Hej
Finns det några bussar kvar i trafik med bak plattform i Sverige i dag?
Eller har de förvunnit med Länshuvudmännen krav?
mvh Stefan P
Inte i ordinarie trafik iaf. är jag ju ganska säker på. Bakplattform var ju bl.a. Mölndalsbussarnas standardutförande i många år och långt in på 80/90-talet som ju belysts tidigare i andra trådar. Även Kålleredsbussarna hade detta i en del av sina fordon. ;)
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 14 mars 2013, 19:57:56 PM
Inte i ordinarie trafik iaf. är jag ju ganska säker på. Bakplattform var ju bl.a. Mölndalsbussarnas standardutförande i många år och långt in på 80/90-talet som ju belysts tidigare i andra trådar. Även Kålleredsbussarna hade detta i en del av sina fordon. ;)
Borås Lokaltrafik hade det fram till 1995 i tätortsbussarna.
I Östersund körde Swebus med övertagna bussar från AB Jämtlandsbuss fram till 31 december 2000. Ett visst antal av deras B10M hade bakplattform.
Vart rullar denna buss idag då, rullar den kvar i Sundsvall? :o
http://www.bussbilder.com/sidor/bildgalleri/album/Bussar/Sverige/W/Westerlund/slides/westerlund_sfw409_sundsvall_100909.html
Vad är en bak plattform? ???
/MrH
Citat från: MrH skrivet 15 mars 2013, 13:38:35 PM
Vad är en bak plattform? ???
/MrH
Bakplattform innebär att den del av bussen som är bakom bakaxeln inte har några stolar utan ett utrymme där man kan stå och/eller placera t ex barnvagnar och tyngre bagage. Ofta är dessutom detta utrymme nedsänkt så att det blir lågt insteg.
Jag illustrerar med två reprisbilder från Grönlands huvudstad Nuuk, där alla bussarna hade bakplattform när jag var där 2008.
(http://www.savenfjord.nu/19.gronland/nuuk_2.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/19.gronland/nuuk_7.JPG)
Finns det plattformsbussar idag (eller är det möjligt att tillverka tro?) med golv i samma nivå som en lågentrébuss har?
Citat från: Joakim W skrivet 15 mars 2013, 15:42:14 PM
Finns det plattformsbussar idag (eller är det möjligt att tillverka tro?) med golv i samma nivå som en lågentrébuss har?
Tyvärr inte. Möjligheten försvann i och med att Volvo lade ner mittmotorkonceptet.
Citat från: Ersa skrivet 15 mars 2013, 16:04:02 PM
Tyvärr inte. Möjligheten försvann i och med att Volvo lade ner mittmotorkonceptet.
Teoretiskt är det ju möjligt att bygga bakplattform i samma höjd som övriga golvet i bussen eller att bygga den i buss med sidmotor à la Volvo B9S. Därmed inte sagt att jag hoppas på en sådan konstruktion.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2013, 16:05:39 PM
Teoretiskt är det ju möjligt att bygga bakplattform i samma höjd som övriga golvet i bussen eller att bygga den i buss med sidmotor à la Volvo B9S. Därmed inte sagt att jag hoppas på en sådan konstruktion.
15 meter B9S-boggi med normalgolv och fullt med stolar framtill, samt lågentré-plattform bak? :-X Nåja, den kan ju inte få sämre väggrepp än dagens B9S-ledvagn. Måhända blir dem precis lika dåliga på vinterväg.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2013, 15:20:52 PM
Bakplattform innebär att den del av bussen som är bakom bakaxeln inte har några stolar utan ett utrymme där man kan stå och/eller placera t ex barnvagnar och tyngre bagage. Ofta är dessutom detta utrymme nedsänkt så att det blir lågt insteg.
Ah, tack för förklaring och illustration! :)
/MrH
1985 hade Säffle Karossi AB en boggie buss med bakplattform. Denna sågs på parkeringen i Vänersborg på Buss 85 där. Tanken var att just boggieutförandet skulle medföra flera passagerare. Jag tror att bussen blev SJ 2892 sedan.Men med nytt bakparti.
