http://www.bussmagasinet.se/2013/02/varldens-langsta-turistbussresa-forenar-samarkand-med-eldslandet/
Undrar hur många bussfotografier en sådan resa skulle resultera i. Skulle varit kul att vara med men det låter kanske lite väl äventyrligt.
I Sverige har vi faktiskt en bussägare som visserligen ligger en bit efter men ändå närmar sig, nämligen Ingvar Carlund i Rävlanda. För några år sedan ordnade han en nästan två månader lång resa runt Svarta havet med två Setra dubbeldäckare. Resenärerna tillhörde dock en förening.
Det var nått att bita i. Vill ju till ha en pålitlig buss och några bra erfarna förare .
Hur gör man rent praktiskt med en sådan resa? Tänker på förares körkort, gäller de i alla länder? Eller hyr man in lokala förare i varje land/område man kör i? Andra praktiska saker som verkstadsbesök gör mig också brydd, det är ju trots allt en "Europeisk" buss det handlar om. Är en Europeisk buss av den typ som ska användas "godkänd" i alla aktuella länder eller lyckas man fixa dispenser?
Många frågor förstås, men jag kan tänka mig att det måste finnas en hel del logistiska och praktiska problem att lösa på en sådan resa....
Intressant att se hur man löser transporten mellan Panama och Colombia. Vad jag vet saknas vägförbindelse mellan dessa länder.
Citat från: rengmark skrivet 23 februari 2013, 00:34:26 AM
Intressant att se hur man löser transporten mellan Panama och Colombia. Vad jag vet saknas vägförbindelse mellan dessa länder.
Uppenbarligen tillämpar man båttransport på de sträckor där det inte finns väg eller reguljär färjeförbindelse. För resenärarna anges det flyg mellan Panama City och Cartagena i Columbia. Det går också en etappgräns just mellan dessa platser så det är kanske inte så många resenärer som är med just då.
Hade jag inte gått i skolan och haft gott om pengar hade jag utan tvekan åkt med på hela resan :)
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 24 februari 2013, 03:19:21 AM
Hade jag inte gått i skolan och haft gott om pengar hade jag utan tvekan åkt med på hela resan :)
//Jacob
Ja, en halv miljon plus minst lika mycket för omkostnader (bland annat flygresa tillbaka från Sydamerika) snyter man ju inte precis ur näsan. Men det skulle blivit många fina bilder i Bussnack!! :)
http://www.rosabussarna.com/
Citat från: Dörrbroms skrivet 24 februari 2013, 13:11:20 PM
http://www.rosabussarna.com/
Jovisst men här talar vi ju om en helt annan kvalitetsklass. Även om en sådan naturligtvis också kan vara charmig.
Jag tänkte att det handlar om långa bussresor till främmande länder, lädersäten eller ej, och svenska Rosa bussarna har kört runt i världen i 40 år.
Rent praktiskt skulle jag föredra äldre bussmodeller där det är enklare att skaka fram reservdelar och repa själv och inte ha alltför mycket modern elektronik inbyggt. Fältmässigt, som det heter. Sen lockar lyx till sig tjuvar och nasare.
Skeppas bussen hem? Den körs inte tillbaka förmodar jag...
Den kanske säljs där, tillräckligt gammal och långmilad efter den resan ;D