Hur länge ska det nya avtalet gälla ?:
www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=164382
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 februari 2013, 13:46:31 PM
Hur länge ska det nya avtalet gälla ?:
Det går inte att svara på nu eftersom det är något som man kommer att förhandla om. Arbetsgivarna brukar vilja ha långa avtal och facket brukar vilja ha korta avtal.
Med ett utgångskrav på en löneökning på 700 kr, måtte avtalet bli kort. :P
"Tid innan utlägg av pauser, ska beräknas på arbetstid."
Vad menas med det ? Låter ju som att man idag inte har fullt betalt fram till pausen ? ???
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 februari 2013, 15:53:33 PM
"Tid innan utlägg av pauser, ska beräknas på arbetstid."
Vad menas med det ? Låter ju som att man idag inte har fullt betalt fram till pausen ? ???
Pissepaus regelverket i Stockholm
räknar efter faktisk körtid
ger ännu fler avlösningar att räkna in påtider och annat
att förlänga den obetalda rasten går ju stick i stäv med önskan om kortare ramtider
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 februari 2013, 17:15:13 PM
Pissepaus regelverket i Stockholm
räknar efter faktisk körtid
ger ännu fler avlösningar att räkna in påtider och annat
att förlänga den obetalda rasten går ju stick i stäv med önskan om kortare ramtider
Om man skall räkna faktisk körtid, då skall man inte räkna med hållplatsstopp, rödljus och trafikstockningar, utan bara tiden när hjulen rullar? Så resonerar iallafall min arbetsgivare...
Citat från: Aniara skrivet 19 februari 2013, 18:41:51 PM
Om man skall räkna faktisk körtid, då skall man inte räkna med hållplatsstopp, rödljus och trafikstockningar, utan bara tiden när hjulen rulla
r? Så resonerar iallafall min arbetsgivare...
i detta fall räknar man tidtabellstid...
Citat från: Aniara skrivet 19 februari 2013, 18:41:51 PM
Om man skall räkna faktisk körtid, då skall man inte räkna med hållplatsstopp, rödljus och trafikstockningar, utan bara tiden när hjulen rullar? Så resonerar iallafall min arbetsgivare...
Det resonemanget har knappast bäring på ämnet för tråden. Det är däremot av intresse när man utvärderar en linje. Så kan ATR-system leverera den totala tiden från A till E uppdelad på körtid, hållplats(uppehålls)tid och trafikståtid. Trafikståtiden kan lokaliseras till kösituationer och rödljus, och är av värde när man diskuterar t.ex. signalprioritering.
Märkligt att de inte driver frågan om minskad arbetstid (vilket tex. unionen gör) för oss som jobbar oregelbundna tider.
All forsking på området visar ju att det är direkt ohälsosamt att jobba oregelbundna tider och att man minskar sin livstid med flera år.
Då borde det vara självklart att vi inte ska behöva jobba lika mycket som de som jobbar på fasta "normala tider" för att det ska räknas som heltid.
de 38,25h som vi har idag är ju ett hån. Det borde snarare ligga på 34-36h/vecka eller ännu lägre...
Jag vill ha upp OB tilläggen, har ju alltid varit uruselt, förstår inte varför man inte driver det, blir ju roligare att jobba på konstiga tider om man får rejält betalt, dessutom skulle man kunna utöka tiden till att omfatta före kl 07.00 och till efter kl 18.00 vardagar, om du jobbar på verkstad så är normal arbetstid kl 7-16, och om du jobbar i butik kl 9-18, så det tycker jag är fullt rimligt. Dessutom blir yrket mer attraktivt med högre OB.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 februari 2013, 23:25:56 PM
Jag vill ha upp OB tilläggen, har ju alltid varit uruselt, förstår inte varför man inte driver det, blir ju roligare att jobba på konstiga tider om man får rejält betalt, dessutom skulle man kunna utöka tiden till att omfatta före kl 07.00 och till efter kl 18.00 vardagar, om du jobbar på verkstad så är normal arbetstid kl 7-16, och om du jobbar i butik kl 9-18, så det tycker jag är fullt rimligt. Dessutom blir yrket mer attraktivt med högre OB.
Det finns ju en historisk förklaring till detta, Kommunal ville ha upp grundlönen på bekostnad av OB:n. Den linjen verkar fortfarande gälla.
