(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A35884.jpg)
Hej !
SJ 3465 fotad i Skara !
Mvh Peter Ö
Fin buss, med en enda högerdörr och så långt bakom föraren. Var väl lite komplicerat med betalning och sådant? Föraren fick väl vrida sig typ 90 grader vid varje hållplats??? :D
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 17 mars 2013, 20:51:39 PM
Fin buss, med en enda högerdörr och så långt bakom föraren. Var väl lite komplicerat med betalning och sådant? Föraren fick väl vrida sig typ 90 grader vid varje hållplats??? :D
Mycket vanlig snikombyggnad som man fick dras med på landsorten i många år. SJ byggde om alla CF65 och CF75 utom någon enstaka på detta sätt, plus en massa andra äldre bussar.
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 17 mars 2013, 20:51:39 PM
Fin buss, med en enda högerdörr och så långt bakom föraren. Var väl lite komplicerat med betalning och sådant? Föraren fick väl vrida sig typ 90 grader vid varje hållplats??? :D
Vanligen gick resenären fram till föraren för att betala och gick sedan och satte sig. Resenären stod alltså på samma plats som om han/hon gått in genom den gamla vänsterdörren. I vissa bussar hade man dessutom gjort en konstruktion med räcken så att man tvingades fram till föraren på det sättet.
Jag minns inte att förarna klagade över biljetthanteringen på dessa bussar men väl på rattens placering. Eftersom växelspaken hamnade på vänster sida tyckte också många förare att de var svåra att växla.
Biljetthanteringen klagade nog inte förarna på. De visste nog inte så mycket annat. Däremot uppträdde en del andra fenomen.
Satt föraren till vänster så körde han faktiskt ganska nära vägkanten. Satt ratten på "fel" sida så var det vanligt att bussen gick mera mitt i vägen. Alltså en bit från vägkanten. Jag vet att några förare klagade på detta.
Sedan är det frånvaron av kollisionsskydd. På BF76 både HoS och SKV så hade man på bussens vänstra sida,den sida som gick nästan mitt på vägen, ett kollisionsskydd. Alltså plåt som skyddade något. Jag minns en CF som kolliderade i Örby som blev svårt skadad i fronten på grund av att den var felrattad. Passageraren som var med berättade att han blev rädd och flyttade sig när släpen man mötte plötsligt gav sig iväg på "egna" hjul. Det var några olyckor mera omtalade som skedde och jag tror att några skyddsombyd reagerade på enbart dörrombyggda bussar. Så försvann många av dem tidigt. När man var ute och åkte så vet jag att man mötte flera Vo B635-SKV som var ommålade i blå och vit färg. CF kanske blev lite äldre. Men BF 76 var kvar i nästan 20 år medan CF försvann 10-16 år. Tyvärr kan jag inte jämföra CF65 och BF76 eftersom det är delvis olika typ av konstruktion. CF65 var ju rostkänslig medan BFSKV hade aluminiumkaross. Däremot vet jag att karosser från HoS,Hägglunds, rostade.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 mars 2013, 22:10:08 PM
Vanligen gick resenären fram till föraren för att betala och gick sedan och satte sig. Resenären stod alltså på samma plats som om han/hon gått in genom den gamla vänsterdörren. I vissa bussar hade man dessutom gjort en konstruktion med räcken så att man tvingades fram till föraren på det sättet.
Jag minns inte att förarna klagade över biljetthanteringen på dessa bussar men väl på rattens placering. Eftersom växelspaken hamnade på vänster sida tyckte också många förare att de var svåra att växla.
En bild i repris som visar hur det kunde se ut inne i en omställningsbuss med räcken. Detta är en högertrafiksbuss som gick i vänstertrafik med provisoriska vänsterdörrar. Räckena ledde fram resenären till föraren för biljettering. Bilden är från en av vagnarna 125 - 129 i Borås, troligen alldeles när de satts i trafik år 1965.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/B16r_zps7169c2bf.jpg)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 mars 2013, 22:10:08 PM
Vanligen gick resenären fram till föraren för att betala och gick sedan och satte sig. Resenären stod alltså på samma plats som om han/hon gått in genom den gamla vänsterdörren. I vissa bussar hade man dessutom gjort en konstruktion med räcken så att man tvingades fram till föraren på det sättet.
