Har ytterligare en vagnlista, denna gällande Alingsås, daterad 900227, det intressanta här är att GDG före samanslagningen med SJ-buss vann mer trafik i området, varför fordonsparken utökats jämfört med vagnlistor från -80 talet:
Följande fordon fanns i Alingsås 900227, i kalkyl nr:
2625 53,4
1729 57,6 Från Leksand
1732 56,3 Från Kungälv 12,3
1733 57,6
1930 56,3 Från Kungälv 12,3
1933 56,3
1934 56,3 Från Kungälv 12,3
1938 57,6
1083 57,6
1174 56,3
1280 57,6
1281 57,6
2281 53,4 Från Sandviken
1390 56,3
1391 56,3
1468 57,6
2483 53,4
1588 57,6
1599 56,3
1560 57,6
1779 57,6 Från Avesta
2789 53,4
1899 56,3
1868 57,6 Från Borlänge
2992 56,3
2993 56,3
Senare kom ju också 1026/0541.
Bussarna från Kungälv tycks ha kommit tidigare än bussarna från Dalarna om man tittar i Vagnlistor från -80 talet, så att säga exakt hur många fordon man utökade med är svårt, dock var det ju fler bussar som kom ner från Dalarna än dessa tre som stationerats i Alingsås.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 mars 2013, 19:12:06 PM
Har ytterligare en vagnlista, denna gällande Alingsås, daterad 900227, det intressanta här är att GDG före samanslagningen med SJ-buss vann mer trafik i området, varför fordonsparken utökats jämfört med vagnlistor från -80 talet:
Följande fordon fanns i Alingsås 900227, i kalkyl nr:
2625 53,4
1729 57,6 Från Leksand
1732 56,3 Från Kungälv 12,3
1733 57,6
1930 56,3 Från Kungälv 12,3
1933 56,3
1934 56,3 Från Kungälv 12,3
1938 57,6
1083 57,6
1174 56,3
1280 57,6
1281 57,6
2281 53,4 Från Sandviken
1390 56,3
1391 56,3
1468 57,6
2483 53,4
1588 57,6
1599 56,3
1560 57,6
1779 57,6 Från Avesta
2789 53,4
1899 56,3
1868 57,6 Från Borlänge
2992 56,3
2993 56,3
Senare kom ju också 1026/0541.
Bussarna från Kungälv tycks ha kommit tidigare än bussarna från Dalarna om man tittar i Vagnlistor från -80 talet, så att säga exakt hur många fordon man utökade med är svårt, dock var det ju fler bussar som kom ner från Dalarna än dessa tre som stationerats i Alingsås.
Intressant! Antar att 56, 3 = Älvsborgstrafiken, 57,6 =GL och 53,4 = beställning.
Följande bussar hade Swebus stationerade i Alingsås 1993-01-28:
730 =GL Alingsås stad
708 = Älvsborgstrafiken
709 = GL
745 = beställning
GDG-nummer inom parentes.
0192(1280) 730
0193(1281) 730
0236(1468) 709
0297(1588) 709
0312(2483) 709
0328(1560) 709
0336(1599) 708
0398(1779) 709
0403(1784) 709
0472(1868) 709
0480(1899) 708
0536(2992) 709
0537(2993) 708
0541(1026) 709
1955 709
1998 709 (Sollebrunn)
2216 709 Från Gbg 930104
2217 709 (Floda)
2218 709 Från Gbg 930104
2219 709 (Floda)
2305 709
2343 709 (Sollebrunn)
2436 708
2582 708 från Gbg 9208
2612 708 från Gbg 930101
2661 709 från Gbg 9208
2696 708
2822 708 (Sollebrunn)
2848 709 till salu
3198 709 (Floda)
3199 709 (Floda)
3209 745
3218 709
3228 709 (Floda)
3229 709 (Floda)
3230 709
3231 709
3232 709
3254 709
3255 708
//Jonas G
Jaha, då hade man utökat ytterligare då, men det vore intressant med en siffra på hur många fordon GDG utökade med före samanslagningen med SJ buss. :)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 mars 2013, 23:00:04 PM
Jaha, då hade man utökat ytterligare då, men det vore intressant med en siffra på hur många fordon GDG utökade med före samanslagningen med SJ buss. :)
Utökningen mellan 90 och 93 förklaras till viss del med att Lerumstrafiken (som kördes av SJ Buss innan sammanslagningen) lades under Alingsås.
Swebus Alingsås tillhörde f.ö. formellt i sin tur Borås under början av 90-talet.
//Jonas G
1989 juni lades SJ Sollebrunnstrafik under Göteborg, dit även Stenungsund lades.Sedan GDG och SJ blev Swebus lades Stenkullebussarna och Sollebrunn till Alingsås där en ny verkstad nu fanns. Stenungsund flyttades till Kungälv.
Till GDG Alingsås lades även linje 614 från SJ. Trafiken avkortades Göteborg-Hindås och kördes enbart Hindås-Alingsås. Kända bussar som gick där var 1607 senare 1601 och 1956.
Det var två förare som tjänstgjorde där. Problemet var att då de var borta som erfordrades det vikarie. Tyvärr ställde detta till problem även på annat sätt. Det blev både rättegång om stöld och osant intygande.Det var en förare från Göteborg som en gång körde och detta tyckte inte den andra vikarien om och denne polisanmälde för vårdslöshet i trafik och smitning. Senare förstod polis att det inte stod rätt till. Husrannsakan gjordes och Göteborgsvikarien frikändes och hos den ordinarie vikarien gjordes beslag.