 5517 Volvo B12BLE boggie Fridströms
5519-21 Volvo B12BLE boggie Fridströms
5527-28 Volvo B12BLE boggie
5530-31 Volvo B12BLE boggie
5535-37 Volvo B12BLE boggie
5540-41 Volvo B12BLE boggie
5544, 5548 Volvo B12BLE boggie
5557-58 Volvo B12BLE kort
5564-67 Volvo B12BLE kort
5624 Volvo B12BLE kort
5812-15 Volvo B12BLE boggie
5820-23 Volvo B12BLE boggie
5839, 5841 Volvo B12BLE boggie
7394-99 Volvo B9S
7400-24 VDL Bova Synergy
7605-08 Volvo B9RLE boggie Hallstavik
//P.Ek :)
Ersa, vilken tur att man var i Norrtälje för något år sedan och fotade dem
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: P.Ek skrivet 24 mars 2013, 17:59:04 PM
Hade jag otur i höstas då jag spenderade hela eftermiddagen vid Norrtälje busstation och de enda Vegorna som passerade var 2195 och 2199? Andra boggievagnar som passerade då var t.ex. 0064-68, 5528, 5530, 5535-37, 5541, 5544 och 5548. Vegorna 2196, 2198 och 4896 syntes aldrig till.
Norrtälje resp. Hallstaviks och Fridströms vagnar lär vara dessa för tillfället:
0026, 0028-29 Volvo B9S Fridströms
0031-32 Volvo B9S
0064-69 Volvo B12BLE boggie
0071-80 Volvo B9S
2192 Volvo B10BLE kort
2204-06 Volvo B9S
2220-22 Volvo B9S
4923 Volvo B10BLE kort
4963 Volvo B10BLE kort Fridströms
5142 Volvo B10BLE boggie
5244-46 Volvo B10BLE kort
5512-15, 5517 Volvo B12BLE boggie Fridströms
5519-21 Volvo B12BLE boggie Fridströms
5527-28 Volvo B12BLE boggie
5530-31 Volvo B12BLE boggie
5535-37 Volvo B12BLE boggie
5540-41 Volvo B12BLE boggie
5544, 5548 Volvo B12BLE boggie
5557-58 Volvo B12BLE kort
5564-67 Volvo B12BLE kort
5624 Volvo B12BLE kort
5812-15 Volvo B12BLE boggie
5820-23 Volvo B12BLE boggie
5839, 5841 Volvo B12BLE boggie
7394-99 Volvo B9S
7400-24 VDL Bova Synergy
7605-08 Volvo B9RLE boggie Hallstavik
//P.Ek :)
Har notering om att 5531 flyttats till Tyresö 2012-08.
Citat från: Bussmicke skrivet 24 mars 2013, 18:50:00 PM
Ersa, vilken tur att man var i Norrtälje för något år sedan och fotade dem
Det var det! Alltid trevligt att rasta en Vega! Undrar när man får chansen nästa gång? Då får man väl följa efter de som hamnade i Finland, antar jag.
Jag körde f.ö. 4896 dess allra sista trafikdag, innan den gick ut på linje 648. Trots sina många mil kändes den ändå som en rätt ny buss. Tyst, gedigen, stabil och bekväm. Det känns verkligen bakvänt att dessa faktiskt är äldre än 8500:orna. En lekman skulle inte kunna gissa det.
Citat från: P.Ek skrivet 24 mars 2013, 17:59:04 PM
Norrtälje resp. Hallstaviks och Fridströms vagnar lär vara dessa för tillfället:
0026, 0028-29 Volvo B9S Fridströms
0031-32 Volvo B9S
0064-69 Volvo B12BLE boggie
0071-80 Volvo B9S
2192 Volvo B10BLE kort
2204-06 Volvo B9S
2220-22 Volvo B9S
4923 Volvo B10BLE kort
4963 Volvo B10BLE kort Fridströms
5142 Volvo B10BLE boggie
5244-46 Volvo B10BLE kort
5512-15, 5517 Volvo B12BLE boggie Fridströms
5519-21 Volvo B12BLE boggie Fridströms
5527-28 Volvo B12BLE boggie
5530-31 Volvo B12BLE boggie
5535-37 Volvo B12BLE boggie
5540-41 Volvo B12BLE boggie
5544, 5548 Volvo B12BLE boggie
5557-58 Volvo B12BLE kort
5564-67 Volvo B12BLE kort
5624 Volvo B12BLE kort
5812-15 Volvo B12BLE boggie
5820-23 Volvo B12BLE boggie
5839, 5841 Volvo B12BLE boggie
7394-99 Volvo B9S
7400-24 VDL Bova Synergy
7605-08 Volvo B9RLE boggie Hallstavik
Samt bussen jag nämnde längre upp, dvs Fridströms egen Scania Vest V25, RNM025, som ofta glöms bort då att den (liksom de flesta av t.ex Danielssons Knutbyvagnar) inte leasas av Nobina, utan är underentreprenörens egen egendom.