Jag minns inte att förarna klagade över biljetthanteringen på dessa bussar men väl på rattens placering. Eftersom växelspaken hamnade på vänster sida tyckte också många förare att de var svåra att växla.
Jag körde många "snikombyggda" bussar efter omläggningen till högertrafik. Att den resande steg på bakom föraren och sedan kom fram och betalade tyckte jag inte var något problem. Det var ju samma förhållanden som i bussarna byggda för högertrafik innan omläggningen. I de CF som SJ använde i Stockholmsområdet fanns inga räcken utan det var i regel en gul "flärp" med en röd pil som satt på en stolpe och pekade fram till föraren. Den kombinerades ofta med en rem mellan två stolpar innanför dörren som tvingade folk att vika av framåt i vagnen. Det syns lite dåligt i nedanstående bild. Någon har vridit "flärpen" så pilen pekar åt fel håll. Remmen syns också.
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Photobucket%20Desktop%20-%20Ingwar%20Afeldts%20Computer/Flarp_zpsfcdf4b0e.jpg)
Nedan förarplatsen i en snikombyggd CF, SJ 3446. Att förarna skulle ha klagat på att det var svårt att växla med spaken till vänster förstår jag inte alls. Det var ju standardplaceringen för växelspaken under vänstertrafiken så det borde de vara vana med.
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Photobucket%20Desktop%20-%20Ingwar%20Afeldts%20Computer/CFVst_zps0ff43fb3.jpg)
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 18 mars 2013, 00:21:33 AM
Att förarna skulle ha klagat på att det var svårt att växla med spaken till vänster förstår jag inte alls. Det var ju standardplaceringen för växelspaken under vänstertrafiken så det borde de vara vana med.
M v h
Ingwar
Jo, men det fanns ju förare som börjat i mitten av 1960-talet och senare och som inte hade någon större vana av högerstyrda bussar. Även lite mer rutinerade förare tappade ju snart den vanan när de alltmer började köra vänsterstyrda bussar med växelspaken på höger sida. När det gäller det där med höger och vänster fungerar vi också lite olika: en del har inga problem att jobba med båda händerna medan andra tycker det är jättejobbigt att göra det man normalt gör med höger hand med vänster hand. Och det må vara inlärning men det är ju inte många som kan skriva med både höger och vänster hand.
Det här är väl inte konstigare än att det i dag finns många äldre bussförare som klagar om de måste köra en manuellt växlad buss även om de har mångårig vana från 1970- och 1980-talet att köra sådana.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 mars 2013, 09:00:04 AM
Det här är väl inte konstigare än att det i dag finns många äldre bussförare som klagar om de måste köra en manuellt växlad buss även om de har mångårig vana från 1970- och 1980-talet att köra sådana.
Och trots att de alltid haft manuell låda i alla sina egna bilar.
Personligen tycker jag att det är rätt logiskt att ha kopplingspedal och växelspak på samma sida, dvs vänster. De hör ju ihop. Men det kan ju höra ihop med att jag är västerhänt.
Att sitta på fel sida och växla med fel hand var nog inga stora problem. Är utbildad på vänsterstyrt, men har prövat högerstyrt i högertrafik. Med en erfaren förare vid sidan om som hela tiden påpekade "håll mer åt höger" så behövdes bara ett par mils körning innan både läget på vägbanan och växling med vänster hand satt inövat och kändes naturligt. Man vänjer sig väldigt snabbt.
Jag åkte en hel del högerstyrd CF efter högertrafikens införande och minns aldrig att förarna tyckte att det var besvärligt. Det var nog bara några enstaka som reagerade, men de skulle nog aldrig ha skaffat sig busskort.
Citat från: Bengt H skrivet 17 mars 2013, 22:31:48 PM
En bild i repris som visar hur det kunde se ut inne i en omställningsbuss med räcken. Detta är en högertrafiksbuss som gick i vänstertrafik med provisoriska vänsterdörrar. Räckena ledde fram resenären till föraren för biljettering. Bilden är från en av vagnarna 125 - 129 i Borås, troligen alldeles när de satts i trafik år 1965.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/B16r_zps7169c2bf.jpg)
Dessa minns jag när man åkte till skolan och fick följa räcket fram.. När jag börja köra okt 1978 var 128 och 129 kvar av dessa ..