Jag vet inte om det är möjligt i dag att bygga en boggiebuss med bakplattform. Jag satt och funderade. I princip skulle man då bygga med samma framdel som B9-ledvagn. Men det blir kanske inte så många passagerare.
Kanske någon har foto på Säffles demobuss? Den var inte målad utan gick omålad. Inte ens behandlad som flera SL bussar var på denna tid!
SL hade en buss med plattform för stående resenärer. Volvo B10M från 1982 (SL H2).
Tidigare tråd, samt två bilder: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=40333.0
/Peter
Det fanns ju några SL-vagnar i Södertälje som gick på barnvagnsrika linjer och hade stora dörrar och plattform bak. Volvo med Säfflekarosser.
Citat från: Björn Forslund skrivet 18 mars 2013, 10:15:31 AM
Det fanns ju några SL-vagnar i Södertälje som gick på barnvagnsrika linjer och hade stora dörrar och plattform bak. Volvo med Säfflekarosser.
Fem stycken SL H8C, Volvo B10M-60 från 1992 med dörrarrangemanget 1+1+2. Hade nummer 4406-4410 hos SL och nummer 1393-1397 hos Swebus. Skrotades 2005
Uppsalabuss hade 20 st Scania bussar med plattform bak.
/Janne
Citat från: Bussfanatikern skrivet 19 mars 2013, 00:58:40 AM
Fem stycken SL H8C, Volvo B10M-60 från 1992 med dörrarrangemanget 1+1+2. Hade nummer 4406-4410 hos SL och nummer 1393-1397 hos Swebus. Skrotades 2005
De bästa bilderna jag sett på bussmodellen i fråga:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1393-1397_Plattformsvagnar/index.html
Hos Örebro Trafik hade alla Volvo-bussar från 1977-79 plattform bak (med undantag av de tre som var någon form av beställningsanpassade (nr 10 och 86 resp 87). Är lite osäker på de Volvo vagnar som kom 1991 till T-Buss AB som ersättare för 70-talsvagnarna - dessa var längre (nr 52-61)
Citat från: Resenären skrivet 19 mars 2013, 09:42:28 AM
Hos Örebro Trafik hade alla Volvo-bussar från 1977-79 plattform bak (med undantag av de tre som var någon form av beställningsanpassade (nr 10 och 86 resp 87). Är lite osäker på de Volvo vagnar som kom 1991 till T-Buss AB som ersättare för 70-talsvagnarna - dessa var längre (nr 52-61)
Jo, de hade plattform. Dock bara med enkel dörr bak om jag inte minns fel.
På 70-talet fanns det B58 med säfflekaross som hade plattform bak i Sundsvall.
Bosse
Ja alla Volvo-vagnar hade enkel dörr bak i Örebro, B58 från 1977 (inv nr 79-87) hade dörrställning 2-1-1 och övriga hade 2-2-1 utom vagn 10 som hade 1-1-1.
Får alla silverfärgade ledvagnar på flygbussarna vara med?
Eller de kanske inte räknas då de hade bagagehyllor bak.
/Lennart
Hade T-Buss 304 som senare blev Näckrosbuss/Busslink 4200 också plattform bak?
Är lite osäker. Men har för mig Busslink 4200 var en plattformsbuss. Precis som sina övriga syskon. Som främst rullade på linje 7 och 14. Sedmera fick linje 14 istället nöja sig med ledvagnar av märket Scania och modell Omnicity. :( Alltså ett riktigt nedköp. Å ja nästan alla normalgolvade stadsbussar bussar som rullade i Örebro under 90-talet. Hade 2+2+1 dörr. :9 Undantaget ledvagnarna som hade 2+2+2. Samt även en del ajokki expresser i 3100serien. Som blev uppgraderade ifrån stadsbuss till bonnbuss. Dem hade dörrställning 2+1+1
Citat från: Bussfanatikern skrivet 21 mars 2013, 00:27:32 AM
Hade T-Buss 304 som senare blev Näckrosbuss/Busslink 4200 också plattform bak?
Ja.
//M