Del 1: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57921.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57921.0)
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/8mar/bild36.jpg)
Arriva 7781
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/8mar/bild37.jpg)
Arriva 8724
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/8mar/bild38.jpg)
Arriva 8519
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/8mar/bild39.jpg)
Arriva 7717
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/8mar/bild40.jpg)
Arriva 7789
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/8mar/bild41.jpg)
Arriva 8114
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/8mar/bild42.jpg)
Arriva 7729
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/8mar/bild43.jpg)
Arriva 7907
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/8mar/bild45.jpg)
Arriva 8405 fick ta sig en tur på blålinje. Om man måste sätta ut röda bussar på 176/177 borde man rimligtvis ta någon av 7001-7008 eller 7223-7226 eftersom de har bekvämare säten än 8401-8416.
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/8mar/bild46.jpg)
Arriva 7716
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/8mar/bild47.jpg)
Arriva 7811
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/8mar/bild48.jpg)
Arriva 8717
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/8mar/bild50.jpg)
Arriva 8305
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/8mar/bild51.jpg)
Arriva 8119
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/8mar/bild52.jpg)
Arriva 8307
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/8mar/bild53.jpg)
Arriva 8746
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/8mar/bild54.jpg)
Arriva 8129
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/8mar/bild55.jpg)
Arriva 7714
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/8mar/bild56.jpg)
Arriva 7162 vid Brommaplan, tydligen har linje 342 förlängts lite. ;) Vanligtvis är den en lokallinje i Ekerö tätort.
Citat från: Tommy E skrivet 11 mars 2013, 21:21:15 PM
Del 1: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57921.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57921.0)
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/8mar/bild55.jpg)
Arriva 7714
Där vid uppställningen skulle jag också vilja ta bilder. Får man göra det eller måste man ha tillstånd?
Citat från: Buss-busen skrivet 11 mars 2013, 22:20:54 PM
Där vid uppställningen skulle jag också vilja ta bilder. Får man göra det eller måste man ha tillstånd?
Jag har svårt att tro att det skulle behövas något tillstånd för att fota där. Vissa förare som går förbi tittar lite förvånat, men ingen har klagat. Ifall bussen är långt inkörd kan det dock vara väldigt trångt, så att man får hålla kameran intill staketet för att få med hela bussen på bilden. Om man har vidvinkelobjektiv, vilket jag ännu inte har skaffat, borde det funka bra även om bussen står långt in.
Mja, bara för att det inte finns stora förbudsskyltar så innebär det inte alltid att det är helt fritt fram eller lämpligt. Här är det ofta en hel del bussar i rörelse och utrymmet tillhör inte heller den publika delen av terminalen. Visst kan man gå dit om man tar det piano, vet vad man gör och samtidigt ser till att man syns ordentligt och inte kommer i vägen. I grund finns det dock bättre fotoplatser.
Citat från: Nico skrivet 11 mars 2013, 23:05:53 PM
Mja, bara för att det inte finns stora förbudsskyltar så innebär det inte alltid att det är helt fritt fram eller lämpligt. Här är det ofta en hel del bussar i rörelse och utrymmet tillhör inte heller den publika delen av terminalen. Visst kan man gå dit om man tar det piano, vet vad man gör och samtidigt ser till att man syns ordentligt och inte kommer i vägen. I grund finns det dock bättre fotoplatser.
Visserligen handlade ju frågan just om förbud och inte om lämplighet, men visst är det allra bäst ur praktiskt hänseende att var och en håller sig där det är tänkt. Självklart ska man vara försiktig och uppmärksam om man går ut i körbanan där bussarna rör sig.