Citat från: Överlid skrivet 19 februari 2013, 23:39:31 PM
Det finns ju en historisk förklaring till detta, Kommunal ville ha upp grundlönen på bekostnad av OB:n. Den linjen verkar fortfarande gälla.
när detta infördes skedde en stor förändring vid sökningarma då dem med lång anställningstid sökte dagtid istället för natt o kvällar
viket var tanken med det hela
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 februari 2013, 23:25:56 PM
Jag vill ha upp OB tilläggen, har ju alltid varit uruselt, förstår inte varför man inte driver det, blir ju roligare att jobba på konstiga tider om man får rejält betalt, dessutom skulle man kunna utöka tiden till att omfatta före kl 07.00 och till efter kl 18.00 vardagar, om du jobbar på verkstad så är normal arbetstid kl 7-16, och om du jobbar i butik kl 9-18, så det tycker jag är fullt rimligt. Dessutom blir yrket mer attraktivt med högre OB.
Citat från: Överlid skrivet 19 februari 2013, 23:39:31 PM
Det finns ju en historisk förklaring till detta, Kommunal ville ha upp grundlönen på bekostnad av OB:n. Den linjen verkar fortfarande gälla.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 februari 2013, 00:18:12 AM
när detta infördes skedde en stor förändring vid sökningarma då dem med lång anställningstid sökte dagtid istället för natt o kvällar
viket var tanken med det hela
Alltså, det är möjligt att OB:n är "urusel" jämfört med andra branscher, jag saknar faktiskt kunskap om det. Men där jag jobbar kör alla blandat, dvs det är inte möjligt att söka specifikt "dag" eller "kväll". Men när jag kollar på min lönespec så tycker jag det ser riktigt bra ut med OB:t, det rasslar nästan alltid in mer pengar än förväntat tack vare att det legat någon helg, natt eller annat i perioden.
Sedan är det väl klart att alla alltid helst vill ha mer hehe, men det är ju en helt annan sak. ;)
/MrH
Tyvärr sänktes våra O-b tilläg för ca 10 år sen .. vi hade ju samma som de i vården.. Och de har rätt mycket högre O-b än vi har .. det året det ändrades sköta i princip alla förare dagtidsgrupper .. Körde stadsbuss i Borås på den tiden.. Det fanns en anledning till att O-b försämrades och det var att Transport hade ännu sämre O-b och då sänktes vårt istället för att deras skulle höjas.. Om jag inte är helt ute och cyklar har de i vården ca 90sek i storhelgstilläg och vi som kör buss ca 68SEK
Att hålla uppe grundlönen är en bra målsättning, men att koppla ihop det med OB ersättning är fel, dessutom ska man inte prata kronor och ören när man gör upp om OB:t, det ska vara procent satser. :)
En sak som sällan hörs i debatten är antalet semesterdagar. Jag har under fler antal år jobbat med andra saker än kört buss och är "van" ca sex veckors semester. Då hade jag förtroendearbetstid och en extra veckas semester istället för övertid, något som är hyfsat vanligt på kontor. Sambon, som jobbar statligt inom Kundservice, har 31 dagar per år och när hon fyller 40 får hon 35 dagar! Vilken skillnad mot mina ynka 25 dagar/år.
25 semesterdagar är ju minimum enligt lag, men jag vet att det finns (funnits?) bussarbetsgivare som frivilligt haft fler dagar i sina avtal, är det fortfarande så? Hur många dagar har ni andra?
/MrH
Citat från: MrH skrivet 24 februari 2013, 14:50:22 PM
En sak som sällan hörs i debatten är antalet semesterdagar. Jag har under fler antal år jobbat med andra saker än kört buss och är "van" ca sex veckors semester. Då hade jag förtroendearbetstid och en extra veckas semester istället för övertid, något som är hyfsat vanligt på kontor. Sambon, som jobbar statligt inom Kundservice, har 31 dagar per år och när hon fyller 40 får hon 35 dagar! Vilken skillnad mot mina ynka 25 dagar/år.
25 semesterdagar är ju minimum enligt lag, men jag vet att det finns (funnits?) bussarbetsgivare som frivilligt haft fler dagar i sina avtal, är det fortfarande så? Hur många dagar har ni andra?
/MrH
Sen är då frågan om hennes semester räknar på 7 dagarsvecka eller som Bussbranchen 5 dagarsvecka??
//Pär