http://na.se/nyheter/lanet/1.1983040-na-tv-skrapar-bussens-framruta-under-fard
http://na.se/nyheter/orebro/1.1984517-bussforaren-jag-sag-bra-och-hade-koll-
Vad tycker ni om det här? Tycker det inte är nåt att skylla på att resernärerna skulle bli sura om de blir försenade, det är väl värre om de kanske inte vill åka med bussarna om de inte tycker att det verkar säkert. Men det är ju förarens bedömning och om han tyckte att han kunde fortsätta så kunde han väl det.
Kanske lite av storm i ett vattenglas.
Det jag reagerar först på är att allt ska gå via media idag. Kan inte resenärer längre prata med bussförare, bussföretag och trafikhuvudmän, utan att de får en journalist som tolk/mellanhand?
Men det är väl som sägs i intervjun. Hade föraren ställt bussen vid sidan av vägen och inväntat en ersättningsbuss hade det blivit ett ramaskri om resenärerna blivit en halvtimme sena. "Det spelar ingen roll hur vi gör, så hamnar vi i tidningen", som han ju säger.
Som Ersa skriver : hur man än gör blir det fel.. och varför alltid gå via media?? ..
Jag skulle inte vilja byta med den föraren . Alltid lätt sitta efteråt och säga hur man ska göra men känns inte så lyckat köra med den begränsade sikten.
Citat från: Ersa skrivet 21 februari 2013, 10:31:04 AM
Det jag reagerar först på är att allt ska gå via media idag. Kan inte resenärer längre prata med bussförare, bussföretag och trafikhuvudmän, utan att de får en journalist som tolk/mellanhand?
Men det är väl som sägs i intervjun. Hade föraren ställt bussen vid sidan av vägen och inväntat en ersättningsbuss hade det blivit ett ramaskri om resenärerna blivit en halvtimme sena. "Det spelar ingen roll hur vi gör, så hamnar vi i tidningen", som han ju säger.
Litegrann kan det förklaras med att folk är konflikträdda och inte vågar vara rakt på sak. I varje enskilt fall är det förstås svårt att bedöma men många gånger väljer människan den enklaste vägen och då får vi filmer som denna.
Sedan verkar väldigt många ha en ruskigt dimmig uppfattning om vem som är ansvarig för vad osv. En sak som t.ex. är lite tragikomisk när man t.ex. är inne på SL:s kundforum är att det inte är sällsynt att folk hör av sig om allt möjligt och omöjligt som inte är SL:s ansvar.
Tror man t.ex. att en förare är på örat så är det ju knappast SL:s (Trafikförvaltningens) växel man ska ringa utan till polisen (förlagsvis på 112), men lik förbannat är det just i SL-växeln många hamnar. Likaså får SL propåer om att styra så att folk håller sig till rätt sida av Suckarnas gång, de ska hålla efter taxibilar i kollektivkörfält, de ska bygga om kommunala gångvägar för bättre tillgänglighet, de blir idiotförklarade för att de inte kan hänvisa till hur man ska köpa paketresor från Karlstad till nya arenan i Råsunda osv.
Lite här kvalar nog detta med att kontakta media in, dvs. det är enkelt och man slipper tänka. Har man lite flyt så hakar medierna på och har man ännu mera flax kanske man t.o.m. får en peng för att man var så snäll och hjälpte upp med någon menlöshet i den lokala nyhetstorkan.
Har råkat ut för detta under en färd mot Karlstad. Defroster fläkten gick sönder i höjd med Arboga. Jag insåg att detta går inte och jag kommer snart inte att se något alls, dels skulle det bli mörkt och dels tar motorvägen slut efter Örebro och mötande trafik skulle göra så att jag inte skulle se något överhuvud taget. Hade inget annat val än att ringa jouren och tala om mitt dilemma. Resenärerna kunde fortsätta färd ca 40 minuter sen från Örebro. Pratade med några under tiden vi väntade och faktum var att de hade INTE åkt vidare med mig utan klivit av i Örebro. Ingen vad jag vet var sur på mig trots försening utan insåg att detta är inte mitt fel. Tror dock att Swebus senare fick in en heldel ersättningskrav som sedan gick vidare till de bolag jag körde för. En sak får dock ej glömmas, INGET FÅR NÅGONSIN GÅ FÖRE SÄKERHETEN! En annan sak är att du kanske anser att du ser, men inte resenärerna och det är det som räknas!
