Det dyker ofta upp intressanta utbyggnadsidéer i detta forum. Men vad kostar det? Då menar jag en ungefärlig kostnad för en vagntimme och en vagnkilometer.
Jättesvårt att svara på generellt, det kan innebär en förändrad dimensionering i vissa fall t.om
Vill man ha ett allmänt riktmärke så finns det att hämta från Trafikverkets i sina modeller för samhällsekonomiska beräkningar. Dessa har ju dock inte med någon "vinstdel", - de är alltså oftast för lågt räknade.
Problemet är att det är så pass stor skillnad i landsbygdsköring kontra stadstrafik, samt hur väl fordonet används. Men om man renodlar vagnkilometer till att enbart gälla de rörliga kostnaderna för fordonet går det väl att få ett något bättre mått.
Som beräkningsgrund kan man väl alltså beräkna 500 000 per fordon och år, + ca 8 kronor per km i rörliga kostnader (främst bränsle) och 350 kronor för förare. Kostnaderna kan ju vara både högre och lägre beroende på hur effektiv trafiken är och vilken typ av trafik det rör sig om. Sedan tillkommer förstås en hel del andra fasta kostnader. Men hur de fördelas kan ju vara olika.
Om vi alltså tänker oss att fordonet är i trafik 10 timmar per vardag, och avverkar 60 000 km per år, så får vi en km avgift på ca 16-17 kronor per km och en förarkostnad på 14,5 kr per km (24 km per timme). Den totala kostnaden hamnar alltså på ungfär 31-32 kronor, eller om man räknar allt per timme, ungefär 750-800 kronor per timme. Det behöver väl inte heller sägas att även kostnaderna för fordonet (som här är något i överkant) också skiljer sig åt beroende på leasingmodell, ålder etc.
Den "fasta" kostnaden per buss, blir ju bara marginellt högre vid mer trafik, kilometerkostnaden per timme avgör ju den totala kostnadsbilden per timme rätt mycket, likväl som förarkostnaden per kilometer naturligtvis varierar väldigt mycket beroende på vilken hastighet som kan hållas. Härtill kommer ju också hur effektivt förartiden kan utnyttjas.
Tänker man sig ett avtal med dessa parametrar, kan ju också anbudsgivaren "trixa" lite mellan vagntimme och kilometerkostnadspris. Finns nog olika modeller för vilka kostnader man vill lägga per vagnstimme respektive per kilometer för de olika bolagen.
Citat från: Omnilasse skrivet 04 mars 2013, 14:00:10 PM
Vill man ha ett allmänt riktmärke så finns det att hämta från Trafikverkets i sina modeller för samhällsekonomiska beräkningar. Dessa har ju dock inte med någon "vinstdel", - de är alltså oftast för lågt räknade.
Problemet är att det är så pass stor skillnad i landsbygdsköring kontra stadstrafik, samt hur väl fordonet används. Men om man renodlar vagnkilometer till att enbart gälla de rörliga kostnaderna för fordonet går det väl att få ett något bättre mått.
Som beräkningsgrund kan man väl alltså beräkna 500 000 per fordon och år, + ca 8 kronor per km i rörliga kostnader (främst bränsle) och 350 kronor för förare. Kostnaderna kan ju vara både högre och lägre beroende på hur effektiv trafiken är och vilken typ av trafik det rör sig om. Sedan tillkommer förstås en hel del andra fasta kostnader. Men hur de fördelas kan ju vara olika.
Om vi alltså tänker oss att fordonet är i trafik 10 timmar per vardag, och avverkar 60 000 km per år, så får vi en km avgift på ca 16-17 kronor per km och en förarkostnad på 14,5 kr per km (24 km per timme). Den totala kostnaden hamnar alltså på ungfär 31-32 kronor, eller om man räknar allt per timme, ungefär 750-800 kronor per timme. Det behöver väl inte heller sägas att även kostnaderna för fordonet (som här är något i överkant) också skiljer sig åt beroende på leasingmodell, ålder etc.
Den "fasta" kostnaden per buss, blir ju bara marginellt högre vid mer trafik, kilometerkostnaden per timme avgör ju den totala kostnadsbilden per timme rätt mycket, likväl som förarkostnaden per kilometer naturligtvis varierar väldigt mycket beroende på vilken hastighet som kan hållas. Härtill kommer ju också hur effektivt förartiden kan utnyttjas.
Tänker man sig ett avtal med dessa parametrar, kan ju också anbudsgivaren "trixa" lite mellan vagntimme och kilometerkostnadspris. Finns nog olika modeller för vilka kostnader man vill lägga per vagnstimme respektive per kilometer för de olika bolagen.
Tack för en bra översikt! Hittade länken till Trafikverkets modell som du refererade till, avsnitt 13.4
http://www.trafikverket.se/PageFiles/73641/samhallsekonomiska_principer_och_kalkylvarden_for_transportsektorn_asek_5_kapitel_13_fordonskostnader_persontrafik_2.pdf (http://www.trafikverket.se/PageFiles/73641/samhallsekonomiska_principer_och_kalkylvarden_for_transportsektorn_asek_5_kapitel_13_fordonskostnader_persontrafik_2.pdf)