Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Wetjo skrivet 17 mars 2013, 13:26:58 PM

Titel: Snart är den 6:e april...
Skrivet av: Wetjo skrivet 17 mars 2013, 13:26:58 PM
... och anbuden för Dalarna ska vara inlämnade. Spännande!
När blir det offentligt, vilka som lämnat in anbud?
Resultatet kommer ju runt midsommar.

Min personliga gissning är att följande företag lämnar in anbud på ett eller flera områden:
1 Nobina
2 Keolis
3 Arriva
4 Nettbus (Stadsbussarna)
5 Together (eller vad kan heta)

Har jag glömt någon?
Titel: SV: Snart är den 6:e april...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 mars 2013, 14:00:54 PM
Citat från: Wetjo skrivet 17 mars 2013, 13:26:58 PM
... och anbuden för Dalarna ska vara inlämnade. Spännande!
När blir det offentligt, vilka som lämnat in anbud?
Resultatet kommer ju runt midsommar.

Min personliga gissning är att följande företag lämnar in anbud på ett eller flera områden:
1 Nobina
2 Keolis
3 Arriva
4 Nettbus (Stadsbussarna)
5 Together (eller vad kan heta)

Har jag glömt någon?

Veolia kanske också vill tillbaka till Dalarna. KR Trafik finns väl med i Together eller vilket företag i A Björk-koncernen som nu lägger budet. Sedan finns det väl inte så många andra mer än på enstaka av paketen. På något av dem kanske man kan tänka sig att ett par dalaföretag går samman och lägger bud.

Arriva tror jag inte hunnit räkna på något bud nu. Nettbuss lär väl lägga bud på alla eller i varje fall de flesta av paketen, alltså inte bara stadsbussarna.

Titel: SV: Snart är den 6:e april...
Skrivet av: 1896 skrivet 18 mars 2013, 18:35:45 PM
På Dalatrafiks hemsida står att läsa att anbuden ska inlämnas senast den 24 April.
Titel: SV: Snart är den 6:e april...
Skrivet av: Wetjo skrivet 19 mars 2013, 04:38:40 AM
Har dom ändrat inlämningsdatum?  :-\
Titel: SV: Snart är den 6:e april...
Skrivet av: 1896 skrivet 19 mars 2013, 12:07:19 PM
Har stått 24 April samtliga gånger som jag läst det.
Titel: SV: Snart är den 6:e april...
Skrivet av: Ersa skrivet 19 mars 2013, 13:26:25 PM
En tänkbar koalition vore ett enda bud från Nettbuss/Together där Stadsbussarna riktar in sig på tätortstrafiken, medan Together och KR Trafik riktar in sig på landsbygdstrafiken.

Även Centrala Buss Jämtland/Härjedalen har uttalat intresse för Dalarna i medier förr. Thunells och Mohlins i norra Dalarna vore inte en ologisk tanke.
Titel: SV: Snart är den 6:e april...
Skrivet av: Jan skrivet 19 mars 2013, 14:21:18 PM
Eftersom det rör sig om 6 paket blir det troligtvis så att det blir flera aktörer som tar hem det.
Titel: SV: Snart är den 6:e april...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 mars 2013, 15:45:45 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 mars 2013, 13:26:25 PM
En tänkbar koalition vore ett enda bud från Nettbuss/Together där Stadsbussarna riktar in sig på tätortstrafiken, medan Together och KR Trafik riktar in sig på landsbygdstrafiken.

Blandas tätortstrafiken i Falun och Borlänge med landsbygdstrafik i samma paket? Att tätortstrafiken i de mindre tätorterna som Mora och Avesta gör det kan vi väl utgå ifrån eftersom det där rör sig om ett par bussar på varje plats.

Titel: SV: Snart är den 6:e april...
Skrivet av: Ersa skrivet 19 mars 2013, 15:52:41 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 mars 2013, 15:45:45 PM
Blandas tätortstrafiken i Falun och Borlänge med landsbygdstrafik i samma paket? Att tätortstrafiken i de mindre tätorterna som Mora och Avesta gör det kan vi väl utgå ifrån eftersom det där rör sig om ett par bussar på varje plats.

Jag har inte satt mig in i upplägget alls, utan jag bara spekulerar.
Intressant ska det bli i alla fall, med alla tänkbara intressenter.
Titel: SV: Snart är den 6:e april...
Skrivet av: CR skrivet 19 mars 2013, 16:30:01 PM
Falun- Borlänge är ett paket, där stadstrafiken i de bägge städerna ingår och regiontrafik emellan dem. Utöver det ingår Sågmyra, Enviken och Svärdsjö. All trafik ingår i paketet, alltså både linjetrafik, skolskjuts och särskild kollektivtrafik.
Titel: SV: Snart är den 6:e april...
Skrivet av: CR skrivet 19 mars 2013, 16:37:33 PM
Keolis lämnar inte bud på Dalarna, märkligt nog kan tyckas. Arriva är dock intresserade, åtminstone på Falun- Borlängepaketet.