Citat från: Lusan skrivet 22 februari 2013, 21:13:02 PM
En sak får dock ej glömmas, INGET FÅR NÅGONSIN GÅ FÖRE SÄKERHETEN! En annan sak är att du kanske anser att du ser, men inte resenärerna och det är det som räknas!
Ursäkta, men om man ska följa alla passagerares åsikter rakt av i minsta detalj skulle man inte ta sig många meter. Man skulle som förare t.ex inte kunna:
- svara på korta tjänstesamtal i bussens telefon
- lyssna på FM-radio ens på låg volym.
- få dra ner solskyddet vid kraftigt motljus
- ha åsikter om kraftigt bländande läslampor på första parkett vid mörker
- få släppa ratten med höger hand för att ändra på reglage, alternativt växla
- köra om långsamtgående fordon på trefilig motorväg
En buss är ingen demokrati där passagerarna har mer makt än föraren. Någonstans måste föraren få ha rätt att kunna göra egna bedömningar utan att det ska bli en massa gnäll och skriverier till tidningarna från olika rättshaverister med mobilkameror. Jag vet inte hur det var i just ovanstående situation, men man kan som resenär inte bedöma förarens sikt korrekt uppifrån passagerarstolarna.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 21 februari 2013, 14:07:52 PM
Litegrann kan det förklaras med att folk är konflikträdda och inte vågar vara rakt på sak. I varje enskilt fall är det förstås svårt att bedöma men många gånger väljer människan den enklaste vägen och då får vi filmer som denna.
Visst är det så. Inte underligt att man skrattar åt oss svenskar i andra länder. Det krävs inte många minuters lyssning på norsk och finlandssvensk radio för att få höra skämt om dylika händelser i Sverige.
- "Ursäkta, men skulle du kunna säga till henne där att jag vill sitta längst fram?"
- "Nej, jag måste lasta väskor och visera biljetter för att vi ska komma iväg i tid. Prata med varandra! Ni har alla fyra fyllt 40, och borde väl kunna klara av direkt kommunikation med era medmänniskor?" (har man velat svara mer än en gång)
Enligt tidningarna var det visserligen svårt för föraren att se, men han lyckades i varje fall skrapa rent så att han hade hyfsad sikt framåt och såg i backspeglarna. Säkerligen var det inte så roligt för honom, men han har själv sagt i efterhand att han hade tillräckligt sikt att fortsätta, annars hade han inte kört en meter till. Därför tycker jag det är lite av storm i ett vattenglas att gå till tidningen med sådant här, Passagerarna sitter så pass högt upp och tittar över föraren att de inte ha någon chans att bedöma förarens sikt. Oftast immar det igen mer uppåt på rutan, medan det kan var bättre nedåt. Även om fläkten inte fungerar så finns det i alla fall lite självdrag pga fartvinden. Har själv råkat ut får något liknande, men hade tillräcklig sikt nere hos mig, även om rutan var igenmurad uppåt. Vid ett annat tillfälle var en resenär hjälpsam och torkade rutan med jämna mellanrum. Varför var det ingen som erbjöd hjälp? Kanske för att det inte var så farligt...
Citat från: Ersa skrivet 23 februari 2013, 11:54:00 AM
Någonstans måste föraren få ha rätt att kunna göra egna bedömningar utan att det ska bli en massa gnäll och skriverier till tidningarna från olika rättshaverister med mobilkameror.
Jag tycker inte att vi skall sätta likhetstecken mellan passagerare och rättshaverister.
Passageraren är kund och kunden är Kung. Vi har passagerare som tar bussen när de själva inte skulle våga ge sig ut med bilen och de förväntar sig att de skall komma fram på ett säkert sätt med bussen. Känner de oro eller otrygghet under resan beroende fordonets skick eller förarens agerande är det naturligt att de sprider det vidare till folk de känner, bolaget som kör, trafikhuvudmannen eller media. Orsaken att de ofta väljer media beror säkert på att det händer något direkt och att media hjälper dem att få ännu mer rätt än de annars skulle få.
Filmen i det aktuella fallet är tagen lite snett ovanför förarens huvud. Jag har svårt att tro att polisen hade ansett att han hade fri sikt på det sätt han skulle ha, om de hade stoppat honom. På samma sätt tror jag passagerarna reagerar när de jämför med vad som skulle hända om de själva bara skrapade en liten del av sin bils framruta vid förarplatsen och polisen stoppade dem.
