...eller? ;D
(http://img839.imageshack.us/img839/8035/swebus74001.jpg)
30% av vagnparken? ;)
Citat från: Bussmicke skrivet 21 mars 2013, 00:12:30 AM
30% av vagnparken? ;)
...som inte kan merutyttjas annat på Djurgårdsbussen. Trist med sånt slöseri. :(
Citat från: Ersa skrivet 21 mars 2013, 19:13:34 PM
...som inte kan merutyttjas annat på Djurgårdsbussen. Trist med sånt slöseri. :(
Gullmarsplan-Tyresö då? ::)
Citat från: Ersa skrivet 21 mars 2013, 19:13:34 PM
...som inte kan merutyttjas annat på Djurgårdsbussen. Trist med sånt slöseri. :(
Hur går det med den förresten? Observerade ett antal turer förra helgen och det såg inte ut att vara någon direkt rusning till bussarna (de jag såg var helt tomma).
K
Citat från: Krille skrivet 21 mars 2013, 22:07:47 PM
Hur går det med den förresten? Observerade ett antal turer förra helgen och det såg inte ut att vara någon direkt rusning till bussarna (de jag såg var helt tomma).
K
Har aldrig sett mer än två passagerare i någon av de bussarna, sagt det förr och säger det igen, det är en megaflopp.
Citat från: Fredde skrivet 21 mars 2013, 19:15:43 PM
Gullmarsplan-Tyresö då? ::)
Nedcabbat efter Tyresö centrum ;)
Citat från: MrX skrivet 22 mars 2013, 08:01:15 AM
Nedcabbat efter Tyresö centrum ;)
Japp. Efter som bussterminalen Tyresö Centrum ligger under en del av centrum. Varken på nån av linjerna som Tyresögaraget har. Speciellt inte förbi granängsringen för då åker hela övervåningen av efter som en B9S presis kommer under där ;)
Citat från: Ersa skrivet 21 mars 2013, 19:13:34 PM
...som inte kan merutyttjas annat på Djurgårdsbussen. Trist med sånt slöseri. :(
Hade det varit ett mindre slöseri om det varit röda ledbussar som stått uppställda där mellan rusningarna?
Grejen som Ersa är ute efter är väl att just denna vagntyp är svår att använda till något annat då den är så kraftigt specialiserad och de facto är låst till en viss enskild linje/trafik. Röda ledvagnar hade man nog inte behövt se uppställda i motsvarande grad då de hade varit lättare att planera in på annan typ av körning. ;)
Citat från: Nico skrivet 23 mars 2013, 14:24:11 PM
Grejen som Ersa är ute efter är väl att just denna vagntyp är svår att använda till något annat då den är så kraftigt specialiserad och de facto är låst till en viss enskild linje/trafik. Röda ledvagnar hade man nog inte behövt se uppställda i motsvarande grad då de hade varit lättare att planera in på annan typ av körning. ;)
Jo, det förstår jag. Å andra sidan är det väldigt smart att köra kapacitetsstarka dubbeldäckare på en lång linje som är så styrd av arbetspendlingen till Stockholm. Hade man kört mindre bussar hade det behövts fler och då skulle det vara ännu fler bussar uppställda dagtid.
Jag hoppas vi snart ser dubbeldäckare på fler pendlingslinjer i SL-land, just eftersom det minskar antalet bussar som krävs under ett fåtal timmar per dag.
Visst är det svårt med pendlarlinjerna med "enkelriktat" resande. Så inte kritiserar jag upplägget, men tycker ändå att det är trist att bussarna varken kan merutnyttjas eller servas dagtid, där de står 6-7 mil hemifrån på en parkering där som mest finns en enda vattenslang att fylla vatten i ett tomt expansionskärl i, och inget annat.
Om man ser ett behov av bättre utrustning på uppställningsplatsen går det säkert att få ställa dem i något närbeläget garage mot en viss ersättning till operatören på plats.
Det enda felet med dagens upplägg är, i mina ögon, att färgen på bussarna i länet är olika beroende av vilken linje de är tänkta att rulla på.
Men hur fungerar detta upplägget. Är det så att förarna får åka/lifta med en annan tur i trafik tillbaka till Norrtälje. Eller får dem köra ngt annat under dagen?
Problemet är väl snarast att Nobina inte har så mycket trafik i närheten av innerstaden, så att man ha arbete åt förarna. Fordonen på 676 har nog ungefär samma nyttjandegrad (och antagligen något högre) än flertalet andra vagnar i Norrtälje.
På radiella stomlinjerna har jag väl aldrig sett något behov av särskilda färger - på de stomlinjer som snarare fungerar som smarta tvärförbindelser finns det väl däremot en idé. Sedan om det är det mest kostnadseffektiva sättet kan man ju fråga sig.
Men jag kommer nog aldrig förstå varför man inte tycker att en linje som 807 kan passa såsom stomlinje, medan man tycker att 872 är en utmärkt representant.
När det gäller tvärförbindelser av stomlinjekaraktär kan det väl också vara motiverat med standardhöjning och också högre turtäthet än vad som vanligtvis skulle vara motiverad, men det blir ju ganska fånigt om en buss som 639 inte behöver ha samma standardkrav som 676, eller 872 ska ha högre standard än 807. Särskilt om det också börjar handla om turtäthet så blir det knappast en likvärdig kollektivtrafik i hela länet.
Citat från: bisquit skrivet 25 mars 2013, 13:12:22 PM
Men hur fungerar detta upplägget. Är det så att förarna får åka/lifta med en annan tur i trafik tillbaka till Norrtälje. Eller får dem köra ngt annat under dagen?
Inte bara Norrtälje, utan även Rimbo. 639-bussar står också parkerade vid Tekniska och Danderyd dagtid..
Men ja, de får åka norrut som passagerare vid slutet av morgonen, och sedan söderut igen efter 12-tiden.
Hur gick det till på Keolis tid? Fick man köra i innerstaden/norrort då mellan rusningarna?
Citat från: Söderort FTW skrivet 25 mars 2013, 22:02:28 PM
Hur gick det till på Keolis tid? Fick man köra i innerstaden/norrort då mellan rusningarna?
Många vändor på bl.a 601V+H, 604V+H, 611 och 613 blev det för Rimboförarna på den tiden. Förarna körde vidare i sina bussar, dvs både Keolis röda Rimbobaserade bussar samt Fridströms dåvarande 5-6 st röda SL-vagnar.
Norrtäljeförarna ställde en hel del Vegor vid Tekniska och några av dem löste därefter av förare på innerstadsbussarna.
Jo, det var inte helt ovanligt med Norrtäljeförare på linjerna 43 och 44 och jag tror även att det förekom på linje 73.
Och för att inte alla ska tro att "allt var bättre förr", bör man ju tillägga att Nobina idag försöker använda förare på samma vis, trots svårigheterna som trafikområdena skapar. Hallstaviksbussar med sina förare har förr bl.a rullat på 401, och även andra lösningar har provats, ofta på omlopp där linje 686 finns.