130320
(http://ludde306.ownit.nu/Jordbro%2520130320.jpg)
// Anders
Trist. Är det fler Lahtis som har gjort sitt?
Var inte 4560 avestas och hedemoras busslink ellerhur j.a
Citat från: allan 99 skrivet 20 mars 2013, 18:07:12 PM
Var inte 4560 avestas och hedemoras busslink ellerhur j.a
4560 gick i Avesta under Busslinktiden och 4362 i Leksand,hur är det med den som vi hade i Malung då 4360 är den i trafik i SL land än??
Tråkigt att den snyggaste bussen försvinner
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Har dom kvar Dalahästarna på stolarna, eller är dom omklädda ? ???
Vissa av dom har dalahästarna på stolstyget och vissa har Keolis blå tyg.
Synd att Södertörns skönaste bussar försvinner :(
Varför försvinner dem? Dessa skulle jag alltid välja att köra framför Volvo 8500.
Citat från: Ersa skrivet 20 mars 2013, 19:25:38 PM
Varför försvinner dem? Dessa skulle jag alltid välja att köra framför Volvo 8500.
Övertaliga i och med att Keolis förlorade Norrort, Ösmo fick 7-10 stycken B9S därifrån för att ersätta dessa gamlingar.
Dom flesta lathi börjar bli rostiga och dåliga i underrede och det är inte värt att lägga ner en större summa pengar på dom när det finns andra vagnar att tillgå men många gillar dom, vi har 4561 och 4562 samt 4362 kvar om jag inte minns helt fel.patric
Citat från: Patric.h skrivet 20 mars 2013, 20:53:48 PM
Dom flesta lathi börjar bli rostiga och dåliga i underrede och det är inte värt att lägga ner en större summa pengar på dom när det finns andra vagnar att tillgå men många gillar dom, vi har 4561 och 4562 samt 4362 kvar om jag inte minns helt fel.patric
4362 nämns ju i tråden som ur trafik... :P
Ja det blev fel då vi bärgade bort 4362 igår, menade 4360
Citat från: Patric.h skrivet 20 mars 2013, 20:53:48 PM
Dom flesta lathi börjar bli rostiga och dåliga i underrede och det är inte värt att lägga ner en större summa pengar på dom när det finns andra vagnar att tillgå men många gillar dom, vi har 4561 och 4562 samt 4362 kvar om jag inte minns helt fel.patric
Ja just, det är ju ändå Sverige vi talar om.
I t.ex Finland eller Estland hade man kunnat förebygga rost, hålla dem i fint skick eller renovera dem med åren och då få en "ny" buss till en fjärdedel av priset av en Volvo B9S eller 8900. Men där är det ju inte heller årsmodellen som styr allt med "järnhand och skygglappar". ::)
ja visst men hade man gjort kompletterande underbehandling då och då så hade ju karossen hållt mycket längre men som tex när servicehalls personal kör igenom men underspolning 1 gång om dan så sliter det på underredet.
Dessa bussar Lathi 402 och även Flyern var väldigt trevliga bussar att både köra och åka i, mycket omtyckta bland förarna när dom kom nya till dalarna,till skillnad från Lathis nuvarande sk produkter >:( (omniexpressen)där känns det som utvecklingen har tagit ett stort steg bakåt >:(
Som mekaniker så föredrar jag äldre vagnar att jobba med då nyare är mer sköra på många sätt och onödigt komplicerade.
Citat från: Patric.h skrivet 20 mars 2013, 22:37:45 PM
Som mekaniker så föredrar jag äldre vagnar att jobba med då nyare är mer sköra på många sätt och onödigt komplicerade.
Precis som på personbilar. Man kan ju undra vem som vill ha all den där tekniken med bl.a noder och onödigt avancerade displayer. Inte är det då busschaufförerna, mekanikerna eller ens de mindre bussåkarna. Så varför kan inte tillverkarna ta fram enklare bussar som inte kostar multum i verkstadskostnader att hålla vid liv?
Ibland har man nästan lust att köpa en Lada Niva och flytta ut till en stuga i skogen, för att slippa all onödigt avancerad (och därmed sårbar) teknik. 8)
Jag kommer starkt ihåg, när det rulla sådana tingestar i Örebro/Kumla. Jösses vilken god komfort och bra väghållning. Bra robusta, god kvalitet. Nu är väl merparten borta. Sånär som kanske en eller 2 ur Keolis 3000-serie, som fortsatt rullar ute i Odensbacken.
Citat från: bisquit skrivet 21 mars 2013, 19:16:03 PM
Jag kommer starkt ihåg, när det rulla sådana tingestar i Örebro/Kumla. Jösses vilken god komfort och bra väghållning. Bra robusta, god kvalitet. Nu är väl merparten borta. Sånär som kanske en eller 2 ur Keolis 3000-serie, som fortsatt rullar ute i Odensbacken.
Nej tyvärr, inga kvar.
Citat från: Ted S skrivet 21 mars 2013, 20:08:22 PM
Nej tyvärr, inga kvar.
Hatten av för Lahti 402, Carrus Vega och Scania MaxCi. Det var härliga tider när vi kunde bygga bekväma servicevänliga och driftsäkra lågentrébussar i Finland och Sverige! :)
En kunskap som dessvärre verkade förloras i Sverige 2002, och strax även i Finland i och med nedläggningen av Lahti Scala.
Citat från: Patric.h skrivet 20 mars 2013, 22:37:45 PM
Som mekaniker så föredrar jag äldre vagnar att jobba med då nyare är mer sköra på många sätt och onödigt komplicerade.
Även som förare föredrar jag dessa Lahti elller en Vega och i stan en MaxCi :D