För att slippa hamna i skamvrån som förare eller bolag är det bättre att avbryta färden med hänvisning till säkerheten och invänta en ersättningsbuss. Skulle någon i fråga sätta det och gå till media är det bättre att som bolag försvara sina höga säkerhetskrav än att försvara bristen på säkerhet.
Citat från: ResVille skrivet 24 februari 2013, 00:23:49 AM
Jag tycker inte att vi skall sätta likhetstecken mellan passagerare och rättshaverister.
Det har jag inte försökt göra. Det är bara den lilla minoriteten mobilfilmare som jag räknar som konflikträdda och/eller rättshaverister.
Citat från: ResVille skrivet 24 februari 2013, 00:23:49 AM
Passageraren är kund och kunden är Kung. Vi har passagerare som tar bussen när de själva inte skulle våga ge sig ut med bilen och de förväntar sig att de skall komma fram på ett säkert sätt med bussen. Känner de oro eller otrygghet under resan beroende fordonets skick eller förarens agerande är det naturligt att de sprider det vidare till folk de känner, bolaget som kör, trafikhuvudmannen eller media.
Det jag menade var att man omöjligen kan gå med på precis alla resenärers önskemål om man ska kunna bedriva trafik som verkligen kommer fram. Jag kan t.ex inte lyda en "kungs" åsikt och därmed tvingas tvärstanna med varningsblinkers på en starkt trafikerad motorväg om min trafikledning skulle ringa till bussens telefon för att kort pejla min position, för att denne ska kunna samordna en tid på den framtida bytespunkten för två linjer.
Jag kan heller inte ha båda händerna på ratten hela vägen från Linköping till Nyköping, hur gärna en "kung" på första raden vill att jag låter bli växelspaken samt reglagen för t.ex värmen, samtidigt som en annan "kung" vill att jag sänker värmen samt frågar om jag kan ringa min TL för att kolla upp en bytestid.
Citat från: ResVille skrivet 24 februari 2013, 00:23:49 AM
För att slippa hamna i skamvrån som förare eller bolag är det bättre att avbryta färden med hänvisning till säkerheten och invänta en ersättningsbuss. Skulle någon i fråga sätta det och gå till media är det bättre att som bolag försvara sina höga säkerhetskrav än att försvara bristen på säkerhet.
Här har du helt klart en poäng.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 februari 2013, 21:05:21 PM
Vid ett annat tillfälle var en resenär hjälpsam och torkade rutan med jämna mellanrum. Varför var det ingen som erbjöd hjälp? Kanske för att det inte var så farligt...
Erbjuda hjälp istället för att filma? Nja, det blir nog allt ovanligare, dessvärre... :-\
Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2013, 00:46:12 AM
Det har jag inte försökt göra. Det är bara den lilla minoriteten mobilfilmare som jag räknar som konflikträdda och/eller rättshaverister.
I grund och botten använder han/hon sig bara av teknikens utveckling. I en billig mobil har du i dag möjligheter som även påverkar de förutsättningar vi har i jobbet och vår arbetsmiljö. En passagerare kan i dag med mobilen skicka meddelande med klagomål till trafikhuvudmannen under pågående resa. Eller skriva på forum med synpunkter på resan eller föraren. Tekniken går framåt och vi kan inte vrida den tillbaka.
Denna filmsnutt på en isskrapande bussförare kommer att leva ett liv på nätet under långtid och vandra runt ibland människor som inte har ett hum vad det betyder att köra buss.
Nästa gång kan det vara jag eller du som fastnar på en film som hamnar på nätet, när vi gör något positivt eller negativt i passagerarnas ögon.
Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2013, 00:46:12 AM
Det jag menade var att man omöjligen kan gå med på precis alla resenärers önskemål om man ska kunna bedriva trafik som verkligen kommer fram. Jag kan t.ex inte lyda en "kungs" åsikt och därmed tvingas tvärstanna med varningsblinkers på en starkt trafikerad motorväg om min trafikledning skulle ringa till bussens telefon för att kort pejla min position, för att denne ska kunna samordna en tid på den framtida bytespunkten för två linjer.
Jag kan heller inte ha båda händerna på ratten hela vägen från Linköping till Nyköping, hur gärna en "kung" på första raden vill att jag låter bli växelspaken samt reglagen för t.ex värmen, samtidigt som en annan "kung" vill att jag sänker värmen samt frågar om jag kan ringa min TL för att kolla upp en bytestid.
