Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 13 mars 2013, 18:02:43 PM

Titel: Bussar med bak plattform
Skrivet av: Stefan P skrivet 13 mars 2013, 18:02:43 PM
Hej

Finns det några bussar kvar i trafik med bak plattform i Sverige i dag?
Eller har de förvunnit med Länshuvudmännen krav?

mvh Stefan P
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 14 mars 2013, 19:57:56 PM
Inte i ordinarie trafik iaf. är jag ju ganska säker på. Bakplattform var ju bl.a. Mölndalsbussarnas standardutförande i många år och långt in på 80/90-talet som ju belysts tidigare i andra trådar. Även Kålleredsbussarna hade detta i en del av sina fordon. ;)
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 mars 2013, 20:00:46 PM
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 14 mars 2013, 19:57:56 PM
Inte i ordinarie trafik iaf. är jag ju ganska säker på. Bakplattform var ju bl.a. Mölndalsbussarnas standardutförande i många år och långt in på 80/90-talet som ju belysts tidigare i andra trådar. Även Kålleredsbussarna hade detta i en del av sina fordon. ;)

Borås Lokaltrafik hade det fram till 1995 i tätortsbussarna.

Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: Ersa skrivet 15 mars 2013, 09:21:16 AM
I Östersund körde Swebus med övertagna bussar från AB Jämtlandsbuss fram till 31 december 2000. Ett visst antal av deras B10M hade bakplattform.
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: Joakim Wahlberg skrivet 15 mars 2013, 11:17:37 AM
Vart rullar denna buss idag då, rullar den kvar i Sundsvall? :o

http://www.bussbilder.com/sidor/bildgalleri/album/Bussar/Sverige/W/Westerlund/slides/westerlund_sfw409_sundsvall_100909.html
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: MrH skrivet 15 mars 2013, 13:38:35 PM
Vad är en bak plattform?  ???

/MrH
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2013, 15:20:52 PM
Citat från: MrH skrivet 15 mars 2013, 13:38:35 PM
Vad är en bak plattform?  ???

/MrH

Bakplattform innebär att den del av bussen som är bakom bakaxeln inte har några stolar utan ett utrymme där man kan stå och/eller placera t ex barnvagnar och tyngre bagage. Ofta är dessutom detta utrymme nedsänkt så att det blir lågt insteg.

Jag illustrerar med två reprisbilder från Grönlands huvudstad Nuuk, där alla bussarna hade bakplattform när jag var där 2008.

(http://www.savenfjord.nu/19.gronland/nuuk_2.JPG)

(http://www.savenfjord.nu/19.gronland/nuuk_7.JPG)
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: Joakim Wahlberg skrivet 15 mars 2013, 15:42:14 PM
Finns det plattformsbussar idag (eller är det möjligt att tillverka tro?) med golv i samma nivå som en lågentrébuss har?
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: Ersa skrivet 15 mars 2013, 16:04:02 PM
Citat från: Joakim W skrivet 15 mars 2013, 15:42:14 PM
Finns det plattformsbussar idag (eller är det möjligt att tillverka tro?) med golv i samma nivå som en lågentrébuss har?

Tyvärr inte. Möjligheten försvann i och med att Volvo lade ner mittmotorkonceptet.
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2013, 16:05:39 PM
Citat från: Ersa skrivet 15 mars 2013, 16:04:02 PM
Tyvärr inte. Möjligheten försvann i och med att Volvo lade ner mittmotorkonceptet.

Teoretiskt är det ju möjligt att bygga bakplattform i samma höjd som övriga golvet i bussen eller att bygga den i buss med sidmotor à la Volvo B9S. Därmed inte sagt att jag hoppas på en sådan konstruktion.
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: Ersa skrivet 15 mars 2013, 17:04:52 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2013, 16:05:39 PM
Teoretiskt är det ju möjligt att bygga bakplattform i samma höjd som övriga golvet i bussen eller att bygga den i buss med sidmotor à la Volvo B9S. Därmed inte sagt att jag hoppas på en sådan konstruktion.

15 meter B9S-boggi med normalgolv och fullt med stolar framtill, samt lågentré-plattform bak? :-X Nåja, den kan ju inte få sämre väggrepp än dagens B9S-ledvagn. Måhända blir dem precis lika dåliga på vinterväg.
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: MrH skrivet 17 mars 2013, 21:52:20 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2013, 15:20:52 PM
Bakplattform innebär att den del av bussen som är bakom bakaxeln inte har några stolar utan ett utrymme där man kan stå och/eller placera t ex barnvagnar och tyngre bagage. Ofta är dessutom detta utrymme nedsänkt så att det blir lågt insteg.