Märkligt nog glöms underentreprenörernas egna vagnar i UL-trafiken sällan bort i listorna. (http://www.kurts-smilies.de/kopfkratz.gif)
(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/599798_519788771392712_1450015633_n.jpg)
Fler bilder kommer ut framöver på: www.facebook.com/fridstrombuss
Citat från: P.Ek skrivet 24 mars 2013, 17:59:04 PM
Hade jag otur i höstas då jag spenderade hela eftermiddagen vid Norrtälje busstation och de enda Vegorna som passerade var 2195 och 2199? Andra boggievagnar som passerade då var t.ex. 0064-68, 5528, 5530, 5535-37, 5541, 5544 och 5548. Vegorna 2196, 2198 och 4896 syntes aldrig till.
Norrtälje resp. Hallstaviks och Fridströms vagnar lär vara dessa för tillfället:
5142 Volvo B10BLE boggie
//P.Ek :)
Hur var det med 5142 egentligen? Rullar den kvar eller hade den blivit avyttrad?
Citat från: Oskar A skrivet 24 mars 2013, 20:26:07 PM
Hur var det med 5142 egentligen? Rullar den kvar eller hade den blivit avyttrad?
Enligt min anteckning är den inte kvar.
Citat från: Tommy E skrivet 24 mars 2013, 20:35:55 PM
Enligt min anteckning är den inte kvar.
Den var kvar för inte ens två veckor sedan, då jag själv åkte med den. Är den kvar eller nyligen avryttad i sånt fall?
Citat från: DEB skrivet 24 mars 2013, 20:41:40 PM
Den var kvar för inte ens två veckor sedan, då jag själv åkte med den. Är den kvar eller nyligen avryttad i sånt fall?
Jaså, det var intressant! Mina uppgifter var från den här tråden (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=56704.msg405655#msg405655), där det står att
"I Norrtälje har 5142 RGF 658 gått till Bus Trade Center 121228". Dock verkar bussen åter vara registrerad på Nobina sedan 2013-01-03.
Citat från: Tommy E skrivet 24 mars 2013, 20:49:54 PM
Jaså, det var intressant! Mina uppgifter var från den här tråden (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=56704.msg405655#msg405655), där det står att "I Norrtälje har 5142 RGF 658 gått till Bus Trade Center 121228". Dock verkar bussen åter vara registrerad på Nobina sedan 2013-01-03.
Jodå, fotade den t.o.m. då men har tyvärr inte bilden tillgänglig just nu. Och i CBR står det att den går i trafik som vanligt. :)
5142 rullade som ersättningsbuss i Rimbo bara för några få dagar sedan. Trots att den tillhör Norrtälje fick den ett byte av hela kylaren på Fridströms verkstad under denna vecka (12).
Den kan mycket väl ha gått till Bus Trade Center, och därefter tagits tillbaka när alltför många gamlingar havererat i Norrtälje inom en begränsad tidsperiod.
Det är lite dumt att sälja bort fungerande dieseldrivna B10:orna lite för hastigt, då dessa är betydligt mer driftsäkra än de RME-drivna B12:orna. Bättre då att utnyttja de bästa B10:orna i Norrtälje så länge de fungerar och ännu går billigt i drift. Å andra sidan har man SL:s miljökrav på sig, så det är ett evigt avvägande.
Citat från: Walter skrivet 24 mars 2013, 17:36:05 PM
Vilka finns kvar? I sydvästra Skåne har jag inte sett någon på mycket länge trots vagnbrist pga krockade och uppeldade bussar.
4876, 4881, 4888, 4890, 4891, 4897, 4899, 4901, 4905, 4906, 5422, 5429, 5430, 5431, 5432, 5433, 5434, 5435, 5436.
Citat från: Jan skrivet 25 mars 2013, 10:30:55 AM
4876, 4881, 4888, 4890, 4891, 4897, 4899, 4901, 4905, 4906, 5422, 5429, 5430, 5431, 5432, 5433, 5434, 5435, 5436.
Hej!
Har notering om att 4897 (ROD 865) gick till Busmarket 2012-12 (Avställd 2012-10-16). 5438 (SMT 661) är registrerad på Helsingborg och i trafik.
Citat från: Bese001 skrivet 25 mars 2013, 16:08:54 PM
Hej!
Har notering om att 4897 (ROD 865) gick till Busmarket 2012-12 (Avställd 2012-10-16). 5438 (SMT 661) är registrerad på Helsingborg och i trafik.
Helt rätt att 4897 är borta. 5438 är dock ingen Vega utan en Star 302.
Tråkigt läsa detta Vega är en trevlig vagn att köra .. synd vi inte kan få dem efter en rejäl renovering i Estland Ni som var på mässan i Gbg vet jag vad menar..
Hur såg det ut innan Nobina tog över? Låg Norrtäljes Vegor i Keolis serie 5730-59 då?
Citat från: P.Ek skrivet 29 mars 2013, 12:12:38 PM
Hur såg det ut innan Nobina tog över? Låg Norrtäljes Vegor i Keolis serie 5730-59 då?
Det stämmer./Ulf