Vår uppfattning om och hur vi tolkar att passageraren är kund och att kunden är kung skiljer sig åt. I en konkurens utsatt bransch har kunderna en mycket stor makt genom att rösta med fötterna och lämna företag som inte uppfyller deras krav eller önskemål.
Inom den upphandlade kollektivtrafiken är kundernas möjlighet att påverka mycket små. Konkurrenten till kollektivtrafiken är att resenären transorterar sig själv med bil, moped, cykel eller något annat.
De möjligheter som finns kvar för resenärerna är att framföra klagomål om bolagen till olika ställen och på så sätt ge i gen för olika saker de ogillar. Kalla bussar, för varma bussa, ståplatser, förare, skitiga säten, sena avgångar m.m.
Men oavsett det är det viktigt att vi försöker att uppfylla resenärernas förväntningar om t.ex. trevligt bemötande, säkerhet och pålitlighet. Det betyder inte att passageraren eller kunden skall ha "en arbetsledande funktion" utan mer att vi tänker på hur passageraren, kunden uppfattar vad vi gör och hur vi gör det. Som bussförare jobbar man inte bakom kulisserna utan man står mitt ute på scenen.
Är ju bara inse att vi förare är övervakade hela tiden tyvärr en baksida med dagens teknik.. Minns i Borås där fanns en "knäppgök" som alltid spela in på kassetband och sände dem till trafikledning han tala in på bandet allt som händer under färden ex fart och många förare la en tidtabell över mätaren när han skulle åka med .. Det vart till och med rättegång efter ett överfall av en förare efter det hände det rätt ofta att han blev frånåkt ingen förare ville ha med honom han våga inte vänta på sista turen för dagen .. Trafikledning var oxå rätt trött på denna man ..
Om passagerare inte känner sig trygga under färd gör de det inte och dettta anser jag att man ska ta på allvar, det går enligt min synpunkt inte att jämföras med om det är för varmt eller för kallt i bussen. Att se vägen rakt fram och inget mer är inte säker körning. Frågan är, oavsett hastighet, om man kan upptäcka ev. faror och kunna handla därefter och förhoppningsvis även undvika en ev. fara. Vi som kör mycket vet att mycket kan hända och allt sker inte på ens "egen" körbana........ Jag står fast vid det jag skrivit och anser inte att det är OK att fortsätta färd. Är det dessutom en mindre väg med lägre hastighet kan det även förekomma gående, har man möjlighet att se det?
Tilläggas kan att jag hade passagerare som hjälpte mig att skrapa rutan så vi kunde komma fram till nästa stopp på ett så säkert vis som det bara var möjligt med rådande situation.
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/ev-onykter-busschauffor/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/farlig-resa/
Suck ... förmodligen nån som bara vill j####as...
Händer ofta man bara har en hand på ratten underkörning . Hur ska man annars kunna ändra på något reglage eller för den delen växla..
Inlägget om onykter förare har tagits bort, men det märkliga där var att den som startade tråden hade bytt alias. Trodde inte det gick alternativt att det är någon på Kundtjänsten som gjort något. Överhuvudtaget så ger jag inte så mycket för detta s.k. kundforum då de som svarar (GoExcellent) inte kan så mycket om trafiken i sig.
Mest verkar de rapa på tomgång och hänvisa till respektive entreprenörs hemsida vilket nog mest irriterar folk snarare än att de ser det som att de fått ett svar. Man är även dåliga på att moderera forumet och direkt osmakliga inlägg ligger ofta kvar alldeles för länge. Tror inte att det forumet var det smartaste att öppna. Det enda på plussidan är att man nu faktiskt kan se, rent allmänt, vad folk har synpunkter på och var fokus ligger.
Det är inte konstigt att man går via media idag.. Har försökt kontakta både bussbolag och trafikhuvudman, men antingen får man ingen respons, eller så får man respons som försvar företaget.
Via media ger det större effekt, kontaktade själv (Veolia i detta fallet) ett bussbolag om en chaufför som suttit och SMS:at under en större del av färden, och någon större respons än "beklagar" fick man ju inte.
Men att gå till media för minsta lilla är löjligt, men tyvärr är det media som ger störst effekt.
Inlägget som tagits bort handlade om en kvinna som vid Slussen sett en förare i uniform drick något ur en papperskopp med en kaffesymbol på. Hon skrev då till SL Kundforum att det kunde ha varit alkohol i koppen, och att hon därmed blev oerhört rädd.