Ah, tack för förklaring och illustration!  :)

/MrH
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: S Svensson skrivet 17 mars 2013, 22:57:01 PM
1985 hade Säffle Karossi AB en boggie buss med bakplattform. Denna sågs på parkeringen i Vänersborg på Buss 85 där. Tanken var att just boggieutförandet skulle medföra flera passagerare.  Jag tror att bussen blev SJ 2892 sedan.Men med nytt bakparti.
Jag vet inte om det är möjligt i dag att bygga en boggiebuss med bakplattform. Jag satt och funderade. I princip skulle man då bygga med samma framdel som B9-ledvagn. Men det blir kanske inte så många passagerare.
Kanske någon har foto på Säffles demobuss? Den var inte målad utan gick omålad. Inte ens behandlad som flera SL bussar var på denna tid!
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: Peter Rost skrivet 18 mars 2013, 00:40:08 AM
SL hade en buss med plattform för stående resenärer. Volvo B10M från 1982 (SL H2).

Tidigare tråd, samt två bilder: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=40333.0

/Peter
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 18 mars 2013, 10:15:31 AM
Det fanns ju några SL-vagnar i Södertälje som gick på barnvagnsrika linjer och hade stora dörrar och plattform bak. Volvo med Säfflekarosser.
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 19 mars 2013, 00:58:40 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 18 mars 2013, 10:15:31 AM
Det fanns ju några SL-vagnar i Södertälje som gick på barnvagnsrika linjer och hade stora dörrar och plattform bak. Volvo med Säfflekarosser.
Fem stycken SL H8C, Volvo B10M-60 från 1992 med dörrarrangemanget 1+1+2. Hade nummer 4406-4410 hos SL och nummer 1393-1397 hos Swebus. Skrotades 2005
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 19 mars 2013, 07:36:35 AM
Uppsalabuss hade 20 st Scania bussar med plattform bak.

/Janne
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: Ersa skrivet 19 mars 2013, 09:06:45 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 19 mars 2013, 00:58:40 AM
Fem stycken SL H8C, Volvo B10M-60 från 1992 med dörrarrangemanget 1+1+2. Hade nummer 4406-4410 hos SL och nummer 1393-1397 hos Swebus. Skrotades 2005

De bästa bilderna jag sett på bussmodellen i fråga:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1393-1397_Plattformsvagnar/index.html
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: Resenären skrivet 19 mars 2013, 09:42:28 AM
Hos Örebro Trafik hade alla Volvo-bussar från 1977-79 plattform bak (med undantag av de tre som var någon form av beställningsanpassade (nr 10 och 86 resp 87). Är lite osäker på de Volvo vagnar som kom 1991 till T-Buss AB som ersättare för 70-talsvagnarna - dessa var längre (nr 52-61)
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: buskörare skrivet 19 mars 2013, 22:39:23 PM
Citat från: Resenären skrivet 19 mars 2013, 09:42:28 AM
Hos Örebro Trafik hade alla Volvo-bussar från 1977-79 plattform bak (med undantag av de tre som var någon form av beställningsanpassade (nr 10 och 86 resp 87). Är lite osäker på de Volvo vagnar som kom 1991 till T-Buss AB som ersättare för 70-talsvagnarna - dessa var längre (nr 52-61)

Jo, de hade plattform. Dock bara med enkel dörr bak om jag inte minns fel.
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: hudikbo skrivet 20 mars 2013, 09:57:30 AM
På 70-talet fanns det B58 med säfflekaross som hade plattform bak i Sundsvall.

Bosse
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: Resenären skrivet 20 mars 2013, 17:52:19 PM
Ja alla Volvo-vagnar hade enkel dörr bak i Örebro, B58 från 1977 (inv nr 79-87) hade dörrställning 2-1-1 och övriga hade 2-2-1 utom vagn 10 som hade 1-1-1.
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: groenis skrivet 20 mars 2013, 18:34:56 PM
Får alla silverfärgade ledvagnar på flygbussarna vara med?

Eller de kanske inte räknas då de hade bagagehyllor bak.

/Lennart
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 21 mars 2013, 00:27:32 AM
Hade T-Buss 304 som senare blev Näckrosbuss/Busslink 4200 också plattform bak?
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: bisquit skrivet 25 mars 2013, 13:33:04 PM
Är lite osäker. Men har för mig Busslink 4200 var en plattformsbuss. Precis som sina övriga syskon. Som främst rullade på linje 7 och 14. Sedmera fick linje 14 istället nöja sig med ledvagnar av märket Scania och modell Omnicity. :(  Alltså ett riktigt nedköp. Å ja nästan alla normalgolvade stadsbussar bussar som rullade i Örebro under 90-talet. Hade 2+2+1 dörr. :9 Undantaget ledvagnarna som hade 2+2+2. Samt även en del ajokki expresser i 3100serien. Som blev uppgraderade ifrån stadsbuss till bonnbuss. Dem hade dörrställning 2+1+1
Titel: SV: Bussar med bak plattform
Skrivet av: Mattias skrivet 25 mars 2013, 15:59:56 PM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 21 mars 2013, 00:27:32 AM
Hade T-Buss 304 som senare blev Näckrosbuss/Busslink 4200 också plattform bak?

Ja.

//M