Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 mars 2013, 09:14:50 AM

Titel: Bussar i Mark och Svenljunga i mars och april 1997
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 mars 2013, 09:14:50 AM
FXM371 lämnar Skene på väg mot Svenljunga. I dag går linje 300 inte in till stationen i Skene i Marks kommun utan går gamla Varbergsvägen och sparar några minuter. Den går heller inte längre till Svenljunga utan vill man dit så får man byta buss i Skene eller Kinna.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815244%29.jpg)

GUX450 var från början Borås Lokaltrafik 245. Denna buss brann i början av 2000-talet utanför Skene.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815246%29.jpg)

HJP222 var en av de tre Scania L113 med Alpus-kaross som Swebus köpte. Där hade den nummer 0604. De udda bussarna såldes till Linjebuss i samband med att de fick trafiken i Mark sommaren 1995 och flyttades då från Vänersborg till Skene. Rätt lack hade de ju redan. Dessa tre bussar gick sedan lite olika öden till mötes och flyttades bland annat till Jönköping innan de återigen samlades hos Star-Bussar i Ängelholm, vars ägare inte hade en aning om att han hade en komplett samling av Scania L113 Alpus 260SR förrän jag berättade det för honom.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815247%29.jpg)

ENB168 på en av de servicelinjer, som utgjorde tätortstrafiken i Marks kommun. Denna trafik finns kvar med linjer i 50-serien och körs nu av Nettbuss med korta Volvo 8900, men kommer snart att genomgå kraftiga inskränkningar när Västtrafik måste svara.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815248%29.jpg)

Så vidare till Svenljunga. Om någon undrar vem Sven är så var han ett svin. Orten har nämligen fått sitt namn av att det fanns mycket vildsvin i ljungmarkerna där den grundades. Det skall alltså egentligen vara Svinaljunga.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815249%29.jpg)

OLM054 började som Rystadbuss 8507. Efter ungefär ett år hos Svenljunga Busstrafik såldes den till Kjellgrens i Tranemo och sedan till Norabuss. Den brandskadades i Klockhammar i oktober 2005.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815250%29.jpg)


Titel: Sv: Bussar i Mark och Svenljunga i mars och april 1997
Skrivet av: Bussmicke skrivet 10 mars 2013, 10:07:37 AM
Oj så trevligt,  se vad man missade bara för att man inte åkte dit på 90-talet

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Bussar i Mark och Svenljunga i mars och april 1997
Skrivet av: 1896 skrivet 10 mars 2013, 20:51:53 PM


HJP222 var en av de tre Scania L113 med Alpus-kaross som Swebus köpte. Där hade den nummer 0604. De udda bussarna såldes till Linjebuss i samband med att de fick trafiken i Mark sommaren 1995 och flyttades då från Vänersborg till Skene. Rätt lack hade de ju redan. Dessa tre bussar gick sedan lite olika öden till mötes och flyttades bland annat till Jönköping innan de återigen samlades hos Star-Bussar i Ängelholm, vars ägare inte hade en aning om att han hade en komplett samling av Scania L113 Alpus 260SR förrän jag berättade det för honom.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815247%29.jpg)

Alltid trevligt med Alpus bilder, men jag kan inte förstå varför förarna på majoriteten av alla bilder använder fel lysen, alltså inner istället för ytter, var lamp reglagen i dessa bussar så fruktansvärt svårbegripliga ?

Titel: SV: Bussar i Mark och Svenljunga i mars och april 1997
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 10 mars 2013, 21:10:17 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 mars 2013, 20:51:53 PM


Alltid trevligt med Alpus bilder, men jag kan inte förstå varför förarna på majoriteten av alla bilder använder fel lysen, alltså inner istället för ytter, var lamp reglagen i dessa bussar så fruktansvärt svårbegripliga ?

Det var väl som på vissa samtida andra bussar med dubbla strålkastare att det automatiska halvljuset var kopplat på ett strålkastarpar, i flera fall det inre.
Titel: SV: Bussar i Mark och Svenljunga i mars och april 1997
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 10 mars 2013, 21:16:31 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 mars 2013, 21:10:17 PM
Det var väl som på vissa samtida andra bussar med dubbla strålkastare att det automatiska halvljuset var kopplat på ett strålkastarpar, i flera fall det inre.

Precis, Lars, höll just på att skriva ett sådant svar men du hann före. Nu har jag inte kört så många Alpus, men på van Hool med liknande utseende med dubbla H4 så var oftast "dagljuset" kopplat på de inre lamporna och när man slog på halvljuset så började de yttre att lysa istället. Många bussbilder är väl tagna i dagsljus ;)
Titel: SV: Bussar i Mark och Svenljunga i mars och april 1997
Skrivet av: 1896 skrivet 11 mars 2013, 08:24:56 AM
Om man ställer strömställaren på en Alpus i första läget, då lyser innerlamporna, men inte positionsljusen, i bottenläget lyser ytterlamporna och positionsljusen, om man då sätter på lyset med knappen på vänsterpanelen, då lyser innerlamporna, i detta fall är alltså strömställaren i bottenläget, eftersom positionsljusen lyser, alltså har föraren dålig koll på hur reglagen fungerar.  :P
Titel: SV: Bussar i Mark och Svenljunga i mars och april 1997
Skrivet av: yngrot skrivet 11 mars 2013, 23:07:01 PM
Ser snyggare ut med innerlampor tända 

B-L 245 hade röda rullband när vi körde den  . Sjusegment vart monterad efter försäljningen ..