Citat från: danneh skrivet 26 februari 2013, 18:11:53 PM
Det är inte konstigt att man går via media idag.. Har försökt kontakta både bussbolag och trafikhuvudman, men antingen får man ingen respons, eller så får man respons som försvar företaget.
Via media ger det större effekt, kontaktade själv (Veolia i detta fallet) ett bussbolag om en chaufför som suttit och SMS:at under en större del av färden, och någon större respons än "beklagar" fick man ju inte.
Men att gå till media för minsta lilla är löjligt, men tyvärr är det media som ger störst effekt.
Kan kort säga att du har ingen aning om vad som händer med en sån synpunkt.. Jag vet och föraren får veta om att han/hon gjort fel..
Citat från: Ersa skrivet 26 februari 2013, 20:10:08 PM
Inlägget som tagits bort handlade om en kvinna som vid Slussen sett en förare i uniform drick något ur en papperskopp med en kaffesymbol på. Hon skrev då till SL Kundforum att det kunde ha varit alkohol i koppen, och att hon därmed blev oerhört rädd.
Ja men herregud hur dumma är folk ???????????? Ska vi inte enns kunna dricka nått utan nån misstänker det är alkohol.. >:(
Just de länkade inläggen är ju alldeles uppenbart att någon skrivit med ironi, kanske förare som tycker det gnäll för mycket för att de pratar i telefon?
Annars verkar de flesta inläggen förutom en och annan som klagar om mobilpratande om uteblivna, försenade och felande Arriva-bussar. Frågan är väl om inte en stor del av dessa också är skrivna av förarna eller i vart fall av allmänhet som är mer informerade än gemene man:
trots att det varit problem med nästan varenda ny Omnilink (de som gått i trafik i Holland) jag åkt och VDL-bussar står med dörrproblem lite här och var. Istället vill man (i p4 intervjun) skylla på "kortsiktiga problem" som feltryck av tidtabell (?) och it-trubbel.
Så här ser det ut på en helt vanlig 13 minuter försenad kort VDL-buss som får lämna kvar resenärer på hållplatsen i Mörby centrum för att bussen blir knökfull:
d SL måste göra nu är att skriva en skriftlig varning till Arriva. Ifall allt inte är åtgärdat som brister inom 60 dagar bör avtalen (hela E20 – båda blocken) sägas upp. Det är tyvärr det enda som fungerar på Arriva. Jag hoppas SL någon gång inser sin naivitet.
Citat från: danneh skrivet 26 februari 2013, 18:11:53 PM
Det är inte konstigt att man går via media idag.. Har försökt kontakta både bussbolag och trafikhuvudman, men antingen får man ingen respons, eller så får man respons som försvar företaget.
Via media ger det större effekt, kontaktade själv (Veolia i detta fallet) ett bussbolag om en chaufför som suttit och SMS:at under en större del av färden, och någon större respons än "beklagar" fick man ju inte.
Men att gå till media för minsta lilla är löjligt, men tyvärr är det media som ger störst effekt.
Ta detta på rätt sätt nu! Men, vilken respons, förutom "beklagar", ville du uppnå? Företaget "beklagar" det du upplevt och kommer helt säkert prata med den berörda chauffören och vidtar även, om så anses rimligt, lämpliga åtgärder. Vad mer begär du?
Jag har t.ex. tagit emot liknande klagomål på ett tidigare jobb och beklagade då att kunden upplevt färden som otrygg, bad om ursäkt och pratade sedan med den berörda föraren. Vad mer skulle jag gjort?
//Danne
Citat från: Jo skrivet 26 februari 2013, 21:06:19 PM
Just de länkade inläggen är ju alldeles uppenbart att någon skrivit med ironi, kanske förare som tycker det gnäll för mycket för att de pratar i telefon?
Jag är inte helt övertygad, då folk på fullaste allvar framfört liknande åsikter till mig öga mot öga.
Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2013, 00:25:02 AM
Jag är inte helt övertygad, då folk på fullaste allvar framfört liknande åsikter till mig öga mot öga.
Även det motsatta verkar kunna förekomma.
Åkte med SL Linje 42 förra onsdan, där fick en kund en rätt hård tillrättavisning för att denne talade i telefon under resan, var väl kanske inte riktigt rätt attityd.
Vad gäller personlig återkoppling på kundsynpunkter så är det i princip omöjligt att sköta sådant i typ SL området, det skulle bli en rätt omfattande apparat, annat är det på mindre orter och i annan typ av trafik.