BR har lämnat en skrivelse till Dalatrafik med kritik mot förfrågningsunderlaget. Det anses finnas stora brister i underlaget, både vad gäller möjligheten att beräkna kostnaderna för produktionen (sommar och lovtrafik har Dalatrafik ej kunnat redovisa hur de tänkt trafikera) och avsaknaden av att följa branschrekomendationerna vad gäller index, incitament, villkor för frivolymer, fordonstyper mm. Det är speciellt Nobina som har drivit frågan, även om flertalet bussoperatörer ställer sig bakom kritiken.
Titel: SV: Snart är den 6:e april...
Skrivet av: Ersa skrivet 19 mars 2013, 18:57:22 PM
Citat från: CR skrivet 19 mars 2013, 16:37:33 PM
BR har lämnat en skrivelse till Dalatrafik med kritik mot förfrågningsunderlaget. Det anses finnas stora brister i underlaget, både vad gäller möjligheten att beräkna kostnaderna för produktionen (sommar och lovtrafik har Dalatrafik ej kunnat redovisa hur de tänkt trafikera) och avsaknaden av att följa branschrekomendationerna vad gäller index, incitament, villkor för frivolymer, fordonstyper mm. Det är speciellt Nobina som har drivit frågan, även om flertalet bussoperatörer ställer sig bakom kritiken.

Får man gissa att flera intressenter, inkl Nobina, kommer att ställa flera öppna frågor om just dessa osäkerheter i förfrågningsunderlagen. Alla intressenter vill ju ha klarhet för att kunna räkna rätt.
Titel: SV: Snart är den 6:e april...
Skrivet av: CR skrivet 19 mars 2013, 19:18:23 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 mars 2013, 18:57:22 PM
Får man gissa att flera intressenter, inkl Nobina, kommer att ställa flera öppna frågor om just dessa osäkerheter i förfrågningsunderlagen. Alla intressenter vill ju ha klarhet för att kunna räkna rätt.
Det har ställts många öppna frågor i upphandlingspocessen, till exempel:

Fråga (från något bussbolag): Skall anbudspriset baseras på omloppen så som de ser ut i omloppsbilagorna (i förfrågningsunderlaget) eller har anbudsgivare möjlighet att förändra omloppen ch således basera priset på egna omlopp?

Svar (från Dalatrafik): Ja.

Snacka om god dag yxskaft! Det är också den här otydligheten som BR riktar in sig på.
Titel: SV: Snart är den 6:e april...
Skrivet av: Wetjo skrivet 19 mars 2013, 19:24:00 PM
Omloppen "tillverkas" av Dalatrafik. och får inte ändras enligt uppgift...
Titel: SV: Snart är den 6:e april...
Skrivet av: CR skrivet 19 mars 2013, 20:09:26 PM
Citat från: Wetjo skrivet 19 mars 2013, 19:24:00 PM
Omloppen "tillverkas" av Dalatrafik. och får inte ändras enligt uppgift...
Må så vara, men då bör Dalatrafik uttryckligen säga det i sitt svar (som publiceras till samtliga anbudslämnare) istället för att på en fråga om 2 alternativ ge svaret "ja"...
Titel: SV: Snart är den 6:e april...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 mars 2013, 20:18:19 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 mars 2013, 18:57:22 PM
Får man gissa att flera intressenter, inkl Nobina, kommer att ställa flera öppna frågor om just dessa osäkerheter i förfrågningsunderlagen. Alla intressenter vill ju ha klarhet för att kunna räkna rätt.

Ja det hade man ju tyvärr inte i den förra upphandlingen vilket just Nobina blev smärtsamt medveten om
Titel: SV: Snart är den 6:e april...
Skrivet av: 1896 skrivet 20 mars 2013, 19:14:59 PM
Citat från: Wetjo skrivet 19 mars 2013, 19:24:00 PM
Omloppen "tillverkas" av Dalatrafik. och får inte ändras enligt uppgift...

Det där är ju lite stelbent, är väl bättre om förare kan ha samma buss så långt möjligt, med varierande körning, istället för att det konsekvent ska vara en viss buss på ett visst omlopp. Om ett omlopp tex har Torsång en hel eftermiddag, och man vill ge föraren variation, ex med en Avesta tur, då ska promt Avesta omloppet ha sin buss, och man tvingas att lägga in ett bussbyte på tjänsten, trots att det kanske är likvärdiga bussar. (Oftast boggi lågentré.)  ::)
Titel: SV: Snart är den 6:e april...
Skrivet av: Wetjo skrivet 25 mars 2013, 09:46:40 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 mars 2013, 19:14:59 PM
Det där är ju lite stelbent, är väl bättre om förare kan ha samma buss så långt möjligt, med varierande körning, istället för att det konsekvent ska vara en viss buss på ett visst omlopp. Om ett omlopp tex har Torsång en hel eftermiddag, och man vill ge föraren variation, ex med en Avesta tur, då ska promt Avesta omloppet ha sin buss, och man tvingas att lägga in ett bussbyte på tjänsten, trots att det kanske är likvärdiga bussar. (Oftast boggi lågentré.)  ::)
Precis som du skriver är det lite stelt i upphandlingsunderlaget. Förhoppningen är väl att de olika avtalen kan byta omlopp med varandra för att få det att fungera hyfsat med tanke på miljö och tomkörningar. Detta kan dock inte ske förrän avtalen är klara, så det kan se lite konstigt ut nu...