Personligen tycker jag även att det är roligast om man får bild på bussen i trafik, medan bilder vid uppställningsplatser är ganska tråkiga. Därför väntade vi på att 7714 skulle köras ut så att vi kunde fota, men eftersom så inte hade skett när vi skulle åka hem gick vi till uppställningsplatsen och plåtade den. Har man samlarmani så har man, och då känns det väldigt bittert att inte ta chansen att fota en buss man saknar bild på. :P
Citat från: Nico skrivet 11 mars 2013, 23:05:53 PM
Mja, bara för att det inte finns stora förbudsskyltar så innebär det inte alltid att det är helt fritt fram eller lämpligt. Här är det ofta en hel del bussar i rörelse och utrymmet tillhör inte heller den publika delen av terminalen. Visst kan man gå dit om man tar det piano, vet vad man gör och samtidigt ser till att man syns ordentligt och inte kommer i vägen. I grund finns det dock bättre fotoplatser.
Håller med, jag tror inte många av oss förare vill ha folk springandes runt bussarna. Framför allt inte som det numera kan vara väldigt trångt i Danderyd.
Citat från: Tommy E skrivet 11 mars 2013, 21:21:15 PM
(http://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2013/8mar/bild45.jpg)
Arriva 8405 fick ta sig en tur på blålinje. Om man måste sätta ut röda bussar på 176/177 borde man rimligtvis ta någon av 7001-7008 eller 7223-7226 eftersom de har bekvämare säten än 8401-8416.
Det kan ju inte vara sätena som avgör vagnsutsättningen om det är vagnbrist, dessutom är ju uppfattingen om sätet är skönare i buss A eller B tämligen subjektiv.
Citat från: Walter skrivet 13 mars 2013, 09:27:16 AM
Det kan ju inte vara sätena som avgör vagnsutsättningen om det är vagnbrist, dessutom är ju uppfattingen om sätet är skönare i buss A eller B tämligen subjektiv.
Precis. Fattar inte att folk hänger upp sig på sånt, huvudsaken är väl att det kommer en buss? Uppenbarligen är det brist på blåbussar, det är ju inte alltid så att bristen finns redan på morgonen utan uppstår under dan och då får det ju bli det som finns.
Citat från: Walter skrivet 13 mars 2013, 09:27:16 AM
Det kan ju inte vara sätena som avgör vagnsutsättningen om det är vagnbrist, dessutom är ju uppfattingen om sätet är skönare i buss A eller B tämligen subjektiv.
Citat från: buskörare skrivet 13 mars 2013, 11:36:23 AM
Precis. Fattar inte att folk hänger upp sig på sånt, huvudsaken är väl att det kommer en buss? Uppenbarligen är det brist på blåbussar, det är ju inte alltid så att bristen finns redan på morgonen utan uppstår under dan och då får det ju bli det som finns.
Självklart är det viktigast att det kommer en buss, men jag ser ingen anledning till att inte sätta ut de bussar som har bäst komfort på de längsta linjerna. Om bussen måste sättas ut tillfälligt pga vagnfel är det en annan sak, men det har jag svårt att tro i det här fallet. Sedan 8401-8416 levererades har jag inte sett några andra röda bussar än dessa på 176/177, och det kan knappast röra sig om hastiga nödlösningar varenda gång.
Bedömningen av komforten behöver inte heller vara det minsta "subjektiv". Vem som helst kan mäta ryggstödets längd och sittdynans tjocklek, och finner då att komforten är sämre i 8401-8416, såvida man inte föredrar säten som har hård dyna och saknar stöd för huvudet.
Slutligen skulle jag inte vilja kalla det att man "hänger upp sig" bara för att man lägger märke till något och har en åsikt. Det här är ett forum för bussintresserade, och det är inte speciellt konstigt att sådana personer noterar många detaljer inom busstrafiken.
Vad jag har förstått har SL i många år skilt på två olika klasser av passagerarstolar: Höga (nackstöd) samt låga (utan nackstöd).
Bälten, möjlighet att luta ryggstödet, samt dynornas tjocklek betyder sällan något vad gäller SL:s fordonskrav.
Så har bussen bara hyggliga nackstöd är det nog bara att bege sig ut på alla linjer med "regionalstandard" i kraven.
8401-8416 har Noco City, dock med någon extra tunn typ av sittdyna. Alla tidigare OmniLinkar som Arriva köpt till Mälaröarna har Noco Flex.