Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: j-a skrivet 02 mars 2013, 19:40:32 PM

Titel: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: j-a skrivet 02 mars 2013, 19:40:32 PM
Dessa 2 GDG bussar 1481 och 1485 fick sluta sina dagar med att släppas ner från en kran på bussutställningen i Vänersborg sommaren 1985
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/IMG-43_zps04900b1a.jpg)
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/IMG_0001-19_zps187539c4.jpg)
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/IMG_0002-12_zps2c2c1de8.jpg)
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/IMG_0003-10_zps90c2cffb.jpg)
Jag kan tyvärr inte svara på vem som är vem av dessa två,det minns jag inte ;)
:'( :'(
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: 1896 skrivet 02 mars 2013, 20:23:17 PM
Mindre härligt att beskåda.  :'(  Men bussen ser ju riktigt robust ut efter smällen, bortsett från att taket är intryckt, ser ju inte så farligt intryckt ut i fronten. Men varför bara plocka bort sidorutorna och inte takfönstren ?
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 02 mars 2013, 20:37:32 PM
Det är nr 1481 som släpps på Dina bilder. Datumet var 1985-06-15. Jag finns bland skaran personer borta till vänster på bild nr 3. Man kan även se VL:s ägare Uno Kjellson studera bussens front på bild nr 3. Det var han som höll i trådarna vid denna utställning i Vänersborg. Nr 1485 släpptes nästa dag. Skall ta fram mina bilder när jag får tid om några dagar. Har en serie på 7 bilder som visar det stora fallet!
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 02 mars 2013, 23:36:17 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 02 mars 2013, 20:23:17 PM
Mindre härligt att beskåda.  :'(  Men bussen ser ju riktigt robust ut efter smällen, bortsett från att taket är intryckt, ser ju inte så farligt intryckt ut i fronten. Men varför bara plocka bort sidorutorna och inte takfönstren ?

Kanske för att takfönstren är av plexiglas och splittras inte på samma sätt som de härdade sidorutorna?
Robust? Taket är ju helt intryckt ! Lite förvånande om bussen landade med fronten först. Tror inte man gjorde rullningsprov på dåtidens bussar?
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: j-a skrivet 03 mars 2013, 22:41:58 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 mars 2013, 23:36:17 PM
Kanske för att takfönstren är av plexiglas och splittras inte på samma sätt som de härdade sidorutorna?
Robust? Taket är ju helt intryckt ! Lite förvånande om bussen landade med fronten först. Tror inte man gjorde rullningsprov på dåtidens bussar?
Den slog ner på fronten och lade sig sedan över på taket
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 04 mars 2013, 07:26:19 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 mars 2013, 23:36:17 PM
Kanske för att takfönstren är av plexiglas och splittras inte på samma sätt som de härdade sidorutorna?
Robust? Taket är ju helt intryckt ! Lite förvånande om bussen landade med fronten först. Tror inte man gjorde rullningsprov på dåtidens bussar?
Jo, så var det. En representant från Säffle Karosseri (Sandberg tror jag han hette) berättade för mig att rutorna hade tagits ur pga risken för glassplitter. Hade de suttit kvar hade inte fönsterstolparna skjuvats av så lätt som de nu gjorde. De gick av direkt (sprödbrott) när bussen satte nosen mot marken, varför taket var frigjort från karossen innan bussen landade på marken upp och ned. Tack vare den kraftiga bussramen, som fick ta den stora smällen, fick bussen inte värre skador än den fick.

Rullningsprov fanns nog redan 1985, men det man ville visa var vad som händer när man krockar. Jag kommer inte ihåg hur högt upp bussen hissades, men gissar att "krockhastigheten" var minst 60 km/tim.
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 mars 2013, 11:00:28 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 mars 2013, 07:26:19 AM
Jo, så var det. En representant från Säffle Karosseri (Sandberg tror jag han hette) berättade för mig att rutorna hade tagits ur pga risken för glassplitter.

Det torde ha varit K-E Sandstedt, produktionschefen vid Säffle Karosseri.
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 04 mars 2013, 11:25:06 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 mars 2013, 11:00:28 AM
Det torde ha varit K-E Sandstedt, produktionschefen vid Säffle Karosseri.
Det var nog han, men hette han inte Karl-Axel eller liknande i förnamn?
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 mars 2013, 11:41:40 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 mars 2013, 11:25:06 AM
Det var nog han, men hette han inte Karl-Axel eller liknande i förnamn?

Jo, det är nog troligt att det är denne man. Även om artikeln handlar om hans tid hos JIGE Karosseri i Säffle nämns det ju att han började hos Höglunds och även återgick dit.
http://www.pvchassi.com/tillverkare/jige.html

I ett tidigare inlägg i Bussnack kallas han dock K E, och det var därifrån jag försökte rekapitulera med dunkla minne. K A Sandstedt bör det alltså ha varit - Karl-Axel sa nog bara hans farmor.

Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 04 mars 2013, 17:26:58 PM
Har nu kollat mina gamla anteckningar från 1985 och de säger att bussarna bedömdes var upphissade ca 18 m i luften, vilket innebar en krockhastighet mot marken på ca 70 km/tim.
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: 1896 skrivet 04 mars 2013, 19:32:30 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 02 mars 2013, 20:37:32 PM
Det är nr 1481 som släpps på Dina bilder. Datumet var 1985-06-15. Jag finns bland skaran personer borta till vänster på bild nr 3. Man kan även se VL:s ägare Uno Kjellson studera bussens front på bild nr 3. Det var han som höll i trådarna vid denna utställning i Vänersborg. Nr 1485 släpptes nästa dag. Skall ta fram mina bilder när jag får tid om några dagar. Har en serie på 7 bilder som visar det stora fallet!

Den bildserien vill vi gärna se.  :)
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: 1896 skrivet 04 mars 2013, 19:38:25 PM
Vad fick bussarna som kom från NKIJ -64 för inventarie nr ? Var 1481 eller 1485 någon av dom ?  ???
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 04 mars 2013, 20:31:48 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 04 mars 2013, 19:38:25 PM
Vad fick bussarna som kom från NKIJ -64 för inventarie nr ? Var 1481 eller 1485 någon av dom ?  ???
NKlJ-bussarna hade nr 1479, 1480, 1482, 1491, 1494, 1495 och 1496.
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: 1896 skrivet 04 mars 2013, 22:17:55 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 mars 2013, 20:31:48 PM
NKlJ-bussarna hade nr 1479, 1480, 1482, 1491, 1494, 1495 och 1496.

Var det bara 7 st bussar ? Och varför var inte inv i samanhängande ordning ? Hade det med Chassi eller kaross nr att göra ?  ???
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 05 mars 2013, 06:56:51 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 04 mars 2013, 22:17:55 PM
Var det bara 7 st bussar ? Och varför var inte inv i samanhängande ordning ? Hade det med Chassi eller kaross nr att göra ?  ???
Först fick de ju de gamla inventarienumren. Senare kom de fyrsiffriga numren och då numrerade man väl efter registreringsdatum. Därav den lite spretiga numreringen. Det fanns även äldre NKlJ-bussar som togs över, men jag trodde Du menade vilka bussar av 1964-års modell som togs över, och då var det de bussar jag skrev.
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: 1896 skrivet 05 mars 2013, 19:58:41 PM
I GDG boken finns bild på 7 st nylevererade bussar till NKlJ -64, det var dessa jag avsåg.
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 05 mars 2013, 21:20:55 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 mars 2013, 19:58:41 PM
I GDG boken finns bild på 7 st nylevererade bussar till NKlJ -64, det var dessa jag avsåg.
De nummren skrev Mats i sitt inlägg, dessa bussar var högerbyggda från börja och skulle stå till dagen H enligt gamla Nklj förare
Gamla nr. i den ordningen som Mats skrev
166 - 167 - 173 - 221 - 242 - 245 - 246
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: 1896 skrivet 06 mars 2013, 22:27:09 PM
Vilka var dom övriga bussarna man tog över från NKlJ ?  ???
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 07 mars 2013, 20:18:04 PM
43 bussar av årsmodeller 1946-64 gick över från NKlJ till GDG år 1964. Bland de nyare fanns de sju bussarna från 1964, samt tre bussar från 1962. De tre senare fick GDG nr 264, 265 och 267. Nya nr blev 1284-1286.
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 08 mars 2013, 07:30:49 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 04 mars 2013, 19:32:30 PM
Den bildserien vill vi gärna se.  :)

Nu finns denna bildserie i följande tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57856.0
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 08 mars 2013, 11:39:41 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 mars 2013, 07:30:49 AM
Nu finns denna bildserie i följande tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57856.0

Nu förstår man bättre varför taket slets av. Var motorn bortplockad innan? Den borde väl annars slitits ur sina fästen, som bakaxeln?
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 08 mars 2013, 11:47:56 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 08 mars 2013, 11:39:41 AM
Nu förstår man bättre varför taket slets av. Var motorn bortplockad innan? Den borde väl annars slitits ur sina fästen, som bakaxeln?
Jo, motor och växellåda var borttagna. Så fort fronten stötte mot backen knäppte alla fönsterstolpar av så att taket separerade från övriga karossen som ett vingligt plåtsjok. Det märktes att lättmetallen var väldigt spröd, dvs att den hade ett väldigt litet förhållande mellan brottgräns och sträckgräns.
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 08 mars 2013, 13:34:06 PM
Synd att man släppte två likadana bussar. Det hade varit intressant om man gjort motsvarande med en buss med stålkaross. Stål är ju betydligt segare och isåfall tror jag taket hade klarat sig bättre.
Fast den här typen av olyckor är sällsynta, skulle väl motsvara körning rakt in i ett brofundament eller liknande.
Titel: SV: GDG 1481 och 1485 slutar sina dagar..
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 08 mars 2013, 13:40:20 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 08 mars 2013, 13:34:06 PM
Synd att man släppte två likadana bussar. Det hade varit intressant om man gjort motsvarande med en buss med stålkaross. Stål är ju betydligt segare och isåfall tror jag taket hade klarat sig bättre.
Fast den här typen av olyckor är sällsynta, skulle väl motsvara körning rakt in i ett brofundament eller liknande.
Jo, och då allra helst en buss med självbärande kaross och inte med rambalkar. Då skulle nog busen ha blivit lite av en banan. Men som sagt, det var nog så att man fick ta vad som bjöds och GDG hade tydligen två 21-åriga bussar som just då var på väg till skroten och kunde användas för "krockprov".